Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Problemen in de Automaat

Beste Omega liefhebbers.

Zelf ben ik een paar maanden geleden gevallen voor deze heerlijke auto.
Ik heb een sedan 2.2 16v automaat met nu 97700km op de klok.
Als snel nadat ik heb via me werk gekocht had begon het storings lampje te branden en hij gaf het het volgende op: p1870 Koppel omvormer grijpt niet aan. Na een paarkeer gewist te hebben me bak olie ververst en het filter vervangen (de atf die er uit kwam was overgens aardig bruin).
En nog geen 3 dagen later ging het lampje weer aan met de zelfde storing. Een collega adviseerde mij om gewoon is effe niet in ze Drive te rijden maar in de 1, 2 en 3. Nu als ik dat doe gaat al heel snel het lampje steeds aan. Na een bedrijf gebeld te hebben in zich verdiepen in automaat vertelde ze me dat niet de koppel omvormer het probleem geeft maar de bak zelf door dat hij door een andere eigenaar te truttig is bereden.
Toch zet ik hier mijn vraagtekens bij en vraag ik me af of dit vaker voor komt en wat ik zou kunnen doen.

Menno Andela
 
Voorstellen aub<br /><br />-- 24 nov 2011 18:48 --<br /><br />Wat het kan zijn is dat je rembanden gesteld moeten worden.

Maar van de andere kant is een koppel omvormer een uitgebreide versie van een koppeling zonder pedaal.
Weet even niet wat een omvormer kost maar denk dat het de moeite waard is.
 
Schakelt de bak wel goed, inclusief de lock-up? Ik weet uit ervaring dat de AR25 bakken nog wel eens last hebben van een haperende omvormerkoppeling (lock-up). Bij de oudere Omega's gaf dat geen storing in de automaat-sturing, alleen deed de lock-up het soms niet. Misschien dat de nieuwere elektronica dit wel detecteert, en dus een storing geeft.
Olie en filter vervangen wil wel eens helpen, en anders schijnt er in de omvormer een rubber ringetje ter zitten dat is gaan lekken. Voor dit laatste moet de bak verwijderd worden, en is dus niet simpel te doen.

Gr. John
 
Hij schakelt alleen 1 een versnelling anders dan de rest heel zeurderig...
En tussen de 80/90 2000 toeren gaat hij zoeken lijkt wel op schakelen en terug hij doet het ook in de lock-up.
Bak filter ect. vorige week vervangen. en heb gister weer ververst met een toevoeging er bij.
En vanmiddag zat de storing er weer in dus ik moet verder zoeken ben ik bang. :(

Menno
 
Hallo allemaal.

Na een poosje door gereden te hebben met dit probleem ben ik gister naar een bedrijf geweest voor automaat bakken.
De man wist meteen wat er aan de hand was. Maar is vervolgens een uur met de auto aan het rijden geweest.
Hij vertelde me dat er een pakking bij de olie pomp versnotterd is en door het gevolg daar van de bak aan het slippen is gegaan.
Waardoor de lockup verbrand is en steeds aan het zoeken is. Hij vertelde me ook dat na reparatie het probleem ook niet meer in de toe komst terug zou komen. Hij gooide het op verkeerde samenstelling van matriaal. Het schijnt een bekend probleem te zijn bij 2.2 bakken (wat mij niet bekend was).
De kosten zijn ook niet misselijk. Als je de bak laat repareren kost het zo €1100 ex. Maar daar gaf hij geen garantie op door slijpsel in de bak en dat dat later weer voor problemen kan gaan zorgen. Dus hij adviseerde mij tot revisie van de bak den dat ging lopen naar de richting van de €2155 ex.
Dus al met al een beetje jammer allemaal had ik er niet van verwacht. Maar het is niet anders:D

Gr Menno
 

yoyo

The UK brothers
Bij zo'n bedrijf ren ik hard naar buiten!!!
(Dat zijn bedragen waar je bijna een andere Omega heb.)
voor zulke bedragen kan je ook eens andere bak gaan denken (e-bay)oid.

Wat ook zou kunnen is dat de Positie schakelaar steving vervuild is, zelf ik heb dat een
keer gehad en heb dat zelf kunnen reinigen en schakelde daarna prima.
Alleen in de stand voor de 1e versnelling krijg ik een foutmelding en gaat hij in de noodloop.
In de "drive" stand doet alles het perfect.

En over de specifieke klacht die de "monteur"vertelde dat dit vaker bij 2.2 bakken vaker voorkomt
moet ik betwijfelen.(nog nooit gehoord)
Ik zou nog eens verder kijken.
 
Is het ook. Me collega heb 30 jaar bij de opel gezeten en die keek er van op. Om dat er vrij wel weinig problemen zijn met deze bakken.
Maar de man van het bedrijf zei dat het alleen bij deze type bak voor komt.

Gr Menno
 

yoyo

The UK brothers
Nope, elke bak kan wel iets hebben, maar een specifieke klacht euh.....nee.
Kan véééél goedkoper.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Tjah, voor zulk een bedrag heb je natuurlijk wel al eens zelf eerst aan je selector hendel gekuisd zoals Aart al gedaan heeft...
Allez, dat is mijn gedacht hé

Een revisie van automaat is niet goedkoop, dat is een feit, en met een 2e hands zou ik ook opletten, of toch ook eerst laten reviseren, om achteraf dan weer een hoop gesleutel enz. te besparen (zie mijn sperdiff, 2e hands en moeten laten reviseren)
Dat het een specifiek 2.2 probleem is lijkt me verdacht omdat die automaat volgens mij in alle benzine-Omega's zit, niet?
(of toch alleszinds in meerdere modellen)
 
Bovenaan