Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Omega werkt nog niet na monteren nieuwe selector

Niet starten en bak in nood!

Hallo mannen,

Ik heb een kleine twee weken een Omega B2 Caravan 2.6 V6 met 122000 km op de teller van 2001. Rijdt geweldig, zweeft een beetje van voren maar ik was van plan de draagarmen van Ebay te bestellen en hem te laten uitlijnen. Echt genoten van de wagen (foto's moet ik nog gaan plaatsen) Ziet er van binnen en van buiten puik uit ik was heel blij.

Maar nu heb ik een heel ander probleem, gisteren om 19.00 de auto geparkeerd alles goed. Om 22.00 uur wilde ik de wagen starten maar er gebeurde nix. Wel contact, alle lampjes aan maar het verende gedeelte van het contactslot resulteerde in absolute stilte. Deze morgen op onderzoek, eerst het slot zelf gereinigd, bleef bij de ander Omi wel eens hangen. Geen resultaat.
Allerlei zekeringen nagezien niets bijzonders. Mijn buurman (ex opel monteur) dacht dat de start motor misschien us was. Een plus 12 volt draadje erop aan gesloten, contact aan en de motor startte bij de eerste slag. Op aanraden van de buurman, elektrisch startschakelaar achter het startslot vervanger. 50 eu, wel gratis gemonteerd door zijn oude baas, netjes, dank u wel.
Op weg naar die garage reed de auto wel maar de bak schakelde niet. Heel langzaam met weinig tractie wegkomen en de lampjes TC (tractie control) en motorstoring (autootje met pijl door het dak). Na de montage van de nieuwe startschakelaar wilde de Omi nog steeds niet starten. De TEC er aan en die las uit dat de selector van de automatische bak storing gaf.
Onder de wagen hingen een paar losse draden (3 doorgesneden draden) en de opelmonteur zei dat de andere bedrading er niet origineel uitzag. Als ik achteruit rijdt lijkt de tractie normaal, als ik in Drive ga wil de wagen optrekken maar lijkt het of die onmiddellijk "" uit de versnelling" valt, ik kan het niet beter beschrijven. Daarna met veel toeren heel traag opgang komen.

Wat nu te doen, kan iemand mij helpen met raad en misschien zelfs helpen met sleutelen??
Hoe lang kan je rijden met de bak in nood??

Alvast dank

Rob vK
 
R

Ralph

Gast
Re: Niet starten en bak in nood!

dit verwijst echt naar de selectorhandel/ schakelaar en zul je deze moeten vervangen en goed moeten aansluiten.
lang doorrijden is zeker niet goed zoals je heb gemerkt draait ze op een soort slip in de bak daar ze niets kan meten.
 
Re: Niet starten en bak in nood!

Thanks Ralph,

Ik kruip er morgen even onder. Ik zag 3 draden loshangen, lijken wel afgesneden (misschien iets geraakt met de auto, weet ik dus niet) ook de metalen beschermplaat om de schakelaar zijkant bak had een deuk. Ik hoop dat ik de draden kan vinden en misschien weer kan verbinden. Reset de wagen zichzelf dan of moet ik andere dingen doen?
Ik moet zeggen dat reacties van specialisten als jij door mij zeer gewaardeerd worden, zo kom ik ook een beetje verder in de storing
Dank je wel Ralph.

M vr gr Rob vK
 

Vega

Medewerker
Administrator
Re: Niet starten en bak in nood!

rtvankampen zei:
Thanks Ralph,

Reset de wagen zichzelf dan of moet ik andere dingen doen?

Het is mogelijk dat het na reparatie weer goed werkt, wel blijven de foutmeldingen erin staan en zouden een keer eruit gehaald moeten worden.
Als het na reparatie nog niet goed werkt moet je kijken of het met het resetten wel weer goed werkt, sommige problemen gaan pas voorbij als de foutmeldingen gereset zijn.
 
Bak wil nog steeds niet schakelen

Hallo,

Deze morgen even onder de omi gelegen en de draadboom langs de automaat gecheckt. Er hingen wat loshangende draden die volgens mij niet origineel waren. zover ik kon zien hadden ze ook niet echt een functie. Er is in het verleden wel gerommeld met draden en dat zou kunnen komen dat marters ze door gebeten hadden (?)
zie foto

2lny0k2.jpg


Er kwam toen een kleine zondvloed die mij onder de Omi vandaan spoelde die ik zo netjes klaar had gezet voor de klus.

v41j6x.jpg


Ik heb eigenlijk niets bijzonders kunnen vinden en denk dat het inderdaad de selektor is die aan de bak is gemonteerd,
De TEC gaf dat gisteren ook al aan, onderdeel wordt besteld, best wel duur, en dan gemonteerd. Ik hoop dat de wagen dan weer goed is.

