Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

olieverbruik omega B 2.2 16v 2001

Goedendag Ik ben Henk en heb een omega B 2.2 2001
M,n omega heb een hoog olie verbruik van 1 liter op ongeveer 500 km.
Ik heb hem pas gekocht zonder garantie 8)7 .Ik heb eerder omi,s gehad die bijna geen olie verbruikte,en deze die ik nu heb wel erg veel olie verbruik vind ik.Hij heeft 214000km gereden nu is mijn vraag wat tedoen: het blok los halen(en wat zijn de kosten hier van),een ander blok erin,of verkopen? Graag jullie mening.
Alvast bedankt.
 
Boes zei:
Goedendag Ik ben Henk en heb een omega B 2.2 2001
M,n omega heb een hoog olie verbruik van 1 liter op ongeveer 500 km.
Ik heb hem pas gekocht zonder garantie 8)7 .Ik heb eerder omi,s gehad die bijna geen olie verbruikte,en deze die ik nu heb wel erg veel olie verbruik vind ik.Hij heeft 214000km gereden nu is mijn vraag wat tedoen: het blok los halen(en wat zijn de kosten hier van),een ander blok erin,of verkopen? Graag jullie mening.
Alvast bedankt.

Olieverbruik is inderdaad overdreven hoog.Wat heb je erin zitten? 10W40? Wat je nu moet doen hangt volledig van jezelf af. Hoeveel geld heb/kun je spenderen? Hoe is het onderhoud geweest van het huidig blok? Wat verkopen betreft, in welke staat is de auto zelf?
 
Het is moeilijk zo te zeggen wat het beste is.
Er kunnen meerdere oorzaken zijn van olie verbruik.
Of hij heeft hard moeten werken in het verleden of hij heeft een keer te lang gereden met te weinig/ geen olie.
Bij zulk olie verbruik heeft de motor toch redelijke schade op gelopen.
Ik denk dat Xedrah wel kan vertellen wat een revisie kost.
Al geloof ik niet dat een ander blok echt duur is.
 
Hallo Henk,

welkom op onze portal.
Wij vragen aan eenieder zich hier even kort voor te stellen.
Wat al in de aanhef staat: niet de hele doopceel hoeft openbaar, maar een paar dingetjes is wel handig.

Als aanvulling op voorgaande vragen:
- waar heb je jouw Omega gekocht ? (je spreekt over garantie, dus ik ga er van uit dat je bij een handelaar hebt gekocht)
- is deze handelaar (als mijn voorgaande opmerking klopt) niet bereidt om naar dit probleem te kijken, of zegt ie direct: "Had je maar mét garantie moeten kopen... en nou wegwezen!" ?
- is de onderhoudshistorie bekend (middels boekjes - zitten die bij de auto) ?
- ben je al eens bij de [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro] langs geweest om naar de historie te vragen (kunnen zij ook in het systeem zien... mits ie bij een [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro] in onderhoud is geweest.
- als de historie is te achterhalen; wat voor een onderhoud heeft ie allemaal gehad ? (is wellicht te achterhalen of bvb een kop- of voetpakking slecht vervangen is)
- wordt die olie, per 500 km, echt opgestookt of ligt er ook olie onder de auto ?
- zijn alle pakkingen nog droog ('blok-pakkingen' zoals koppakking, voetpakking, olie-koeler, etc)

Als eerste is het belangrijk om te weten te komen wáár die olie blijft.
Pas daarna kun je een strategie bepalen (ik was vroeger ook goed in Stratego :+ )
Als het een koppakking is, valt het volgens mij wel mee (4-cylinder is leuker dan een 6-cylinder in een dergelijk geval)
Heb je al eens een [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro] naar jouw Omi laten kijken ? Misschien valt het allemaal wel mee... een dergelijke diagnose stellen, op afstand, is wat lastig.
Hoe 'hoort' en 'voelt' de auto voor de rest aan ? Kortom: hoe is de rest van de staat van deze Omega ?
Is er in het verleden flink mee doorgetrapt ? Dan moet je dat aan o.a. het rijgedrag kunnen merken. Ook de banden en velgen: veel band-/velgschade ? --> bestuurder/eigenaar nam het allemaal niet zo nauw.
Lak netjes, weinig krassen, etc: auto werd regelmatig vertroeteld en schoon gemaakt...
Maar goed: eerst maar wat antwoorden van jouw kant... dan kunnen we weer verder nadenken :)

:w Ruud
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ik zou inderdaad eerst eens zien te achterhalen waar het olieverlies vandaan komt. Dan kun je ook afwegen of het rendabel is hem te laten repareren.

Een andere motor kan natuurlijk, maar dat is niet goedkoop. Je hebt ombouwkosten, er zal waarschijnlijk een distri set bijkomen, etc. Daarbij is het natuurlijk de vraag wat je koopt als het om een los blok gaat. In zo'n geval is het wellicht goedkoper/verstandiger een andere Omega op te zoeken.

Maargoed, ik zou eerst eens duidelijk zien te krijgen waar die olie heengaat.
 
Ja vind ik ook echt niet netjes, maar kijk het nog even aan. Nu doen wij er ook echt geen high end olie in hoor, heb ik het geld niet voor atm :$
 
Bij zoveel olie verbruik is dat ook jammer van het geld.
Dure olie is goed dat je motor mooier loopt en je wat langer met de olie kan rijden. Maar als hij na 5 dkm "op" is brengt dat niet zoveel.
 
Hallo allemaal.
Ik ben even bij revisie bedrijf en bij VOD en bij mijn eigen garage geweest en heb het olieverbruik besproken,
het is geen lekkage maar het word echt verbruikt via uitlaat eruit.
Ben vanmiddag wezen kijken bij verschillende omega,s.Heb een ander op het oog.
Hou jullie op de hoogte.
Gr Henk
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Zo te zien die van de meest economisch verantwoorde oplossing. Wel jammer, maar beter nu erachter komen dan na een hoop onderhoudsellende.
 
Hallo heren
Ik heb de olieboot weg gedaan en een andere omega gekocht nu met (garantie).
Ik heb nu een omega b2 station 2001 z2.2 business edition kleur zwart.
Deze heeft 150000km gereden ik hoop dat ik met deze meer geluk heb.
Ik stuur later nog wel foto en stel ik me nog even voor in wie ben ik.
groeten henk
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Gefeliciteerd met je nieuwe Omega Henk. Hopelijk heb je daarmee wat meer geluk, al zal dat gezien de garantie voorlopig wel gaan lukken.

Ik ben benieuwd naar de foto's.
 
Bovenaan