Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

verlies koelvloeistof

Hallo,

Op het gastenforum was ik al bezig geweest, nu ga ik hier verder. Ik heb een Opel Omega B Caravan Z2.2XE, 16V. Sinds ongeveer twee maanden verlies ik koelvloeistof. Na het forum bezocht te hebben heb ik de driewegklap (aka verwarmingsklep) laten vervangen. Twee dagen ging het goed, toen was het reservoir weer leeg.

Gisterenavond heb ik mijn auto stationair laten draaien, dop van het reservoir kvs af, en dat voor 20 minuten, om de zaak te ontluchten. Ik ben vanmorgen vroeg naar huis gereden (20 km) en bij thuiskomst reservoir gecheckt. Deze was (op het oog) onveranderd.

Nu eind van de dag weer gecheckt, motor is inmiddels natuurlijk koud, is het niveau een centimeter gezakt.

Ik heb de EGR denk ik inmiddels gevonden (achter motorblok - rechts), ik zie wel dat die helemaal verroest is, mogelijk is dat een aanwijzing waar jullie iets aan hebben. De slangen voorzover ik erbij kan lekken niet. Wat ik zie is dat de achterzijde van het motorblok (onderkant) vochtig lijkt en ook de transmissie opnder het motorblok is vochtig. Helaas zie ik nergens een zichtbare lekkage.

In de garage heeft het systeem al onder druk gestaan, terwijl hij stationair liep (koud en na warmrijden) en dan wordt nergens een lekkage geconstateerd.

Is het mogelijk dat er alleen koelvloeistofverlies ontstaat tijdens het rijden?
Kan het komen door bijvoorbeeld de radiator aan te zetten?

Wie heeft er ideeën?

Emile
 
Heb je het blok goed ontlucht na het vervangen van de klep???
Warm laten draaien zonder dop tot bedrijfs temperatuur.

Wat is vochtig? Als in vochtig van koelvloeistof of van olie?
 
jack-omegax3.0xe zei:
Heb je het blok goed ontlucht na het vervangen van de klep???
Warm laten draaien zonder dop tot bedrijfs temperatuur.

Wat is vochtig? Als in vochtig van koelvloeistof of van olie?

Heb de motor tussen 20 en 30 minuten stationair laten draaien, lijkt me dat hij dan wel op bedrijfstemp moet zijn. Tijdens dit stationair draaien ook nog voor een minuut of 5 de radiator vol aan op hoogste temperatuur. Geen lekkage op straat onder de auto te zien. Tijdens stationair draaien onder de motorkap gekeken, nergens stoom of iets dergelijks te zien van lekken op bijvoorbeeld de uitlaat.

Met vochtig bedoel ik.... (tja, lastig voor een leek), ik denk koelvloeistof, omdat olie dikker is in mijn beleving.

Zal hem zo nog eens stationair aanzetten, misschine toch wat meer lucht in systeem als ik dacht....
 

yoyo

The UK brothers
Het klinkt misschien vreemd, maar is de vloermat aan de passagiers zijde droog?

of lekken de temp sensoren achter op de kop niet een beetje? (kan je met een spiegeltje zien)
Zijn de slangen van de 3 wegklep wel goed vast gedraaid , dat had ik ook.
Bij mij zitten ze met tuinslangklemmen vast iets wat ik de volgende keer weer gaat vervangen door originele klemmen,
omdat de tuinslangklemmen niet helemaal rondom afsluiten en dan is een klein lek zo veroorzaakt.
 
Vloermat is droog. Klemmen lijken goed (we zien daar geen lekkage....)
Gisteren nog even bij garage geweest, die vermoed toch de koppakking. Ik heb er nu een goedje in gegooid wat lekken afdicht. Benieuwd of het werkt, al heb ik de indruk dat sinds ik de auto afgelopen weekend heb 'ontlucht' het weglekken een stuk minder is geworden.

Koppaking vervangen is dat zelf te doen?
Of weet iemand wat dat geintje kost?

Bedankt!
 
Begin maar te sparen voor nieuwe onderdelen en zelfs een nieuw blok. Die goedjes zijn lapmiddelen en kunnen de motor en aanverwante delen doen verstoppen. Ik raad het ten aller tijden af om zoiets te gebruiken.
 
oh, ok. Het zou een professioneel afdichtingsmiddel moeten zijn, maar goed.

is er een manier om te testen of het echt mijn koppakking is?

