Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

OOP HQ projecten: B2 met M57 BMW upgrade: radiateur en motorsteunen

B-Buster

Medewerker
Administrator
We hebben weer een logé @ OOP HQ: de B2 DTI met 3.0 BMW blok van @clach

2023-09-30 14.44.21.jpg

Deze heeft een drankprobleem ontwikkeld: de koelvloeistof ging er bijna net zo snel weer uit als dat je het erin goot. Radiateur bleek een scheur van 10cm te hebben.

Even vervangen? Helaas is het originele partnummer van Opel niet meer leverbaar, het doorverwijsnummer van een alternatieve leverancier leverde een model op met te grote diameter slangaansluitingen dus dat ging niet passen. De onderdelenleverancier kwam er niet uit, dus zelf maar gaan vergelijken en een passende gevonden.

Ook was het verzoek de motorsteunen te vervangen. Dat is een mooie combinatie, want voor die actie moet de motor opgetakeld worden = koelslangen en luchtbuizen afkoppelen.

De DTI heeft een visco fan en een extra shrout op de radiateur, dus eigenlijk is er geen plaats om te demonteren zonder die fan te demonteren. Toch geprobeerd die tools niet te hoeven kopen en toch gelukt.

Toen weer tijd voor een kofferbak met onderdelen (dat schiet wel op met zo'n grote doos _O- )

2023-10-13 14.42.16m.jpg

Flink wat KVS aangezien er water in is gegaan, dus dat wordt spoelen en daarna afvullen.

Maar eerst die motorsteunen, dat was een aardige strijd aangezien het allemaal erg volgebouwd zit en niet alles meer origineel is.

Motor een stukje omhoog getild zodat alles los kan:
2023-10-14 20.22.00m.jpg

De rechter motorsteun was naast een flink stuk ingezakt iook opengescheurd en leeg aan het lekken, deze was helemaal gaar:
2023-10-14 18.50.06m.jpg
2023-10-14 18.51.08m.jpg

Links niet lek, wel ook een flink stuk ingezakt:
2023-10-14 19.36.06m.jpg

De nieuwe erin en vastgezet, toen waren we weer 7u verder en besloten de rest met verse energie volgend weekend af te maken.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Deze is nog een tijdje bij ons blijven staan. Cliff wilde graag nog wat extra onderhoud laten uitvoeren, dus daar zijn we mee bezig gegaan de afgelopen tijd.

We hadden al gemerkt dat de remmen ondanks de gemonteerde GTO klauwen niet goed functioneerden, bekend was dat er al een flinke tijd geen onderhoud aan het systeem was gedaan en we zagen aan de sporen op de remschijven voor dat het daar niet goed ging. Die hadden tevens teveel roest om veilig mee door te kunnen blijven gaan onder zo'n zware station.

Omdat het pedaal naar de bodem zakte bij indrukken ook een nieuwe remcilinder aan de bestelling toegevoegd.

Verse remcilinder erin
2023-11-25 16.51.19.jpg

De oude remschijven
2023-12-02 15.45.07.jpg

Die werden al aardig teruggenomen door de natuur..
2023-12-02 15.44.47.jpg

Wielnaaf ontdaan van de roest die erop zat
2023-12-02 15.44.58.jpg

+ keramisch vet erop
2023-12-02 15.46.40.jpg

Mooie nieuwe onderdelen
2023-12-02 15.38.53.jpg
2023-12-02 15.47.14.jpg
2023-12-02 16.07.00.jpg

Bij het demonteren viel op dat degene die er voorheen aan gewerkt heeft niet helemaal doorhad hoe dit werkt.

Geen loctite op de bouten waarmee de klauwen vastgezet worden, wel een hoop corrosie in het draad
2023-12-02 15.48.52.jpg

Geen vet op de glijpennen, dat zat redelijk vast
2023-12-02 15.50.50.jpg

Gelukkig niet te ver heen, dus opgelost
2023-12-02 15.51.46.jpg
2023-12-02 15.56.28.jpg
2023-12-02 16.00.14.jpg

...to be continued
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Toen was het tijd om de klauw terug te monteren, maar helaas. Nieuwe blokken zijn dikker, dus de zuigers moesten ingedrukt worden en die gingen daar niet aan meewerken: zaten muurvast.

2023-12-02 16.33.58.jpg

Leve de voorraad, na even zoeken bleken we nog een paar revisiesets voor de GTO klauwen te hebben liggen. Dan maar openhalen en kijken wat we tegenkomen
2023-12-02 16.34.21.jpg

Met wat moeite de zuigers eruit gekregen
2023-12-02 16.44.00.jpg

2023-12-02 16.43.46.jpg

Dat was allemaal nog wel te redden, dus begonnen met de grote schoonmaak en revisie.

50/50
2023-12-02 17.12.53.jpg

Verse rubbertjes
2023-12-02 18.16.57.jpg

2023-12-02 18.22.59.jpg

Eerder al gezien dat een voorganger de ontluchtingsnippels aardig gesloopt had, buiten dat waren ze wat te kort. Ik had nog een set BMW klauwen liggen met nippels met de juiste afmeting voor de GTO klauwen dus naast een BMW blok nu nog wat meer onderdelen van die afkomst.

