Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Ombouw interieur B2 -> B1 ???

Weet iemand toevallig of je zomaar het dashboard, de middentunnel met armsteun en de deurpanelen kunt ombouwen?
Het is de gedachte om die van een b1 in een B2 te plaatsen. Op de een of andere manier vind ik de B1 mooier van binnen en aangezien ik mijn kachelradiator toch moet gaan vervangen....

Ik begrijp dat ik zaken nodig heb als de ecc unit, knoppen, kabelboom etc. Maar past het kwa bevestigingspunten etc?

Alvast bedankt! :)
 
bij mijn weten kan het wel .. ,maar is een egte pens vol werk ..

bevestigings punten kan ik je ni mee helpen ..
in principe zou t moeten passen ..
 
Zou je als ik me niet vergis sjors of ruud moeten vragen die hebben deze truk al eens uitgevoerd.

Bevestigingspunten zijn het zelfde dashboard opzich zou zo moeten passen.


Gr jack
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
raambediening moet omgesoldeerd worden, zit bij b2 in de deuren, bij b1 in de middentunnel
verder inderdaad info bij lokale 'gekken' Sjors en Ruud welke de 'grote wisseltruuk' al eens uitgevoerd hebben.
t.t.z. het interieur niet het dashboard, dat lijkt me wat ver te gaan ivm modificeren van kabelbomen...
 
Inderdaad, Sjors en ik hebben die truuk al eens uitgehaald.
Het is te doen maar kost een hele bak tijd/werk.
Als je eenmaal klaar bent, héb je ook wel voldoening van je werk, dat is zeker.
Het past allemaal prima, maar zoals Stijn al aangaf moet je de kabelboom, van je bestuurdersportier, deels her-routeren naar de middenconsole.
En wellicht ten overvloede, maar toen die Omega (van Hans-V6 destijds) eenmaal klaar was, had ik echt zoiets van: "Wauw, dat het er zo goed uit zou zien, had ik niet verwacht".
Advies: maak er geen haastklus van. Ik zou bijna zeggen: neem een week vrij en doe het lekker rustig aan.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
MetalRush zei:
Advies: maak er geen haastklus van. Ik zou bijna zeggen: neem een week vrij en doe het lekker rustig aan.

Ik zou die week nemen nadat ik alles had uitgepluisd van kabels omsolderen en aanpassingen...
 
Een week?!

We zullen zien. Het is dagelijks vervoer dus ik ga er nog eens een nachtje over slapen.
Als ik een donor b1 heb, zou het dan sneller kunnen? In de zin van dat je kabelbomen compleet kunt vervangen of blijft het altijd veel solderen ivm CID, ECU etc?
 
Die kabelboom gaat soldeerwerk worden.
Dat is niet even (een deeltje) vervangen.
Sjors, ik en mw. MetalRush zijn toen drie dagen bezig geweest, zonder pauze's en keihard doorbuffelen. Reken maar om.
Nu was dat wel met 2 auto's maar het omsolderen van de bekabeling heeft Sjors later zelf gedaan en heeft hem nog eens menig uurtje gekost.
Ik weet niet hoe goed jij jouw Omega kent. Maar als je af-en-toe toch even in de TIS moet kijken hoe bepaalde onderdelen vast zitten, zul je dit ook in moeten calculeren in dit ombouwproject.
Deurpanelen kun je ook later doen en zelfs dat nog per deur opsplitsen.
Maar het vervangen van de dash gaat het meeste tijd kosten en daar moet je eigenlijk wel voor met (minimaal) 2 personen zijn.
 
aiaiai ;w
Daar gaat m'n plannetje. Ik heb geen garage dus ook al een beeeetje afhankelijk van het weer. Uitstellen of annuleren dus... Voor de winter moet ik de kachelradiateur toch eens gaan doen dus.... het wordt er niet makkelijker op. Bedankt voor de uitleg!
 
Dag Mark,

Zoals al meerdere keren aangegeven is hier boven hebben wij dat idd eens gedaan een heel wat jaartjes geleden..

Echter betrof het toen 2 B2's ! even zien of ik het een beetje duidelijk kan uitleggen.

de B2 van ons paps (Hans-V6 had een zwart leder interieur.
De B2 van Metalrush een beige leder interieur (bruin/beige)





Het betrof deze 2 Omega's


De 2.6 V6 Executive Edition van Hans-V6:



sfla4z.jpg


jpdfty.jpg






En de B2 3.0 V6 Executive van Dhr & Mevr Metalrush:




js2dg9.jpg


2jequeu.jpg








En er geschiedde wat:




2wh4aq8.jpg








Ruud vond het beige prachtig ! maar i.c.m. bruin niet zo.. en wij (ik en Hans-V6) wilde een beige B1 interieur.

