Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Omega in Nieuw Zeeland met problemen...

Hallo Omega liefhebbers,

Ik bevind me momenteel in Nieuw Zeeland en heb hier een Omega B2 2.5 V6 gekocht om regelmatig op en neer te kunnen naar de stad. Helaas zijn er na de aanschaf een aantal problemen op komen dagen: De ABS en TC lampjes branden regelmatig en dan verbruikt de wagen twee keer zoveel brandstof als normaal, volgens de BC 4,2 km/l. De snelheidsmeter, kilometerteller in het dashboard en BC, Cruise control en soms de toerenteller vallen dan uit. Ook stottert de auto dan heel erg en verliest dan vermogen. Daarnaast heeft de auto een storing in de automaatbak: code 075, Auto Trans Low Voltage Torque Control. Nu heb ik van meerdere kanten gehoord dat het laatste niet een heel groot probleem hoeft te zijn, wellicht een kwestie van slecht contact makende stekkers in de motorruimte of de zogenaamde pizzapunt stellen. Daarnaast blijken er nog twee probleempjes te zijn: Er zit waarschijnlijk een lekkage in het volgende onderdeel:



Heb de een na laatste eigenaar om informatie gevraagd en volgens hem is het probleem met de automaat begonnen nadat dit apparaatje is gaan lekken, hij had de auto toen al te koop staan en heeft er niets meer aan gedaan. Zou dit een samenhangend probleem kunnen zijn, zou de lekkage kunnen zorgen voor de storing in de automaat bak?

En binnen in de auto piept de radio met enige regelmaat, het is een regelmatige toon die soms wel en soms niet opkomt. Iemand een idee?
Tips hiervoor zijn zeer welkom.

Wat leek op een leuke aankoop bezorgd me tot nu toe hoofdpijn.Volgende week donderdag gaat ie naar de garage, heeft iemand enig idee wat er gaande zou kunnen zijn? Dingen waar ik zelf naar zou kunnen kijken. En hebben de problemen wellicht een samenhangende oorzaak? Ik weet dat het niet erg netjes is direct vragen te stellen, maar als iemand tips heeft of misschien wel een oplossing, ze zijn van harte welkom. Ik wil de auto in orde maken, hij is verder heel netjes

Ik hoor van jullie.

Groetjes Benjamin
 
Als de auto stottert en vermogensverlies heeft, lijkt dat op de nokkenassensor te duiden als je deze gaat vervangen, ALTIJD origineel halen! Ebay heeft vele goedkopere aanbieders, maar 9 van de 10 keer doen deze het niet, of maar kort.

Om duidelijkheid in je precieze probleem te krijgen, dien je toch de omega uit te laten lezen. Anders heb je kans dat je alles aan het vervangen bent en nog het juiste probleem niet hebt gevonden. Ik zou eens een extra massa aan leggen in je blok, want ik vermoed dat je bolide niet voldoende stroom krijgt, maar goed dat is een gok op afstand.

In ieder geval succes en graag nog even een topic maken in Wie ben ik ;)<br /><br />-- 20 jul 2013 12:23 --<br /><br />zag dat je dat laatste al had gedaan sorry overheen gelezen ;)
 
Barry, ik heb jouw reactie verwijderd. Het voegt niets toe aan dit draadje.

@ Benjamin:
Uitvallen van km-teller, branden van TC-lampje, etc --> ABS unit. Deze is defect en zal vervangen moeten worden. Heel gepriegel (je kunt er lastig bij) maar goed te doen als je geduld hebt. Een 2e hands model kán, maar je weet nooit hoe lang deze het uit gaat houden. Bij de V6 gaan ze op gegeven moment allemaal.

Die foto is van de driewegklep. Dit is ook een bekende en heeft waarschijnlijk voor jouw volgende storign gezorgd; de koelvloeistof heeft langs jouw versnellingsbak gelekt en de corrosie zorgt voor de rest.
Driewegklep vervangen (zit op een onmogelijke plaats, maar ook die is te vervangen zonder het hele plenum te verwijderen. Ralph is daar erg goed in, dus kan jou misschien nog wat tips toe spelen).

Piep in de radio lijkt mij kortsluiting in één van de speakerkabels.
Doet is dat alleen met radio of ook met het beluisteren van cd's?

