Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Prijs/kwaliteit momentsleutel en garage krik

A

Anonymous

Gast
Wie heeft ervaring met momentsleutels en garagekrikken (de uitvoering met 4 wieltjes). Ik ben n.l. van plan om dit aan te aanschaffen om voor twee auto's de banden elk jaar te wisselen.

Wat is de betere momentsleutel en garagekrik, prijs/kwaliteit.

Wat/welk aanhaalmoment moet je hanteren/ of waar is dit van afhankelijk. Waar moet je nog meer op letten.

[edit]

Ik zit zelf aan de volgende momentsleutel en garagekrik te denken, wat denken jullie hiervan.

Garagekrik "OMEGA" (is stom toeval)
<a class="postlink" href="http://www.tooltopper.nl/garagekrik-225-ton-p-15759.html?utm_campaign=google-simple&utm_medium=product_search&utm_source=google-simple" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.tooltopper.nl/garagekrik-225 ... gle-simple</a>

Momentsleutel
<a class="postlink" href="http://www.bhobv.nl/1292ag-p-80.html?osCsid=e5272810fe3d9bae442f011e2c5e9700" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.bhobv.nl/1292ag-p-80.html?os ... 1e2c5e9700</a>
 
Ha Rene,

Goed idee om een goede garagekrik te kopen. Ikzelf heb thuis zo'n krik op twee vaste wielen en twee zwenkwieltjes.

PA050267.jpg


Merk en type:

PA050268.jpg

Is niet echt goed meer te lezen, heb dat ding al jaren maar werkt nog steeds perfect

Voor de momentsleutel zou ik gaan voor een Gedore en dan één die klikt als het ingestelde moment wordt gereikt (ikzelf heb er één met een schaalverdeling maar dat werkt minder prettig).

Het aanhaalmoment is 110 Nm (staat ook ergens in het instructieboekje).

Groet,

Walter
 
Ik ben zelf sinds kort in het bezit van een sonic momentsleutel en vanplan binnenkort nog een garagekrik van het zelfde merk te gaan halen.

Gedore en stahlwiele betaal je de naam. Voor die prijs heb ik 2 momentsleutels van sonic.

En te koop bij brezan (een van onze sponsoren).

Gr jack
 

Vega

Medewerker
Administrator
Ik was laatst bij Hofland en daar hadden ze een garagekrik in de aanbieding.
Voor de momentsleutel zou ik zelf voor een Gedore gaan, aangezien ik bijna alles van Gedore heb.
 
Heb er één van Hazet en één van Mannesmann.

Ga je voor hobby gebruik, dan ging ik fijn voor de Mannesmann, perfecte prijs kwaliteit verhouding.
En heb er nog nooit geen problemen mee gehad, daarbij zit er ook 10 jaar garantie op ;)

Ga je er dagelijks mee werken, dan kocht ik de Hazet, deze voelt net iets robuuster aan


Krik weet ik het merk zo niet van, moet ik even kijken.
 

Andrew

600.000
Ik heb sinds kort de garagekrik van Omega (inderdaad, What's in a name, hilariteit alom toen die doos met opschrift "Omega lifter" op mijn verjaardag werd binnen gedragen _O- ) en die bevalt tot nu toe goed, nog niet heel veel gebruikt maar voelt solide aan.

Andrew
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Die Omega krik is hier ook in gebruik.
Dat is een heel stevig geval naar mijn mening, zeker voor die prijs is dat ideaal voor de hobbyist. Daar ga je meerdere jaren plezier van hebben.
De gele band om de wielen is een rubberband, dus ook weer minder krassen op de tegels van de garage :)
In de witte cirkel zit ook een stevige rubber dop die je chassisbalken wat spaart.

De momentsleutel hier in gebruik is van Facom.
Dat is een 40-200Nm model.
Zeer tevreden, maar moet hem dit jaar nog altijd eens laten nakijken op calibratie.
Dat laat ik elk jaar doen.

Het makkelijkst in gebruik is zoals Omegauser al aangehaald heeft een momentsleutel die je "opdraait" om de waarde in te stellen, en die dan 'knikt' als die waarde bereikt is.
Dit model is dus niet zo handig in gebruik:
dial-torque-wrench-bike.jpg

Hier wordt de waarde afgelezen terwijl je de kracht uitoefent, zonder knik-mechanisme ter aanduiding.

"Gebruiksregels momentsleutels"
Enkel Vastzetten met je momentsleutel binnen zijn bereik.
In principe nooit iets loszetten ermee. Het risico dat je hem over zijn 'knik' trekt en dus het 'plooibare geijkte metalen deel' beschadigd is té groot.
Onze Facom heeft de afbraak van de Blauwe Omega goed doorstaan, maar ik weet ondertussen beter!
De eerste 10 a 20% van het bereik van een momentsleutel worden niet als 100% betrouwbaar geacht in aantrekmoment qua ijking.
 
Bovenaan