Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Rembekrachtiger doorgeroest! (Hij was inmiddels hydraulisch)

Ook ik ben, zoals velen, afgelopen vrijdag bij Ralph geweest. Wat stond er op het menu:
- Wiellager rechtsachter vervangen
- Achterrubbers vervangen
- Hulppitmanarm vervangen
- Veerpootlagers vervangen
Na 3,5 uur werk, was ik weer onderweg! Wat heeft die Ralph een tempo zeg! Onderaan dit topic een paar foto's.

De auto is weer lekker stil en hij 'zwabbert' niet meer van achteren in een snelwegbocht.

De hulppitmanarm is vervangen omdat de auto tijdens remmen een rare slingerbeweging in het stuur heeft. Dat heeft hij al sinds in 2011 de draagarmen, rubbers en stuurkogels zijn vervangen.
Ik heb dat probleem in die tijd op Problemcar beschreven: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=187375 Toen is er van alles gedaan qua uitlijning en afstelling, en het is ook grotendeels weggeweest, maar nooit helemaal. In de loop van de jaren komt het weer steeds heftiger terug.

Het is denk ik hetzelfde probleem als wat milord hier beschrijft op het forum: http://www.opelomegaportal.nl/viewtopic.php?f=47&t=5082

Na het vervangen van de hulppitmanarm door Ralph is het probleem weer wat minder, maar nog niet weg.
Ik denk dat de draagarmrubbers als enige overblijven als verdachte. Ik denk dat ik ook maar aan de blauwe PU-bussen moet. Tenslotte zitten deze rubbers er al weer 2,5 jaar in.

Zouden de forumleden met PU-rubbers in hun Omega eens willen reageren op dit topic?
- Herkennen jullie het beschreven probleem, voordat je de rubbers verving door PU?
- Wat is er na vervanging door PU veranderd in het weggedrag van de auto?

Dan is er nog een ander probleem, wat nog opgelost moet worden, maar dat zal ik in een apart topic beschrijven.

Nog wat foto's van wat er is gedaan:

IMG_1238_zps66927c97.jpg

Naaf verwijderen

IMG_1240_zpsb51df75d.jpg

Het kapotte lager... Wat maakte dat ding een herrie zeg!

IMG_1237_zps9a8d47ad.jpg


IMG_1241_zpsc3ca9e83.jpg


IMG_1244_zps96559b4b.jpg

Hij is eruit!

IMG_1243_zpsb732080a.jpg

Nog een naafdeel eruit persen! Dat kostte veel moeite!

IMG_1247_zps5656c789.jpg

En het nieuwe lager zit er weer in!


IMG_1248_zpsc1aff046.jpg

Klus 2: De achterrubbers vervangen. Ze gingen er niet al te moeilijk uit. Beide waren ze ingescheurd. Mag ook wel, na 250.000 km.!

IMG_1250_zps22b450bf.jpg

Klus 3: de hulppitmanarm eruit.

IMG_1249_zps212177bf.jpg



IMG_1251_zps325583e3.jpg

En klus 4: de veerpootlagers

IMG_1252_zpsf6161241.jpg


IMG_1253_zpse0079578.jpg

En dat in 3,5 uur...
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Re: Rubbers, lagers en meer...

Ah, was jij dat vrijdag. :)

PU bussen zijn een mooie upgrade. Ik heb mijn ervaringen in m'n topics al uitgebreid gedeeld dus die zul je inmiddels wel kennen. Wat ik niet herken is je symptoom, echter weet ik niet wat voor draagarmen je hebt? Origineel of imitatie? Ik kan zelf alleen oordelen over slechte OEM rubbers in originele armen, en dan wordt hij wel flink zoekerig bij het remmen maar trekt zeker niet naar 1 kant. Dat tenminste bij rubbers die aan beide kanten redelijk gelijk waren qua slijtage.
 
Re: Rubbers, lagers en meer...

B-Buster zei:
Ah, was jij dat vrijdag. :)

PU bussen zijn een mooie upgrade. Ik heb mijn ervaringen in m'n topics al uitgebreid gedeeld dus die zul je inmiddels wel kennen. Wat ik niet herken is je symptoom, echter weet ik niet wat voor draagarmen je hebt? Origineel of imitatie? Ik kan zelf alleen oordelen over slechte OEM rubbers in originele armen, en dan wordt hij wel flink zoekerig bij het remmen maar trekt zeker niet naar 1 kant. Dat tenminste bij rubbers die aan beide kanten redelijk gelijk waren qua slijtage.

Hebben wij elkaar gezien vrijdag, zonder dat ik wist dat jij het was? 8)7 Hoe laat was dat dan? Want ik heb daar een heleboel mensen gezien.

Wat betreft de draagarmen: Het zijn imitatiedraagarmen. En vanaf het moment dat die erop zitten is het beschreven probleem er. Ik heb inderdaad jouw topics gelezen.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Re: Rubbers, lagers en meer...

