Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

problemen met voortrein

Bij deze richt ik mij tot de autotechneuten die hier zeker te vinden zijn.

Zoals de titel al doet vermoeden heb ik een paar probleempjes met de voorkant van de omega

Ten eerste :
Het typisch kloppende geluid van versleten stabistangetjes. De stangetjes zijn vervangen en het geluid blijft.

Ten tweede:
Bij het afremmen begint rond de 80 km/u mijn stuur te trillen. Eens daaronder neemt het trillen ineens af tot het helemaal verdwijnt.
Eerst dacht ik aan een onbalans in de wielen maar nu liggen mijn wintervelgen eronder en heeft hij het nog steeds.
Kromme schijven misschien ?? De remschijven zijn zeker nog meer dan dik genoeg en waarom heeft hij het dan niet op andere snelheden ??

Hopend op een spervuur van deskundige tips...

alvast bedankt,
Michel.
 
Daar heb ik ook al aan gedacht. We hebben al eens een koevoet tussen de draagarmen gestoken en daar was eigenlijk weinig aan te zien.
De auto heeft zopas de jaarlijkse keuring ondergaan zonder enige opmerkingen.
Het zou me ten zeerste verwonderen mocht men er daar overheen gekeken hebben.
 
Is het trillen voor of na de keuring begonnen?
Ik heb het ook eens gehad. Net de keuring en toen trillen. Terug naar de garage. Toch de bussen. Mogenlijk door de kracht van het testen en ouderdom toch gescheurd.
 
Ik zit aan kromme schijven te denken (mede omdat die van mij ook krom zijn... hoe zou dat toch komen ? :P), dus ik herken het wel enigszins (nieuwe schijven worden morgen besteld, nieuwe blokken liggen al klaar :> ).
Maar dat is gelukkig heel makkelijk te controleren door bij het aanrijden van een stoplicht de remmen héél lichtjes aan te laten grijpen en goed naar je voet te 'luisteren'.
Als de schijven krom zijn, voel je dat in het pedaal en ook in het afrem-gedrag van jouw Omi. Het lijkt dan alsof er iemand aan je achterbumper zit te sjorren.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Die bussen moeten ze op de keuring (ja zelfs in Belgie) normaal wel zien,
hebben ze mij ook voor afgekeurd bij de invoer...
 
Ik weet dat BMW e30's begonnen de zwabberen als de bussen versleten waren, of inderdaad begonnen te tikken alsof de stabilisatorstang los zit. Ik zou eerst eens kijken of de bussen niet versleten zijn & of de stabilisatorstang wel goed gemonteerd is , als de namelijk een rubber vergeet kan dit hier ook voor zorgen. Het zou ook nog eens met je uitlijning te maken kunnen hebben.

Misschien bij versleten bussen eens denken aan Powerflex bussen ?
Waarom Polyurethane Ophangingbussen?

Ophangingbussen hebben veel te verduren en zijn de meest aan slijtage onderhevige onderdelen van een auto. Zij ondergaan extreme spanningen onder sterk wisselende omstandigheden en moeten het daarbij stellen zonder enig smeermiddel.

Het materiaal waar de standaardrubbers van gemaakt zijn is tevens aan een verouderingsproces onderhevig, waardoor haarscheurtjes ontstaan en het materiaal bovendien steeds zachter wordt. Dit heeft allerlei ongewenste spelingen in de ophanging tot gevolg.

Het spreekt voor zich dat het bochtgedrag en de stabiliteit niet ten goede komen en ook de onnodig bandenslijtage kan veroorzaken. Een modern materiaal als polyurethaan geeft Powerflex ophangingbussen een 25 tot 35 procent grotere stijfheid zonder dat dit ten kosten gaat van de schokabsorberende eigenschappen, maar absorberen exact hetzelfde geluid.

Een enkele jaren oude auto rijdt weer als nieuw wanneer de versleten bussen worden vervangen door exemplaren van polyurethaan. Uw voorkomt ongelijke slijtage aan de banden, trillende remschijven en een zeer slechte wegligging. Ook nieuwe auto's hebben voordeel met de Powerflex bussen door hun superieure design geven zij een meer effectieve controle van de onderstelcomponenten dan bij normale rubberonderdelen.

Met de technische voordelen van dit materiaal is het mogelijk het meest voorkomende probleem, een verhoogde geluidsweergave als gevolg van (te) harde bussen, te reduceren.

Uitlijnen is hier bij de lokale bandenboer 45,- Misschien dat dit ook helpt
 
Uitlijnen is een half jaartje geleden nog gebeurd.

Ik zal eerst de 2 busjes van de stabilisatiestang eens vervangen ivm het geklop.
De mogelijk goedkoopste oplossing eerst hé. :)

Mocht dat niet helpen dan zullen we verder moeten kijken naar eventueel draagarmbussen en/of remschijven,
Ik zou het wel sterk vinden dat na 145.000 km heel de voorste ophanging reeds aan gort is.
 