Al met al: de bekende dingetjes van een Omega. Niets schrikbarends en als je dit gefixed hebt, heb je er een héle fijne wagen aan :Y

:w Ruud
 
:P begrijpelijk Ruud

Ps moet maandag ook een drieweg klep vv bij een collega ,dus als ik het goed begrijp doet Ralph het zonder de intake
Er af tehalen _/-\o_ interessant
 

Colinh

Donateur 2023
Zo deed hij het bij mijn V6,

291020112333.jpg
 
Ik had al een vervelend vermoeden dat de ABS/TC unit weleens aan zijn eind kon zijn. Heb even rondgekeken hier en daar en kom verschillende dingen tegen van €50 tot boven de €600. Als ik een ander zou moeten hebben dan koop ik een nieuwe, geeft toch een beter gevoel. Maar welke moet ik dan hebben, ik zie hier en daar een DX code voorbij komen. Waar moet ik naar kijken

En de driewegklep, ik heb voor weinig een originele te pakken kunnen krijgen, kan ik die als leek vervangen. Welke gereedschappen heb ik hier voor nodig? En mocht het inderdaad zo zijn dat de lekkage gezorgd heeft voor corrosie, heeft dit verdere gevolgen voor de versnellingsbak? Of hoef ik me daar niet zo'n zorgen over te maken?

En de piep in de radio doet het af en toe, heb nog geen CD geprobeerd omdat de standaard radio/cd speler in de Opels op dit continent net wat minder modern zijn als die in Europa (lees ouderwets en zonder luxe), ben nog zoekende naar een andere maar vanwege de functies die een Europese variant heeft die niet bruikbaar zijn in Nieuw Zeeland ben ik hier nog niet over uit. Maar hoe kom ik te weten of het inderdaad een kortsluiting in een kabel van een speaker is? Uitmeten met een multimeter?


In ieder geval alvast heel er bedankt voor jullie tips, nu kijken of ik de auto in orde kan krijgen. Hij rijdt heerlijk en heeft de ideale motor voor de continu veranderende landschappen, maar om de 400 km tanken is toch wel een dure grap, ook al is de brandstof hier acceptabel geprijsd..

Groetjes Benjamin
 
Het is zéér belangrijk om dezelfde ABS-unit terug te hangen als je er nu in hebt zitten.
Op de bovenkant zijn 2 letters te zien. In mijn geval was dit DX, maar zo heb je bijvoorbeeld ook DY of DZ.
Als je hiervoor een nieuwe wilt plaatsen, raad ik je aan alvast een 2e en 3e hypotheek af te sluiten.
Beter kun je op zoek gaan naar een gereviseerd model. Je moet hiervoor (vaak) wel jouw oude model eerst opsturen.
Ik hoop dat er in NZ een bedrijf zit die die dingen kan reviseren...

Die driewegklep kun je wel zelf vervangen. Denk er wel aan dat je de slangen onderling niet verwisseld... dat geeft rare effecten :P

Over die piep is weinig te zeggen. Zeker als je het niet kunt simuleren en het maar af-en-toe op treedt. Je kunt een andere radio proberen. Ik zou zelf eerst de cd-speler proberen... die zit er al in :) Met een multimeter meten op de speakerkabel kan niet :N
 
De driewegklep zit met klemmen vast.
Met een goeie (waterpomp)tang zijn ze goed los te krijgen.
Tis alleen een heel gepriegel om erbij te komen.
 
Een piep in de radio duidt meestal op een losse kabel of sluiting van de massa (dynamo?). Ik heb met een andere auto een keer die piep gehad, toen was de kabel van de -pool van de accu af geschoten.

Gr. Paul
 
IJsblok zei:
Een piep in de radio duidt meestal op een losse kabel of sluiting van de massa (dynamo?). Ik heb met een andere auto een keer die piep gehad, toen was de kabel van de -pool van de accu af geschoten.

Gr. Paul

Aha, daar was ik nou nooit op gekomen. Ik ga daar eens naar kijken en eventueel de polen opnieuw vastzetten, er is recentelijk een nieuwe accu ingekomen en misschien hebben ze hem dus niet goed vastgezet, en donderdag bij de garage zal ik vragen hetzelfde te doen voor kabels waar ik zelf niet bij kom.

Dankje wel,

Groetjes Benjamin
 
Nou, vandaag bij de garage geweest: Ze hebben vooralsnog geen problemen gevonden omtrent de ABS unit, wel hebben ze een stuk kabel vervangen dat door een of andere beunhaas op zeer slechte manier gesoldeerd was. Dit is nu degelijk vervangen. Tijdens 3 testritten kwam de ABS storing niet meer naar voren, dus we hebben een klein vreugdedansje gedaan. Helaas te vroeg, onderweg naar huis weer 2 x de oplichtende ABS en TC lampjes icm de wegvallende snelheidsmeter. Volgende week zaterdag gaan we dus weer terug.

Tevens tot de ontdekking gekomen dat de koelvloeistof lekkage erger is dan gedacht, dus ipv zelf knutselen als de tijd het toelaat een afspraak gemaakt om het zo snel mogelijk te laten verhelpen. Daarnaast bleek de achterruit verwarming zo veel stroom te verbruiken dat opnieuw bijna de zekering er uit vloog. Ze zijn nog aan het bekijken wat de beste oplossing is om dit te verhelpen.

