Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Parrot icm NCDC 2015 / Bose / Nokia autotelefoon ?!

Beste mensen,

Vol goede moed ben ik begonnen met het slopen van mijn middenconsole en dashboardkastje. Dit om een Parrot in de omega te installeren.
Maar al lezend op het forum kom ik erachter dat ik wellicht wat te voorbarig ben.. Aangezien ik een Bose-systeem heb, zou de Parrot hier niet mee kunnen werken (4 ohm/2 ohm) ?
(wellicht kan ik enkel voor de Parrot een apart luidsprekertje gebruiken?)
Ook kan ik de beruchte VDA connector niet vinden, waar zou deze zich moeten bevinden ?
Tevens leek het mij een mooie oplossing om de originele microfoon in de interieurverlichting te gaan gebruiken, maar dit zou ook niet kunnen?

PS. voor solderen etc ben ik niet bang..

Alle info en ervaringen hieromtrent zijn meer dan welkom, ik vindt hier en daar fragmenten informatie maar kan tot nog toe geen goed beeld krijgen van wat ik precies moet gaan doen.
Alvast hartelijk dank!
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Idd niet aan je luisprekers koppelen. Komt niet goed.

Die stekker ga je vinden in het rechter kickpanel. Zou je er 3 kunnen vinden afhankelijk van reeds geïnstalleerde dagrijlicht of niet.

Als ik met niet vergis zou je ook het signaal van je gsm-module kunnen gebruiken (ipv je nokia dus) met een mute input. Ik denk dat ie dan ook omschakeld.
 
Dank voor je reactie,

Ik heb inmiddels ook de boel los bij het voetenschot. De enige connectors die ik vinden kan zijn die van dat dagrijlicht-relais en de 120km/h buzzer?:




Ook heb ik dit connectortje gevonden, lijkt me sterk dat dat de VDA connector is maar goed: (kwam boven weg, thv de automaat computer)



Zou het zo kunnen zijn dat er in mijn auto (vanwege het Bose-systeem) helemaal geen VDA stekker aanwezig is?
 
Het is me inmiddels duidelijk geworden dat in mijn geval met het Bose-systeem de parrot niet "over" de autospeakers kan, dus ik monteer, net als vroeger, een los speakertje ergens onder bij de pedalen.

Maar dan heb ik alsnog een aantal draadjes nodig:

- Mute-ingang naar de radio (waar te vinden)
- Aansluiting op de originele microfoon in de binnenverlichting (uit connector aan Nokia telematica-module halen??)
- Geschakelde en constante plus en massa (red ik me wel mee, tips welkom)

Iemand een idee hoe dit het beste aan te pakken?
 

Vega

Medewerker
Administrator
KobusBV zei:
Ook heb ik dit connectortje gevonden, lijkt me sterk dat dat de VDA connector is maar goed: (kwam boven weg, thv de automaat computer)



Zou het zo kunnen zijn dat er in mijn auto (vanwege het Bose-systeem) helemaal geen VDA stekker aanwezig is?

Dit is de stekker om een losse hoorn op aan te sluiten i.c.m. de telematica.
 
Erg mooie oplossing van de beste man in het filmpje, maar zo ver wil ik eerst nog niet gaan.
Helaas ben ik er na enig speuren ook achtergekomen dat een NCDC 2015 niet eens een mute-aansluiting heeft 7(8)7

De mogelijkheden voor een parrot beginnen zich zo langzamerhand ernstig te beperken ben ik bang :(

In ieder geval zonder auto-mute van de radio en geluid over de autospeakers..

De pin-layout van de telematik module is mij inmiddels wel bekend dus het originele microfoontje kan ik nog proberen.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Leuk filmpje trouwens, brengt mij weer op ideeën. :Y

KobusBV zei:
Zou het zo kunnen zijn dat er in mijn auto (vanwege het Bose-systeem) helemaal geen VDA stekker aanwezig is?

Niet vanwege Bose maar vanwege de telematica unit, je hebt die vda stekker niet nodig want er zit al een telefoon unit in.
 
Je hebt gelijk, gaat uiteraard om de telematik.

Ik knoei morgen weer even verder,
Hou jullie wel even op de hoogte van de vorderingen. Goedenavond.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Ik heb ooit een mute gevonden die me een mono input gaf. Maar dat zou Op de cdr2005 kunnen geweest zijn. ..
 
