Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

toeren omega 2.0 16v wat is normaal?

Beste Mensen,

Ik heb net een nieuwe Omega en een vraagje over de toeren.
In mijn Avensis automaat 2.0 (4 versnellingen) reed ik op 120km p/u met ongeveer 2500 toeren.

Met mijn Omega is dat 3000 toeren bij die snelheid. (5 versnellingen handgeschakeld)
Ik weet niet meer hoe dat bij mijn vorige Omega's was van daar de vraag:

is dit normaal, zo ja kan ik het toch omlaag krijgen en is dat zinvol/ zuiniger
zo nee wat moet ik dan doen?

groeten,
Feico-Willem
 
Volgens mij is een automaat altijd wat lager in de toeren.
Ik reed met me vorige auto, 2.0T 6 bak, ook in de 5e versnelling 3000 toeren bij 120km/h
 

Andrew

600.000
Ik weet het niet helemaal uit mijn blote hoofd, maar lijkt me vrij normaal. Het enige abnormale zou een slippende koppeling kunnen zijn, maar het lijkt me dat je dat dan wel merkt op andere momenten.

Maar hoe wilde je daaraan wat veranderen? De aandrijflijn is gewoon wat het is en om daarin nou te gaan wijzigen??????

Andrew
 
Ach op zich hoeft het niet zo'n groot probleem te zijn om dit aan te passen.
Je moet alleen zien dat je een differentieel vind met iets grotere verhoudingen en die op de omega past.
Het zou best kunnen dat een diff van een automaat iets langer is als voor een handbak. Dan is het echt een voudig aan te passen.

Het is alleen de vraag wat je daar precies mee kan bereikt.
Want als je minder toeren draait heb je ook minder vermogen, dus het is echt niet gezegd dat je daardoor zuiniger rijd.

Als je het leuk vind moet je dus een vergelijken of er verschil zit in de verhoudingen van verschillende diffs bij bijvoorbeeld diesel, V6 en 4 cyl.
Die dingen kosten volgens mij echt niet veel dus met een middag sleutelen heb je er een ander onderzitten en kan je vergelijken of het uit maakt.
Het zal er bij 120 zeker stiller van worden, maar je zal ook sneller terug moeten naar de 4 om weer een beetje gang te maken.

Dus ik zou zeggen probeer het en deel je ervaring *O*
 

Xedrah

Donateur 2024
Klopt hoor. Je kunt zo een bak van een 2.5 erachter hangen. Maar ja, de 2.0 is al niet echt vlot, dus of je dat wilt...
 
Je hoeft niet eens de versnellingsbak te wisselen, maar het differentieel, wat volgens mij een stuk sneller kan.
Tja zoals gezegd je zult iets vaker terug moeten naar 4, maar als je toch al 140 op de klok hebt staan kan het best lekker cruisen zijn met wat minder toeren.
 

Andrew

600.000
Xedrah zei:
Klopt hoor. Je kunt zo een bak van een 2.5 erachter hangen. Maar ja, de 2.0 is al niet echt vlot, dus of je dat wilt...

Er vanuit gaande dat mijn B1 boek klopt, maakt dit niks uit. De X20SE, X20XEV en X25XE hebben krek dezelfde handbak (R25/5) inclusief precies dezelfde overbrengingsverhoudingen. Alleen de R25/5D handbak van de 25DT maakt grotere stappen, maar of die achter een X20XEV past???

Wat wel afwijkend is bij de X25XE met handbak is de eindoverbrenging van het differentieel, die is bij de X20SE en X20XEV 3,9 en bij de X25XE 3,7. Echter, dit geldt alleen bij de handbak, want bij de automaat (AR25) is de eindoverbrenging bij alle 3 benzinemotoren 3,9. De eindoverbrenging van de 25DT is wel kleiner, namelijk 3,45 (handbak en automaat).

Dus als je er al wat aan zou willen doen, dan is een differentieel van een X25XE met handbak mijns inziens de enige mogelijkheid. Ik zou het echter zo laten, de Opel-ingenieurs zullen het niet voor niets zo gekozen hebben.

Andrew
 
Dat hangt ervanaf wat voor een rijder je bent.
Als je op de snelweg graag snel gas wilt geven zonder terug schakelen en wardeer je een korte overbrenging. Als je een meer rustige rijder vent en iets meer op het verbruik let kan je een langere warderen.
Opel heeft een keus voor iedereen gemaakt en het hoeft niet zo te zijn dat je het daar volledig mee eens bent. Zeker niet nu de benzine prijzen een stuk duurder zijn da Brown de auto van de band liep.

Zelf zou ik er ook niet aan beginnen, maar het lijkt mij wel een goede mogelijkheid en ook relatief weinig werk.
 
Bovenaan