Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Uitvallende omega

Op dit moment ben ik met de Omi in Kroatië, Pula. Voor de vakantie deed de omega al een beetje raar en de nokkenassensor laten vervangen, dat gaf het management zelf aan maar dit bleek uiteindelijk toch niet de oplossing voor de problemen. De omega leek op 3 hoge poten te lopen, op z'n tenen bij het starten en na verloop van tijd beter maar toch niet zo lekker als anders. Een dag voor de vakantie, dus afgelopen zaterdag, even langs Joep gegaan in Tilburg, en daar bleek dat de stappenmotor niet helemaal vast zat. Ja dat was lomp van mijzelf, vergeten na het schoonmaken, dat kun je krijgen als er mensen met je komen praten als je bezig bent. Maar goed, het gezuig bij gas geven was hiermee verholpen. Maar het probleem bleef bestaan.

Afgelopen zondag naar Slovenië vertrokken om daar voor 20 euro voor 2 personen voor 1 nachtje in lubliana te overnachten bij een privé persoon thuis via Airbnb, (aanrader), en daar nog even onder een motorkap gekeken maar na 1300 km niks geks te zien. Beetje olie bijgevuld en de volgende dag naar ons resort vertrokken in Kroatië. Onderweg mezelf toch lopen irriteren aan het feit dat ik toch voel dat de motor van de Omi niet helemaal in z'n nopjes is. Voor de rest ging alles goed.

Aangekomen op ons resort heb ik echt geprobeerd om het probleem van de omega uit mijn hoofd te zetten maar helaas lukte me dat niet. Helemaal niet toen de Omi gisterochtend spontaan uit begon te vallen bij nadering van een rotonde en toen was de maat vol. Ik had al gezien dat er een officiële Opel dealer 4 km van ons resort vandaan zat dus ik ben hier dan ook linea recta heen gereden en gemeld wat er aan de hand was. Tot mijn grote vreugde werd de auto meteen in ontvangst genomen en ze gingen uitzoeken waarom de motor begon uit te vallen en de toerenteller hevig heen en weer gaat.

Na een uurtje wachten en koffie drinken en de nieuwe Opel modellen bekeken te hebben was de Omi klaar.
Ze hadden een diagnose gesteld en de motor uitgelezen. Hieruit kwam naar voren dat er een probleem was met de luchtmassameter en met de stappenmotor. Maar dit had ik al verwacht aangezien ik zelf de avond ervoor de stekker van de luchtmassameter en van de stappenmotor los had gehaald bij lopende motor om eea uit te sluiten door de werking te testen. Deze foutmeldingen waren opgeslagen en na deze gewist te hebben kwamen deze niet meer terug. Natuurlijk liep de motor weer goed, zo gaat dat meestal. Ze konden niks vinden, en dus kreeg ik de Omi weer terug.

Een uurtje later begon het gezeik weer!

Nu heb ik weer heel veel gelezen over de Carterventilatie en ik heb hier op mijn vakantieadres weer de stappenmotor schoon gemaakt en het gasklephuis eraf gehaald. Nu dus wel gelukt! En tot mijn verbazing zat het dunne slangetje helemaal NIET verstopt, ook het gaatje onderaan het gasklephuis zat niet verstopt. Alles weer terug gebouwd. Toen besloot ik de aansluiting van het kleine slangetje aan de andere kant eens te controleren, dus het pijpje aan het kleppendeksel waar het dunne slangetje aan aangesloten zit. Hier was nog geen speld in te krijgen. Met een met remmenreiniger ingespoten dunne inbussleutel heb ik uiteindelijk toch een weg kunnen maken door de verstopping en het pijpje was open!

Daarna de motor gestart en het probleem was verdwenen als sneeuw voor de zon!

Ik heb nu wel veel gelezen over de Carterventilatie en het lijkt mij ook wel handig om er eventueel van die catch tandjes tussen te plaatsen. De kleine slang kan blijven zoals die zit maar wel met een catcher ertussen, en de dikke slang gewoon los laten hangen in een fles met gaten zodat de dampen in ieder geval wel de lucht in kunnen. Eventueel voor de Apk de slang weer terug plaatsen op het afgedopte originele aansluitpunt, omdat het in principe niet is toegestaan.