Slurpy zei:
Ik zou het wel sterk vinden dat na 145.000 km heel de voorste ophanging reeds aan gort is.
De Audi A6 hadden ook veel last van gescheurde draagarmrubbers. de auto werd bij productie dan op een soort brug gemonteerd. De draagarmen werden vastgedraaid terwijl ze omlaag hingen. Wat gebeurde dus, als de wielen erop kwamen en de auto kwam op de grond te staan kwamen de draagarmen in de normale positie te staan. maar omdat ze hangend gemonteerd waren, stonden de rubbers direct onder behoorlijke spanning , na een x aantal km scheurde die dus allemaal. de ene sneller als de ander, liggende aan het rijgedrag.

Maar idd. Het goedkoopste eerst.
 

Andrew

600.000
Luv2rev zei:
De Audi A6 hadden ook veel last van gescheurde draagarmrubbers. de auto werd bij productie dan op een soort brug gemonteerd. De draagarmen werden vastgedraaid terwijl ze omlaag hingen. Wat gebeurde dus, als de wielen erop kwamen en de auto kwam op de grond te staan kwamen de draagarmen in de normale positie te staan. maar omdat ze hangend gemonteerd waren, stonden de rubbers direct onder behoorlijke spanning , na een x aantal km scheurde die dus allemaal. de ene sneller als de ander, liggende aan het rijgedrag.

Als dit waar is, dan is dat wel erg knullig van Audi. Opel schrijft in TIS duidelijk voor, dat bij de montage van de voorste draagarmrubbers de wielen normaal belast moeten zijn (dus niet opgekrikt vrijhangend) alsmede op de voorstoelen een belasting van 2 x 70 kg.

Toen ik enige tijd geleden die ophangrubbers ging vervangen, hing het wiel bij demontage wel vrij, bij het losdraaien van de moer zag ik het rubber terugdraaien, oftewel de rubbers waren ooit correct gemonteerd.

Andrew
 
Kan natuurlijk ook zijn dat het achteraf slecht gemonteerd is dat ze al eens eerder zijn vervangen . Daarbij komend wil 140.000 km niet altijd wat zeggen. stel dat je een paar keer stevig van de weg af bent geweest ofzo is ook funest voor de rubbers. Mede als uitdroging.
 
Net even langs de VOD gepasseerd om prijs te vragen van diverse onderdelen en ik kon ze echt voor dat geld niet laten liggen. (alles was in stock :Y )
175 euro voor draagarmrubbers links en rechts + stabilisatiestangrubbers. (origineel GM natuurlijk)
Het zal wel een bont allegaartje worden.
Voorste draagarmrubbers gemaakt in Slovakije.
Achterste draagarmrubbers gemaakt in Duitsland.
En stabilisatiestangrubbers gemaakt in Nederland. ( Als dat maar goed komt ;) )

Nu nog even wachten op een dag vrij van m'n huistechnieker.
Ik hou jullie op de hoogte.
 
Gisteren zijn de draagarm- en stabistangrubbers vervangen en het kloppen en trillen zijn nagenoeg verdwenen. :)
Maar er is nog wel wat slijtage ontdekt.
De spoorstangetjes zijn niet meer zo fris, rechterfuseekogel idem, linkerwiellager heeft een beetje speling en de veerpootlagers voelen ook niet meer zo denderend aan.

Tja, alles aan de voortrein heeft dezelfde ouderdom dus 't zal wel te wijten zijn aan normale slijtage denk ik.
Het zal in ieder geval voor een andere keer zijn.
 

yoyo

The UK brothers
Tsja als het één versleten was heb je vaak kans (als je er niet snel genoeg handelt) dat de andere zaken ook verslijten.
Het houdt allemaal verband met elkaar.
Hou het dus in de gaten anders kunnen je pas gerepareerde onderdelen toch weer iets harder slijten dan normaal.
 
ik vervan altijd de complete draagarm nou heb je nieuwe bussen en dan kan je de kogel nog een keer doen in een keer de arm vv is sneller en langer als oplossing org kosten de draagarmen iets van 250 en immi heb je een set voor dat geld
 
Ik heb net bij de VOD al het overige besteld.

Spoorstang (x2), fuseekogel (x2), veerpootlager (x2) en wiellager (x2).
Weer een kleine aderlating maar dan is ineens alles in orde.:)
 
Slurpy zei:
Imitatie komt er hier niet onder en een volledige draagarm kost hier bij de VOD 301 euro.




Mijn idee ! wat een troep, zowel met klanten (die at perse wilden) als ik zelf, Niels heeft ze ook gehad onder zijn B1 2.5 V6... die heeft uiteindelijk in zijn oude originele draagarmen nieuwe OEM rubbers laten persen bij de VOD en deze weer terug geplaatst !

Ze roesten binnen de kortste keer, rubbers drogen kei snel uit.. zooi, ook het gewicht tussen de originele en de immi's ! is echt kei groot :F
 
Bovenaan