Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

versnellingsbak 2.5 diesel

Beste OOP leden,

Ik heb een dringende vraag, zoals jullie (misschien) weten heb ik kortelings een 2.5 diesel van 2004 afgebroken met een automaatbak.
Ik had kennis van een garagist die een 2.5 diesel van 2004 met automaatbak had staan waarvan de automaatbak overleden was.
Aangezien ik persoonlijk met deze bak niks was heb ik hem die verkocht.

Vandaag kreeg ik een telefoontje met de mededeling dat de 2 versnellingsbakken helaas totaal verschillend zijn.
Ik vind dit een behoorlijk jammerlijke situatie, aangezien hij natuurlijk van mij een passend antwoord of reactie hierop verwacht.

Mijn vraag dus: is het werkelijk zo dat er meerdere types versnellingsbakken geleverd zijn op dezelfde motoren? In dit geval dan de 2.5 diesel (BMW motor)?
Zoja, kunnen deze zonder problemen uitgewisseld worden?
MAW: kan deze garagist zonder problemen mijn "anders uitziende" bak achter de 2.5 hangen die hij heeft staan?
En is hier eventueel een andere/verdere ombouw voor nodig?

alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden/reacties.
Indien er niets duidelijk uit de bus komt zie ik mij genoodzaakt om de bak terug te betalen en terug te nemen volgens onze verkoopovereenkomst.
Ik zou er mij uiteraard anders niet goed bij voelen.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Zijn beiden een Y25DT?

Dan zou er in theorie in alletwee een 5L40-E moeten zitten.

Is één van beiden een X25DT, dan zit daar een AR25 aan. Ga je dat ombouwen dan moet ook de electronica (denk aan de automaat computer en waarschijnlijk de ECU) ook overgezet worden. Daarbij zit er verschil in overbrengingen, dus ander differentieel.
 
dus in principe is het mogelijk om een 5L40-E achter een X25DT te hangen zolang de automaatcomputer en de ECU ook overgezet worden?
met als enige 'nadeel' dan dat de auto anders gaat rijden in de verschillende versnellingen door de andere diff.

of heb ik het fout?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Alles is om te bouwen. Of dit plug & play is betwijfel ik, het automaatprogramma is op een ander blok afgestemd.

Wat je verder nog moet verwachten aan uitdagingen of wat er meer overgezet moet worden laat ik aan de personen hier over die daar meer kennis van hebben.
 
Afgezien van het feit dat ik beide bakken nooit naast elkaar heb zien liggen, denk ik niet dat het gaat passen.

Zoals Jacco aangeeft:

Een Y25DT heeft een 5L40-E bak
Een X25DT heeft een AR25 bak

De AR25 bak, is een rasechte Opel bak: dus hebben ze de behuizing van de BMW motor daar op pas gemaakt.

Bij mijn weten is de 5L40-E een BMW bak (deze zijn immers alleen maar op de Y25DT geleverd, en verder op geen enkele Opel)
Dit betekend dus dat motor en bak rechtstreeks bij BWM wegkomen en dus niet aangepast zijn.

Vanuit deze redenering denk ik dus dat het onbegonnen werk is.


Groetjes

Lars
 

Vega

Medewerker
Administrator
opel_omega_steinmetz zei:
Bij mijn weten is de 5L40-E een BMW bak (deze zijn immers alleen maar op de Y25DT geleverd, en verder op geen enkele Opel)
Dit betekend dus dat motor en bak rechtstreeks bij BWM wegkomen en dus niet aangepast zijn.

Helaas Lars, ook de 5L40 komt uit de GM stal en is veel toegepast in de Cadillac auto's CTS, STS, SRX, Pontiac, Holden, BMW 3 5 Z3 X5 modellen.
Gebruikt in de motoren 1.8 tot 3.6L tot 340 Nm torque.

Mechanisch zal geen probleem moeten opleveren, hier en daar zal misschien een aanpassing moeten plaatsvinden, er zal iets meer werk in het elektronische gedeelte gaan zitten.
 
Bovenaan