Haha, ik kwam met Peter wat bumperwerk ophalen. :)
Onze agenda zat iets te strak in elkaar dus we waren ook weer snel foetsie.

Ik heb meer vreemde verhalen met die imi armen gezien, buiten het feit dat de rubbers ervan al snel van het (V6/diesel)gewicht verliezen, hebben er meer last gehad van rare symptomen. Verstandig dus om daar de 4 rubbers in te vervangen.
 
Re: Rubbers, lagers en meer...

Ok, dan weet ik nu wie B-Buster is >:)

B-Buster zei:
Ik heb meer vreemde verhalen met die imi armen gezien, buiten het feit dat de rubbers ervan al snel van het (V6/diesel)gewicht verliezen, hebben er meer last gehad van rare symptomen. Verstandig dus om daar de 4 rubbers in te vervangen.

Bedoel je hiermee dat de imitatiearmen zelf ook zwakker zijn / rare dingen kunnen doen? Dus ook als ik de rubbers vervangen heb door PU-bussen?
Ik was eigenlijk van plan de armen te behouden en alleen de bussen te vervangen.
 
Re: Rubbers, lagers en meer...

Voor zover ik begrepen heb kan dit inderdaad alleen met originele draagarmen.

Gr. Paul
 
Re: Rubbers, lagers en meer...

Ik dacht dat er ook wel waren op dit forum die imitatie armen ombouwden met PU-bussen, toch?
Als ik eerst nog originele armen moet kopen wordt het een duur grapje :(
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Re: Rubbers, lagers en meer...

In het begin hebben we gemerkt dat er onder de imi armen wat verschil in diameter kan voordoen, waardoor de Powerflex PU bussen niet of niet goed passen. Tevens paste er bij één zo'n arm wel een PU bus, maar was het achterste rubber een stuk kleiner in diameter, waardoor het niet vervangbaar was. Opzich is het wel verklaarbaar, voor de prijs van zo'n set kun je geen nieuwe rubbers laten persen. Echter zijn die OEM armen niet voor niets duurder. Imi's hebben sneller last van roest, bij onze OOF buren heb ik er al een aantal doormidden gebroken op foto's gezien na de PU mod, terwijl er daar veel gebruikers met PU's in originele armen rondrijden.

Je kunt geluk hebben, maar ook pech. Wij hebben ze nu alleen nog in de originele armen zitten en dat past altijd even goed. Gezien het werk dat ermee gemoeid is zou ik zeggen doe het in één keer goed. Wellicht kan Berry je wel verder helpen met een setje OEM armen, dan hoeft je dat ook niet zoveel te kosten, plus je kunt die rustig klaarmaken en meteen wisselen voor de huidige.
 
Re: Rubbers, lagers en meer...

De draagarmen kostten in 2011 € 160 per stuk, incl. BTW. Kunnen het toch OEM armen zijn geweest, gezien de prijs. Of hoe kan ik zien of ze echt zijn, of imi, aan een merkje ergens ofzo?

En voor het geval ik toch imi's heb: BEEERRRYYY! Heb jij originele armen? (Ik hoop het wel voor je >:) , maar ik bedoel OEM-draagarmen.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Re: Rubbers, lagers en meer...

Voor imi's is dat erg duur inderdaad.

Ik weet zo niet meer of er een GM nummer in de armen staat, je zou eens kunnen kijken of je dat ergens ziet staan. Mijn armpjes waarmee hij de fabriek heeft verlaten staan in m'n PU mod topic: klik.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Re: Rubbers, lagers en meer...

Doorgelaste armen zitten onder Project X, onder de andere 2 zijn ze standaard gebleven.

Ralph is zelf inmiddels teruggekomen op die uitspraak na wat issues met dat soort armen die naar boven kwamen op de langere termijn, ten tijde van die posts waren we net onderweg met de eerste sets.
 
Re: Rembekrachtiger doorgeroest!

In voorgaand topic beschrijf ik o.a. dat ik een rare slinger maakte als ik rem. Het betrof de rechter voorrem.
Inmiddels heeft Ralph mijn voordraagarmen vervangen door gebruikte OEM´s van Berry, met PU-bussen erin en ze zijn doorgelast. Tevens is de pitmanarm nogmaals vervangen. Vanaf dat moment was het weggedrag uitstekend, en mijn remprobleem was BIJNA weg.

Eigenlijk heb ik 2 remproblemen:
Probleem 1: De auto trekt naar rechts tijdens fors remmen.
Probleem 2: Het rempedaal wordt direct hard nadat je de motor hebt uitgezet. De laatste weken gebeurde dit ook soms tijdens het remmen.

Omdat zo'n beetje alles van de wielophanging was vervangen, bleef voor probleem 1 nog over: Een probleem met de hoofdremcilinder of met de remklauw.
Voor probleem 2 leek het vervangen van de hoofdremcilinder een oplossing of het retourslangetje van de rembekrachtiger.

