Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

rood of blauw of toch groen (koelvloeistof) ter info

R

Ralph

Gast
ik zet het nog maar eens neer en zal ook een flinke discussie op gang brengen. maar ervaring en lering wijst uit.
dit is het hoe, werking, bescherming en waarom en de basis van koelvloeistoffen.
gebruik dit topic niet om opmerkingen te plaatsen, maar om er je voordeel mee te doen.

bronnen zijn,
google = rode vs blauwe koelvloeistof
http://www.tno.nl = zoek functie brandstoffen en smeermiddelen.

De kleur van koelvloeistof houdt verband met de motoren waarin deze gebruikt kan worden. Voor een aluminium motorblok (rood) moet vaak een andere soort worden gebruikt dan voor een gietijzeren (blauw) exemplaar. In de basis zijn er twee soorten koelvloeistof:
één op basis van MONO ETHYLEEN GLYCOL (meest gebruikt voor de personenauto’s)
en de andere op basis van MONO-PROPYLEEN GLYCOL.

Meestal bestaat koelvloeistof uit één van de bovenvermelde stoffen aangevuld met additieven en tot 50% gedemineraliseerd water.

Koelvloeistoffen met dezelfde basis kunnen in principe gemengd worden; al moet je je wel realiseren dat de eigenschappen –van de additieven- dan kunnen veranderen en dat is meestal niet gewenst.
Maar in de praktijk is het soort aan de kleur niet te onderkennen; dus is mengen niet aan raden.

Tot ongeveer 1995 was –de meestal blauw kleurige- op ethyleen glycol gebaseerde koelvloeistof standaard in de meeste personen auto’s aanwezig. Hier van bestaan –nog steeds- heel veel kwaliteiten, overal verkrijgbaar. De meeste autofabrikanten hadden hun eigen specificaties en namen. Deze bevatten meestal in meer of mindere mate nog silicaten. Wel zijn ze meestal NAP-free of wel vrij van nitraat-,amine-, en fosfaatverbindingen.

Na 1996 begonnen Audi en VW hun koelsystemen af te vullen met een geheel nieuw type koelvloeistof, eveneens op basis van ethyleen glycol, maar van hoger kwaliteit; bekend als G-12, roodachtig van kleur. Geheel silicaat vrij! Deze koelvloeistof kan meestal een autoleven lang blijven zitten.

Van G-12 koelvloeistof bestaan inmiddels verbeterde versies en ook hebben heel veel andere automerken en toeleveringsbedrijven een vergelijkbare koelvloeistof. Meestal is deze ook roze of rood van kleur.
Deze koelvloeistof is dan weliswaar ook op basis van ethyleen glycol, maar mengen met de bekende blauwe vloeistof is zondermeer af te raden. Er zit een heel ander additievenpakket in en mengen zou dan ook de levensduur “long-live” vrijwel geheel teniet doen.
de groene, voor de lieverds onder ons is G11 en heeft een aditief wat veelal gebruikt word bij renault en geschikt is voor aluminium in kombinatie met een speciale drie- laags koppakking.

bij een verkeerde koelvloeistof rot letterlijk na x jaren de koppaking eruit.
voor de omega's geld een silicaatvrije koelvloeistof, deze is beter en het kookpunt ligt hoger.
 

Maurice

OOP Chef de cuisine
Ralph, nadat men mijn driewegklep vervangen had, heeft die garage er WITTE koelvloeistof ingedaan, heb je daar info over ???

Bij voorbaat dank !!!


Maurice


:w

P.s> dit is geen water !!!!!!!!!!!!!!!
 
Ralph zei:
bekend als G-12, roodachtig van kleur. Geheel silicaat vrij!

de groene, voor de lieverds onder ons is G-11 en heeft een aditief wat veelal gebruikt word bij renault en geschikt is voor aluminium in kombinatie met een speciale drie- laags koppakking.

bij een verkeerde koelvloeistof rot letterlijk na x jaren de koppaking eruit.
voor de omega's geld een silicaatvrije koelvloeistof, deze is beter en het kookpunt ligt hoger.



Aller eerst wil ik even vermelden dat ik absoluut niet twijfel aan jou kennis Ralph !
Ik wil echter graag hier mijn persoonlijk ervaringen delen en kan hopelijk daarmee wat bijdragen aan deze discussie.


In jou stukje geef je aan dat voor de Omega's de silicaatvrije koelvloeistof het beste is, dus de G-12.
Ten eerst vraag ik mij dan af waarom de heren van Opel voor lange tijd de Omega's hebben voorzien van G-11 (ook in de tijd dat G-12 al op de markt was)
Daarnaast heeft mijn vorige Omega 3.0 MV6 maar ook de 2.5 V6 van mijn ouders bij elke distributie wissel G-11 als koelvloeistof gehad.
Deze auto's hebben uiteindelijk beiden 200.000+ gelopen zonder doorgeslagen koppakking etc.

