Begonnen met het wiel te verwijderen.
Zo ziet het eruit als het wiel eraf is.
Dan de boutjes losdraaien die de remklauw vasthouden. Boutje 13 mm
Aan de andere kant zit een contra moer die je met een steeksleutel 17 tegenhoud.
Dan de stekker van de remvoering controle losmaken. Deze heeft twee nokjes die je moet losmaken voordat de stekker eruit kan.
De sensor los.
Dan kun je de bouten ban de remklauwhouder losmaken 18mm (Deze kunnen vrij vast zitten omdat de bouten er met lijm ingezet zijn).
De houder kan daarna zo eraf gepakt worden.
De remschijf zit met 1 boutje tussen twee wielbout gaten vast 5mm imbus.
Als de schijf eraf is zie het lager huis.
Oude en nieuwe schijf naast elkaar.
Nieuwe schijf gemonteerd. Ziet beter uit dan het oude.
Dan kan de remklauw houder er weer op. Ik heb gekozen om deze rood te maken zodat het met de zomer velgen beter uitkomt.
Hier kunnen dan de buitenste remblok ingeschoven worden. De binnenste moet in de klauw geplaatst worden ivm de sensor anders past het niet en druk je de kabel kapot.
De achterkant van de blokken insmeren met een dun laagje koper vet voor het piepen. Niet op de voering zelf smeren anders beland je zeker weten bij de eerste bocht in de greppel.
De remklauw cilinder moet nu ingedrukt worden om te passen met de nieuwe remblokken die dikker zijn dan de oude.
Er zit een nokje op om de tang achter te zetten zodat je de cilinder kunt indrukken.
Cilinder ingedrukt. Zo kan deze geplaatst worden.
Nu kan de klauw geplaatst worden. Let op de veertjes op de blokjes die goed moeten zitten anders kan de blok verkeerd gaan zitten waardoor de remmen verkeerd gaan werken.
Totaal plaatje af.
Voordat je begint met racen en flink afremmen is het belangrijk de nieuwe rem set in te remmen.
LEES DEZE INSTRUCTIES NAUWKEURIG OM SCHADE EN ONGEVALLEN TE VOORKOMEN.
Vrijwel alle problemen aan remsystemen worden veroorzaakt door slechte montage of niet goed inremmen van de schijven/remblokken. Door deze instructies goed te lezen kunt u vrijwel alle problemen met betrekking tot slechte remwerking en trillingen voorkomen. Tijdens het inremmen van de schijven en blokken bent u deze delen aan het "heatcycling". Oftewel een laagje van het remblokmateriaal blijft achter op het oppervlakte van de schijven. Dit is essentieel en fundamenteel voor een goede werking van het remsysteem. Als dit niet goed gebeurt bestaat de kans op trillingen en vibraties.
De nieuwe reminstallatie moet gedurende 500 tot 1000km ingeremd worden. Om de remblokken te vormen naar de schijven moet u een serie van 10 tot 15 keer remmen vanuit 80-100km/h naar 20km/h met een lichte remdruk. Zodra u de 80km/h bereikt gelijk licht afremmen naar 20km/h. Trek dan gelijk weer op. Gedurende de inremsessie niet tot stilstand komen. Na de 7e of 8e remactie kan er lichte rook van de schijven komen. Dit is volkomen normaal en heeft geen enkele vorm invloed op de remwerking. Ook kan er een sterke lucht vrij komen. Na de 8e of 9e remactie kan er een lichte fading ontstaan. Ook dit is normaal en zal verdwijnen zodra de remblokken zich gevormd hebben naar de schijven. Na afloop van deze inremsessie zal de schijf licht grijs van kleur zijn. Met de Propads nog extra 4 á 5 keer remmen vanuit 140km/h tot 20km/h met een lichte tot redelijke remdruk.
Na deze eerste inremsessie heeft het remsysteem nog steeds niet de volledige remkracht. De remblokken komen pas voor zo'n 20% in contact met de schijven. 2 of 3 extra vergelijkbare inremsessies zijn nodig om tot de minimale remkracht van de MOV'IT reminstallatie te komen. Er kunnen sporen zichtbaar zijn van het vormen van de remblokken op de schijf. Deze zullen verdwijnen in de loop van tijd. En pas als deze geheel weg zijn hebben de remmen hun optimale remkracht volledig tot beschikking. Tussen de inremsessies altijd de remmen volledig af laten koelen door even met een snelheid van minimaal 80km/h te blijven rijden voordat u de auto weer stil zet. Hoe rustiger u de remmen inremt, hoe beter de remmen zullen werken. Geduld is dus een schone zaak! Voorkom hard remmen vanuit hoge snelheden gedurende de inremperiode. Inremmen niet onder natte omstandigheden.
Inspecteer de schijven en blokken regelmatig. Hou de gaten schoon doormiddel van een doorvoor geschikt stuk gereedschap. Controleer de schijven op scheurtjes vanuit de gaten. Scheurtjes tot zo'n 4mm zijn normaal en hebben geen enkel effect op de werking van de reminstallatie. Scheurtjes van uit de buitenste gaten welke richting de buitenkant van de schijf lopen kunnen een grotere scheur veroorzaken.
De auteur is niet aansprakelijk voor eender welke schade dan ook als het gevolg van het verkeerd monteren of niet monteren van alle delen van het rem systeem.
Remmen zijn een essentieel deel van een auto. Weet je niet zeker of twijfel je laat dan deze reparatie uitvoeren in een garage of bij de vod zodat je je eigen leven en dat van andere niet op het spel zet.