Oud en kort, draaide zich waarschijnlijk op de kraag vast
2023-11-25 18.16.37.jpg

Dat past beter en is niet half dol gedraaid
2023-12-02 19.24.56.jpg

En weer een functionerend geheel
2023-12-02 19.25.48.jpg

Monteren en ontluchten, en de DTI remt weer fatsoenlijk
2023-11-25 18.01.13.jpg

...to be continued
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Naast de remmen was het verzoek nog wat meer onderhoud uit te voeren:

- Differentieel olie
- Motorolie + filter
- Automaat service
- Luchtfilter en interieurfilter
- Brandstoffilter

Dat allemaal gedaan.

De bakolie was al eens eerder gedaan. Caterpan zat niet echt goed vast, maar het dichtte af dus ok. Olie was redelijk donker, goed om te doen dus.
2023-12-09 13.48.24.jpg

Retourleiding leegzuigen
2023-12-09 14.01.38.jpg

Carterpan eraf, oude filter gedemonteerd
2023-12-09 15.45.04.jpg

Vers filter
2023-12-09 15.44.35.jpg

Met aflaten en leegzuigen van de leidingen kwam er zo'n 4,5 liter uit. We hadden wat meer verwacht. Toen gingen we vullen en bleken we er bijna 8 liter in te kunnen doen, er zat dus veel te weinig in. Geen lekkages opgemerkt.

Bij het werk aan de remcilinder was al opgevallen dat de brandstofslangen van en naar het brandstoffilter scheurtjes begonnen te vertonen. Wat verdroogd en uitgehard. Geadviseerd daar wat aan te doen, na akkoord gaan zoeken en gelukkig van de 2 delen met speciale vormen nog NOS gevonden. Een derde deel met universele slang nagemaakt.

Oud
2023-11-25 16.57.40.jpg

2023-11-25 16.57.52.jpg

Deze naar de pomp was het slechtste, en zat zelfs niet goed vast. Dat had op termijn brand veroorzaakt, gelukkig op tijd gevonden
2023-11-25 21.51.33.jpg

Mooie nieuwe originele onderdelen
2023-12-16 14.26.26.jpg

2023-12-16 16.26.47.jpg

2023-12-16 16.27.01.jpg

En weer een klusje klaar. Dachten we.
2023-12-16 16.26.39.jpg
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
DTI werd opgehaald, en na een half uur ging de telefoon dat deze bakolie lekte.

Gelukkig dichtbij, dus besloten deze op te halen en terug te slepen. Ondertussen met groot vraagteken hoe dat mogelijk was, want alles zat goed vast en dicht.

Terug gesleept en dan sta je met een zware station die een brug op moet maar dat niet meer op eigen kracht gaat doen. Dan maar met de sleepstang erop duwen.

2023-12-16 22.10.08m.jpg
2023-12-16 22.10.14m.jpg

En wat was het nu? Een simpel slangenklemmetje had zijn veerkracht verloren en was losgeschoten. Zat netjes op het uiteinde van de slang dus de overtuiging dat deze vast heeft gezeten is daarmee bevestigd. We konden deze echter met de hand indrukken. Dat hoort niet.

Waarschijnlijk meer druk opgebouwd door de grotere hoeveelheid olie waardoor dat nu naar boven kwam. Best onhandig als het de retourslang van de bakkoeler is.

2023-12-16 22.15.01.jpg

Een avontuur rijker, 2u verder, een nieuwe klem en wat extra bakolie en het was weer verholpen. Voortaan worden er standaard nieuwe klemmen gemonteerd.

Dinsdag kan Cliff alsnog weer met zijn DTI onderweg.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Dit was alleen onderhoud aan de motor, automaat en remmen.
Om deze Omega Omegawaardig te krijgen moet er nog veel meer aan gebeuren maar het begin is gemaakt. Iig is er weer veilig mee te rijden.
Helaas heeft ook deze Omega in het verleden te veel beunhazen gezien.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Het begin is gemaakt, flink begin en goede stap vooruit. Cliff kan nu mooi zelf wat dingen gaan aanpakken. Steeds een stapje beter, zo komt de lol er weer in en is het de moeite (en investeringen) weer waard.

We hebben geen was service hier maar met alle olie op de auto en door het slepen achter de brede sloffen van de 5 een hele modderige voorkant vanmiddag toch maar even de HD spuit en de fles foam tussen de regenbuien door erop losgelaten. Een schone auto rijdt immers veel lekkerder. _O-

2023-12-19 13.35.12m.jpg

Vanavond zijn Omega en eigenaar weer herenigd en staat de DTI weer thuis. We zien hem vanzelf wel weer terug als er weer een lijstje to-do's is.

Nu door met het volgende project.
2023-12-19 17.38.57.jpg

Vanmiddag stond ie nog toe te kijken hoe een ander wel gewassen werd _O-
2023-12-19 13.35.00m.jpg
 
Bovenaan