Daarnaast hebben bij mijn weten maar weinig garage's beide variantie op het vat zitten en gooien ze tegenwoordig vaak standaard G-12 in alle auto's die de revue passeren.
Ongetwijfeld zal er verschil in zitten, echter vraag ik mij af of de consequenties echt zo hoog zijn, en het aangehaalde rottigsproces hier door ook daadwerkelijk wordt versneld.






Groetjes

Lars
 
R

Ralph

Gast
nogmaals man, de G12 was in der tijd voorbehouden aan de VW Audi groupe en werd in der tijd erg getwijfeld aan de werking ervan.
vergelijk de euro benzine en de super, minerale olie en synth.olie. en dat garages de G12 gebruiken klopt, de meeste koppen zijn van een alu. legering en de G12 die jij noemt is tegenwordig G12+ wat nu universeel is d.m.v. extra aditieven. mijn mensen die binnen komen met de blauwe adviseer ik gelijk tot wisselen. tevens zijn de pakkingen niet meer van koper en messing, bitumen (let op!) maar van een gaaswerk ijzer, alu, met een bitumen en alu. dichtringen voor de cilinders.

en ja het is bewezen dat koppakkingen sneller vergaan met de blauwe, de reden is dat de blauwe vergelijkbaar is met spiritus en dus een sterk ontvet. maar door de silicaat een smerende werking heeft voor de waterpomp.

let wel van de 2.6 daar weet ik van dat ze een drie laags-pakking hebben en kan dus de G11 maar ook de G12/ + hebben, de 2.5, 2.2, 2.0, 3.0 benzine en diesel niet. de 3.2 is onbekend bij mij.

test voor thuis,

blauw in een blikje en koken maar op het gasfornuis.
rood in een blikje en idem. kijk wat er gebeurd en neem de tijd op.

en hoe snel het rottingsproces is weet ik niet, dit zal ook afhangen van gebruik. veel of weinig kilometers.

-- 30 jul 2012 23:30 --

Maurice zei:
Ralph, nadat men mijn driewegklep vervangen had, heeft die garage er WITTE koelvloeistof ingedaan, heb je daar info over ???

Bij voorbaat dank !!!


Maurice


:w

P.s> dit is geen water !!!!!!!!!!!!!!!

dit is de G11 met een deel van de eigenschappen van de 12 enkelt zonder de kleurstof, eigenmerk kun je het noemen, om de verkoop hoog te houden en speciaal doen uitzien. goed genoeg voor jou voertuig, let wel het is geen long-life dus de rode.
let wel niet mengen! geen enkele van de genoemde kan en mag je mengen dit geeft problemen.

en nogmaals dit is info, dit is wat er geadviseerd word al dan niet bewezen is.
het is zuur als er toch een pakking klapt. raadpleeg testen tno, google er is zat te vinden over dit onderwerp.
 
Mooi verhaal over de koelvloeistof. Heel interessant, maar nu vraag ik mij af, wat ik kreeg toen ik bij opeldealer Eef en Huub koelvloeistof ging halen voor mijn Ommie Y2.6SE 2001.
Jaja Antivries aan te lengen met water. Ik in discussie met baliemedewerker, die bij hoog en bij laag beweerde, dat dat toch echt door Opel werd voorgeschreven.
Ik zou nu graag hier reacties op willen hebben en ik wil graag wetenj, wat nu het beste is rood of blauw, ofte wel G11 of G12.
Dezelfde discussie wil ik graag opstarten over motorolie. Mijn garage ververste met 10W40 half synthetische olie en verzekerde mij dat vol syntheet niet voor mijn auto bestemd was.
Tot mijn verbazing zie ik dat op het web wordt voorgeschreven door meerdere leveranciers 5w 30 of 5w 40 volsynthetische olie. Wie helpt mij uit de droom.

groet
Henk
 

Vega

Medewerker
Administrator
Klopt met die roze koelvloeistof / antivries van de vod, volgens vod en verpakking 1 op 1 mengen, zie een ander post.
 
omegaman zei:
Mooi verhaal over de koelvloeistof. Heel interessant, maar nu vraag ik mij af, wat ik kreeg toen ik bij opeldealer Eef en Huub koelvloeistof ging halen voor mijn Ommie Y2.6SE 2001.
Jaja Antivries aan te lengen met water. Ik in discussie met baliemedewerker, die bij hoog en bij laag beweerde, dat dat toch echt door Opel werd voorgeschreven.
Ik zou nu graag hier reacties op willen hebben en ik wil graag wetenj, wat nu het beste is rood of blauw, ofte wel G11 of G12.
Dezelfde discussie wil ik graag opstarten over motorolie. Mijn garage ververste met 10W40 half synthetische olie en verzekerde mij dat vol syntheet niet voor mijn auto bestemd was.
Tot mijn verbazing zie ik dat op het web wordt voorgeschreven door meerdere leveranciers 5w 30 of 5w 40 volsynthetische olie. Wie helpt mij uit de droom.

groet
Henk

Volgens mij de door opel voorgeschreven 10w40 halfsyntheet.
Ik gebruik hem toch ook altijd.
Volsynthetische heeft weinig nut volgens mij en is misschien wel aan de dunne kant.
 
Bovenaan