Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Uitlezen ECC (Hij deed het even, maar nu niet meer)

Of ik kan niet overweg met de zoekfunctie, of het staat niet op het forum. :)

Mijn Omega heeft ongeveer 5 weken stil gestaan vanwege defecte reflectorophanging van de Xenon koplampen. Door alle drukte (verbouwing thuis) heeft het allemaal zo lang geduurd.

Ik heb de Omega goedwerkend weg gezet, maar nu ik hem weer opgehaald heb geeft de ECC een foutmelding. Zodra ik contact uitzet komen er 2 streepjes in de display. De airco doet het naar mijn idee ook niet goed, want ik kan het niet echt koel krijgen in de auto met dit zomerse weer.

Nu vroeg ik me af of ik met een soort "paperclip-methode" mijn ECC kan uitlezen, of dat ik naar de dealer moet. Wat zou misschien een oorzaak kunnen zijn? Auto heeft 5 weken stil gestaan zonder voorbumper en dus zonder buitentemperatuursensor. Is wel een keer zelfrijdend verplaatst, kan hierdoor een storing zijn ontstaan? Airco-pomp slaat wel aan aan het toerental te horen. Vorig jaar zijn condensor en droger vervangen en is het systeem opnieuw gevuld. ECC ook al gereset met AUTO en OFF, helpt ook niet.....

Iemand een oplossing?
 

Vega

Medewerker
Administrator
Re: Uitlezen ECC

Nee helaas, je zal naar de VOD moeten gaan om de ECC te laten uitlezen.
Het meest waarschijnlijke wat er kapot zou kunnen zijn is de buitentemperatuursensor.
 
Re: Uitlezen ECC

Vega zei:
Nee helaas, je zal naar de VOD moeten gaan om de ECC te laten uitlezen.
Het meest waarschijnlijke wat er kapot zou kunnen zijn is de buitentemperatuursensor.

Maar de buitentemperatuursensor geeft volgens mij nog wel een goede waarde aan op de BC van de auto. Gewoon 30 graden zeg maar....'t is warm he....

Wat kost het bij de dealer trouwens??
 

Vega

Medewerker
Administrator
Re: Uitlezen ECC

Het kan zijn dat de waarde van de buitentemperatuurmeter voor de ECC niet meer binnen de gestelde waardes liggen en dan gaat de ECC in storing.
Was bij mij ook eens het geval, BC de goede temperatuur maar de ECC vol de kachel aan en dat in de zomer net voor een vakantie. -O-
Een nieuwe buutentemperatuurzensor en het probleem was over. *O*

Half uurtje voor de VOD en een buitentemeratuursensor ± € 40,00 (ik heb er nog een paar liggen, of ze goed zijn weet ik niet)
 
Re: Uitlezen ECC

Vandaag maar ff naar de dealer gegaan, ze hebben de luchttemperatuur uit de roosters gemeten en die waarde kwam niet onder de 25..... :'(

Dus ik stel ze de vraag om de ECC uit te lezen, maar volgens hen was er geen storing (ondanks de streepjes op displays). En het zou volgens hen ook niet uit te lezen zijn..... Nu was dit een dealer waar ik normaal nooit heen ga, dus zal eens naar mijn eigen dealer gaan. Kijken wat ze daar zeggen, zal als ik tijd heb eerst de buitentemperatuursensor eens gaan bekijken. Moet deze ook een bepaalde waarde geven als ik 'm ga meten?

Wel warm hoor zonder die Airco.....

Vandaag een bedrijfsauto gekregen voor mijn nieuwe baan, een Ford Transit Connect, zonder Airco!!! Bah! En ik mag er morgen mee naar Harderwijk.... gelukkig is ie wit...en gelukkig hoef ik er niet lang in te rijden, wordt binnen half jaar vervangen...
 
Re: Uitlezen ECC

Steepjes geven wel degelijk een storing aan en een dealer die verklaard dat het niet mogelijk is om dit uit te lezen die moesten ze zijn Tech II afpakken en naar mij opsturen. :w

Snap niet wat daar bij zo'n dealer gebeurd???

Gr Jack
 

yoyo

The UK brothers
Re: Uitlezen ECC

jack-omegax3.0xe zei:
die moesten ze zijn Tech II afpakken en naar mij opsturen. :w

Gr Jack

Ik zou hem ook wel kunnen gebruiken!
(hoe die werkt zou ik niet weten maar ik zou er mijn stinkende best voor doen!) :Y :Y
 
Re: Uitlezen ECC

Vanmorgen dus ff bij mijn eigen dealer geweest en daar stonden ze direct klaar met de TECH 2. Heel fijn dus. Ze hebben 'm uitgelezen en er was een fout van de buitentemperatuurmeter. Die is waarschijnlijk veroorzaakt doordat ik auto op contact heb gehad zonder deze sensor. Ze hebben de melding gewist en de fout is nu weg uit mijn ECC. Helaas heeft dit het probleem niet opgelost, dus waarschijnlijk ergens lekkage. Systeem is ongeveer een jaar geleden gevuld, dus wel snel als ie nu alweer leeg is. Vulstations waren al gesloten en de dealer had op dat moment niemand lopen die wist hoe het werkt. Volgende week laat ik de boel dus afpersen en dan zien we wel weer.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Re: Uitlezen ECC

Nee idd, kan niet van zonder buitentemperatuursensor te rijden zijn,
heb zo 2 weken rondgekard op en af de dealer, bij de opbouw van men Omega, zonder voorbumper...
Dat is een fout die zich zelf hersteld.

als hij kapot is is een andere zaak!
Kan ook een kabelbreuk zijn evt, maar zonder ongeval is dat weinig waarschijnijk..
 
Re: Uitlezen ECC

Ik heb me vergist.....ik dacht dat mijn airco vorig jaar gevuld was, maar het was al 2 jaar geleden.....De tijd gaat snel.... Met een beetje geluk is er dus niet zoveel anders aan de hand, dan dat het systeem gewoon leeg is. Zal ´m binnenkort laten vullen.
 
Re: Uitlezen ECC

Nou de Airco heeft het 2 weken goed gedaan, tot vorige week zaterdag.... :|

Auto met werkende Airco uitgezet en 4 uur later toen ik weer weg moest, werd de airco dus niet meer koud...

Als ik ECO-knop op dash bedien merk ik geen verandering in het toerental, dus mag ik concluderen dat de pomp niet aanslaat.

Is dit per definitie een kapotte pomp of zit er bijvoorbeeld nog ergens een sensor of zekering waar ik naar zou kunnen kijken?
 

Vega

Medewerker
Administrator
Zekeringen genoeg, geld ook voor de sensoren.
Staan er weer streepjes op het display?

Heb je hier wat aan.

2lsjv9u.jpg


DIAG Diagnosestecker
FI Benzin
HSH Heckscheibe, beheizt
LHD Linkslenker
MK Motorkühlung
RHD Rechtslenker
SM Motorsteuergerät
WEG Fahrzeuggeschwindigkeitssignal

M10 Motor - Gebläse, Klimaanlage
M74 Stellglied - Entfrosten
M75 Stellglied - Fußraum
M76 Stellglied - Lüftung
M92 Stellmotor - Mischluft, links
M93 Stellmotor - Mischluft, rechts
P42 Sensor - Ausströmtemperatur,rechts
P49 Sensor - Ausströmtemperatur,links
P51 Sonnensensor
S102 Schalter - Umluft
S138 Schalter - Eco (Kompressor aus)
U28 Bediengerät - Elektronische Klimaregelung
X3 Instrumententafel & Motor
X63 Instrumententafel & Bediengerät - Elektronische Klimaregelung
X64 Bediengerät - Elektronische Klimaregelung & Stellglieder -Elektronische Klimaregelung
Y14 Magnetventil - Kühlmittel
Y35 Magnetventil - Umluft
 
Bovenaan