Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Olie verversen bij 10.000 km, zin of onzin ?

tonboy

Verbannen
Ik zie in een aantal berichten discussies over het type motorolie en de interval voor de oliewissel.
Ik hou zelf, onder normale omstandigheden, voor elke motor een interval aan van 30.000 km.
Er zijn natuurlijk omstandigheden waarbij de motorolie eerder verwisseld moet wordem, zoals bij sludgevorming of een versleten motor.
Is 30.000 km te veel of juist te snel ? Er zijn diverse deskundigen die beweren dat motorolie nog véél langer mee kan gaan.
hier de link naar een oud onderwerp van Kassa, over dit onderwerp. http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/i ... 0:12:35.47
Verder de link naar de maker van een oliestatus chip, notabene ontwikkeld door de ex-directeur van Castrol ; http://www.niveauplus.nl/levelplus/prod ... stok_chip/
Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken.<br /><br />-- 01 mei 2014 23:47 --<br /><br />Nog een heel interessant stukje hierover :
de link : http://www.peilstokchip.nl/het-geheim-v ... -verversen
 
Hey ton

Ik vervang mn olie 2x per jaar...

In de zomer maanden gaat er dunne olie in 5w30 en in de wintermaanden 10w40 is iets dikker...

Waarom ik dit doe weet ik niet zal wel met opvoeding te maken hebben aangezien mijn vader dit ook altijd heeft gedaan. ..
 

richard66

500.000+
ik weet ook niet wat beter is maar ik zelf vervang de olie meestal bij iedere 15,000 km of elk jaar ,

aangezien ik meerdere auto,s heb en ik de enige ben die er in rij kom ik vaak niet aan de kilometers dan doe ik het elk jaar gewoon verversen want olie verzuurt .

En ik gooi er maar een soort in en dat is Shell 15 w 40.

Ieder zijn idee er over maar ik vind het toch belangrijk dat je olie op tijd vervangt , olie zocht voor smeering en houd ook je blok schoon aan de binnen kant , als olie er

te lang in zit is het zij werking kwijt of word minder waar door je kool afzetting kan krijgen en dat is schadelijk voor je blok , olie kanalen die dicht gaan zitten en ga zo

maar door ( kool maakt meer kapot dan je lief is )

Dit is mijn idee er over , ik ga niet bezuinigen op een paar liter olie per jaar .

Gr Richard. :b
 

Joep

Verbannen
Net wat Richard zegt, voor die 50 euro per jaar wil ik geen kans lopen dat er motoronderdelen ernstig gaan slijten of dichtzitten. :N

Ik heb het deze week vervangen, wat zichtbaar nodig was. Om de 10.000 km ga ik het nu vervangen. :)
Dat ik er nu 10.000 km overheen zat is mijn eigen schuld, ik dacht dat het tot de volgende beurt mocht blijven zitten. Niet dus. Wijze les. :Y
 

Andrew

600.000
Ik vervang de olie plus het oliefilter meestal in de Kerstvakantie en voor de zomervakentie (ergens eind juni/begin juli), dat komt bij mij neer op tussen de 20 en 25 duizend km per keer. Aangezien ik er om de paar duizend km weer een kleine liter bijgooi, zullen de smeerkwaliteiten niet echt afnemen, lijkt me.

Ennuh, gewoon de Aktion 4W40 olie voor een paar euro per liter.

Andrew
 
Ik doe het eigenlijk wanneer het uitkomt, 1 x per jaar of 1.5 jaar.
Maar net als Andrew gooi ik er per jaar wel een liter of 5 bij dus met de afnemende kwaliteit zal het dan inderdaad meevallen.