Maar daardoor vervuild het gasklephuis niet meer zo, en dat is toch wel mijn doel om die vervuiling voor eens en voor altijd te stoppen.

Ik weet niet of jullie dat topic hebben gelezen over een bepaalde discussie tussen wimv6 en The Duke over het oplossen van de Carterventilatie maar dat vond ik zeer interessant en vermakelijk om te lezen.

Hierbij de link voor de geïnteresseerden:

Plakken lukt niet dus helaas..

Trouwens, de gehele reis van Nederland naar Kroatië geen enkele omega tegen gekomen. Toevallig stond er bij de kroatische vod wel een B1 2.5 v6.

Tot zover mijn laatste nieuws over mijn Omi in Kroatië :-)
 
Laatst bewerkt:

Joep

Verbannen
Tjonge wat een ellende weer maar gelukkig ook weer verholpen.

Zoals ik al voorspelde zat het gasklephuis niet verstopt. Dat kan ook haast niet met de km die jij rijdt.

Jammer dat de vakantie zo een beetje in t water valt doordat je steeds aan de Omega zit te denken. Ik ken mezelf en zou zo ook zijn, steeds piekeren wat t kan zijn etc.

Hopen dat je nu wat langer plezier hebt van het mooi lopende motortje.
 
Tjonge wat een ellende weer maar gelukkig ook weer verholpen.

Zoals ik al voorspelde zat het gasklephuis niet verstopt. Dat kan ook haast niet met de km die jij rijdt.

Jammer dat de vakantie zo een beetje in t water valt doordat je steeds aan de Omega zit te denken. Ik ken mezelf en zou zo ook zijn, steeds piekeren wat t kan zijn etc.

Hopen dat je nu wat langer plezier hebt van het mooi lopende motortje.

Thanks Joep!

Ja dat klopt, je zei het zelf al. Ik kon het mezelf ook niet voorstellen dat alles verstopt zou raken terwijl ik veel kilometers maak met deze omega. Na de vakantie misschien ook maar eens een nieuw kleppendeksel proberen!

Ik heb gewoon een haat-liefde verhouding met deze Omi haha. Regelmatig wil ik 'm van de hand doen zoals je al weet maar uiteindelijk wil ik 'm toch liever houden vanwege het comfort. En hij ziet er nog netjes uit in z'n witte jasje. Her en der wel wat bijwerken wordt wel steeds meer nodig. Het olie gebruik ligt best hoog helaas, daarom denk ik soms aan de verkoop, 1 liter op 1000 km gebruikt ie consequent. Maar aan de andere kant is dat ook een olieverbruik dat Opel zelf nog normaal lijkt te vinden zoals in het boekje staat. Ik vind het niet normaal, mijn vorige auto's gebruikten helemaal niks nada! Zelfs niet na een vakantie naar zuid Frankrijk en weer terug. Dat ging bijvoorbeeld over een Renault Laguna uit 2006, en een Citroen C4 uit 2009 maar oké dat ligt misschien aan de nieuwere techniek, maar nee, dat lijkt me ook weer onzin want mijn Opel Vectra GT sedan C2.0NE 8v uit 1992 gebruikte ook zeer weinig olie en die heb ik weg gegaan met een kmstand van 220.000. Dat was mijn 2e auto sinds het behalen van mijn rijbewijs.

De Omi heeft waarschijnlijk gewoon last van de zuigerveren die vast zitten. Maar ik vul gewoon steeds het litertje bij hoor.
 

Joep

Verbannen
Als er geen aanleiding is, waarom zou je dan het kleppendeksel vervangen?
Is ie lek ergens?
Iets met je zuigerveren zou het olieverbruik kunnen verklaren als je nergens olie kunt bespeuren.
 
Ja er is ook nergens olie te bespeuren. Dus het zal wel een probleem met zuigerveren zijn. De eerste 15 jaar heeft de omega weinig gereden, dus dat is niet ideaal voor deze motor.

