Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

ronddraaien van de motor

Vanaf welke lange periode stilstaan is het aan te raden om de motor eerst even met de hand rond te draaien alvorens te proberen starten? Elke mening is uiteraard welkom:)
 

Joep

Verbannen
Toevallig deze week gezien bij Wheeler dealers. Die deden in de cilinders wat diesel om ze te smeren want na heeeel lang stilstaan zijn die gortdroog.
 
Toevallig deze week gezien bij Wheeler dealers. Die deden in de cilinders wat diesel om ze te smeren want na heeeel lang stilstaan zijn die gortdroog.

Klopt. Maar die stond 17 jaar stil. Ik heb het eerder over 17 maanden of misschien iets langer:)
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Ik gebruik hiervoor in de 'nieuwe' blokken Marly Zenox.
Is door mijn VOD aangeraden en zei horen het verschil na een winterstop aan de klepstoters.
Deze lopen stilletjes leeg en maken een piano geluid bij heropstart.
Met de Zenox is dat veel minder, wat duid op een langer blijvende smering.

Uiteraard veranderd dat nu niets aan jouw 17 maanden stilstand :)
 
Niet echt nee, maar qua uitgedroogde motor zal het misschien wel meevallen. Maar het is zo'n goede motor en wil hem niet vernielen heb hem al mishandeld Door zo lang te laten stilstaan. Nu moet hij jammer genoeg weg waar hij gestald staat Dusja moet ik er aan gaan beginnen:confused:
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Ik zou hem in ieder geval goed laten (warm)draaien alvorens te belasten.
Mij hebben ze die 'piano' echt moeten laten horen op een pas gereviseerd blok, ik kon het als leek bijna niet horen, maar het lijkt me geen goed plan om een blok dadelijk te belasten als die klepstoters nog 'leeg' zijn.

Eventueel zou Ik zelfs de olie vervangen...?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
De olie zou ik sowieso direct vervangen na zo'n periode van stilstand. En voortaan vaker laten lopen als er zo'n goed blok in hangt als je zegt.
 
Maar nu misschien gewoon is met de hand ronddraaien alvorens te starten zal niet verkeerd zijn denk ik, en dan is het gelukkig maar 3km verderop dat hij terug gestald mag worden. Vanaf dan kan ik er vaker aan werken en dan wou ik hem toch is stilletjes aan beginnen in orde te zetten.

De olie zit er nog maar 300 km in. Wel al 3 jaar en ondertussen
Motor loopt perfect voor de rest en heeft er geen 80.000 op staan
Deze heb ik overgenomen van de vrouw van de eigenaar van een kleinere Opel garage in de buurt van darmstadt werd 2x per jaar gebruikt voor op vakantie te gaan en voor de rest een winkelwagentje (te zien aan de mini deukjes in de deuren afkomstig van andere onoplettende chauffeurs)
 
Nee dat weet ik wel. Maar waarschijnlijk gaat die nog 3 jaar staan na deze verplaatsing en dan vind ik het weer te gek om dit nu al te doen en dan weer.
 
Waarom je druk maken daarover? Als het enkel om die drie km gaat sleep je hem toch gewoon? Zeker als hij daarna weer langere tijd stilstaat. Er gaat meer tijd verloren om hem netjes draaiend te maken en warm te rijden dan het verplaatsen...
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Waarom je druk maken daarover? Als het enkel om die drie km gaat sleep je hem toch gewoon? Zeker als hij daarna weer langere tijd stilstaat. Er gaat meer tijd verloren om hem netjes draaiend te maken en warm te rijden dan het verplaatsen...
Goed punt, (bij automaat wel de cardan ertussenuit halen)
 
Bovenaan