Dat is het voordeel van een lekker krukas keering :P
 

tonboy

Verbannen
seanwillems zei:
In de zomer maanden gaat er dunne olie in 5w30 en in de wintermaanden 10w40 is iets dikker...
Daar maak je een vergissing hopelijk.
Dunnere olie in de winter en dikkere in de zomer, dat is de regel....
 

tonboy

Verbannen
Andrew zei:
Ennuh, gewoon de Aktion 4W40 olie voor een paar euro per liter.
Volgens mij is de Action olie een semi-synthetische olie, dus niet geschikt comform de laatste Opel eisen. Zou full synthetische moeten zijn. Met hydraulische klepstoters zou ik het er niet op wagen trouwens.
 

tonboy

Verbannen
Waar het mij om gaat bij dit punt is niet zozeer de kosten van het zelf aanschaffen van de olie of de kosten van het laten vervangen, maar het aspect van milieu.
Als je de filmpjes bekijkt, lijkt het erop dat makers een punt hebben. Waarom zouden we olie vervangen als deze nog goed is ?
Voor remolie bestaat een tester, die aangeeft of de olie nog goed is. Dat zou toch ook mogelijk moeten zijn voor motorolie ? Immers, transmissieolie vervang je toch ook niet elke 10.000 km ? Terwijl daar misschien nog wel veer meer krachten optreden en deze olie net zo heet wordt. Als uit diverse laboratoriumonderzoeken blijkt dat olie en de dopes daarin ook na 50.000 km nog hun werk voldoende doen, waarom dan vervangen na 10.000 km ?
 
Ik zou zeggen hoe beter de olie hoe minder snel de viscositeit afneemt mijn oom rijd met citroen hier gebruiken zogezegde longlife olie die er om de 40k vanaf gaat...
 

tonboy

Verbannen
Marcel3.2 zei:
Tsja milieu, wat kan ik daar nou over zeggen O-)
Nee, werkelijk, ik meen het.
Dat wij rond rijden in een Opel Omega van x jaar oud is ansich al een goede zaak, hoe langer deze auto's blijven rijden hoe beter het is voor het milieu. Als iedereen elke 6 jaar zijn auto op de sloop gooit en een nieuwe koopt, daar is het milieu slechter mee af.
Er is misschien nu nog geen energiecrisis (alhoewel je het aan de prijs van olie en brandstof wel zou zeggen) maar alle belastingmaatregelen die genomen zijn en worden staan allemaal in het kader van bezuinigen op fossiele brandstoffen. En daar valt motorolie ook onder. Ik neem aan dat jullie toch ook allemaal energiezuinige lampen hebben ? Waarom op dat punt dan niet zuiniger omspringen met olie ?<br /><br />-- 03 mei 2014 12:12 --<br /><br />
seanwillems zei:
Ik zou zeggen hoe beter de olie hoe minder snel de viscositeit afneemt mijn oom rijd met citroen hier gebruiken zogezegde longlife olie die er om de 40k vanaf gaat...
Het kán dus wel ! ook VW houdt nu al 30.000 km aan op bepaalde modellen.
 

Andrew

600.000
tonboy zei:
Andrew zei:
Ennuh, gewoon de Aktion 4W40 olie voor een paar euro per liter.
Volgens mij is de Action olie een semi-synthetische olie, dus niet geschikt comform de laatste Opel eisen. Zou full synthetische moeten zijn. Met hydraulische klepstoters zou ik het er niet op wagen trouwens.

Nee, ik heb even gekeken en het is een vol-synthetische olie.

Andrew
 

richard66

500.000+
Marcel3.2 zei:
Ik doe het eigenlijk wanneer het uitkomt, 1 x per jaar of 1.5 jaar.
Maar net als Andrew gooi ik er per jaar wel een liter of 5 bij dus met de afnemende kwaliteit zal het dan inderdaad meevallen.