Maar de stappenmotor wordt iedere keer erg vuil, daar valt niet tegenop te schoonmaken. Dus nu las ik ergens iets over het afdoppen van de aansluiting van van de dikke slang. Die slang loopt van het kleppendeksel naar de aansluiting boven het gasklephuis en hier komen wel olieresten mee tussen de dampen door. Dus deze aansluiting heb ik afgedopt. En die dikke slang hangt nu in een lege koelvloeistof-fles waarin ik gaten heb gemaakt zodat de dampen gewoon weg kunnen en eventuele olievloeistoffen in de fles blijven en niet op de grond komen. Op deze manier word de stappenmotor en gasklephuis niet meer vervuild door de dampen en olieresten.

Toen ik de omega kocht snapte ik nog niet veel van de techniek. Inmiddels begrijp ik veel meer door deze problemen met de Carterventilatie. Ik had de omega net en toen vroeg ik al aan jullie op dit forum waarom die dikke slang was aangesloten op het luchtfilter. Niemand kon me duidelijkheid geven, waarschijnlijk omdat bijna iedereen in het bezit is van een B2 en dat dit beter werkt dan bij de B1. Dat weet ik verder ook niet. Maar nu begrijp ik het zelf wel ineens. De aansluiting die ik nu ook heb afgedopt was toen ook al afgedopt. De dikke slang was toen dus op het luchtfilter aangesloten maar dan vervuild de luchtmassameter heel erg door die dampen! De luchtfilterbak dient in dit geval als een olie afscheider. Maar nu heb ik tijdelijk een constructie met de fles gemaakt zodat ik de rest van deze vakantie nog kan rijden zonder dat iedere keer de stappenmotor zo vervuild. Daar wordt ik helemaal gestoord van. Blijkbaar zit er toch iets verstopt waardoor er olie mee komt door de dikke slang.

Als ik thuis ben dan ga ik dit anders proberen op te lossen. Want nu komen de oliedampen uit de fles in de motorruimte en ook weer het interieur in en dat is niet zo fris. Tijdens het rijden niet maar wel bij stilstand.

Mijn vrouw en ik worden het langzamerhand wel beu dus na de vakantie kijken voor een andere auto want dit is een beetje ouderwetse zooi wat je bij nieuwe auto's niet zo snel tegenkomt. Mijn vorige Laguna is door een familielid overgenomen en heeft nu al bijna 3 ton gelopen, gebruikt geen druppel olie en blijft lekker doorrijden terwijl ik op vakantie zit te Kloten met die carterventilatie en olieverbruik etc. Ach het was een leuke ervaring, ik begrijp iets meer van de techniek. Maar straks wil ik gewoon weer gewoon auto rijden, ipv alleen maar te genieten van de comfort terwijl ik onder de motorkap sta te gluren haha.

Morgen verder naar Zagreb en dan misschien via Praag terug naar Nederland maar daar hebben we nog een week de tijd voor. Ik ben in ieder geval blij dat ik lid ben van de anwb met buitenlandse service dus mocht de motor straks ontploffen dan kunnen we in ieder geval gewoon door :) vertrouwen is een beetje gedaald in deze auto maar we hebben er wel een jaar mee kunnen rijden zonder problemen. Dat maakt ook niet iedereen mee, dus met die gedachte sluit ik bij deze af met een positieve noot. Nu lekker naar het zwembad.

Martijn
 
Inmiddels al een aantal dagen terug van de vakantie met de Omi. Ik heb me veel lopen irriteren aan de problemen met de motor, en op de terugweg vond de Omi het zelfs nodig om 1 liter olie op maar 450 km op te drinken, alsof de benzine al niet duur genoeg is!

Het is dan ook logisch dat ik er he-le-maal mee klaar was, de haat/liefde verhouding met de omega bereikte z'n hoogtepunt in negatieve zin, en ik besloot om de Omi maar weer (voor de zoveelste keer) op martplaats te "smijten" om er voor eens en voor altijd klaar mee te zijn. Ik was ondertussen op zoek naar een andere auto.