De piep in de radio blijkt een waarschuwingssignaal van de bandenspanningsmeters te zijn, er is er defect.. Gelukkig is dit niet zo heel erg. Helaas dus niet de resultaten waarop gehoopt, maar we gaan nog even verder. Deze auto moet in ere hersteld worden, dat is de moeite nog wel waard...

Mochten er nog suggesties zijn, ze zijn welkom.

Groetjes Benjamin
 

Vega

Medewerker
Administrator
Omega B2 V6 zei:
De piep in de radio blijkt een waarschuwingssignaal van de bandenspanningsmeters te zijn, er is er defect.. Gelukkig is dit niet zo heel erg

Dan wil ik wel eens weten hoe en wat ze daar voor gebruikt hebben, is een optie die ik nog niet heb. :N

Nou, vandaag bij de garage geweest: Ze hebben vooralsnog geen problemen gevonden omtrent de ABS unit, wel hebben ze een stuk kabel vervangen dat door een of andere beunhaas op zeer slechte manier gesoldeerd was. Dit is nu degelijk vervangen. Tijdens 3 testritten kwam de ABS storing niet meer naar voren, dus we hebben een klein vreugdedansje gedaan. Helaas te vroeg, onderweg naar huis weer 2 x de oplichtende ABS en TC lampjes icm de wegvallende snelheidsmeter. Volgende week zaterdag gaan we dus weer terug
.

Als die het doet dan zal je ook niets vinden, ze gaan ineens kapot en dan is vervangen de enige oplossing.
 
Vega zei:
Dan wil ik wel eens weten hoe en wat ze daar voor gebruikt hebben, is een optie die ik nog niet heb. :N
Dat is ronduit interessant te noemen ja :-), heb al vele opties voorbij horen en zien komen.

Gr. Paul
 

yoyo

The UK brothers
IJsblok zei:
Vega zei:
Dan wil ik wel eens weten hoe en wat ze daar voor gebruikt hebben, is een optie die ik nog niet heb. :N
Dat is ronduit interessant te noemen ja :-), heb al vele opties voorbij horen en zien komen.

Gr. Paul

Zal wel zo'n after market geval zijn.
 
De bandenspanningsset is inderdaad aftermarket, maar het schijnt een heel goed bedrijf te zijn die ze produceert:

http://www.ebay.com/itm/Orange-TPMS...Parts_Accessories&hash=item257fa3aca5&vxp=mtr

De toenmalige eigenaar betaalde 500 NZD voor alleen het setje. Ze zitten er nu 5 jaar onder en dit is de eerste sensor die kapot is. Deze kosten USD 35,- om te vervangen.

Wat betreft de oplichtende ABS en TC lampjes, als het de unit zelf niet is wat zou dan nog een mogelijke oorzaak kunnen zijn? Volgende week zaterdag ga ik weer naar de garage, maar hoop toch wel een keer een oplossing te vinden. Het is frustrerend en het rijdt ook niet ontspannen. Ideeën zijn zeer welkom.

Groetjes Benjamin
 

Vega

Medewerker
Administrator
Omega B2 V6 zei:
Wat betreft de oplichtende ABS en TC lampjes, als het de unit zelf niet is wat zou dan nog een mogelijke oorzaak kunnen zijn? Volgende week zaterdag ga ik weer naar de garage, maar hoop toch wel een keer een oplossing te vinden. Het is frustrerend en het rijdt ook niet ontspannen. Ideeën zijn zeer welkom.

De unit is kapot gewoon vervangen, als het een van de sensoren waren dan had er een foutmelding in moeten staan aangezien je al vertelde dat er er geen foutmeldingen instonden blijft er maar één ding over.
Dat de ABS ecu kapot gaat is niks bijzonders, is een kwaal van die dingen ze worden eigenlijk doodgekookt door de warmte en gaan kapot.
 
Dan ga ik eens informeren of er een bedrijf in de buurt is die die dingen reviseerd, Originele Opel onderdelen zijn hier heel moeilijk te verkrijgen en zijn achterlijk duur. Bedankt voor de tip;-)

Groetjes Benjamin
 
IK heb geen verstand van de technische zaken maar ik hoop voor je dat alle problemen heel snel opgelost zijn
De garageprijzen zullen ze in Nieuw Zeeland ook wel kennen dus ik hoop niet dat je dadelijk je Omega 3 keer
betaald hebt voor dat alle storingen verholpen zijn.

Enne voor onderdelen, misschien kan je eens kijken wat Berry voor je kan betekenen, het is niet om de hoek
maar met luchtpost zal het ook geen maand duren voor dat onderdelen aan de andere kant van de wereld zijn.
 
Bovenaan