Dat is het voordeel van een lekker krukas keering :P


Dat is makkelijk zelf verversing _O- _O- en roesten zal hij ook niet vanonder waar vet en olie zit komt geen roest dus 2 vliegen in een klap _O- _O-

Gr Richard. :b<br /><br />-- 03 mei 2014 19:45 --<br /><br />
tonboy zei:
Marcel3.2 zei:
Tsja milieu, wat kan ik daar nou over zeggen O-)
Nee, werkelijk, ik meen het.
Dat wij rond rijden in een Opel Omega van x jaar oud is ansich al een goede zaak, hoe langer deze auto's blijven rijden hoe beter het is voor het milieu. Als iedereen elke 6 jaar zijn auto op de sloop gooit en een nieuwe koopt, daar is het milieu slechter mee af.
Er is misschien nu nog geen energiecrisis (alhoewel je het aan de prijs van olie en brandstof wel zou zeggen) maar alle belastingmaatregelen die genomen zijn en worden staan allemaal in het kader van bezuinigen op fossiele brandstoffen. En daar valt motorolie ook onder. Ik neem aan dat jullie toch ook allemaal energiezuinige lampen hebben ? Waarom op dat punt dan niet zuiniger omspringen met olie ?

Ho Ho niet te zuinig om springen met olie en brandstof , anders heb ik daalijk geen werk meer _O- _O-

Gr Richard.

-- 03 mei 2014 12:12 --

seanwillems zei:
Ik zou zeggen hoe beter de olie hoe minder snel de viscositeit afneemt mijn oom rijd met citroen hier gebruiken zogezegde longlife olie die er om de 40k vanaf gaat...
Het kán dus wel ! ook VW houdt nu al 30.000 km aan op bepaalde modellen.
 
Ik zelf persoonlijk hou de opgegeven intervallen van Opel voor, dat is +/- om het jaar of 15000km.
Wat hier al eerder geopperd is, de olie heeft naast een smerende werking ook de eigenschap vuil en dergelijken naar het filter te voeren, tevens neemt de viscositeit af naarmate de tijd en de km's oplopen.

Ik heb zelfs tussentijds om de 7.500km de olie ververst, zonder filter.Kleine beurt - alleen olie - grote beurt - kleine beurt - enz..
Gebruik a.u.b. goede olie, de grondstof van elke olie is gelijk, echter de receptuur (additieven) van de fabrikant maakt het verschil in prijs.
Ik gebruik zelf uitsluitend originele olie, GM zal echt geen olie oppompen uit de achtertuin :) maar die hebben die olie geselecteerd als zijnde originele olie, en dat geeft mij voldoening (staat ook in de handleiding van de Omega: Gebruik uitsluitend Originele Opel onderdelen) Castrol, Kroon enz. allemaal goed spul overigens d:)b

Groet,
Sjors
 

tonboy

Verbannen
Sjors, sorry, je begrijpt mijn punt niet. Laat ik het anders stellen:
Naar mijn mening spreekt Opel alleen uit eigen belang en dat van zijn geachte dealers, om te bepalen dat olie ververst moet worden om de 10.000 km. Voor zover ik weet geeft geen enkele motorolie leverancier adviezen over hoe lang hun motorolie gebruikt kan worden maar verwijzen ze naar de autofabrikant. Terwijl de motoroliefabrikanten toch zo een beetje de experts op dat gebied zouden moeten zijn Waarom houdt vw en Audi een wissel van de olie aan bij elke 30.000km, Citroën 40.000km, Scania 100.000km en zo voort. Maar Opel blijft voor hun oudere auto's 10 of 15.000km aanhouden (ik weet niet of dit bij nieuwere types veel langer is). Terwijl testen door onafhankelijke laboratoria allemaal uitwijzen dat grade1 synthetische motorolie veel langer kan meegaan, zonder zijn smeerende en beschermende werking te verliezen?
Puur vanwege economische redenen dus dat Opel adviseert zulke korte termijnen van oliewissel
 
Ik heb zelf met die man zijn zoon gesproken. ....van de ex directeur van Castrol.
Ik heb de chip om op de pijlstok te solderen hier ook liggen. (Ik denk dat de beste man een punt heeft)

Echter zoals andere hier ook al zeggen, vind ik de olie vervangen niet zo'n drama. ... Een keer tanken is net zo duur!

