Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Omega B2 2.5td start slecht

Ik heb een omega B2 2.5 diesel en hij start koud en warm slecht.
Als hij het eindelijk doet, loopt hij goed.

Soms pakt hij koud wel snel aan, maar door de regel moet ik altijd iets gas geven.
Het is geen vacuum probleem, ik denk zelf aan een verstuiver of opvoerpompje in de tank.
Net even gebelt ivm verstuiver, deze behoor je allemaal dan te vervangen zeggen ze,
maar om dat te doen terwijl ik niet eens weet of dat de oplossing is...

Hopelijk heeft iemand hier hetzelfde probleem gehad of weet iemand wat het kan zijn.

groeten, gertjan
 
Kan vanalles zijn.

Het kunnen de verstuivers zijn. Die kan je eens demonteren en laten testen in een bosch service center, dan weet je het gelijk. En ja, best allemaal vervangen indien nodig.

Het opvoerpompje in de tank wil inderdaad ook wel eens sneuvelen. Kost nieuw iets van een 100 euro.

Wat is je kilometerstand ?
Bij de td's willen er wel eens problemen opduiken met de inspuitpomp vanaf 200.000 km. Dat is een duur grapje.
1750 euro voor een revisiepomp. Niet gemonteerd.
 
Ik moet zeggen dat mijn 2.5TD altijd "slecht"start als die warm is. Het duurt wat langer voordat die aanslaat. Maar dat is normaal bij deze blokken.

Na het voorgloeien zou ie toch aan moeten slaan. Anders inderdaad kans dat het pompje niet meer goed is in de tank. Die heb ik er nog wel eentje liggen mocht je intresse hebben. Kun je altijd proberen, helpt het niet dan hoef je em niet te kopen. Is vrij makkelijk te vervangen (als je het al een keer gedaan hebt....)
 
hoi luitjes
ditzelfde probleem heb ik ook gehad,dacht aan van alles opvoerpomp,inspuitpomp etc....
maar koud starte die altijd perfect,warm hopeloos
en nu het rare
afgelopen week heeft jack mijn startmoter vervangen en probleem opgelost
deze draait zo snel rond dat zodat hij wel moet,maar ik denk dat het de startmoter was van de vorige blok wat jack heeft omgebouwd,maar navraag te hebben gedaan bij de v.o.d heb je twee types startmoter de ene heeft 1.8 kw en de andere 2.2 kw en de laatste gebruiken ze vaak als de inspuitpomp niet meer zo geweldig is
maar nogmaals als de gloeikaarsen goed zijn moet die ook met veel minder vermogen starten als de moter koud is,nog zelfs met een slechte accu
 
Ik denk dat het dan toeval is. Want een startmotor zou met warm of koud geen verschil mogen maken.

Deze blokken liggen ook in een Range Rover, en daar heb je precies hetzelfde met starten, koud perfect, warm duurt iets langer. Je hebt er op internet wel modules voor om ertussen te zetten zodat ie met warm wel meteen goed start. Heeft ook iets met het opvoerpompje te maken dat die continu spanning heeft.

Want nu als de motor warm is krijgt het opvoerpompje geen spanning. Daarom duurt het wat langer voordat de auto start.
 
hoi tinuske
ik ben het niet helemaal met je eens jack heeft bij mij een aanpassing gemaakt dat als ik op een knopje duw dat het opvoerpompje gelijk stroom krijgt ook met warme moter,maar dit hielp ook niet,het blijkt dat als de inspuitpomp al wat ouder is net niet genoeg druk kan opbouwen met starten om de diesel te verstuiven daarvoor krijg je ook dan die rook met starten
en dat van de startmoter daar bedoel ik mee dat als die warm is en deze draait sneller rond je de starttijd aanzienlijk verkort en door het hogere toerental met starten de pomp toch enigsins genoeg druk opbouwd om te verstuiven,maar je hebt gelijk het zal warm altijd iets langer duren dan een koude moter en als je het verhaal van de range rovers volgt zie je dat het hier altijd om wat oudere moters gaat
gr mart
 
de omega van mn pa heeft het ook en die heeft net 1600000 gedraaid dus het heeft niks met oude motoren te maken

het probleem van senator900 ligt dek ik in het geval dat hij een b2 heeft met een eerste type motor van een b1 en daar is ook wat bij er zijn aanpassingen geweest die de oude motor niet heeft
 
ik zou eens beginnen met de retourleidingen vernieuwen bij de verstuivers vaak is dat ook het geval van slecht starten en dan evt. het opvoerpompje checken maar deze werkt alleen als de moter koud is,dus als die voorgloeit en bij slechte gloeikaarsen moet die warm toch goed starten.
of het is een combinatie van vanalles maar lijkt mij sterk.
 
Ik zou ook eerst maar eens kijken naar de retourslangetjes van de verstuivers. Als deze lekken dan komt er lucht in het systeem, met als gevolg slecht starten(duurt even voor hij aanslaat). En een slechte inspuitpomp kan ook deze storingen veroorzaken, maar eerst zeker weten dat je retourslangetjes goed zijn. Je kunt ze ook preventief vervangen, kost weinig.
P.S. De mijne staat nu op 349.000 km en start koud en warm perfect, dus het kan wel goed!
 
Retour slangen vervangen is alleen een hels karwei. Spreek uit ervaring.

Het relais wat aangestuurt wordt door de kv temp sensor kan ook kapot zijn waardoor deze niet voorgloeit en waardoor de pomp achterin niet draait.

Gr jack
 
Het slecht starten als de motor warm is heeft volgens mij te maken mat het feit dat de motor niet voorgloeit als de motor nog warm is. Eigenlijk is de motor te koud om zonder voorgleien te starten maar de electronica denkt daar anders over..... Klein foutje bij de ontwikkeling van de electronica denk ik....
Die van mij start ook super slecht als je ongeveer 2-2,5 uur hebt stil gestaan. Ligt ook aan de temperatuur buiten volgens mij......
 
jack-omegax3.0xe zei:
Retour slangen vervangen is alleen een hels karwei. Spreek uit ervaring.

Het relais wat aangestuurt wordt door de kv temp sensor kan ook kapot zijn waardoor deze niet voorgloeit en waardoor de pomp achterin niet draait.

Gr jack

de slangetjes kanje insnijden met een scalpel als je die het of een klein stanelymesje


maar verklaar je nader wlek relais bedoel je (plaatsing in de sekering kast??) en weet je uit je hoofd waar dea kv sensorretje woont?
 
Met een mesje gaat wel maar dan de rest wat vast zit los krijgen.
Laat ik het zo zeggen er zijn leukere klussen aan de omega.

Bij de x2.5dt zitten net onder de gloei kaarsen 2 koelvloeistof sensoren eentje vooraan en eentje verder naar achter. Devoorste is voor de ecu en de achterste stuurt een relais(pin me niet vast) als je voor de omie staat de achterste linkse. Deze verzorgt het voorgloeien en stuurt ook de opvoer pomp in de tank aan.

Gr Jack
 
maar wil je er goed aan komen zal toch de inlaatcollector er vanaf moeten en vanaf de accuzijde is het de rechtse sensor
gr mart
 
ik heb een keer de gloeistiften vevanhen met het inlaatspruitstuk er nog op

kan wel je meot het alleen willen (ze zeiden dat het niet kon dus uitdaging om het wel te doen )
 
Bovenaan