Hallo Henk,
welkom op onze portal.
Wij vragen aan eenieder zich
hier even kort voor te stellen.
Wat al in de aanhef staat: niet de hele doopceel hoeft openbaar, maar een paar dingetjes is wel handig.
Als aanvulling op voorgaande vragen:
- waar heb je jouw Omega gekocht ? (je spreekt over garantie, dus ik ga er van uit dat je bij een handelaar hebt gekocht)
- is deze handelaar (als mijn voorgaande opmerking klopt) niet bereidt om naar dit probleem te kijken, of zegt ie direct: "Had je maar mét garantie moeten kopen... en nou wegwezen!" ?
- is de onderhoudshistorie bekend (middels boekjes - zitten die bij de auto) ?
- ben je al eens bij de [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro] langs geweest om naar de historie te vragen (kunnen zij ook in het systeem zien... mits ie bij een [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro] in onderhoud is geweest.
- als de historie is te achterhalen; wat voor een onderhoud heeft ie allemaal gehad ? (is wellicht te achterhalen of bvb een kop- of voetpakking slecht vervangen is)
- wordt die olie, per 500 km, echt opgestookt of ligt er ook olie onder de auto ?
- zijn alle pakkingen nog droog ('blok-pakkingen' zoals koppakking, voetpakking, olie-koeler, etc)
Als eerste is het belangrijk om te weten te komen wáár die olie blijft.
Pas daarna kun je een strategie bepalen (ik was vroeger ook goed in Stratego
)
Als het een koppakking is, valt het volgens mij wel mee (4-cylinder is leuker dan een 6-cylinder in een dergelijk geval)
Heb je al eens een [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro] naar jouw Omi laten kijken ? Misschien valt het allemaal wel mee... een dergelijke diagnose stellen, op afstand, is wat lastig.
Hoe 'hoort' en 'voelt' de auto voor de rest aan ? Kortom: hoe is de rest van de staat van deze Omega ?
Is er in het verleden flink mee doorgetrapt ? Dan moet je dat aan o.a. het rijgedrag kunnen merken. Ook de banden en velgen: veel band-/velgschade ? --> bestuurder/eigenaar nam het allemaal niet zo nauw.
Lak netjes, weinig krassen, etc: auto werd regelmatig vertroeteld en schoon gemaakt...
Maar goed: eerst maar wat antwoorden van jouw kant... dan kunnen we weer verder nadenken
Ruud