Overigens denk Ik dat ik de mijne (Castrol) vanmiddag na 2 jaar ga vervangen voor verse (wederom weer Castrol)

Idd. Sorry voor het milieu...
 
tonboy zei:
Sjors, sorry, je begrijpt mijn punt niet. Laat ik het anders stellen:
Naar mijn mening spreekt Opel alleen uit eigen belang en dat van zijn geachte dealers, om te bepalen dat olie ververst moet worden om de 10.000 km. Voor zover ik weet geeft geen enkele motorolie leverancier adviezen over hoe lang hun motorolie gebruikt kan worden maar verwijzen ze naar de autofabrikant. Terwijl de motoroliefabrikanten toch zo een beetje de experts op dat gebied zouden moeten zijn Waarom houdt vw en Audi een wissel van de olie aan bij elke 30.000km, Citroën 40.000km, Scania 100.000km en zo voort. Maar Opel blijft voor hun oudere auto's 10 of 15.000km aanhouden (ik weet niet of dit bij nieuwere types veel langer is). Terwijl testen door onafhankelijke laboratoria allemaal uitwijzen dat grade1 synthetische motorolie veel langer kan meegaan, zonder zijn smeerende en beschermende werking te verliezen?
Puur vanwege economische redenen dus dat Opel adviseert zulke korte termijnen van oliewissel



Nee, ik begrijp je vraag wel, heb ook gewoon gepost hoe ik er zelf persoonlijk over denk (forum is hoop meningen van alle kanten uit ;) )
Opel houd deze intervallen aan, omdat ze daar destijds zo over dachten, er kan vandaag de dag wel een hoop veranderen, maar het blijven motoren uit die tijd, die moet je in mijn ogen gewoon blijven behandelen conform de opgegeven intervallen uit die tijd.

Van de huidige Opel's zijn de intervallen ook behoorlijk veranderd lees verhoogd.


Niels zei:
Ik heb zelf met die man zijn zoon gesproken. ....van de ex directeur van Castrol.
Ik heb de chip om op de pijlstok te solderen hier ook liggen. (Ik denk dat de beste man een punt heeft)

Echter zoals andere hier ook al zeggen, vind ik de olie vervangen niet zo'n drama. ... Een keer tanken is net zo duur!

Overigens denk Ik dat ik de mijne (Castrol) vanmiddag na 2 jaar ga vervangen voor verse (wederom weer Castrol)

Idd. Sorry voor het milieu...


Ja dat is waar, dat had je mij eens verteld dat je met die man gesproken had, de man heeft ene punt, maar zelf twijfelde je ook wel een beetje :)
Je moet doen waar je je goed bij voelt ! en zoals je al zegt een beurtje kost een tankbeurt ongeveer, nou ik bespaar daar ook niet op.




Niels zei:
Overigens denk Ik dat ik de mijne (Castrol) vanmiddag na 2 jaar ga vervangen voor verse (wederom weer Castrol)


Dat kwam een beetje door je verbouwing :s





Groetjes,
Sjors
 
Bij onze vrachtwagen Renault word geadviseerd om de 90k te wisselen maar onze monteurs wisselen elke 40k de olie en hier gaat 10w40 in... mijn daf in de tijd ook om de 90k ligt eraan welke werk je ermee doet lange afstanden buurt werk is duidelijk verschil bij elke olie wissel word een staal genomen en ontleed bij een labo van renault... voor te kijken wat er met deze olie gebeurt en aangezien wij veel buurt werk doen is de olie meestal al helemaal kapot bij 40k... ook denk ik hoe ouder de motor hoe meer vuiligheid erin zit...

ik heb recent in maart van mij kapotte motor de olie verwisseld en toch zat er bovenin de deksels een hoop zwarte bolletjes vast geplakt aan de deksels hoewel de olie niet dik was toen deze eruit kwam... na plus minus 7.5k ik hou me gewoon vast aan de 2x per jaar wissel...
 
Bovenaan