Met vr gr Rob vK.
 
Hallo manen,

Een up date over de storing aan de automaat, gesteld dat daar het probleem zit. Er is een nieuwe selector geplaatst, maar er is niets veranderd.

Wel heb ik gezien dat er een stukje van de draadboom die boven langs de bak loopt een stukje afgesneden is. Deze draad boom komt, althans zover ik kom zien van de linker cilinderkop en loopt dan naar beneden. Behalve een aantal stekkers aan de bak en selector, lopen er ook nog draden verder door naar achteren en gaan dan naar de linker- en rechter uitlaat. Daar zitten ze aan sondes.

Wat het zo onduidelijk maakt is dit:
Auto heb ik ongeveer 500 km mee gereden, alles werkt, schakelt boterzacht en geen rare geluiden. Ik parkeer de Omi om 19.00 uur en wil even weg om 22.00 uur. Dan heb ik wel contact, alle lampjes op de dash branden maar er gebeurt niets als ik de startmotor bedien.

Ik denk dus aan een elektrische storing.
Nu komt het: de draden onder de wagen zien eruit alsof ze recent zijn doorgesneden. Geen donker of geoxideerd koper op het snijvlak, maar vers en mooi glimmend.

Moet ik nu denken dat er iemand onder de wagen is geweest met een mes?? Dat zijn toch rare gedachten, niet??

De mannen van Eef en Huub in Berkel (die mij overigens keurig geholpen hebben en ook nog korting gaven) zeggen dat de draden nagelopen moeten worden. Maar zij weten niet of dat twee uur of twee dagen gaat duren.

Kort om ik heb een hele mooie Omi die het nu niet meer doet en ik weet even niet hoe nu verder. Weet iemand goede raad??

Gr Rob vK.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Startmotor aansturing loopt over de selector, staat deze niet in de P of N dan start deze niet.
Je zal de bedrading helemaal na moeten kijken en repareren net zo als de dealer zegt.
He zal een hele klus worden mede omdat je er niet goed bij komt.
 
Thanks voor de reacties.

De wagen komt onder uit Brabant waar inderdaad marters zijn. Maar het is hier in Rotterdam gebeurd en hier heb je volgens mij geen marters.

Kan ik de kabelboom vervangen? Zijn er stukken draadboom te koop? Kijken of Berry iets heeft.

Het vervangen wordt wel een klus maar lijkt mij te doen. Iemand zoiets al eerder gedaan?

Gr Rob vK.
 
Kun je niet beginnen met de juiste kleuren te zoeken en die weer met elkaar te verbinden?
Prijzen van nieuwe kabelbomen zijn niet mals. En als je ze tijdelijk met elkaar verbind kun je in ieder geval testen of alles weer werkt.
 
Hallo,

Zijn er elektrische schema's van een automaten bak. Waar de draadboom met aansluitingen op staat? Ik mis een stukje kabelboom (lijkt het) maar ik weet niet wat dat doet.

Gr Rob vK.
 
Halo mannen,

Even weer een technische vraag, dit keer over de draadboom die over de bak loopt. Ik heb een schematisch tekeningetje gemaakt om de plaats aan te geven waar ik een stukje van de draadboom kwijt ben.

Ik hoop dat iemand mij kan zeggen wat er aan dit draadje hoort te zitten, want ik kan niets vinden waar het naar toe, of aan zou moeten zitten.
Het gaat om het eindje met het vraag teken en dat ziet aan de bovenkant van de bak.

BVD

Gr Rob vK

30ksfo2.jpg
 

Vega

Medewerker
Administrator
Zelfs zonder aangesloten lambdasondes moet je met de auto gewoon kunnen rijden, deze hebben niet veel met de bak te maken.
In en van de vorige foto's zag ik draden die volgens mij niet echt origineel zijn.

Mocht je inderdaad lamdasonde stekkers missen dan moet dat terug te vinden zijn in de motor ecu met de Tech 2, ook kan je met de Tech 2 zien of de selectorhandel goed functioneert en of alle draden van de bak zijn aangesloten.
 

Berry

OOP Huisleverancier
Ik denk dat het aan de startmotor ligt omdat Rob mij mailde dat hij wel meteen start als er 12 volt op de startmotor gezet word.
Ik heb hier ook wel een bakken met gare start motors en die start ik dan met een grote schroevendraaier rechtstreeks op het start relais.
Gr b
 
Gisteren gebeld door Eef en Huub Berkel, of ik even langs wilde komen. Heel gesprek gehad over de storing.
Kabels zijn idd beschadigd door een marter in het verleden. Is gerepareerd maar niet echt deugdelijk. Er zijn nu een aantal onderbrekingen ontstaan die ze na diep zoeken gevonden hebben. Ik mocht nog kiezen voor een nieuwe draadboom (a 1500 eu ex montage) maar dat heb ik niet gedaan. Ze leggen nu een aantal nieuwe draden aan en dan werkt alles weer als normaal.
Plus 2 jaar garantie op de montage.