Tijdens de vakantie heb ik veel tijd gehad om lekker in het zonnetje veel te lezen over de techniek van de Omega, en ik kwam veel verhalen tegen van WimV6 die constant hamerde op het schoonmaken van de carterventilatie en de stappenmotor. Maar goed, dit had ik al meerdere malen gedaan en dat hielp niet echt.

Nu word er steeds gesproken over het "verstopte gaatje bij de gasklep" maar dat gaatje zat bij mijn Omi helemaal NOOIT verstopt aangezien dit gaatje al eens is opgeboord door de vorige eigenaar. Uiteindelijk begreep ik dat er een ander "gaatje" zelfs belangrijker is om te controleren, en volgens de verhalen van Wim V6 kan dit gaatje zorgen voor onnoemelijke problemen, en zelfs zorgen voor een hoog olieverbruik, en hij vertelde dat hij al vaker deze problemen als sneeuw voor de zon had zien verdwijnen na het open maken van dat gaatje. Dit gaat dus over de aansluiting van de dunne slang die van het kleppendeksel naar de onderkant van het gasklephuis loopt, hier zitten nog 2 slangetjes aan, die zouden zorgen voor de voorverwarming van het gasklephuis. Maar deze aansluiting (gaatje) zou ook vaak verstopt zitten en voor de allergrootste problemen zorgen, nog erger dan de problemen veroorzaakt door een vuile stappenmotor en gasklephuis en veel mensen zouden niet denken aan dit slangetje.

Nu zijn er eigenlijk weinig mensen in mijn omegving die mij kunnen helpen met zo'n probleem. Joep wilde mij ook graag helpen, en daar ben ik ook heel blij mee, maar we hebben samen gezien dat het gasklephuis van de oudere x2.0xev toch heel andere in elkaar zit dan die van de 2.2 en er op straat niet zo makkelijk uit gehaald kon worden als die van de elektronisch geregelde gasklep van de 2.2! Dat viel hem ook tegen, zo kun je wel goed zien dat Opel veel verbeteringen heeft doorgevoerd met de 2.2 motor. En er is toch een brug en veel gereedschap nodig om een gasklephuis goed uit te bouwen, en een dag voor mijn vakantie wilde ik geen risico lopen, dus hebben we alles zo gelaten. Wel hadden we zoals ik eerder al had verteld de stappenmotor goed vastgezet, dit had ik zelf niet goed gedaan. Maar verder konden we niks oplossen dus helaas zat ik tijdens de vakantie met een verschrikkelijke Omega, die continue uitviel, zelfs bij de ingang van het resort in Kroatië kreeg ik de Omi niet meer gestart zonder gas bij te geven, en met een automaat is dat zéér lastig en ik schaamde me kapot. Mensen kwamen vragen of ze me konden helpen om 'm naar de sloop te brengen. Ik zei dat ik dat zelf wel zou doen..

Na de meeting in Wemeldinge had ik weleens contact met (ex-forumlid) Tonboy via sms en whatsapp aangezien hij veel weet van de x2.0xev motor en hij kon me altijd snel antwoord geven als er een probleempje was en wat ik moest doen als ik iets niet terug kreeg als ik zelf weer klungelig aan het sleutelen was haha. Helaas ben ik een leek in autotechniek en kon, en durfde, ik vaak niet te ver te gaan en kon ik zelf niet de problemen oplossen. Wel erger maken door bijv die stappenmotor niet goed terug te monteren... schaam schaam.. Dit keer liet ik Ton weten dat ik ermee wilde stoppen en hij nodigde me uit om meteen naar hem toe te komen en hij zou het wel oplossen. Ik wist niet zeker of ik het nog wel de moeite waard vond, maar oke, mijn vrouw overtuigde me ook om toch nog maar een keer iets te proberen zodat er eventueel toch nog een tijdje met de Omi gereden kon worden, zodat ik niet op stel en sprong een andere (probleem) auto moest gaan kopen, want je weet nooit wat je weer voor tijdelijke rotzooi van een ander koopt. Nu zijn we aan het sparen voor een zeer jonge auto, en tot die tijd zou de Omi gewoon nog moeten blijven, maar een auto met een hoop gezeik geeft mij alleen maar kopzorgen want ik vind het belangrijk om lekker ontspannen in mijn auto te kunnen rijden, en zeker in een Omega.

