Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

verbruik v6

Dag allemaal,

Sinds afgelopen week ben ik de trotse bezitter van een B2 2.5 v6 met net een ton op de klok en zeer goed onderhouden (alle rekeningen erbij sinds aanschaf)
Echter nu heb ik toch mijn twijfels over het verbruik van de auto. Ik rij er bijna alleen maar snelweg kilometers mee op de cc met airco uit. Ik haal met moeite 500km op een tank. Ik heb haar eergisteren volgegooid en nog gen 100km later staat de wijzer op driekwart tank. Kijk ik snap best dat ze meer verbruikt dan mijn 2.2 maar is dit normaal? Ik heb de zoekbutton geraadpleegd echter zonder resultaat en op google word ik ook niet veel wijzer. Wel meen ik iets te hebben gelezen over een LMM probleem/vuiligheid, echter is dit ook al niet meer terug te vinden helaas.
Nogmaals; de auto is echt perfect onderhouden en heeft begin deze maand nog een grote beurt gehad waarbij niks is overgeslagen. Alle rekeningen vanaf eerste aanschaf zijn ook aanwezig.
Ik ben echt niet van plan om deze auto weg te doen, maar als er iets voor zorgt dat het verbruik op dit moment te hoog is dan wil ik dat natuurlijk verhelpen.
Is er trouwens iemand in Limburg met een Tech2 uitleesapparaatgevaldinges???
Alvast bedankt voor eventuele tips!!!

Jeremy
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
ik rij een 2.6 V6 en haal met een tank ongeveer 700km bij een constante snelheid (cruis control) van 120km/uur, dat is 1 op 9,5

tank inhoud is bij mijn omega 75 liter

in de stad is het een ander verhaal en rij ik 1 op 5,8

het verbruik in vergelijking met mijn vorige 2.2 is nagenoeg hetzelfde, de 2.2 moet harder werken om vooruit te komen

Grt. Hans
 
Wen er maar aan...
De mijne doet ook maar een 500 km met volle tank.
En hangt toch ook nog een beetje van je rechtervoet af...
En of ie manueel of automaat is.
Mijne is automaat.
 

Berry

OOP Huisleverancier
Een 2.5 zuipt net zoveel als een 3.0 ...maar een 3.0 komt nog vooruit en een 2.5 is niets sneller dan een 2.2
met mijn 3.2 haal ik ook net 500 km .... 7(8)7
 
R

Ralph

Gast
normaal gebruik doen ze 1 op 11 tot 1 op 12 snelweg.
stad is een ander verhaal.
vaak word er vergeten dat als men velgen en banden wisselt naar een andere maat deze niet word ingelezen in de boardcomputer waardoor het lijkt of het voertuig meer verbruikt.
op de 2e plaats zijn vaak de lambdasondes de oorzaak. ze gaan maar 1 ton mee, ook de LMM heeft niet het eeuwige leven en gaat ook na 1 ton zijn werk slechter doen. gevolg hoger verbruik.
oplossing is uitlezen en controleren van het geheel.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Mijn B2 doet gemeten over 110.000km gemiddeld 1 op 9,3 met in de winter het voordeel van de standkachel, waardoor het minder inzakt doordat de motor voorverwarmd is. Bij deze auto ook alle componenten die Ralph aangeeft vervangen. De LMM en Lambdasondes hadden merkbaar effect op het verbruik.
De MV6 deed gemeten over 41.000km gemiddeld 1 op 10,1

Beiden dezelfde 'configuratie', grootste verschil is de bandenmaat. Met de MV6 heeft het grootste deel op 4x 245/40 18 gereden en met de B2 met dezelfde maat voor, maar 265'ers achter. Die drukken serieus op het verbruik.
Heb weleens een keer een tank met Ruud zijn toenmalige 235/45 17 inch zomerset gereden, dat was gemiddeld meteen 1 op 11,5 zonder aanpassing rijstijl.

En dan is mijn dagelijkse route relatief onzuinig door een lange N weg met vrij veel stoplichten die altijd de verkeerde kleur hebben als ik in de buurt kom. :P
Op voornamelijk snelwegritten wat Ralph zegt, 1 op 12 makkelijk haalbaar. Zeker als de auto op standaard formaat rubber staat.

Bij al mijn Omega's ging/gaat de run tot het eerste streepje na 'vol' altijd erg hard, daarna is het ongeveer 100km per streepje op de benzinemeter.
 
ik zit ook qua verbruik op het verhaal van ralph 1:11 opsnelweg konstant 120kmh, in de stad natuurlijk onzuiniger maar zeker geen 1:6, dan scheelt er toch wat aan, ben zowieso wel een rustige rijder
 
Bedankt voor jullie reacties! Er staat nu ongeveer 160km op de teller en de tank is inmiddels half leeg..... Ik heb absoluut geen zware rechtervoet, en zoals gezegd rij ik bijna alleen maar snelweg op de cc.
Helpt het als ik mijn huidige 16 inch met 225 omruil met 15 inch 205 breedte?
Bij deze nogmaals de vraag: Wie in de regio Limburg/Zuid-Limburg heeft een Tech2 waarmee ik kan uitlezen?
Alvast bedankt!
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Kan, zie lijstje Ralph. Kijk ook naar de ontsteking. DIS module, bougies, bougiekabels... Mijn MV6 werd vrij dorstig door een set bougiekabels die aan vervanging toe waren.

Het beste wat je kunt doen is de auto goed laten uitlezen, zodat je geen onnodige kosten gaat maken. In jouw regio weet ik zo niemand met een Tech 2, maar daar kan de Opel dealer vast wel in voorzien.
 
Reaper zei:
Bedankt voor jullie reacties! Er staat nu ongeveer 160km op de teller en de tank is inmiddels half leeg..... Ik heb absoluut geen zware rechtervoet, en zoals gezegd rij ik bijna alleen maar snelweg op de cc.
Alvast bedankt!

Heb precies dezelfde motor als jij en ook 225-16 banden. Verbruik op snelweg 1/11. Verbruik over 100.000 km: 1 op 9,6 (geen standkachel in de winter). 60.000 km. geleden 2 lambdasondes en 55.000 km geleden 1 luchtmassameter vervangen. Geen merkbaar verschil in verbruik.
 
Bovenaan