Op dit moment ben ik met de Omi in Kroatië, Pula. Voor de vakantie deed de omega al een beetje raar en de nokkenassensor laten vervangen, dat gaf het management zelf aan maar dit bleek uiteindelijk toch niet de oplossing voor de problemen. De omega leek op 3 hoge poten te lopen, op z'n tenen bij het starten en na verloop van tijd beter maar toch niet zo lekker als anders. Een dag voor de vakantie, dus afgelopen zaterdag, even langs Joep gegaan in Tilburg, en daar bleek dat de stappenmotor niet helemaal vast zat. Ja dat was lomp van mijzelf, vergeten na het schoonmaken, dat kun je krijgen als er mensen met je komen praten als je bezig bent. Maar goed, het gezuig bij gas geven was hiermee verholpen. Maar het probleem bleef bestaan.
Afgelopen zondag naar Slovenië vertrokken om daar voor 20 euro voor 2 personen voor 1 nachtje in lubliana te overnachten bij een privé persoon thuis via Airbnb, (aanrader), en daar nog even onder een motorkap gekeken maar na 1300 km niks geks te zien. Beetje olie bijgevuld en de volgende dag naar ons resort vertrokken in Kroatië. Onderweg mezelf toch lopen irriteren aan het feit dat ik toch voel dat de motor van de Omi niet helemaal in z'n nopjes is. Voor de rest ging alles goed.
Aangekomen op ons resort heb ik echt geprobeerd om het probleem van de omega uit mijn hoofd te zetten maar helaas lukte me dat niet. Helemaal niet toen de Omi gisterochtend spontaan uit begon te vallen bij nadering van een rotonde en toen was de maat vol. Ik had al gezien dat er een officiële Opel dealer 4 km van ons resort vandaan zat dus ik ben hier dan ook linea recta heen gereden en gemeld wat er aan de hand was. Tot mijn grote vreugde werd de auto meteen in ontvangst genomen en ze gingen uitzoeken waarom de motor begon uit te vallen en de toerenteller hevig heen en weer gaat.
Na een uurtje wachten en koffie drinken en de nieuwe Opel modellen bekeken te hebben was de Omi klaar.
Ze hadden een diagnose gesteld en de motor uitgelezen. Hieruit kwam naar voren dat er een probleem was met de luchtmassameter en met de stappenmotor. Maar dit had ik al verwacht aangezien ik zelf de avond ervoor de stekker van de luchtmassameter en van de stappenmotor los had gehaald bij lopende motor om eea uit te sluiten door de werking te testen. Deze foutmeldingen waren opgeslagen en na deze gewist te hebben kwamen deze niet meer terug. Natuurlijk liep de motor weer goed, zo gaat dat meestal. Ze konden niks vinden, en dus kreeg ik de Omi weer terug.
Een uurtje later begon het gezeik weer!
Nu heb ik weer heel veel gelezen over de Carterventilatie en ik heb hier op mijn vakantieadres weer de stappenmotor schoon gemaakt en het gasklephuis eraf gehaald. Nu dus wel gelukt! En tot mijn verbazing zat het dunne slangetje helemaal NIET verstopt, ook het gaatje onderaan het gasklephuis zat niet verstopt. Alles weer terug gebouwd. Toen besloot ik de aansluiting van het kleine slangetje aan de andere kant eens te controleren, dus het pijpje aan het kleppendeksel waar het dunne slangetje aan aangesloten zit. Hier was nog geen speld in te krijgen. Met een met remmenreiniger ingespoten dunne inbussleutel heb ik uiteindelijk toch een weg kunnen maken door de verstopping en het pijpje was open!
Daarna de motor gestart en het probleem was verdwenen als sneeuw voor de zon!
Ik heb nu wel veel gelezen over de Carterventilatie en het lijkt mij ook wel handig om er eventueel van die catch tandjes tussen te plaatsen. De kleine slang kan blijven zoals die zit maar wel met een catcher ertussen, en de dikke slang gewoon los laten hangen in een fles met gaten zodat de dampen in ieder geval wel de lucht in kunnen. Eventueel voor de Apk de slang weer terug plaatsen op het afgedopte originele aansluitpunt, omdat het in principe niet is toegestaan.
Maar daardoor vervuild het gasklephuis niet meer zo, en dat is toch wel mijn doel om die vervuiling voor eens en voor altijd te stoppen.
Ik weet niet of jullie dat topic hebben gelezen over een bepaalde discussie tussen wimv6 en The Duke over het oplossen van de Carterventilatie maar dat vond ik zeer interessant en vermakelijk om te lezen.