Ik heb het inmiddels voor elkaar;

Luidspreker (behoorlijk groot ding) onder bij de pedalen netjes weggewerkt, originele mic uit de binnenverlichting weggetrokken, hier een universele mic geplaatst en aangesloten op de bekabeling richting de telematik-module.
Vervolgens bekabeling van de mic losgenomen uit de telematik-module (om aardlus te voorkomen) en hier het resterende stukje richting de parrot op aangesloten.

Ik heb nu dus eigenlijk een stand-alone oplossing, zonder mute of gebruik makend van autoluidsprekers. Maar desalniettemin toch ruim voldoende volume uit dat ene speakertje, ook op de snelweg en met de radio aan. Verder zeer goed verstaanbaar voor de gesprekspartner.

pinbelegung-telematik_zpsgjwvgxkf.jpg


Pinlayout telematik-module, wellicht handig.

IMAG0076_zpsre3vuhmu.jpg


Mic parrot

IMAG0077_zpskyrvowwh.jpg


IMAG0078_zpsvsyxmz8h.jpg


Het resultaat.

De parrot paste precies achter/onder het luchtkanaal boven de radio, stekkers en kabels zoveel mogelijk links en rechts weggewerkt aangezien er achter de radio bar weinig ruimte is.
Ook nog een 12V USB lader achter de middenconsole gepropt, USB > Micro USB kabel tbv laden telefoon onderuit laten komen zodat ik de telefoon ook bij de handrem neer kan leggen om op te laden.

Houders voor telefoon en montage aan middenconsole zijn van het merk Brodit, erg goed spul, past perfect. Omdat de parrot én de telefoon erop moeten heb ik het montagevoetje wat groter gemaakt dmv een plaatje rvs.

Al met al best tevreden, ook een verademing dat flitsmeister automatisch opstart dmv bluetooth-verbinding met parrot O-)
 
Oh, da's denk ik mijn wonderbaarlijke telefooncamera..

CID staat hier op beginsherm, met actiradius ervoor (contact ingeschakeld)
 
Hier een betere foto:



Het valt mij wel op dat anderen een iets andere opmaak van hun CID hebben, met zo'n groen GPS symbooltje bovenin, deze heb ik onderin. Of zou dit te maken hebben met de autotelefoon?
 

Vega

Medewerker
Administrator
KobusBV zei:
Hier een betere foto:

Dat is beter.

Het valt mij wel op dat anderen een iets andere opmaak van hun CID hebben, met zo'n groen GPS symbooltje bovenin, deze heb ik onderin. Of zou dit te maken hebben met de autotelefoon?

Klopt.
Als je de telematica niet meer gebruikt en afgekoppeld hebt dan kan je deze er beter uit laten programmeren. Dan krijg je ook het gps symbool terug.
 
Illuminat0r zei:
Ik heb ooit een mute gevonden die me een mono input gaf. Maar dat zou Op de cdr2005 kunnen geweest zijn. ..

Dat zal dan waarschijnlijk een ander model dan de NCDC2015 geweest zijn denk ik.



Zoals jullie zien staat de mute wél op het schematje op de radio zelf, maar de draad vanuit de auto is simpelweg afwezig, er klopt trouwens vrij weinig van dit schematje hoor..
 
Vega zei:
KobusBV zei:
Hier een betere foto:

Dat is beter.

Het valt mij wel op dat anderen een iets andere opmaak van hun CID hebben, met zo'n groen GPS symbooltje bovenin, deze heb ik onderin. Of zou dit te maken hebben met de autotelefoon?

Klopt.
Als je de telematica niet meer gebruikt en afgekoppeld hebt dan kan je deze er beter uit laten programmeren. Dan krijg je ook het gps symbool terug.

Dank voor de tip, ben ik ook eindelijk van die simkaart-melding af :Y
 

Vega

Medewerker
Administrator
KobusBV zei:
Zoals jullie zien staat de mute wél op het schematje op de radio zelf, maar de draad vanuit de auto is simpelweg afwezig, er klopt trouwens vrij weinig van dit schematje hoor..

Mute en audio lopen naar de stekker van de telematica.
 
Bovenaan