Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Oranje storingslampje?

Ik ben zojuist veilig op mijn werk aangekomen maar vlak voordat ik er was ging het oranje motorlampje op het dashboard branden.
Nu liep de motor al altijd een beetje ruig maar de laatste paar idee heb ik het idee dat het iets erger is geworden.

Het toerental staat een klein beetje te schommelen bij stationair, voor de rest rijdt altijd alles goed.
Volgens mij nadat het lampje is gaan branden ook geen rare zaken als vermogensverlies e.d.

Nu moet ik zeggen dat ik door de sneeuwval ook niet echt goed heb kunnen testen maar alles lijkt me verder normaal.

Iemand idee waar ik moet gaan zoeken?
Ik zal kijken om morgenavond de auto even uit te lezen, ik kan hier in principe gewoon mee doorrijden toch?
 

Vega

Medewerker
Administrator
Marcel3.2 zei:
Ik zal kijken om morgenavond de auto even uit te lezen, ik kan hier in principe gewoon mee doorrijden toch?

Lampje brand niet voor niets, gebruik je gevoel met eventueel doorrijden.

Kan iets met de bougies/onsteking zijn, het is allemaal wat vochtiger nu.
Utlezen is een goed plan.
 
Op de terugweg ook nog steeds het lampje, het blijft continue aan staan en knipper niet oid.
Ik heb gewoon vol vermogen en alles werkt prima.

Alleen de motor loopt nog steeds wel een beetje onrustig, bij stationair schommelt deze in toeren (in een bereik tussen de 100 toeren).
Ik zal morgen kijken of ik ff tussendoor langs de dealer kan, mijn OBD kabel ligt bij mijn ouders en dat is niet echt in de buurt om ff heen en weer te rijden.
 
P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)
P0430 Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 2)

Dat komt uit de pedaaltest, wel toevallig dat allebei de banken niet goed zijn.
Iemand een idee wat dit kan veroorzaken?

Bedankt Willem, als het nodig is laat ik het ff weten.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Marcel3.2 zei:
Dat komt uit de pedaaltest, wel toevallig dat allebei de banken niet goed zijn.

Inderdaad wel vreemd, waarschijnlijk gaat er daarvoor iets mis en resulteert dit in deze foutmeldingen.
 
Yes, very common on 3.2's.The codes you have are 'Bank 0 and Bank 1 - emissions above cat threshold'.

Basically there are four cats in the 2.6 and 3.2 exhaust system and the precats aren't man enough to do the job expected of them, after a period of time the codes reach a threshold figure and illuminate the light.

If you take the vehicle for an emissions test i'm 99% sure you'll find it's working well within MOT regulations because the 2nd cats are more than up to the job.

Simplest thing to do is just reset the lamp / code, then run some 'Cataclean' through the system and try to stick to decent quality fuels rather than supermarket specials.

There are at least 6 others (myself included) who get these codes on our 3.2's and all the cars emissions are fine at MOT time.

Even bij de buren gekeken.
Ik ga maar eens kijken of ik hier wat mee kan.

Veroorzaakt dit ook het onrustig lopen?
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
heb je per ongeluk loodhoudende benzine getankt?

4 gas test laten meten

Storing P0420/P0430 wijst op een geringe katalysatorwerking.
Dat kan wijzen op een defecte katalysator, maar ook op een defecte lambdasonde ACHTER de katalysator

hoop dat het een kleinere oorzaak heeft


groeten, Hans
 
omega_cruiser zei:
heb je per ongeluk loodhoudende benzine getankt?

4 gas test laten meten

Storing P0420/P0430 wijst op een geringe katalysatorwerking.
Dat kan wijzen op een defecte katalysator, maar ook op een defecte lambdasonde ACHTER de katalysator

hoop dat het een kleinere oorzaak heeft


groeten, Hans

Nah, ik geloof niet dat ze allebei opeens kapot zijn, dat is te toevallig.
Ik ga nog ff goed uitlezen met opcom om te kijken of er nog wat anders naar boven komt.
Die methode met het pedaal is wel goed maar die lampjes knipperen wel erg snel ;)

Ik weet iig dat het niet veel kwaad kan.
 
Hoi Marcel 3.2

Ik ben nieuw op het forum maar ook weer niet, heb een eeuwigheid geleden ook al een post gedaan met hetzelfde probleem

ik heb een Y3.2SE met dezelfde codes, het begon bij circa 150 DKM, in het begin ging het lampje na enige tijd weer uit en aan en uit, nu blijft het gewoon aan tot ik de accupool losneem. Daarna springt het lampje na verloop van tijd weer aan, het kan 50 km duren maar ook 1000 km (lange rit naar oostenrijk). Voor mijn gevoel gaat hij aan als de motor (en de cat's) nog niet lekker op temperatuur zijn.

Maar om een lang verhaal kort te maken... verschillende garages hebben hun licht erover laten schijnen maar geen oplossing anders dan... vervang beide cat's en de 4 lambdasondes en het probleem is dan waarschijnlijk wel weg. Emissie was bij de laatste APK nog steeds volgens het boekje, de cat's werken klaarblijkelijk nog gewoon, ook de lambdasondes doen hun werk en lijken dus niet defect te zijn.

De auto rijdt er niet minder onder, de shell is nog altijd even blij en het lamje blijft vrolijk branden.

De enige oplossing die ik recentelijk tegenkwam op een ander forum lijkt het verplaatsen van de achterste lambdasonde te zijn. Er zijn een aantal mensen die deze sonde hebben verzet van tussen beide cat's naar achter de hoofdcat. De tweede sonde krijgt daardoor minder ellende te verwerken en er is geen storing meer.

Wat ik heb gezien is het wel een hele klus om de delen onder de auto weg te halen... er was ook iemand die het met ducktape had opgelost en dat werkte ook heel goed...
 
Vandaag eindelijk tijd gehad om de auto eens aan de opcom te hangen, daar kwam dit uit:

H2OMjvH.jpg


Die LMM moet ik ff in de gaten houden want dat lijkt niet helemaal goed te gaan.
P0420 en P0430 had ik uiteraard verwacht, ik heb alle codes gewist en 30 km later nog steeds geen oranje lampje dus dat goed de goede kant op.

Verder nog een filmpje gemaakt van de lambda waardes, kan iemand mij vertellen of dit er goed uit ziet?:

[youtube]iNFUZ6XXuBs[/youtube]

Let op het toerental, dat verhoog ik later in het filmpje.
Tevens is de motor hier op bedrijfstemperatuur.

Daarnaast schommelt het toerental nogal bij stationair zoals te zien is, wat zou dat kunnen zijn?
 
R

Ralph

Gast
de voorste banken moeten pendelen de achterste moet stabiel zijn, in deze gaat het dus niet goed. alle 4 zijn ze aan het pendelen.
op het moment dat de achterste lamda hoger word als de voorste krijg je deze storingsmeldingen.
 
Marcel,

Ik heb een tijd geleden ook zo'n soort probleem gehad, motor liep de eerste minuut bij koude start onregelmatig en reageerde slecht op gaspedaal
oranje lampje brande ook steeds.
Ik heb er toen een lmm van Piersburg ingezet dat is de beste, een wereld van verschil loopt perfect lampje ging vanzelf uit zelfs de automaat
schakelt soepeler en hij loopt veel zuiniger.
Misschien heb je hier wat aan.
mvg.rob
 
Ralph zei:
de voorste banken moeten pendelen de achterste moet stabiel zijn, in deze gaat het dus niet goed. alle 4 zijn ze aan het pendelen.
op het moment dat de achterste lamda hoger word als de voorste krijg je deze storingsmeldingen.

Ralph, geldt dit alleen voor stationair toerental?
Want B1S1 en B2S1 wat de voorste sensoren zijn, die zijn redelijk stabiel bij idle.
Alleen als ik het toerental ga verhogen gaan die pendelen.<br /><br />-- 29 jan 2013 22:40 --<br /><br />
rob zei:
Marcel,

Ik heb een tijd geleden ook zo'n soort probleem gehad, motor liep de eerste minuut bij koude start onregelmatig en reageerde slecht op gaspedaal
oranje lampje brande ook steeds.
Ik heb er toen een lmm van Piersburg ingezet dat is de beste, een wereld van verschil loopt perfect lampje ging vanzelf uit zelfs de automaat
schakelt soepeler en hij loopt veel zuiniger.
Misschien heb je hier wat aan.
mvg.rob

Rob,

Lmm ga ik zeker naar kijken als dit is opgelost.
Ik houd het in mijn achterhoofd :)
 
R

Ralph

Gast
dat de banken zo te keer gaan kan te wijten zijn aan een slechte lmm of valse lucht op het in- uitlaat traject.

-- 29 jan 2013 22:48 --

geld trouwens voor alle toerentallen
haal wel het origineel lmm, zeker voor de 3.2.
 
Ralph zei:
dat de banken zo te keer gaan kan te wijten zijn aan een slechte lmm of valse lucht op het in- uitlaat traject.

-- 29 jan 2013 22:48 --

geld trouwens voor alle toerentallen

Bedankt, ik ga eerst de valse lucht eens checken.
 
R

Ralph

Gast
voor de inlaat remmenreiniger gebruiken, tijdens het draaien over de slangen heen spuiten. bij verhoogt toerental heb je hem gevonden.
uitlaat dichthouden met doek of tennisbal.
 
Ralph zei:
voor de inlaat remmenreiniger gebruiken, tijdens het draaien over de slangen heen spuiten. bij verhoogt toerental heb je hem gevonden.
uitlaat dichthouden met doek of tennisbal.

En hebben we het dan over de vacuum slangen toch neem ik aan?
Tennisbal is een goed idee, als de motor gasdicht is zal deze afslaan neem ik aan?
En mocht de uitlaat ergens lek zijn na de sensoren heeft dat dan ook nog invloed?

Nogmaals bedankt voor de hulp!
 
R

Ralph

Gast
zelf na de sensoren kan het mis gaan. kun je zien bij een viergas test, dan loop het lambdagetal op en is niet alle zuurstofverbruikt.
kun je vaak horen bij motorfietsen als deze gaan knallen uit de uitlaat bij gas los laten, betekend lek.

voor wat betreft de remmenreiniger richten en spuiten maar ook onder het plenum eigelijk overal waar de zuurstof doorheen gaat.
kijkuit voor brand het is erg vluchtig spul.
 
Bovenaan