Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Temperatuur V6 2.6

vandaag thermostaat gewisseld, omdat de motor gewoon niet warm werd.
wat ik vreemd vind dat na 8 kilometer rijden de temperatuur nog steeds laag is.

normaal gesproken moet je toch wel merken dat de motor sneller op temperatuur komt? rond de 90 graden?
zou het kunnen zijn dat er anders nog een een luchtbel zit ofzo?

bloed zweet en vooral tranen verder lijkt het erop of ik er niet mee op geschoten ben.
wat is de normale opbouw van temperatuur en hoe hoog zou deze moeten zijn?
 
Dat ligt een beetje aan je rijstijl en of je 8 km constant 70 rijdt of als je veel moet optrekken remmen optrekken. ..

Maar na een 15 min zou het wijzertje toch moeten stijgen en uiteindelijk de 90 bereiken
 
tja, het is idd zo dat het maar een 80 km weg is, ik rijd het dorp uit hier, en kom dan op een 80 kilometer weg uit.
om vervolgens weer door een dorpje te rijden.

normaal is het toch zo dat wanneer de thermostaat gesloten is door het korte circuit heen gaat, totdat de thermostaat de openings temperatuur bereikt en dan langzaam opent.
ik weet geen referentie omdat de termostaat, de oude al slecht was toen ik deze auto kocht.
nu een nieuwe geplaatst, en had ik eigenlijk wel verwacht dat deze eerder warm zou worden.

of sla ik de plank nu geheel mis?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Je thermostaat gaat open op 92 graden als je de normale variant voor de V6 hebt. Dat zou hij in 8 km nog niet hoeven te bereiken, maar je temperatuurmeter hoort wel te stijgen in die periode.

Ik leg elke werkdag ook een km of 8 af tot ik de snelweg op ga, dan is de motortemperatuur de 80 graden al wel voorbij.

Werking thermostaat kun je controleren door de dikke slang langs je accu te voelen. Die hoort als de motor warm genoeg is geleidelijk (wel redelijk vlot) warm te worden. Wijkt de werkelijkheid daarvan af, dan is je thermostaat niet in orde.
 

Vega

Medewerker
Administrator
In dit weer type moet die ergens tussen de 85 á 90 graden liggen. En dat mag je zo'n 5 km wel bereikt hebben
 
Ik heb vandaag nog eens gekeken naar de temperatuur van de auto dmv op-com
echter snap ik helemaal niks meer van en vraag om jullie raad.

Als ik de temperatuur uitlees met opcom tabblaadje "Motor" zie ik deze temperatuur.

terwijl mijn temperatuurmeter in de auto dit aangeeft:


De fan van de motor gaat op deze temperatuur al draaien.

Verder heb ik ook nog 2 andere vensters gevonden waarop je de Coolant temp kan zien echter met totaal andere waardes:

Deze is in het venster van "instrument" gezien:


En deze temperatuur heb ik uitgelezen tijdens het selekteren van het GID.


Ik begrijp er nu helemaal geen snars meer van, maar iets in mij zegt dat het niet aan de thermostaat ligt.
Wie kan mij hier mee helpen of uitleggen hoe het nou zit? en welke waarde nu juist is van wat ik uitlees met op-com?

Alvast bedankt voor jullie adviezen!
 
Ik ben geen expert, maar mijn boeren verstand zegd dat het gaat om drie verschillende sensoren (corrigeer me als ik het fout heb, wil graag leren) dit baseer ik op het feit dat ook bij de voltages andere waardes staan.
Mijn gok is een sensor in de motor (bron van de warmte), een bij de radiateur en een bij het water dat uit de radiateur komt.

(Als dit niet klopt hoor ik het graag)
 
inderdaad,

dat heb ik ook gezien,
de temperatuur geeft in de auto net 90 graden aan, en als ik rij, blijft deze rond de 80 graden steken.
is het niet zo dat de radiator fan pas boven de 90 graden aan horen te gaan? zo rond de 95 a 100 graden? of heb ik het nu helemaal mis.
welke sensor meet dan de temperatuur die op de meter is aangesloten?

ik heb geen flauw idee waar ik het nu moet zoeken.

Iemand de oplossing voor handen?
 
R

Ralph

Gast
sensor 1: koelvloeistof: locatie tussen de V in de koelbrug onder de inlaat. aantal draden = 1 t.b.v. meter dashboard.
sensor 2: koelvloeistof: locatie tussen de V in de koelbrug onder de inlaat. aantal draden = 3 t.b.v. ECU koude start.
sensor 3: koelvloeistof: locatie radiateur rechterkant aantal draden = 3 t.b.v. fan letter code is XT of AT.
sensor 4: koelvloeistof: locatie radiateur rechterkant aantal draden = 2 t.b.v. fan in combinatie met airco.

kalibreren dashboard is vereist, extra massa kabel leggen kan uitkomst bieden.
 
Ralph,

Heb je een keertje tijd om hier met mij samen naar te kijken?
om bij de achterste sensor te komen moet het plenum e.d. eraf....

Daarbij heb ik nog een aantal dingen die ik niet snap hoe het werkt. of dit überhaupt simpel is op te lossen.

alvast bedankt!
 
peter,

ik heb nogal wat problemen waar ik niet aan uit kom.
eerst om mee te beginnen, de temperatuur van de motor, en weergave ervan.
2e, hoogte nivo van de auto. blijft hoog staan zakt niet meer automatisch in.
3e lekkage airco thv condensor. airco werkt nu niet meer.
4e ruitenwisser (mechaniek) is net kapot gegaan.

zie er tegenop om weer het plenum eraf te moeten (laten) halen, vanwege de dure pakkingen.
helaas heb ik niet de know how, en het juiste gereedschap.

iets van software of iets dergelijks om te zien hoe het in elkaar steekt heb ik niet, of werkt niet op m'n laptop.

En dit is maar een klein deel van de "kleine probleempjes" waarmee ik kamp op dit moment.
zo een beetje duidelijker uitgelegd peet? :)
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Een massakabeltje is goedkoop en lost vaak een hoop op.

Die 6 ringen onder je plenum hoef je niet elke keer te vervangen. Zelf nog nooit gedaan, en toch per auto al een aantal keer eraf gehaald.

Een keer aan Ralph zijn diagun is altijd interessant, tenzij je niet geconfronteerd wilt worden met metingen die niet binnen de juiste waardes uitvallen. :P
 

Vega

Medewerker
Administrator
BrutalForce zei:
eerst om mee te beginnen, de temperatuur van de motor, en weergave ervan.

Zoals Jacco ook al aangaf en extra massakabel en de bestaande massakabel die er zit vervangen door een betere.

2e, hoogte nivo van de auto. blijft hoog staan zakt niet meer automatisch in.

Kan de niveausensor zijn of de pomp zelf, is uit te lezen met de Tech op eventuele storingen.

3e lekkage airco thv condensor. airco werkt nu niet meer.

Daar waarschijnlijk een nieuwe in moeten.

4e ruitenwisser (mechaniek) is net kapot gegaan.

Daar waarschijnlijk een nieuwe in moeten.

zie er tegenop om weer het plenum eraf te moeten (laten) halen, vanwege de dure pakkingen.

Tenzij ze heel oud zijn is het het beste of ze te vervangen anders hoeft het niet.
 
Bovenaan