Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Ventilator probleem?

Joep

Verbannen
Hallo allemaal,

Sinds de motorwissel zit ik met de volgende dingetjes:

De temperatuurmeter komt niet hoger als 80 graden en zakt daarna tot de 75 graden. En de ventilator staat steeds te draaien als de verwarming aanstaat. Zet ik 'm uit dan gaat de ventilator ook uit.

Lijkt me een thermostaat probleem? Want normaal gaat de ventilator alleen draaien bij een bepaalde temperatuur toch?
Waar zit de thermostaat eigenlijk?

Radiateur is er met de motorswap uit geweest dus kan zijn dat ik iets gesloopt/beschadigd heb? Sensor ofzo?
Koelvloeistof blijft mooi op peil overigens.

Graag hoor ik van jullie. :)
 

yoyo

The UK brothers
Thermostaat zit linksvoor op het blok.
En misschien zijn de temparatuursensoren in de radiateur wel gaar.
 
Staat de ventilator geschakeld aan de sensor die de temperatuur op het dashboard weergeeft? Zo niet dan meet hij een hogere temperatuur en vraag ik me af of de waterpomp goed werkt.

Gr. Paul
 
Ik zou eerst maar eens beginnen met een andere thermostaat ,weet jij hoelang dat ding heeft stil gestaan?

Zitten alle leidingen goed ,nergens een knik is hij goed ontlucht ?<br /><br />-- 24 sep 2014 08:28 --<br /><br />
yoyo zei:
En misschien zijn de temparatuursensoren in de radiateur wel gaar.


Zou niet moeten want radiateur is niet vv.dus kan je eigenlijk uitsluiten
 

Andrew

600.000
Klinkt inderdaad als een thermostaat die niet meer goed afsluit, wordt de kachel wel goed warm?

Bij een "koude" motor en de stand ECO op de verwarming mogen de fans niet draaien, zodra je de ECO-stand uitzet (= airco aanzet) gaan de fans op lage snelheid draaien (ervan uitgaande dat je airco het doet en niet leeg is).

De bovenste (dikke) slang naar de radiateur zit aan de motorzijde aan de thermostaat, het eventueel te vervangen onderdeel is dat aluminium aanbouwdeel op de cilinderkop, er zit ook nog een dunne slang aan vast die naar het gasklephuis gaat (= voorverwarming aanzuiglucht).

Werking thermostaat kun je eventueel als volgt controleren: de motor koud starten en enige tijd aan de bovenste dikke slang voelen nabij de radiateur, die hoort lange tijd koud te blijven om dan ineens warm te worden. Als tie al snel langzaam een beetje warm wordt, dan sluit de thermostaat niet goed meer af en dient vervangen te worden.

Werking sensoren in radiateur kun je testen door de stekkers los te nemen (het zijn beide "massa"makers als de temperatuur te hoog wordt, de 2-aderige zet de fans langzaam aan en de 3-aderige schakelt pas bij echt te hoge temperatuur en dan gaan de fans hard draaien en die schakelt dan meteen ook de airco-pomp uit als beveiliging om zo snel mogelijk de temperatuur omlaag te brengen). Als de fans na losnemen van de stekkers stoppen dan zit daar het probleem, als de fans door draaien dan weet je dat het airco-systeem ze aanzet.

carenbar zei:
is hij goed ontlucht ?

Juist door die bleed naar het gasklephuis welke parallel aan de thermostaat staat, is ontluchten van de cilinderkop (en daarmee goede omspoeling van de thermostaat zonder luchtbel) bij de 2.2 een eitje, dus dat zal wel goed zijn.


Succes,

Andrew
 

Joep

Verbannen
Airco wordt wel koud en de verwarming wordt ook gewoon warm.

Waterpomp is vervangen dus die kan het naar mijn idee niet zijn.

Alle tips ga ik even checken zodra ik daar de tijd voor heb. Zou het ook nog een massa probleem kunnen zijn?
 
R

Ralph

Gast
goeie wagen voor in de zomer, word nooit te warm. _O-
je zit wel ruim onder bedrijfstempratuur, ook goed voor de motor.

ik denk mee maar weet het even niet, nog niet meegemaakt.
 
Ik zou idd de tip van Andrew even proberen.
Airco koud zeg je? Heb je die direct weer bijgevuld na de motorwissel?
Of heb je daarom heen gewerkt?

Als je motor draait zakt dan je koelvloeistof niet?
Anders welllicht nog een keer goed ontluchten.
 

Andrew

600.000
Suggesties over waterpomp en ontluchten hebben hier niks mee te maken, die geven hooguit problemen van oververhitting en daar heeft Joep´s wagen juist geen last van. Massaprobleem lijkt me ook niet (tot nu toe heb ik daarvan alleen gehoord als de temperatuurmeter naar de rode zone neigt), maar dat is ook simpel te checken. Ik blijf bij een defecte thermostaat, ook al wordt de kachel wel warm (dat is nu ook lastig te voelen omdat het buiten nog te warm is).

Andrew
 

Joep

Verbannen
Thermostaat ga ik morgen wisselen. Die op m'n oude blok zat komt er nu op want die was goed, daarna kijken of het heeft geholpen. :)

Verwarming doet het gewoon en wordt ook warm. Airco wordt ook gewoon koud. :)

Ik houd jullie op de hoogte! :)
Bedankt voor zover! d:)b
 
R

Ralph

Gast
correctie deze zijn een stapje duurder voor de 2.2. is namelijk een compleet huis.
enne succes, werkt niet.
reden: verwarming aan, ventilator gaat draaien<br /><br />-- 26 sep 2014 03:38 --<br /><br />
Joep zei:
En de ventilator staat steeds te draaien als de verwarming aanstaat. Zet ik 'm uit dan gaat de ventilator ook uit.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Een fault isolation kan ik niet in meehelpen :)

maar wat ik wel weet:
de thermostaat: regelt je water-flow door of niet door de radiator. (mechanisch)
De temperatuursensor op de radiator: bepaalt of de fans werken of niet. (electrisch)
De temperatuursensor op het blok: geeft de aanduiding in je dashboard (voor Y25DT is er nog een tweede op het blok die dat voor het MM doet). (electrisch)

dat is dus allemaal los van elkaar geregeld, maar het één beinvloedt wel het ander natuurlijk.
 

Joep

Verbannen
Toch de thermostaat. Deze heb ik vervangen en de temperatuur is nu mooi 85/90 zoals het hoort ipv 70/80 zoals ie eerst aangaf. :s
Ecc heb ik ook gereset en ook het ventilatorprobleem is vooralsnog opgelost.

Lekker productief bezig geweest dus vandaag. :Y
Dit weekend de motorruimte even opkuisen en dan kan ik weer gaan genieten van m'n Omega. :)

Bedankt mensen voor het meedenken. d:)b
 

Andrew

600.000
Goed dat het opgelost is (had ik toch gelijk :Y ik herken de kuren van een 2.2 inmiddels wel een beetje *O* )

Andrew
 
Bovenaan