Andrew
600.000
Toch maar even de techneuten hier raadplegen, alhoewel het niet over een Omega gaat, maar mijn zoon's Corsa-B met X14XE motor.
Sinds enige tijd loopt de motor af en toe op 2 cilinders. Na enig onderzoek (o.a. met een ouderwetse stroboscoop) leek in eerste instantie het probleem in de bougiekabels te zitten. Er bleek 1 bougiekabel gaar te zijn, dus een nieuwe kabel gekocht. Alle bougiekabels zijn meerdere keren doorgemeten en zijn allemaal in orde (pakweg 5 kilo-Ohm weerstand).
Echter, als de motor niet goed loopt, zie ik met de stroboscoop op cilinder 1 en 4 een regelmatig vonkbeeld, maar cilinders 2 en 3 geven dan een onregelmatig vonkbeeld. Soms is het probleem ineens weg. Na een week alleen maar problemen heb ik de bobine een keer gedemonteerd, eigenlijk niks gevonden maar wel de tussenbeugel tussen bobine en cilinderkop een keer losgeschroefd en weer vastgezet zodat eventuele slechte massa's verholpen waren. En zowaar liep de motor daarna ineens weer goed. Tot gisteren, weer exact hetzelfde probleem.
Is dit nou de bobine die toch gaar is?
andrew
Sinds enige tijd loopt de motor af en toe op 2 cilinders. Na enig onderzoek (o.a. met een ouderwetse stroboscoop) leek in eerste instantie het probleem in de bougiekabels te zitten. Er bleek 1 bougiekabel gaar te zijn, dus een nieuwe kabel gekocht. Alle bougiekabels zijn meerdere keren doorgemeten en zijn allemaal in orde (pakweg 5 kilo-Ohm weerstand).
Echter, als de motor niet goed loopt, zie ik met de stroboscoop op cilinder 1 en 4 een regelmatig vonkbeeld, maar cilinders 2 en 3 geven dan een onregelmatig vonkbeeld. Soms is het probleem ineens weg. Na een week alleen maar problemen heb ik de bobine een keer gedemonteerd, eigenlijk niks gevonden maar wel de tussenbeugel tussen bobine en cilinderkop een keer losgeschroefd en weer vastgezet zodat eventuele slechte massa's verholpen waren. En zowaar liep de motor daarna ineens weer goed. Tot gisteren, weer exact hetzelfde probleem.
Is dit nou de bobine die toch gaar is?
andrew