Gr. Emile
 
Dan zou je naar een garage moeten gaan die een snuffelaar hebben. Die kunnen aan de hand van de kv snuffelen zien of de koppakking door is.
 
R

Ralph

Gast
dit kan de voet zijn waar de egr op gemonteerd staat.
afpersen en onder druk laten draaien.<br /><br />-- 15 nov 2012 21:31 --<br /><br />je mag ook even bellen! de mails heb ik al beantwoord.
 
Hahaha sorry voor de domme reactie hadt even niet door dat je een 2.2 hadt heb zelf een v6 daarom mijn excuses succes met het maken van de auto
 
zo, het heeft even geduurd, wat persoonlijke dingen die voorrang haddem waardoor ik jullie hier niet verder op de hoogte kon houden.

ben inmiddels door ralph gevraagd langs te komen, en dit ga ik ook zeker doen, maar er kwam even iets dringenders tussen.

hier iig mijn laatste bevindingen. vorige week zondag naar drenthe gereden, 200 km heen en 200 terug. heenweg geen airco aan gehad, bij aankomst op het oog geen verlies. terugweg AUTO ingeschakeld van het klimaatsysteem en na 100 km de melding KVS in het scherm.

thuis KVS bijgevuld, nu bijna een week gereden, zit op 250 km, nu weer melding KVS. Wat me opviel toen ik de dop KVS reservoir eraf draaide, kwam het niveau KVS omhoog en hoefde ik nauwelijks iets bij te vullen... dat vond ik heel vreemd.

nou ja, nu maar even een moment zoeken dat ik naar ralph toe kan, dan weet ik misschien waar het aan ligt.

groeten, emile
 

Colinh

Donateur 2023
Ik had hetzelfde verhaal met de driewegklep.

Als ik blower uit hield dan verloor ik geen koelvloeistof, als ik 'm aan deed liep het er gewoon uit en met blower aan en airco uit dan druppelde het.


Maar dokter R & R die gaat dat wel lek wel vinden ;)





Gr Colin
 
driewegklep is al vervangen en daar is geen lek zichtbaar. Misschien dat de slangen die erop aangesloten zitten niet helemaal goed zitten, maar nogmaals, er is op het blote oog geen lekkage zichtbaar, waar dat voor het vervangen van de driewegklep wel het geval was. Maar wie weet, wat er nog buiten het zicht gebeurd....

Gr
 

Vega

Medewerker
Administrator
Inderdaad de klep, ook nieuwe gaan kapot. Die klep is niet zo'n doordacht systeem.

Heb ik ook gehad, kachel uit niks aan de hand, kachel aan systeem leeg.
 
Hetzelfde hier gehad,met de airco aan leek het wel een douche,airco uit geen lek te bespeuren.
Rijd inmiddels alweer een paar maand rond met een gezonde klep :-)
Succes met je Omega.
 
Nou, vandaag de tijd en ruimte gevonden om bij Ralph langs te gaan. Zeer prettig om erachter te komen dat mijn type omega nagenoeg nooit de koppakking kapot gaat, werd mijn humeur al beter. Na het afpersen en testen is het wel duidelijk. De pakking tussen het huis van de EGR naar de kop toe. Een onderdeel van nog geen 10 euro. Het is een beetje een rotklus zei hij, maar daar weet hij vast wel raad mee. Nog wat goeie tips gehad die ik zeker ga uitvoeren en dan het nieuwe jaar even het euvel laten oplossen door Ralph. Ik weet wel waar ik heen ga volgende keer!!!

Ralph bedankt! en tot snel!
 
emilehegeman2 zei:
Nou, vandaag de tijd en ruimte gevonden om bij Ralph langs te gaan. Zeer prettig om erachter te komen dat mijn type omega nagenoeg nooit de koppakking kapot gaat, werd mijn humeur al beter. Na het afpersen en testen is het wel duidelijk. De pakking tussen het huis van de EGR naar de kop toe. Een onderdeel van nog geen 10 euro. Het is een beetje een rotklus zei hij, maar daar weet hij vast wel raad mee. Nog wat goeie tips gehad die ik zeker ga uitvoeren en dan het nieuwe jaar even het euvel laten oplossen door Ralph. Ik weet wel waar ik heen ga volgende keer!!!

Ralph bedankt! en tot snel!
Is inderdaad een rot klus,je moet blind sleutelen ik heb het vorig jaar ook gedaan.Haal eerst de slange eraf voordat je het huis los schroef.Succes .
Gr Henk
 
Bovenaan