Een paar weken geleden verving ik het retourslangetje van de rembekrachtiger door een Berry-exemplaar. Geen verbetering. Wel voelde ik onder de paravan kletsnat schuim zitten en de roest viel in brokken op mijn handen.
Gewaarschuwd door verhalen over kapotte DIS-modules waar water op druppelt via die beruchte schuimlaag onder de paravan, besloot ik vandaag eerst eens de paravan te demonteren.

Dit zag ik:




Een gat in de rembekrachtiger. 7(8)7
Nu begreep ik waarom het vervangen van het slangetje van de rembekrachtiger niet had geholpen. En ook waarom dat rempedaal steeds hard werd. En zou het scheeftrekken door die rechterrem hier dan ook mee te maken hebben?

Dit roestprobleem zie je echt pas als je de paravan verwijdert. Want die rembekrachtiger zit er helemaal onder. Met paravan zie je gewoon dit: (onderstaande foto even geleend van Rob v. Kampen, uit een ander topic ;) )
kqc1f.jpg


De steun van de paravan is ook één roestbonk:


Ik ging even rijden en wat ik al dacht: ik kon nauwelijks remmen. Ik had natuurlijk wat roest weggekrabt om te kunnen zien hoe dik de roestlaag was, waardoor het gaatje groter werd. En dat schuim heeft waarschijnlijk het gat ook nog redelijk afgedicht.

Ik Berry gebeld en een rembekrachtiger besteld. Hij had nog nooit meegemaakt dat een rembekrachtiger echt was doorgeroest. Kan je nagaan hoeveel water dat schuim heeft vastgehouden. Ik heb dat schuim gelijk weggehaald daar. Een geluk bij een ongeluk dat ik nog geen problemen heb met de DIS. Hopelijk ontstaan die nu ook niet meer.

Berry gaat volgende week de rembekrachtiger opsturen. Hij heeft me uitgelegd hoe ik de bekrachtiger kan vervangen. Maar ja, ik heb even geen tijd en ik heb die bekrachtiger nog niet. En die auto staat stil!
Ralph maar eens bellen.
Maar hoe kom ik bij Ralph met een zwaar remmende auto?

Ik de tube secondelijm gepakt en een beetje glasvezel:

Net of je je fietsband plakt!

Proefritje gemaakt. Hij remt beter dan eerst! Zelfs het naar rechts trekken lijkt weg. Het pedaal wordt wel hard, na afzetten motor, maar veel langzamer dan eerst.

Daarna afgewerkt met een laagje kunsthars, om eventuele andere kleine gaatje te dichten en voor de stevigheid:


Ik denk dat ik zo wel bij Ralph moet kunnen komen. Verder laat ik hem zoveel mogelijk staan, want het blijft natuurlijk een noodoplossing. Ben benieuwd hoelang het houdt. 8)7

Dus: Wie nog een schuimlaag onder zijn paravan heeft: HAAL HEM WEG! 8)
 

Andrew

600.000
Re: Rembekrachtiger doorgeroest!

Zo dan, dat is inderdaad wel heftig. Remmen zijn levensredders, dus dat moet allemaal 100% oké zijn. Ik ga dat zeker eens nader bekijken bij mijn Omega, je weet maar nooit.

Andrew
 
Re: Rembekrachtiger doorgeroest!

Zo Martijn dat ziet er heftig uit!!! :'(


Laatst mijn schuim onder het parafaan nog gecontroleerd of het nat was ivm de kapotte bobine, het bleek droog te zijn.
 
Re: Rembekrachtiger doorgeroest!

P.H. zei:
het bleek droog te zijn.

Bij mij was het schuim 3 weken geleden kletsnat. Toen ik het vandaag verwijderde was het droog...
Drie weken geleden regende het veel. Nu is het al twee weken droog. Ik bedoel maar: Dat het schuim NU droog is, zegt niets. Ik zou het verwijderen. Het is een fluitje van een cent. En je voorkomt problemen. Het zit er als geluidsisolatie, maar ik hoor geen verschil in de auto (V6).
 
Re: Rembekrachtiger doorgeroest!

Martijn zei:
P.H. zei:
het bleek droog te zijn.

Bij mij was het schuim 3 weken geleden kletsnat. Toen ik het vandaag verwijderde was het droog...
Drie weken geleden regende het veel. Nu is het al twee weken droog. Ik bedoel maar: Dat het schuim NU droog is, zegt niets. Ik zou het verwijderen. Het is een fluitje van een cent. En je voorkomt problemen. Het zit er als geluidsisolatie, maar ik hoor geen verschil in de auto (V6).

Daar heb je gelijk in, Berry had het er ook over, zal het in de gaten houden als het geregend heeft, herfst in aankomst dus dat kan nooit lang meer duren.
Mocht het nat zijn, haal ik het eruit.
 
R

Ralph

Gast
Re: Rembekrachtiger doorgeroest!

jesu. nog nooit gezien.
wat een ellende is dit zeg.
 
Re: Rembekrachtiger doorgeroest!

Bedoel je jouw foto Rob? Ja, bij jou ziet het er schoner uit onder de kap dan bij mij... :$
 
Bovenaan