Op hoop van zegen ben ik dan afgelopen vrijdag toch maar meteen in de Omega gesprongen, weer een liter olie bijgevuld, en ik ging in mijn schommelende omega vloekend onderweg naar Hillegom waar Ton altijd bezig is aan zijn Omega in de hobbygarage. Eenmaal daar aangekomen na bijna 2 uur rijden stond Ton mij al buiten op te wachten.

Ik heb de Omega op de brug gezet en na een kop koffie zijn we begonnen met het schoonmaken van de carter-ontluchting. Het was erop of eronder voor de Omi. Nu ging het gelukkig erg snel, bij mij sprongen er steeds kleine deeltjes weg en het clipje van de gaskabel was ik thuis al bijna kwijt maar Ton weet precies wat hij doet gelukkig, binnen no-time was het gasklephuis eruit, en hebben we alles goed schoongemaakt. Zoals je op de foto kunt zien is het gasklephuis weer als nieuw!!

Ook slangetjes vervangen indien nodig, en gecontroleerd, en ook alles goed schoongemaakt, vooral de aansluitingen van de ontluchting-slangetjes. Dat kleine slangetje waar ik het over heb gehad bleek dus echt helemaal verstopt, en de aansluiting zat helemaal dicht, maar dit slangetje was nog prima, dus deze goed schoongemaakt, en doorgeblazen. De aansluiting onderaan het gasklephuis was eindelijk helemaal open!

Uiteindelijk heeft Ton alles terug gebouwd met de nieuwe pakkingen die ik mee had gebracht, en na het opnieuw afvullen van de koelvloeistof mocht ik dan de motor starten.

En WOW!! wat een verschil!!!!!!

De motor loopt ineens zoals deze NOOIT heeft gelopen, ik dacht het is te mooi om waar te zijn, maar wat die wimv6 steeds loopt te verkondigen klopt toch wel. Dat schoonmaken van alleen het gasklephuis en stappenmotor is bij lange na niet genoeg. Nu dat gaatje open is van dat kleine slangetje loopt de motor ineens als NIEUW!

Zelfs als ik de motor start met warme motor loopt ie keistrak stationair zonder ook maar 1 kleine hapering, echt onvoorstelbaar!

Zelfs de Opel dealer had me verteld dat mijn relaas over dat verstopte gaatje onder het gasklephuis gewoon onzin is, dit zou niet voor de ontstane problemen moeten zorgen, ook Ton wist niet zeker of dit iets zou oplossen, maar na de vele verhalen van die wimv6 wilde ik het TOCH proberen, want hij was er wel zeker van, en hij zei zelfs dat dit het hoge olieverbruik zou kunnen stoppen, mits de motor niet is versleten natuurlijk.

Nu heeft deze motor nog een lage kmstand dus ik vind 'm niet versleten maar goed je weet maar nooit.

Ik heb meteen een paar honderd km gereden na de schoonmaakbeurt richting het hoge noorden en weer terug naar zeeland. Minimaal 500 km en de olie zou dan bijna op moeten zijn zoals de laatste tijd het geval was, maar warempel; ik hoefde dit keer maar een kwart-liter bij te vullen!!!! Wat een verschil!! Ik ben nu heel erg blij en ik hoop dat het olieverbruik nu nog minder zal worden, ik ga dit natuurlijk in de gaten houden!

Op dit moment is haat weer liefde geworden, en heb ik de Omi uiteraard weer netjes van marktplaats af gehaald. ;-)

Met dank aan Ton natuurlijk.

Nu mag de Omega nog wel een tijdje blijven als ie het zo blijft doen ;-)

Ik heb nog wat foto's gemaakt.

Tja in mijn omi zit nog een motorkap stang van hout!

2napd2t.jpg


25sooyc.jpg


gasklephuis weer blinkend als nieuw:

s4ru37.jpg


toen ik weg ging reed ik achter hem:

1g6lwx.jpg
 
Bovenaan