Het B1 beige interieur kent echter de combinatie beige/zwart niet, dus ik moet eigenlijk het dashboard van Ruud hebben (dat matcht met het B1 interieur) en Ruud wilde een zwart dashboard !

Dus na het een aantal keren daar over gehad te hebben, kwam de reactie: nou, dan doen we dat toch gewoon ?! :s

Het enige verschil is, wat ik al eerder zei het dashboard van kleur anders was, het betroffen beide B2's gij heeft een B1, die heeft een compleet ander kachelhuis ! die moet je dan ook ombouwen, anders gaat dat echt niet goed komen Mark !


Ik had in onze B2 alles omgebouwd op het dashboard na, wel verwisseld zodat de kleur matchde bij elkaar ;)

Voor de deurpanelen moet je ook alle stangetjes van het slot, en diverse nylon busjes veranderen voor de bevestiging, maar dat is allemaal voor gedrukt in het plaatwerk. tevens een nieuwe kabel boom gemaakt voor de raam bediening, want die werd vanuit de deur (B2) naar de midden tunnel verplaatst (B1)


Bedenk wel dat deze Omega van 2003 was, en de ombouw hebben we in 2006 gedaan, die auto was krap 3 jaar oud _O-


Hier wat foto's ;)


Dit is het interieur wat onze B2 mee gekregen had af de fabriek:






2sb8h3p.jpg



Ombouwen:


2znsjs4.jpg


5obdyp.jpg


2hwzb4m.jpg


f3rj86.jpg



Stoelframes ombouwen, het beige lederen interieur had geen vol 8 elec verstelling met memory:



33b05mh.jpg


zwm0hy.jpg



Nieuwe B1 pookhoes, want die B2 hoes dat was geen succes:


xc5agh.jpg





Deuren stangetjes en bevestigingen monteren, en natuurlijk de B1 grepen !




21or9jm.jpg



Meteen maar ook even de kans gegrepen om er een Bose soundsysteem in te monteren..




2vtdqp5.jpg






wat later.....






2jdq420.jpg






En zo goed als klaar op een aantal kleine dingen na..







n6b2mc.jpg


11ayh3a.jpg


e7auc0.jpg


iy064j.jpg


2wcikjk.jpg


2899zj4.jpg





En de B2 van Metalrush:


mwccqb.jpg


bfj0he.jpg




Voor de oplettende kijker, dit is een unieke deur combinatie ! ontworpen door Mevr. Metalrush O-)



2yv712c.jpg


2i6yx01.jpg


34yv4b5.jpg


34yv4b5.jpg





Ruud als ik dit zo weer zie, wat een schitterende wagen was dat zeg !! die 260.000KM was daar écht niet af te zien !! als i 60K gelopen had had ik het ook gelooft, moet je die bestuurders stoel zien !!



4k8saw.jpg



Was een leuk project _O- misschien samen met Ruud nog eens een apart topic openen en het helemaal af het begin beschrijven inc alle foto's..



Groetss,
Sjors
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Sjors-V6 zei:
Was een leuk project _O- misschien samen met Ruud nog eens een apart topic openen en het helemaal af het begin beschrijven inc alle foto's..

Groetss,
Sjors

Sjors, een hele howto is misschien wat veel werk, maar deze foto's mogen gerust in het 'archief' komen.
Die verdienen gewoon uit respect voor het werk en de inzet daar te staan...
 
bedankt voor je reactie Sjors! Ik ga het langzaamaan maar vergeten... Voor nu toch.
En ik zie weer dat op de laatste foto's het dashboard en de middenconsole veel donkerder lijkt als bij mij... Worden die steeds lichter met de jaren of zo?
 
Illuminat0r zei:
Sjors, een hele howto is misschien wat veel werk, maar deze foto's mogen gerust in het 'archief' komen.
Die verdienen gewoon uit respect voor het werk en de inzet daar te staan...


Dankjewel ! komt dan wel in het foto archief !


gewoon_mark zei:
bedankt voor je reactie Sjors! Ik ga het langzaamaan maar vergeten... Voor nu toch.
En ik zie weer dat op de laatste foto's het dashboard en de middenconsole veel donkerder lijkt als bij mij... Worden die steeds lichter met de jaren of zo?


Nee, dat lijkt optisch zo doordat er beige panelen tegen aan zitten ! :) ik snap precies wat je bedoelt namelijk :*)
 
Bovenaan