Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Nieuw op omega portal

Status
Niet open voor verdere reacties.
hallo omegarijders,

Sinds vorige week ben ik lid geworden van het opelomegaportal vanwege de aanschaf van een Omega B 2.0 van' '99. De reden is dat er wetenswaardigheden over de omega te vinden is betreft storingen en mankementen en eventuele oplossingen daarvan met tips en handleidingen.
De omega is aangeschaft voor het trekken van een paardentrailer en privegebruik voor vrouw en kids. Hij is in de plaats gekomen van een Ford Focus 2.0. Best een goede auto maar niet geschikt voor sleuren van een zware aanhanger of caravan.
De eerste ervaring: de omega heeft totaal geen moeite met het aanhanggewicht. Blijft ook mooi op koers en heeft voldoende power.

29fcmtl.jpg

Bram
 
Hoi Bram,

Welkom op het OOP.
Zijn er nog dingen aan die moeten gebeuren of wat je wil laten doen? In ieder geval veel veilige kilometers toegewenst.

Gr. Paul
 

tonboy

Verbannen
De beste trekauto's zijn toch altijd nog achterwielaandrijvers, en de omega is er 1. Gefeliciteerd ermee!
 
Hallo Paul,

Er zijn wel wat dingen op de auto aan te merken.

opmerkingen:
=Stationair zou hij wat meer toeren mogen hebben. Staat nu afgesteld op 600 toeren. Met airco aan op 500 toeren, Dan kan hij weleens afslaan, of net niet en gaat het motormanagement(mm) lampje branden. Zodra we gas geven gaat het mm lichtje weer uit en functioneert alles weer normaal.
=Rond de 80 km p/uur trilt het stuur.
=Sleutel centrale afstandbediening werkt wel behalve bij de bestuurdersdeur. Handmatig op slot zetten werkt wel voor alle sloten.
=APK goedgekeurd tot jan '15 ovb voorpijp uitlaat is niet gasdicht.

Belangrijkste vind ik het afstellen van het stationair toerenyal

Groetn uit Breda
Bram
 
Stationair zou precies andersom moeten zijn 500 zonder airco en 600 met. Maar als je de zoekfunctie van het forum gebruikt kom je meer te weten over al deze problemen.

Gr. Paul
 
Beste Ton,

Ik heb de Omega aangeschaft om mee te rijden (trekken van paardentrailer) van A naar B
Bedankt voor je advies en de link. Ik zal eerst maar eens proberen de stationair regelaar schoon te maken. Aangezien ik niet zo technisch aangelegd ben kan ik best wat tips gebruiken. Normaal speel ik de basgitaar dus dat is heel wat anders.

groet, Bram
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Welkom!

Komt vast goed met die puntjes, dat zijn niet de meest spannende zaken.

IJsblok zei:
Stationair zou precies andersom moeten zijn 500 zonder airco en 600 met. Maar als je de zoekfunctie van het forum gebruikt kom je meer te weten over al deze problemen.

Gr. Paul

Bij een 2.0 hoort dat iets hoger te staan dan bij een V6, dus dit is wel degelijk vrij laag.
 

tonboy

Verbannen
william had eerder de tip ;
"schroef de 2 delen van de stappenmotor van elkaar, reinig het gaatje van het elektrisch deel goed.
Als je dan met het elektrisch deel schud moet ie rammelen.
Als je dan het elektrisch deel aansluit op de stekker
Zet je in het gaatje een inbus sleutel of iets dergelijks
Laat iemand enkel contact aan zetten
Springt de inbus eruit, dan is de stappenmotor in orde!!"

Ik heb hem echter gewoon vervangen voor een imitatie van duitse makelijk. Nu een jaar geleden en werkt nog prima.
 
Hallo Jacques,

Ja, dat klopt wel. Omega is veel groter en sterker. Daarom is deze auto aangeschaft..
Ik ben nu 62 en heb al vele auto's gehad. met name veel opels omdat deze goed bevallen.
hieronder een overzicht:

Opels vanaf 1970:
kadet 1.2 (mijn eerste), Record 2.0, Frontera 2.4i, Omega 2.0 CD, Vectra V6 CD sport, Omega 2.2 dti station en nu een Omega 2.0 sedan.

Andere merken vanaf 1970:
Simca 1000 ralley2
Renault 4 en 16
Rover 3500 vanderplas
Volvo 940 LPG, 850 2.5i (2x) en nu een V40 2.0
Ford Transit 2.5, Sierra 2.0 dsl, Scorpio 2.9i, Mondeo 2.0 station, Focus 2.0 station
BMW 520, 525, M3 en 530 DA
VW Golf dsl , Polo, Touran,
Peugeot 206 1.6
Mercedes Vito 109 dsl

groet, Bram<br /><br />-- 25 maart 2014 13:32 --<br /><br />-- 25 maart 2014 13:21 --

Hallo Paul,

toerental afstellen:

Hoe stel je het stationair toerental hoger af? Vroeger had je een stelschroef op de carburator. Die zie ik niet.

Groet, Bram

Bij een 2.0 hoort dat iets hoger te staan dan bij een V6, dus dit is wel degelijk vrij laag.[/quote]
 

tonboy

Verbannen
Inderdaad met de Tech 2 of de op-com, heb zelf deze laatste.
Maar aangezien het toerental daalt bij ingeschakeld airco denk ik dat je het eerst mechanisch moet zoeken.
Die regelaar wordt aangestuurd door het motormanagement en zorgt ervoor dat het toerental geregeld/verhoogt wordt bij stationair. Is een soort luchtomloop over de gasklep heen. Zit een stappenmotor in. Als de boel daar vervuild is (of de stappenmotor is defect) dan doet die (bijna) niks, ondanks goede aansturing door de computer.
 
B-Buster zei:
Afstellen gaat via de Tech2 computer waarmee het in de ECU te programmeren is.
Dank voor je snelle reactie.
Ik neem aan dat dit alleen in een garage kan. Eerst maar eens de stappenmotor schoonmaken

Bram
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan