Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Probleem met distributie riem vernieuwen

A

Anonymous

Gast
Dag het volgende wil ik even voorleggen en verneem graag evt. reactie

Ik heb 21 april jl. mijn opel omega 2.6/v6 bj 2001 km stand 180.000 km bij de garage gebracht voor vernieuwen van de distributie riem+ spanrollen. Dit had ik bij de km.stand 120.000 bij deze zelfde garage ook gedaan. Vervanging naar volle tevredenheid toen uitgevoerd. Even voor the record is mijn 3e omega V6 aut. Een prima auto

Nu komt het de garage krijgt tot 3x toe de verkeerde onderdelen van de groothandel uiteindelijk na de 3keer de juiste riem en spanrollen.
Na 3 dagen wordt ik gebeld de auto is klaar. Ik haal de auto en merk meteen dat de motor niet loopt zoals deze V6 hoort te lopen. Ik geef aan aan de garage dat de motor op 3 poten loopt.
Hij loopt ook niet het juiste aantal toeren ong. 500 i.p.v. de 800 -850 die hij voorheen liep. Er was ook een soort van gebonk als je in de auto zit wat van rechtsvoor kwam. Eerst werd gedacht door de monteur dat het de uitlaat , die tegen de bumper aankwam zou zijn. Nou nee dus zeg ik onmogelijk, toen de motor steun zou een rubber weg zijn. Ook dit is voor mij niet aannemelijk. Er is toch alleen een distributie riem met rollen vervangen? Garage zei, ik kon er rustig mee doorrijden en zou zaterdag 1 mei terugkomen dan werd er nog eens naar gekeken
(dit is geen officiele werkdag voor deze garage) Je raad het al probleem nog niet opgelost motor loopt gewoon slecht De maandag kon ik de auto brengen, maar het weekend kon ik volgens de garage er gewoon mee rijden er zou niks gebeuren. Mijn vraag ja maar het is niet goed maak ik dan niet meer kapot . Nee dat was niet het geval werd mij gezegd.
Nou ben ik geen specialist maar een particulier die een klein beetje ervan af weet.

Het weekend toch auto gebruikt want het kon geen kwaad werd toch aangegeven.
Maandag naar de garage starten en de auto loopt nog slechter harder dan 15 km gaat niet en je voelt dat de moteor op het noodprogramma is over geschakeld. Shit dacht ik nog hier is meer mee aan de hand. Dat de motor nog slechter liep moge duidelijk zijn.

Enfin auto achter gelaten nadat ik had gezegd dat mij is verteld dat ik er gewoon mee kon rijden.
Wordt ik de volgende dag gebeld dat de de motor uit elkaar ligt en dat het de klepstoters recht als je voor de auto staat, defect zijn 7 totaal.
De koppen schijnen goed te zijn evenals de klepzittingen e.d
E.e.a wordt uitbesteed aan een gespecialiseerd motor revisie bedrijf. 5 dagen later is de auto klaar. Vol vertrouwen ga ik de auto ophalen en het op 3 poten lopen is nog niet weg.

Woedend ben ik, en zoals ik mijn garage de eerste keer al heb gezegd dat de auto goed is ingeleverd heb ik het vermoeden dat op een of ander manier tijdens de vernieuwing van de distributie is niet goed is gegaan veroorzaakt door de garage.
Nee dan schijnt niet zo te zijn. Ook aangegeven dat ze mij gezegd hebben dat ik er gewoon mee kon doorrijden zonder verder schade te veroorzaken.
Auto weer achtergelaten want ze lossen het maar op. Werd ik 2 dagen later gebeld nu waren ook de klepstoters van de ander rij- cilinder niet goed zijn en ook vervangen. Gisteren 29 mei zou de auto dan klaar zijn . Ik werd maar niet gebeld en kreeg zo'n bruin vermoeden dat mijn geliefde omega niet klaar was. En mijn vermoeden werd bewaarheid, even later telefoontje. De motor loopt zelfs na de vernieuwing van de 2e serie klepstoter niet goed. Nog maar 500 toeren. De oorzaak zou nou de 3e cilinder geen compressie hebben.
Ik hoef niet aan te geven dat mijn vertrouwen in deze garage waar ik toch al enige jaren kom volledig weg is.

Het is een uitgebreid verhaal maar de volgende vraag hopelijk door iemand kan worden beantwoord

Is het vermoeden van mij juist dat het door een onjuiste montage van distributie riem de bovenstaande is veroorzaakt? Zeker daar ik dus de auto, welke altijd als een trein liep goed heb ingeleverd. Als er wat zou zijn had ik het voorheen tijdens het rijden al gehoord of vernomen daar ben ik altijd allert op.



Hoor graag evt. reactie's ook v.w.b. de compressie die er opeens niet is

Een Omega rijder sinds jaren
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Eerst effe melden dat dit topic door een mod meer dan waarschijnlijk gaat verhuisd worden naar "motorisch".

Voor mij is dit heel simpel, als ik zoiets belangrijk als een distrubutie zou moeten laten vervangen,
dan loopt die auto 100% alvorens ik de garage verlaat.

Je distributie bepaald de tijden waarop bepaalde kleppen opengaan t.o.v. zuiger-standen.
Dus ja die kromme klepstoters, geen compressie, etc, etc KAN daar van voortkomen.
Is heel logisch, want door een foute timing slaat je zuiger gewoon tegen de klep aan, waardoor alles krom gaat, of erger cilinderkoppen barsten...
Dan sluit het niet meer af en verlies je dus compressie, simpel!

Veel succes ermee, hier ga je een vette kluif aan hebben naast alle miserie die je nu reeds hebt ermee.

*edit: wij OOP-ers vinden het ook leuk om naar mooie Omega foto's te zien, alsook een kleine voorstelling van jezelf te maken...
<a class="postlink-local" href="http://forum.opelomegaportal.nl/viewforum.php?f=37&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;">viewforum.php?f=37&start=0</a>
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Wat een verhaal zeg, daar wordt je niet vrolijk van. :(

Lijkt mij ook dat ze een fout hebben gemaakt bij het monteren van de distributie set. Je zit niet ineens met kromme klepstoters te kijken. Waarom ze dat zelf niet opgemerkt hebben en je tot meerdere keren toe zelf moet komen constateren dat het nog altijd niet in orde is, daar begrijp ik niets van. Die auto wordt toch de werkplaats uitgereden etc. Heel vreemd allemaal.

Ik hoop voor je dat het alsnog goed wordt opgelost. Hebben ze wel al uitgesproken de kosten op zich te nemen?
 
Vooropstellend dat je met het vernieuwen van de distributie van een V6 (van een omega) toch wel wat meer moet weten waar je mee bezig bent, en wat kennis van zaken moet hebben, is hier toch overduidelijk wat misgegaan met het vernieuwen ervan. Dus dat is ook meteen het antwoord op je eerste vraag; Yep, problemen zijn (overduidelijk) veroorzaakt door een onjuiste montage van de distributieriem.

Verder is e.e.a. moeilijk te beantwoorden, zo via een forum. Je kunt wel tevreden zijn geweest met die garage voorheen, maar mijn inziens stelt ze 200x niks voor, als ze je laten doorrijden met een probleem wat overduidelijk wordt veroorzaakt door de distributie. Dat ze het probleem tot een aantal keer toe niet zelf merken met het rijden van de auto, maakt het allemaal nóg erger...

Ik zou i.i.g. maar eens een hartig woordje met de desbetreffende garage gaan spreken, en je vooral niks laten wijsmaken.... Neem desnoods iemand mee, die verstand van zaken heeft; zodat de garage je niet vele euro's lichter gaat maken met allemaal reparaties waar zij schuld aan hebben, of die onnodig zijn.
 
Tja Dennis,

het is eigenlijk al duidelijk gezegd: dit is, [acro= naar aanleiding van jouw verhaal, hierboven]overduidelijk[/acro], een fout van de garage (is dit overigens een [acro=Vriendelijke OPEL Dealer]VOD[/acro], of een 'generieke garagist' ?).
Als eerste moet je maar even nagaan of zij ergens bij zijn aangesloten (ANWB, Focwa, etc) en hier jouw beklag gaan doen en vragen wat zij eventueel voor jou kunnen betekenen.

Ik ga er even van uit dat de revisie door hén is betaald? Dat kan ik nml niet uit jouw verhaal halen... de 2e revisie (en zo te lezen, de derde komt er ook aan) mogen zij ook gaan betalen... 8)7

De chef werkplaats van mijn [acro=Vriendelijke OPEL Dealer]VOD[/acro] gaat altijd een rondje met een auto rijden nadat ie een beurt of een reparatie heeft gekregen.
Dan weten ze aan de balie ook dat die auto goed wordt afgeleverd (de monteur kan ook eens een baaldag hebben en iets niet goed gemonteerd hebben).
Dit had ook bij jou moeten gebeuren. Dat men, als klap op de vuurpijl, nog zeggen dat je er mee kunt doorrijden vind ik echt te belachelijk voor woorden.
Zodra men jouw klacht hoorde, hadden de zwaailichten aan moeten gaan bij hen... je hebt tenslotte net een distributieriem laten vervangen... misschien zit er iets niet goed... laten we dit eerst onderzoeken voordat we de auto terug geven aan de klant.

Ik begin te vrezen dat ze nu voor de goedkoopste oplossing gaan en je met een halfbakken oplossing naar huis willen gaan sturen :X
Mede doordat zij hebben gezegd jouw Omega bij een 'gespecialiseerd revisiebedrijf' te hebben gebracht... waarom liep ie daarna alsnog op 3 poten ?? Vraag eens welk bedrijf dat dat was en zeg ook dat jij contact met hen wilt opnemen om te vragen wat ze vervangen/gerepareerd hebben. Laat jouw garage ook een rekening presenteren... ik geloof er geen reet van dat jouw Omega überhaupt weg is geweest.
Ga maar na: als jij een eigen revisie-bedrijf hebt, dan lever je toch een auto niet op deze manier af ? Dan zorg je dat dat ding weer als een raket loopt... dát is reclame !

Dat nu de compressie op cilinder 3 weg is, baart mij zorgen.
Als daar de kleppen (en eventueel -zittingen) vervangen zijn, is er dus iets anders aan de hand.
Ik denk direct aan kop (gescheurd) of zuiger (-veren) kapot. Reparatiekosten: véél !

Geef dus de eerst volgende keer duidelijk, bij jouw garage aan:
- auto was perfect in orde vóór deze vervanging van distributieriem
- je hebt direct aangegeven, na het ophalen, dat de auto niet goed liep (waarschijnlijk was het kwaad toen al geschied: kromme kleppen, etc)
- zij hebben jou door laten rijden, ondanks dat jij zélf al aan gaf dat je het vermoeden had dat dit niet goed zou zijn voor het blok
- revisie is niet goed uitgevoerd; auto liep nog steeds slecht
- als jouw Omega ooit weer de openbare weg betreed, je direct naar een (andere) VOD of ANWB-garage gaat om het e.e.a. te laten controleren (desnoods op eigen kosten) omdat je het vertrouwen in hen helemaal kwijt bent en de reparaties van hen wilt laten checken. Ik zou dit laatste zeker doen.

Zo... heel verhaal, maar ik kan je je frustratie's indenken. Ben zelf ook een aantal keren "genomen"... en vond het niet fijn -O-
Des te meer ben ik er nu heel erg fel op. De volgende verkoper gaat ook niet blij met mij zijn (tenzij ik er zelf, bewust, voor kies om een bepaald risico te lopen).

Succes ermee, Dennis.
En als je nog wat wilt weten: schrijf gerust.

:w Ruud


PS: ben je overigens lid van de ANWB? Mij staat iets bij dat je bij hen ook juridische informatie en -bijstand kunt vragen.
Probeer anders DAS of een andere rechtsbijstand verzekeraar (indien je daar lid van bent).
 
Wat het probleem is is dat de riem twee tanden verkeerd heet gestaan waardoor de kleppen zijn geraakt. Klep stotters heeft een v6 namelijk niet. De nokken assen liggen direct op de kleppen.

Als ze je laten door rijden dan krijg je het volgende.
ABCD0016.jpg

En dat de kop er verder geen last van heeft is ook larie koek.
De klep geleiders krijgen namelijk een flinke optater en raken ovaal. Deze zullen ook ten aller tijde moeten worden vervangen zo niet de koppen vervangen.

Dat een v6 laag toeren loopt is normaal. (Even dit geval buiten beschouwing laten.) Een V6 loopt stationair 450 rpm.

Dat ze je laten doorrijden met kapotte kleppen snap ik niks van. Zo wordt het een dure rekening voor hun en een revisie bedrijf geeft geen auto terug
die nog altijd met uitval van cilinders draait.

Gr Jack
 
Ik ben blij dat je zelf deze foto's er even bij zet, Jack.
Wilde je namelijk niet in verlegenheid brengen door jouw misère aan te halen...

Zie hier dus wat een verkeerde montage kan aanrichten, Dennis (dat was overigens (voor de goede orde) niet het geval bij Jack... daar brak een bout van 1 van zijn spanrollen af 8)7 ).
Wat Jack zei, was ik ook vergeten te vermelden: onze V6'en hebben geen klepstoters. De schade aan de koppen van jouw Omi zal dus ook aanzienlijk zijn.
En nogmaals herhaald door Jack: een fatsoenlijk revisiebedrijf geeft een auto zo echt niet terug aan de klant.
 
Bovenaan