Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

trekhaak stekker doos.

Ben mijn omega aan het voorzien van een 13 polige west stekker doos.

Nu heb ik alles aangesloten volgens TIS maar zie in het schema blokje 501 AZV staan?? Is dit voor de aanhanger herkenning??

Gr Jack
 
Ik heb mijn TIS nog niet opnieuw geïnstalleerd. Dus kan het niet nazoeken.
Mijn vermoeden is de centraal-(deur-)vergrendeling.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Bedoel je aansluiting 501 die is voor het parkeerlicht links is net zoals 507 parkeerlicht rechts.
 
ik had me verkeken het is 527 geloof ik die zit tussen 501 en 507 in ALs je die terug volgt zie je in het volgende scherm azv staan.

Gr Jack
 

Vega

Medewerker
Administrator
AZV = Anhängerzugvorrichtung

Daarmee geven ze aan dat dit aansluiting voor de trekhaak aansluitingen zijn.

Als het goed is ligt die stekker voor de uitbreiding naar een trekhaak er gewoon.
Reserve wiel, krik weghalen en dan kijken in de gaten van het eindpaneel, daar ligt een stekker.
 
heb ik snel ook nog een vraagje ..
er zit in mijn omi een blokje achterin de koffer (een doorgeluste , origineel)
er zitten ook stekkers aan de ene kant ,zijn die voor de trekhaak ? en wat is wijsheid?.13polig of 7 polig ?..

heb de neiging voor 7 ..
en dan nog iets .. bij de 13 poligwe stekker zit een micro switch. voor de mistachterlicht op de aanhanger ,als ik daar een verloop in doe van 13 ->7 blijven dan mn mistachterlichten op de auto uit?..


roelof ( pff veel vragen op de zondag )
 

Andrew

600.000
roekenest zei:
heb ik snel ook nog een vraagje ..
er zit in mijn omi een blokje achterin de koffer (een doorgeluste , origineel)
er zitten ook stekkers aan de ene kant ,zijn die voor de trekhaak ? en wat is wijsheid?.13polig of 7 polig ?..

heb de neiging voor 7 ..
en dan nog iets .. bij de 13 poligwe stekker zit een micro switch. voor de mistachterlicht op de aanhanger ,als ik daar een verloop in doe van 13 ->7 blijven dan mn mistachterlichten op de auto uit?..


roelof ( pff veel vragen op de zondag )

Of dat doorgeluste blokje voor een trekhaakdoos is, weet ik niet.

Er bestaan 3 typen trekhaakdozen:
- de welbekende 7 pennen
- West = 7 + 6 pennen, oftewel een ouderwetse 7 pennen + 6 dunnere pennen eromheen;
- Jaeger = 13 pennen, oftewel compleet anders dan de andere 2 typen.

Welk type je moet nemen, hangt helemaal af van wat voor aanhanger je wilt gaan trekken. Is dat een bagagekarretje, dan volstaat een 7-polige doos. Is het een caravan, dan kom je al snel 1 pen te kort bij de 7-polige (mistlamp is vanaf bepaald bouwjaar verplicht, en je wilt ook licht hebben als je onderweg in de caravan moet zijn, al was het maar voor de waterpomp). Dan zul je dus 1 van de 13-polige types moeten kiezen, afhankelijk wat er op je caravan zit. Ikzelf vind de Jaeger-doos beter, die werkt met een soort van bajonet-sluiting om de stekker erin vast te zetten. En voor een 7-polig uitgeruste aanhanger heb ik standaard een verloopstuk bij het reservewiel liggen dat op de stekkerdoos gezet kan worden.

Die microswitch schakelt de mistlamp op de auto uit zodra er een stekker in de contactdoos wordt gestoken. Dus ook bij een verloop van 13 --> 7 polig.

Nog 1 opmerking over de West-contactdoos: de 7 "ouderwetse" pennen komen niet allemaal overeen met de echte 7-polige stekker. Dat leidt er dus toe, dat je bij een combinatie van een West-doos en een aanhanger met 7-polige stekker plotseling de mistlamp continu ziet branden. Wat mij betreft oerstom om een 7+6-stekker te verzinnen en de originele 7 pennen niet identiek te houden qua aansluitschema.

Andrew
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
daarom, doe gewoon een 13 polige en schaf een verloop stekker aan.
Dan kan je gewoonweg geen miserie hebben met foute aansluitingen en verkeerd brandende lichten...
 
andrew zei:
roekenest zei:
heb ik snel ook nog een vraagje ..
er zit in mijn omi een blokje achterin de koffer (een doorgeluste , origineel)
er zitten ook stekkers aan de ene kant ,zijn die voor de trekhaak ? en wat is wijsheid?.13polig of 7 polig ?..

heb de neiging voor 7 ..
en dan nog iets .. bij de 13 poligwe stekker zit een micro switch. voor de mistachterlicht op de aanhanger ,als ik daar een verloop in doe van 13 ->7 blijven dan mn mistachterlichten op de auto uit?..


roelof ( pff veel vragen op de zondag )

Of dat doorgeluste blokje voor een trekhaakdoos is, weet ik niet.

Er bestaan 3 typen trekhaakdozen:
- de welbekende 7 pennen
- West = 7 + 6 pennen, oftewel een ouderwetse 7 pennen + 6 dunnere pennen eromheen;
- Jaeger = 13 pennen, oftewel compleet anders dan de andere 2 typen.

Welk type je moet nemen, hangt helemaal af van wat voor aanhanger je wilt gaan trekken. Is dat een bagagekarretje, dan volstaat een 7-polige doos. Is het een caravan, dan kom je al snel 1 pen te kort bij de 7-polige (mistlamp is vanaf bepaald bouwjaar verplicht, en je wilt ook licht hebben als je onderweg in de caravan moet zijn, al was het maar voor de waterpomp). Dan zul je dus 1 van de 13-polige types moeten kiezen, afhankelijk wat er op je caravan zit. Ikzelf vind de Jaeger-doos beter, die werkt met een soort van bajonet-sluiting om de stekker erin vast te zetten. En voor een 7-polig uitgeruste aanhanger heb ik standaard een verloopstuk bij het reservewiel liggen dat op de stekkerdoos gezet kan worden.

Die microswitch schakelt de mistlamp op de auto uit zodra er een stekker in de contactdoos wordt gestoken. Dus ook bij een verloop van 13 --> 7 polig.

Nog 1 opmerking over de West-contactdoos: de 7 "ouderwetse" pennen komen niet allemaal overeen met de echte 7-polige stekker. Dat leidt er dus toe, dat je bij een combinatie van een West-doos en een aanhanger met 7-polige stekker plotseling de mistlamp continu ziet branden. Wat mij betreft oerstom om een 7+6-stekker te verzinnen en de originele 7 pennen niet identiek te houden qua aansluitschema.

Andrew

Ik heb de stekkerdoos van west-multicon. Maar ook daarvan vindt je de aansluitschema's op internet en deze zijn identiek aan de standaard 7 polige. Het enige waar je mee zit is als je een oudere aanhangwagen tot 750 kg hebt (Ook wel vaker een hobby bakje genoemd) Heb je idd vaak geen mist licht of de lichten klopen helemaal niet.

Daarbij vind ik het west-multicon systeem ideaal omdat je niet hoeft te klooien met een verloop stekker die als je die vergeet uit je stekkerdoos te halen anderen het wel doen voor je.

Dat doorgelust blokje is voor de trekhaak doos. Deze lus is voor het mistlicht die als de stekker is ingestoken het mistlicht van de auto uitschakeld.

Gr Jack
 
Bovenaan