Pff kostte wel wat maar ik ben blij dat het weer werkt allemaal. Gelijk een paar nieuwe draagarmen besteld bij eBay en volgende week monteren. Ik ga ook nog wat aan de remlichten veranderen, maar dat horen jullie nog.

Dank voor jullie reactie's

Gr Rob vK<br /><br />-- 03 okt 2013 14:04 --<br /><br />Over het schema, je hebt gelijk er zijn 4 draden naar de sondes. En dat is ook allemaal oke.

Het probleem zat echt bij de draden naar de selector.

Startmotor werkt nu ook weer gewoon met de sleutel.
 

Joep

Verbannen
Mooi dat het uiteindelijk toch nog goed komt! Kost wat duiten maar dan werkt het wel weer. d:)b
 
rtvankampen zei:
Gisteren gebeld door Eef en Huub Berkel, of ik even langs wilde komen. Heel gesprek gehad over de storing.
Kabels zijn idd beschadigd door een marter in het verleden. Is gerepareerd maar niet echt deugdelijk. Er zijn nu een aantal onderbrekingen ontstaan die ze na diep zoeken gevonden hebben. Ik mocht nog kiezen voor een nieuwe draadboom (a 1500 eu ex montage) maar dat heb ik niet gedaan. Ze leggen nu een aantal nieuwe draden aan en dan werkt alles weer als normaal.
Plus 2 jaar garantie op de montage.

Pff kostte wel wat maar ik ben blij dat het weer werkt allemaal. Gelijk een paar nieuwe draagarmen besteld bij eBay en volgende week monteren. Ik ga ook nog wat aan de remlichten veranderen, maar dat horen jullie nog.

Dank voor jullie reactie's

Gr Rob vK


.
-- 03 okt 2013 14:04 --

Over het schema, je hebt gelijk er zijn 4 draden naar de sondes. En dat is ook allemaal oke.

Het probleem zat echt bij de draden naar de selector.

Startmotor werkt nu ook weer gewoon met de sleutel.



Goed dat het weer werk.
Het enige wat je nu niet goed doe is draagarmrubbers bestellen op eBay .
Daar ga je spijt van krijgen .als je dit goed wil doen bestel je gewoon losse nieuwe rubbers bij de vod.
En laat je ze erop nieuw inpersen
 
carenbar zei:
rtvankampen zei:
Gisteren gebeld door Eef en Huub Berkel, of ik even langs wilde komen. Heel gesprek gehad over de storing.
Kabels zijn idd beschadigd door een marter in het verleden. Is gerepareerd maar niet echt deugdelijk. Er zijn nu een aantal onderbrekingen ontstaan die ze na diep zoeken gevonden hebben. Ik mocht nog kiezen voor een nieuwe draadboom (a 1500 eu ex montage) maar dat heb ik niet gedaan. Ze leggen nu een aantal nieuwe draden aan en dan werkt alles weer als normaal.
Plus 2 jaar garantie op de montage.

Pff kostte wel wat maar ik ben blij dat het weer werkt allemaal. Gelijk een paar nieuwe draagarmen besteld bij eBay en volgende week monteren. Ik ga ook nog wat aan de remlichten veranderen, maar dat horen jullie nog.

Dank voor jullie reactie's

Gr Rob vK


.
-- 03 okt 2013 14:04 --

Over het schema, je hebt gelijk er zijn 4 draden naar de sondes. En dat is ook allemaal oke.

Het probleem zat echt bij de draden naar de selector.

Startmotor werkt nu ook weer gewoon met de sleutel.



Goed dat het weer werk.
Het enige wat je nu niet goed doe is draagarmrubbers bestellen op eBay .
Daar ga je spijt van krijgen .als je dit goed wil doen bestel je gewoon losse nieuwe rubbers bij de vod.
En laat je ze erop nieuw inpersen
Ik had toen ook problemen met de draagarmen van ebay, en joep rijdt er gewoon mee zonder problemen. Maar volgende keer neem ik alles origineel wat dat betreft, ik wil geen risico meer lopen. Kost wel een stuk meer natuurlijk...

Maar dat alles weer werkt is al weer erg fijn natuurlijk.

Gr. Paul
 
Bovenaan