Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

*** OFF-TOPIC *** probleempje Corsa-B

Andrew

600.000
Toch maar even de techneuten hier raadplegen, alhoewel het niet over een Omega gaat, maar mijn zoon's Corsa-B met X14XE motor.

Sinds enige tijd loopt de motor af en toe op 2 cilinders. Na enig onderzoek (o.a. met een ouderwetse stroboscoop) leek in eerste instantie het probleem in de bougiekabels te zitten. Er bleek 1 bougiekabel gaar te zijn, dus een nieuwe kabel gekocht. Alle bougiekabels zijn meerdere keren doorgemeten en zijn allemaal in orde (pakweg 5 kilo-Ohm weerstand).

Echter, als de motor niet goed loopt, zie ik met de stroboscoop op cilinder 1 en 4 een regelmatig vonkbeeld, maar cilinders 2 en 3 geven dan een onregelmatig vonkbeeld. Soms is het probleem ineens weg. Na een week alleen maar problemen heb ik de bobine een keer gedemonteerd, eigenlijk niks gevonden maar wel de tussenbeugel tussen bobine en cilinderkop een keer losgeschroefd en weer vastgezet zodat eventuele slechte massa's verholpen waren. En zowaar liep de motor daarna ineens weer goed. Tot gisteren, weer exact hetzelfde probleem.

Is dit nou de bobine die toch gaar is?


andrew
 

Vega

Medewerker
Administrator
De kans dat deze is doorgeslagen door de slechte massa is wel aanwezig.
 
Ik heb ze meegemaakt dat ze uitzagen als een ontplofte pannekoek, anderekant heb ik ook al gehad dat er niks aan te zien was en zelfs de opgegeven weerstandswaarden klopte ook een vonk op een losse bougie maar als de motor moest lopen niks. Na het vervangen van alle bougiekabels en de bobine liep deze weer als een zonnetje
 
Bovenaan