Hierbij de link voor de geïnteresseerden:
Plakken lukt niet dus helaas..
Trouwens, de gehele reis van Nederland naar Kroatië geen enkele omega tegen gekomen. Toevallig stond er bij de kroatische vod wel een B1 2.5 v6.
Tot zover mijn laatste nieuws over mijn Omi in Kroatië :-)
Afgelopen zondag naar Slovenië vertrokken om daar voor 20 euro voor 2 personen voor 1 nachtje in lubliana te overnachten bij een privé persoon thuis via Airbnb, (aanrader), en daar nog even onder een motorkap gekeken maar na 1300 km niks geks te zien. Beetje olie bijgevuld en de volgende dag naar ons resort vertrokken in Kroatië. Onderweg mezelf toch lopen irriteren aan het feit dat ik toch voel dat de motor van de Omi niet helemaal in z'n nopjes is. Voor de rest ging alles goed.
Aangekomen op ons resort heb ik echt geprobeerd om het probleem van de omega uit mijn hoofd te zetten maar helaas lukte me dat niet. Helemaal niet toen de Omi gisterochtend spontaan uit begon te vallen bij nadering van een rotonde en toen was de maat vol. Ik had al gezien dat er een officiële Opel dealer 4 km van ons resort vandaan zat dus ik ben hier dan ook linea recta heen gereden en gemeld wat er aan de hand was. Tot mijn grote vreugde werd de auto meteen in ontvangst genomen en ze gingen uitzoeken waarom de motor begon uit te vallen en de toerenteller hevig heen en weer gaat.
Na een uurtje wachten en koffie drinken en de nieuwe Opel modellen bekeken te hebben was de Omi klaar.
Ze hadden een diagnose gesteld en de motor uitgelezen. Hieruit kwam naar voren dat er een probleem was met de luchtmassameter en met de stappenmotor. Maar dit had ik al verwacht aangezien ik zelf de avond ervoor de stekker van de luchtmassameter en van de stappenmotor los had gehaald bij lopende motor om eea uit te sluiten door de werking te testen. Deze foutmeldingen waren opgeslagen en na deze gewist te hebben kwamen deze niet meer terug. Natuurlijk liep de motor weer goed, zo gaat dat meestal. Ze konden niks vinden, en dus kreeg ik de Omi weer terug.
Een uurtje later begon het gezeik weer!
Nu heb ik weer heel veel gelezen over de Carterventilatie en ik heb hier op mijn vakantieadres weer de stappenmotor schoon gemaakt en het gasklephuis eraf gehaald. Nu dus wel gelukt! En tot mijn verbazing zat het dunne slangetje helemaal NIET verstopt, ook het gaatje onderaan het gasklephuis zat niet verstopt. Alles weer terug gebouwd. Toen besloot ik de aansluiting van het kleine slangetje aan de andere kant eens te controleren, dus het pijpje aan het kleppendeksel waar het dunne slangetje aan aangesloten zit. Hier was nog geen speld in te krijgen. Met een met remmenreiniger ingespoten dunne inbussleutel heb ik uiteindelijk toch een weg kunnen maken door de verstopping en het pijpje was open!
Daarna de motor gestart en het probleem was verdwenen als sneeuw voor de zon!
Ik heb nu wel veel gelezen over de Carterventilatie en het lijkt mij ook wel handig om er eventueel van die catch tandjes tussen te plaatsen. De kleine slang kan blijven zoals die zit maar wel met een catcher ertussen, en de dikke slang gewoon los laten hangen in een fles met gaten zodat de dampen in ieder geval wel de lucht in kunnen. Eventueel voor de Apk de slang weer terug plaatsen op het afgedopte originele aansluitpunt, omdat het in principe niet is toegestaan.
Maar daardoor vervuild het gasklephuis niet meer zo, en dat is toch wel mijn doel om die vervuiling voor eens en voor altijd te stoppen.
Ik weet niet of jullie dat topic hebben gelezen over een bepaalde discussie tussen wimv6 en The Duke over het oplossen van de Carterventilatie maar dat vond ik zeer interessant en vermakelijk om te lezen.
Hierbij de link voor de geïnteresseerden:
Plakken lukt niet dus helaas..
Trouwens, de gehele reis van Nederland naar Kroatië geen enkele omega tegen gekomen. Toevallig stond er bij de kroatische vod wel een B1 2.5 v6.
Tot zover mijn laatste nieuws over mijn Omi in Kroatië :-)
Laatst bewerkt: