Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Opsporen lekkage koelvloeistof.

Hallo medeforumers.
Ik heb al een tijdje het probleem dat mijn koelvloeistof weglekt,ik controleer elke dag de stand,en 1x in de week,moet ik hem dan bijvullen.
De ene keer wat meer dan de andere,dat verschild,naar wat ik aan km,s draai.
Via het forum al veel gelezen over dit probleem,echter ik kan niks vinden,of zien waar het lekt.
Wel ruikt de wagen wat vreemd als hij warm is en ik uitstap,(binnenin ruik ik niks vreemds)ik vermoed dus dat koelwater ergens opdrupt en verdampt.
Nu wil ik proberen te kijken (voelen) of de driewegklep,en bijbehorende slangen misschien lekken.
Mijn vraag zit deze klep bij een X 2.5 XE blok ook aan de achterzijde,of ergens anders,dit kreeg ik niet gevonden op het forum,en onder de motorkap zit best veel motor voor een leek 7(8)7
Groetjes Peter.
 
R

Ralph

Gast
voor de auto gaan staan, linker rij, achterzijde tegen schutbord, 3 slangen en 1 vacuumleiding. vaak niet waar te nemen of deze lekt moet voor een goed uitsluitsel geperst worden op 0.9 bar. kleur is zwart. bovenzijde rond.
 
v6blok.gif


is C.
 
Okee,dan laat ik hem afpersen,om alles uit te sluiten,volgende week eens kijken of de vod hier tijd heeft:-)
Bedankt voor je reactie.

-- 11 mei 2012 11:36 --

Om op de hoogte te blijven.
Het lekkage-probleem is opgelost:-)
De vod alhier heeft hem afgeperst,waarbij niet 1,2,3 de lekkage naar voren kwam,Cilinderkoppakking test uitgevoerd,en deze was in orde :-)
Auto is een nachtje blijven logeren ,en men vond plasje,bleek het te lekken op een slangenklem.
Koelwater is weer op peil gezet(rode koelvloeistof) dus ben blij dat dit probleempje opgelost is.
Groeten Peter.<br /><br />-- 17 mei 2012 12:07 --<br /><br />Probleem is er nog steeds.

Nu na een week staat het reservoir leeg :-(
Dus weer aangevuld,ontlucht en zelf ook eens op onderzoek gegaan,ik kan dus niks vinden,geen plasjes ,natte slangen,zelf de drieweg voeld droog aan.
Een 2e lekkage is dus bijna uitgesloten,immers de vod had deze een week geleden al afgeperst,en gerepareerd.
De garage heeft toen ook een koppakkingtest gedaan,die werd oke bevonden.
Wat kan er toch aan de hand zijn?
Aanstekertest,oliepeilstok schijnd ook goed te zijn.
Wie nog ideeen?

Groet Peter.
 

Joep

Verbannen
Misschien de radiateur ergens? Gewoon beginnen met zoeken bij de meest voorkomende plekken. Je reservoir zelf die lek is misschien? Slangen die gescheurd kunnen zijn? Allerlei mogelijkheden.
 
kijk eerst maar eens goed naar je 3 wegklep
ik had het zelfde en ook geen lekage zo op het oog aan die klep
toch maar vervangen en nu is het koelvloeistof verlies toch weg
en die klep kost je de kop ook niet
en is ook minder werk als je kacel rad vervangen
 

Berry

OOP Huisleverancier
En ik gok ook op de 3 wegklep,ooit het zelfde gehad nooit kunnen vinden tot dat hij op vakantie in Spanje het begaf,toen met de nieuwe erop nooit meer verlies gehad
gr b
 
Vandaag ,toen de melding check koelvloeistof verscheen,auto aan de kant gezet.
Met draaiende motor,even een blik aan de onderzijde geworpen,wat schetst mijn verbazing,ik zie het dus gewoon lekken.
Na dagen zoeken,eindelijk resultaat.
Gezien het aan de achterzijde van het motorblok op de grond valt,ga ik nu dus ook uit van de drieweg-klep.
Iemand tips waar ik deze kan bestellen,op voorraad hebben of binnen redelijke termijn kan leveren?
Vervangen zou eigenlijk geen probleem moeten leveren gezien de tips hier op het forum,of toch?

Groetjes Peter.
 
weet niet waar je woon maar ik heb die van mij gewoon bij de plaastelijk onderdelen boer vandaan
hij had hem niet op vooraad maar kon hem wel dezelfde dag krijgen
klep koste mij 26 euro en is an het merk febi

opzetten is niet zo moeilijk
als je je ruiten wisser armen er af haald en de parafaanplaat onder langs je vooruit kun je er wel bij
als je niet te grote handen hebt >:)
 

renepaul

Donateur 2024
Bij mijn omi ook gehad.
Lekte ook alleen als de airco in stond.
In de wintermaanden geen lekkage, maar toen de zomer weer begon, en de airco dus bijkomt, zag je ook een straaltje lopen.
 
Nu genoeg te doen morgen.
Maar eerst vanavond de nachtdienst in,misschien wat eerder naar huis,dan kan ik wat vroeger in actie komen.
En dan maar hopen dat mijn vingers niet te dik zijn :-)
Bedankt voor het meedenken allemaal,en ik laat nog weten hoe het afloopt.
Groetjes Peter.
 
Kan zijn dat de motor niet goed ontlucht is. Waardoor na een aantal keren warm te zijn geweest alle lucht eruit is waardoor het reservoir weer leeg is.
 
jack-omegax3.0xe zei:
Kan zijn dat de motor niet goed ontlucht is. Waardoor na een aantal keren warm te zijn geweest alle lucht eruit is waardoor het reservoir weer leeg is.

dan lekt het er toch niet onder uit of wel :X :X
 
Mijn fout zag niet dat er 2 pagina's waren.<br /><br />-- 20 mei 2012 20:30 --<br /><br />Wat betrefd het bereiken van de klep hoef je de ruitenwisser niet los te maken. Maar de plenum demonteren. Werkt een stuk makkelijker. Wat ik daarbij nog doe is de klemmen van opel vervangen door slangklemmen en dan op iedere aansluiting 2 klemmen. Kan het niet meer lekken aan de slangen.
 
Opgelost :-)
Dit probleem is de wereld uit,3wegklep is vervangen.
Ik heb het laten vervangen,en heb geen spijt van deze keus,fijn garagebedrijf gevonden,tevens gelijk ff klein beurtje laten geven,was hard nodig.
Nogmaals mijn dank aan al diegene die mij overtuigd hebben dat het de 3wegklep kon zijn:-)

Gr Peter.
 

yoyo

The UK brothers
Kijk eens aan, ook weer opgelost!

Misschien een poets beurtje en a.s.zondag naar nijmegen om hem te laten zien?
 
Ik ben op een willekeurige zondag in delft ook eens afgeperst ;). Bleek ook de driewegklep. Maar heb hem nog niet vervangen. Volgende maand komt de APK weer om de hoek kijken dus laat ik dat maar gelijk repareren.

Gr. Paul
 
Bovenaan