Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

stationar toerental wisselt

renepaul

Donateur 2024
Heb sinds kort weer een probleempje.
Als de auto warm is en ik bij de stoplichten stil sta, heeft de auto af en toe een verhoogd toerental van ronde de 950. Ik ben gewend dat hij normaal rond de 500/550 zit.

Heb even snel onder de motorkap gekeken naar valse lucht of zo , maar kon niks ontdekken.

Hebben jullie nog ideeen, wat ik kan controleren?

Gr rené
 
Tja René, dit kan verschillende oorzaken hebben.
Uiteraard zullen de heren monteurs, hier op het OOP, veel meer 'to the point' op kunnen reageren.
Echter wil ik toch even het volgende aanhalen omdat ik dat uit eigen ervaring heb opgedaan:

EGR-klep: afdichten;
Dit is iets dat jij zelf moet bepalen. De één vindt het 'not done' en de ander zegt juist dat dat ding voor meer ellende dan voordelen zorgt.

Bougie-kabels;
Bij mij ging juist het toerental enigszins schommelen en leek het blok een beetje een eigen mening er op na te houden wat nu 'stationair' was.
Een check bij de [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro] laten doen en (helaas) tot conclusie gekomen dat de bougie-kabels niet meer goed waren.
Let wel op: is een duur 'grapje' om te laten vervangen. Kijk dus ook zeker even in de sponsoren categorie als je deze zou moeten laten vervangen...

DIS-module;
niet uit eigen ervaring. Wél weet ik dat dit ding ook nog wel eens voor raar gedrag wil zorgen. Ook geen goedkoop grapje om te (laten) verhelpen.

NokkenasSensor / KrukasSensor;
deze twee knapen gaan ook vaak hemelen na verloop van tijd. Deze instabiliteit kan wel eens een voorbode zijn. Hoeveel km heeft die van jou inmiddels gelopen ?
 

renepaul

Donateur 2024
Hoi Ruud.
Toen de auto op 260000 km stond zijn er een aantal zaken noodzakelijk vervangen.
Te weten: distri, kopppakking, en nieuwe boegiekabels.
Bij ongeveer 270000 km zijn beide lambda's vervangen, en bij 280000 zijn de lmm en de toerentalsensor vervangen.

Dit alles door de echte VOD. moet er nog wel bij vermelden dat er nu een andere toerental sensor in zit, omdat de eerdere vervangen sensor het niet lekker deed.
Hij staat nu inmiddels op 286000 km.
De egr klep kan ik natuurlijk wel eens proberen.

Ik krijg tot nog toe nog geen mm lampje branden.

Gr René
 
Wat ook een probleem kan geven is de koelvloeistof temp sensor van de ecu.

Het kan zijn dat met verhoogd stationair de motor op zogenaamde choke draait.

Gr Jack
 

renepaul

Donateur 2024
Is dat iets wat uit te lezen valt? Het voelt wel een beetje zo aan nml.

Hij doet het ook niet altijd.
 
Heel scherp, Jack :Y
Maar volgens mij moet ie dan een melding in de ECU geschreven hebben (dus even uit laten lezen met de Tech2).
Of zit ik hier scheef ?
 
Side question : 500 á 550 toeren stationair moet zo ? Heb zelf dat hij na starten 1200 loopt en dan langzaam terugzakt helemaal naar 500 .
 

renepaul

Donateur 2024
Wederom bedankt mannen.
Ik ga morgen even bij de VOD langs, en kijken of ze tijd hebben om hem uit te lezen.

Hou jullie op de hoogte.

:w
 
@ Luc.

Dat klopt.

Net zoals oude auto's heeft onze omega's ook een choke. Dan welliswaar niet zoals vroeger met een knop op je dashboard die je moet uitrekken en langzamerhand hoe warmer de motor hoe minder.

Maar dan in de vorm van de ecu die dat regelt zodat de motor als deze koud is niet afslaat.

Deze zal idd na bepaalde tijd richting de 450-650 rpm gaan.

Zelfde als je na een koude start weg rijd zal je tot 3000 rpm moeten doortrekken vooraleer de automaatbak door schakkelt naar de 2de gang. Dit is voor het opwarmen van de kat.

Gr Jack
 
klopt wat jij zegt Jack over het wegrijden met koude motor, maar als je dit hinderlijk vind ik vind van wel, want dan krijg je ineens zo n schok, kun je door een beetje gemanipuleerd met gas geven toch zorgen dat hij eerder overschakeld en zo ook iets vloeiender gaat. Eenmaal op temp schakelt het boterzacht
 

renepaul

Donateur 2024
Net terug van uitlezen bij de VOD
En er kwam niets uit, het enige wat de tech aangaf was een lambda die af en toe een beetje vreemde waarde's gaf.
Ook is er naar de stappenmotor gekeken ( de monteur gaf er een paar tikjes op)
en zei dat als er iets mis mee zou zijn, dan moet de motor reageren met een wisselend toerental.
Maar ook hier geen reactie's.

De koelvloeistof sensor was ook ok.
Hij zei nog wel dat als deze vreemde dingen zou doen , dan zou in de tech2 de waarde's schommelen van -40 tot + 200 of zo.
Maar deze was ook goed.

Even in de gaten houden of het erger wordt, en dan weer eens een uitlezing doen

Gr René
 
Da's aan één kant een goed bericht maar aan de andere kant is het nu weer verder zoeken...

Ik heb eigenlijk geen idee of er een manier is om de Lambda sondes af te koppelen of te overbruggen zodat je een aantal dagen kunt testen/rijden zonder die Lambda's zodat je dat ook kunt uitsluiten (of juist bevestigen).
Heren monteurs... ? :9
 
MetalRush zei:
Ik heb eigenlijk geen idee of er een manier is om de Lambda sondes af te koppelen
premium-stringer-kniptang.jpg
 

renepaul

Donateur 2024
Toch heb ik nog wel af en toe een verhoogd toerental de laatste dagen.
Nu heb ik nog een onderdeel uit een donor waar ik de naam even niet van weet.( wel een foto).
Nullastregelklep?
Dit was ook een onderdeel die volgens de VOD monteur dwars kon liggen.
Kan ik deze gewoon wisselen zonder andere problemen te krijgen?


2ee981x.jpg
 
kan je de sensor in de luchttoevoerslang ( leuk woord voor scrabble) niet schoonmaken?..beetje remmenreiniger erop spuiten ..
heb ik ook gehad ,daarna geen last meer van.. ( de mijne sloeg uit toen t erg koud was).. had toen wel alle gebruikers aan :lichten ,achterraamverwarming, ecc, radio , etc

mss werkt t
 

renepaul

Donateur 2024
Afslaan heeft hij nog nooit gedaan, tot de toerentalsensor was gaan hemelen.
Daar is inmiddels al 2 x een nieuwe voor ingegaan. En dat is ook goed verholpen nu.
Ik zie nu wel dat af en toe de motortemp op het dashboord een klein beetje schommeld als hij koud is.
Tussen de 85 en 90 gr, dit was voorheen altijd constant 95 bij warme motor<br /><br />-- 08 feb 2011 17:33 --<br /><br />Vandaag de stappenmotor gewisseld, maar toch nog af en toe onregelmatig.
 
Ik geef dit draadje wel even een schopje, zodat jouw andere draadje dicht kan.
2 threads over hetzelfde onderwerp is wat verwarrend. Maar ik snap de reden erachter :Y (die modificatie doet zijn werk soms te goed).

Maar even ontopic: ik ben benieuwd of er een manier is om die lamba sondes te omzeilen.
Dat weet ik helaas niet en ga/kan er dus geen advies over geven.
 

renepaul

Donateur 2024
Dank je Ruud.

Ik hoop dat er nog techneuten zijn die mij wat verder kunnen helpen.
Het is niet leuk als je voor de stoplichten met 550rpm staat te wachten, en hij schiet dan ineens naar 1200.
Dan moet ik toch wel even wat meer remdruk geven, anders gaat hij er vlot vandoor.
 
Bovenaan