Zo ziet het eruit als het wiel eraf is.
Dan de boutjes losdraaien die de remklauw vasthouden. Boutje 13 mm
Aan de andere kant zit een contra moer die je met een steeksleutel 17 tegenhoud.
Dan de stekker van de remvoering controle losmaken. Deze heeft twee nokjes die je moet losmaken voordat de stekker eruit kan.
De sensor los.
Dan kun je de bouten ban de remklauwhouder losmaken 18mm (Deze kunnen vrij vast zitten omdat de bouten er met lijm ingezet zijn).
De houder kan daarna zo eraf gepakt worden.
De remschijf zit met 1 boutje tussen twee wielbout gaten vast 5mm imbus.
Als de schijf eraf is zie het lager huis.
Oude en nieuwe schijf naast elkaar.
Nieuwe schijf gemonteerd. Ziet beter uit dan het oude.
Dan kan de remklauw houder er weer op. Ik heb gekozen om deze rood te maken zodat het met de zomer velgen beter uitkomt.
Hier kunnen dan de buitenste remblok ingeschoven worden. De binnenste moet in de klauw geplaatst worden ivm de sensor anders past het niet en druk je de kabel kapot.
De achterkant van de blokken insmeren met een dun laagje koper vet voor het piepen. Niet op de voering zelf smeren anders beland je zeker weten bij de eerste bocht in de greppel.
De remklauw cilinder moet nu ingedrukt worden om te passen met de nieuwe remblokken die dikker zijn dan de oude.
Er zit een nokje op om de tang achter te zetten zodat je de cilinder kunt indrukken.
Cilinder ingedrukt. Zo kan deze geplaatst worden.
Nu kan de klauw geplaatst worden. Let op de veertjes op de blokjes die goed moeten zitten anders kan de blok verkeerd gaan zitten waardoor de remmen verkeerd gaan werken.
Totaal plaatje af.
Voordat je begint met racen en flink afremmen is het belangrijk de nieuwe rem set in te remmen.
LEES DEZE INSTRUCTIES NAUWKEURIG OM SCHADE EN ONGEVALLEN TE VOORKOMEN.
Vrijwel alle problemen aan remsystemen worden veroorzaakt door slechte montage of niet goed inremmen van de schijven/remblokken. Door deze instructies goed te lezen kunt u vrijwel alle problemen met betrekking tot slechte remwerking en trillingen voorkomen. Tijdens het inremmen van de schijven en blokken bent u deze delen aan het "heatcycling". Oftewel een laagje van het remblokmateriaal blijft achter op het oppervlakte van de schijven. Dit is essentieel en fundamenteel voor een goede werking van het remsysteem. Als dit niet goed gebeurt bestaat de kans op trillingen en vibraties.
De nieuwe reminstallatie moet gedurende 500 tot 1000km ingeremd worden. Om de remblokken te vormen naar de schijven moet u een serie van 10 tot 15 keer remmen vanuit 80-100km/h naar 20km/h met een lichte remdruk. Zodra u de 80km/h bereikt gelijk licht afremmen naar 20km/h. Trek dan gelijk weer op. Gedurende de inremsessie niet tot stilstand komen. Na de 7e of 8e remactie kan er lichte rook van de schijven komen. Dit is volkomen normaal en heeft geen enkele vorm invloed op de remwerking. Ook kan er een sterke lucht vrij komen. Na de 8e of 9e remactie kan er een lichte fading ontstaan. Ook dit is normaal en zal verdwijnen zodra de remblokken zich gevormd hebben naar de schijven. Na afloop van deze inremsessie zal de schijf licht grijs van kleur zijn. Met de Propads nog extra 4 á 5 keer remmen vanuit 140km/h tot 20km/h met een lichte tot redelijke remdruk.
Na deze eerste inremsessie heeft het remsysteem nog steeds niet de volledige remkracht. De remblokken komen pas voor zo'n 20% in contact met de schijven. 2 of 3 extra vergelijkbare inremsessies zijn nodig om tot de minimale remkracht van de MOV'IT reminstallatie te komen. Er kunnen sporen zichtbaar zijn van het vormen van de remblokken op de schijf. Deze zullen verdwijnen in de loop van tijd. En pas als deze geheel weg zijn hebben de remmen hun optimale remkracht volledig tot beschikking. Tussen de inremsessies altijd de remmen volledig af laten koelen door even met een snelheid van minimaal 80km/h te blijven rijden voordat u de auto weer stil zet. Hoe rustiger u de remmen inremt, hoe beter de remmen zullen werken. Geduld is dus een schone zaak! Voorkom hard remmen vanuit hoge snelheden gedurende de inremperiode. Inremmen niet onder natte omstandigheden.
Inspecteer de schijven en blokken regelmatig. Hou de gaten schoon doormiddel van een doorvoor geschikt stuk gereedschap. Controleer de schijven op scheurtjes vanuit de gaten. Scheurtjes tot zo'n 4mm zijn normaal en hebben geen enkel effect op de werking van de reminstallatie. Scheurtjes van uit de buitenste gaten welke richting de buitenkant van de schijf lopen kunnen een grotere scheur veroorzaken.
De auteur is niet aansprakelijk voor eender welke schade dan ook als het gevolg van het verkeerd monteren of niet monteren van alle delen van het rem systeem.
Remmen zijn een essentieel deel van een auto. Weet je niet zeker of twijfel je laat dan deze reparatie uitvoeren in een garage of bij de vod zodat je je eigen leven en dat van andere niet op het spel zet.