Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Olielekkage

Beste OOP collega's

ik zit even met een "probleempje" en hoop dat wellicht iemand van jullie mij kan helpen. Tijdens de afgelopen winterse periode is mijn carterontluchting dichtgevroren met de nodige olielekkages tot gevolg. Inmiddels al de nodige keerringen van mijn V6 vervangen maar helaas zag ik na het vervangen van de nokkenaskeerringen dat ik toch nog een olielek heb. En dit keer is het de oliekeerring van de krukas aan distrubutiezijde.

Nu heb ik inmiddels best al veel gesleuteld aan mijn omega maar de krukaspoeli...die heb ik er nog niet eerder vanaf gehad. Vol goede moed begonnen maar zonder dat hij ook maar krimp gaf

Nu zit ik alvorens verder te gaan toch even met de vraag of ik hier te maken heb met een spieloze poeli. Iemand een idee?? Verder de vraag hoe je die bout (zelf) loskrijgt als het zelfs op spartaanse wijze niet lukt. In het uiterste geval kan ik nog een mobiele garage laten komen voor hem los te gooien maar jullie begrijpen natuurlijk wel dat ik dit het liefst zelf doe

In de hoop dat iemand de oplossing voor mijn krypto heeft alsvast veel dank

Maurice
 

Andrew

600.000
Hmmm, na het PB-bommetje nu weer in een foute rubriek, hier worden oplossingen gepresenteerd en geen problemen. Ik gok op een relocate-je door een MOD >:)

Andrew

(P.S.: zoek eens op de berichtjes van Ralph, die had nog niet zo heel lang datzelfde probleem met de krukaspoelie).
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
En toen waren we op de juiste locatie beland na een klein schopje naar dit forumdeel. We komen er wel. ;)
 
Volgens mij worden hier je meeste vragen beantwoord.

Tip, lees je eerst ff in, gebruik de search en dan zijn veel vragen al beantwoord.

We willen je altijd helpen maar een beetje initiatief mag.

Mocht je nog vragen hebben, zeker stellen! Er zitten hier heel ervaren mensen die je graag helpen.

Gr wim
 
Heb zelf ook een gebroken rubber in de poelie gehad en kreeg hem zelf ook met geen mogelijkheid los.

Naar de garage gebracht en die hebben het moment met een paar meter verlengd en er toen met 3 man gaan hangen. Zit dus echt goed vast dat ding.

Tip: gelijk vervangen die poelie als hij er toch af ligt!!

Succes!

Groet, Dan
 
Let wel op dat er een verschil zit tussen de poelies van een diesel die uit een geheel bestaat en die van een v6 die uit twee delen bestaat. De poelie zit vast op de krukas tandwiel van de distributie met 6 torx boutjes.
Daarna zit de distributie tandwiel met een grote torx bout vast. En ja die kan redelijk vast zit.
 
Sorry dat het niet allemaal ineens goed gaat wat betreft het plaatsen enzo :S Het de eerste keer dat ik iets gepost heb en ja dat ging/gaat dus niet helemaal zoals het moet. Begrijp ik het goed dat ik alsnog op de verkeerde plek heb gepost????

Verder natuurlijk al dank aan iedereen voor de reacties. Ik ga meteen eens kijken wat ik op de aangegeven plaats kan vinden. Neemt niet weg dat als iemand me al kan zeggen of het tandwiel al dan niet spieloos is ik dat wel kan waarderen ;)

Wellicht was ik ook niet helemaal duidelijk, de poulie zelf heb ik er uiteraard al vanaf, het gaat om het "tandwiel" waar de distrubutie overheen loopt.
De centrale bout waarmee deze vastzit is mijn kwelgeest })

groeten Maurice
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
rimakeru zei:
Sorry dat het niet allemaal ineens goed gaat wat betreft het plaatsen enzo :S Het de eerste keer dat ik iets gepost heb en ja dat ging/gaat dus niet helemaal zoals het moet. Begrijp ik het goed dat ik alsnog op de verkeerde plek heb gepost????

Geen probleem Maurice. :)

Je had hem onder how-to's gezet, ik heb hem verplaatst naar zijn juiste plekje. Zoals je ziet komen de reacties dan vanzelf los. ;)
 
Jack, ik kon mij dit ook niet voorstellen maar ik begreep van een collega vandaag dat hij bij een soortgelijk probleem bij een Ford wel tegen een spieloos tandwiel was "aangelopen" vandaar dat ik even voorzichtig tewerk wilde gaan.

Maar met de wetenschap dat hij niet spieloos is (waarvoor dank) ga ik nog maar eens een verwoede poging doen om hem los te krijgen. Denk dat ik om te beginnen maar even de handel aan "bakzijde" probeer te blokkeren. Voor alsnog heb ik alleen maar een voet op de rem gehad en hem in zijn 5e gezet.

gr. Maurice
 
R

Ralph

Gast
en dan maar denken dat je hem los krijgt. hier een voorbeeld uit de garage. (in de vijfde versnelling?), kijk uit dat je e.e.a. in de motor niet afbreekt
zie onderstaand topic voor meer info.

<a class="postlink-local" href="http://forum.opelomegaportal.nl/viewtopic.php?f=46&t=2647&hilit=poellie" onclick="window.open(this.href);return false;">viewtopic.php?f=46&t=2647&hilit=poellie</a>
 
Update !!!! het beest is bedwongen, de bout is eruit d:)b !! Maarrrrrrrrrrr Maurice heeft er een nieuw vraagstuk bij :/
Nadat de bout eruit was en het tandwiel eraf kwam met het verwijderen van de oliekeerring een plat stukje ijzer mee. Bij nader onderzoek van de binnenzijde van het tandwiel blijkt de spie grotendeels te zijn afgebroken :h Iemand goeie (bruikbare) raad want ik weet het ff niet.......
Kan ik dit nog terugplaatsen of ben ik genoodzaakt op tandwieljachgt te gaan.

Alweer bedankt voor alle bruikbare info

Maurice
 
R

Ralph

Gast
de spie zit los in een sleuf van de krukas en ziet eruit als een half maantje. deze terug plaatsen.
is er een deel van de spiebaan afgebroken moet je het tandwiel vervangen.
 
Beste allemaal,

kom mijn "probleem" iets duidelijker te maken doe ik er wat foto's bij. Zoals ik al zei, het is de eeste keer dat ik een krukastandwiel heb moeten verwijderen dus wellicht, als jullie de foto's zien, is er helemaal geen probleem en hoort het zo. In dat geval kan ik alles opgelucht en met een gerust hart terugplaatsen. Hoop dat jullie iets kunnen met de foto's. De eerste twee foto's zijn van, wat ik denk, de afgebroken spie. de derde toont waar ik denk dat de spie vast zou moeten zitten en de vierde foto heb ik het bewuste stukje even op zijn plaats gelegd.

wederom hartelijk dank voor jullie reply _/-\o_

Maurice
29w0s9k.jpg

f1b47d.jpg

24x49c7.jpg

35m3474.jpg
 
Jack, super ! Alvast bedankt voor de moeite. Ja, zoals je ziet het is alles behalve een "half maantje" wat je eigenijk zou verwachten bij een spie.

groeten,

Maurice
 
Toch bedankt voor het zoeken. Ik zal straks als ik thuis ben eens kijken of het niet de helft van een spie is wat is achtergebleven in het tandwiel. Wellicht dat ik dit er met een schroevendraaier uit kan tikken ??!!

gr. Maurice
 
Bovenaan