Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

verstuivers, blok e.d. na iets vaags getankt te hebben

Ik kopieer maar even mijn fax aan Total Belgie, daar staat het hele verhaal wel zo ongeveer in.

"Op zaterdag 9 oktober 2010, omstreeks 18.50 uur heb ik bij uw tankstation getankt (= Total station Hans Focke Sint-Kruis/Brugge, met zo'n naam had ik me al gewaarschuwd moeten voelen natuurlijk:D), met mijn Opel Omega 2.5 DTI uit 2003. Ik moest die dag nog terug naar huis rijden en dat had ik nog wel kunnen halen op mijn resterende tankinhoud, maar gemakshalve wilde ik toch even voltanken. Ik schat dat ik nog een resterende tankinhoud had van ongeveer 30 a 35 liter. Nadat ik via de betaalterminal betaald had en een pomp gekozen, kwam ik er achter dat de door mij gekozen pomp geen normale diesel had, maar wel excellium diesel (dacht pomp 4, i.i.g. de pomp aan de straatzijde, de voorste pomp). Omdat ik geen zin had nog van pomp te wisselen en de hele betaalprocedure opnieuw uit te voeren, besloot ik toen om niet helemaal vol te tanken, maar alleen een hoeveelheid van ongeveer 20 liter, zodat ik gemakkelijk thuis zou kunnen komen en dan niet direct naar een andere pomp zou hoeven te rijden.
Op maandagavond begon mijn auto ineens vreemd te rijden, met horten en stoten en een behoorlijke rookvorming, alsof hij niet meer op 6 cilinders liep. Dinsdagochtend heb ik de auto naar mijn garage gebracht en heb een leenauto van de garage gekregen. In de loop van dinsdag bleek dat er in ieder geval 2 verstuivers defect waren geraakt. Donderdag zou de garage deze 2 verstuivers vervangen, wat ook is gebeurd. Deze verstuivers waren inderdaad defect (zijn getest). Bij het verwisselen van deze verstuivers is gebleken dat nog in de tank aanwezige brandstof (ongeveer 9 a 10 liter schat ik), geen diesel was. Men heeft mij nog laten ruiken aan het brandstoffilter en, inderdaad, die rook niet naar diesel. Ben er niet eens zeker van of het wel benzine was (de garage betwijfelt dat ook), het rook meer naar petroleum. Met het vervangen van de 2 verstuivers, is echter het probleem niet opgelost en rijdt de auto nog even slecht als ervoor. De enige oplossing die de garage thans ziet is het motorblok openhalen en zien wat de schade is.

Het is uitgesloten dat ik per ongeluk benzine getankt heb door de verkeerde slang te gebruiken. Ik kan me de literprijs nog ongeveer herinneren (120,9) en dat is te laag voor benzine (ik heb daar naar gekeken op de pomp omdat ik er een beetje van baalde dat ik niet gewoon de goedkopere normale diesel getankt had). Het door mij betaalde bedrag van 24,93 voor ongeveer 20 liter bewijst dat ook nog eens. Bovendien had ik dan ook op de betaalautomaat nog eens de verkeerde brandstof moeten kiezen. Ik rij al jaren auto’s die rijden op diesel, dus ook dat is uitgesloten. Rest slechts 1 conclusie: er zat iets anders dan excellium diesel in de betreffende pomp.

Donderdagavond nog heb ik een klacht ingediend bij Total België via het contactformulier op de website, maar behalve een automatische bevestiging dat deze ontvangen was, heb ik niets meer gehoord. (“We hebben uw vraag in goede orde ontvangen. We maken deze over aan de betrokken persoon die er zo snel mogelijk op zal antwoorden. Het Retail Team Total Belgium”).
Een kennis van mij heeft uw station vrijdag nog gebeld om te informeren, maar u waren geen problemen bekend.
U zult begrijpen dat ik bijzonder ontevreden ben over de handelwijze van Total. Een serieuze klacht wordt gedeponeerd, waarop geen enkele reactie komt. Aangezien u mij de brandstof heeft geleverd, wend ik mij thans ook tot u. Ik zit nu in een situatie waarin ik nauwelijks mezelf kan vervoeren, en een onbekende schade aan de auto heb, waar ik niet zo maar aan een onbekende reparatie wil beginnen, zonder dat duidelijk is wanneer en hoe Total denkt deze te vergoeden.
Ik stel u dan ook hierbij wettelijke aansprakelijk voor de reeds geleden en nog te leiden directe schade (aan mijn auto) en indirecte schade (zoals, maar niet gelimiteerd tot vervangend vervoer en dergelijke).
Ik verzoek u mij per email te verwittigen van verdere stappen welke kunnen leiden tot een spoedige oplossing van de door U veroorzaakte problemen. Bij onverhoopt uitblijven van een snelle reactie, zal ik mij genoodzaakt zien juridische hulp in te schakelen (waarvan de kosten voor uw rekening zullen komen) en mij tot de media te wenden teneinde andere gedupeerden op te sporen."

Het antwoord van Total:

totalantw.jpg


Tot zo ver het monetaire deel van het verhaal.

Nu het technische deel. Ik zal hier mijn best op doen, maar ik ben niet zo technisch aangelegd. Kilometerstand is ongeveer 340.000. Afgelopen week zijn alle 6 verstuivers er uit geweest en getest. Deze blijken allemaal goed. Na het weer inbouwen is de compressie getest en hebben ze met zo'n cameraatje gekeken. Cilinder 5 is naar zijn grootje en 4 is ook slecht. Waarschijnlijk klappen gehad naar het defect raken van de verstuivers. Mijn garage adviseert mij om maar een Golfje dti aan te schaffen, want "voor het zelfde geld als een revisie plus wat je nog beurt voor de export van dat ding heb je een golfje met 200.000 op de teller en als daar wat kapot gaat, betaal je de helft voor de onderdelen". Zelf heb ik erg gehecht aan de Omega en neig erna toch maar te laten reviseren. Iemand enig idee wat dat kost?

Ik besef dat het een heel verhaal is, maar ben erg benieuwd naar jullie reacties. Wat zouden jullie doen?
 

Vega

Medewerker
Administrator
Dat is niet mis zeg, ik denk dat heel moeilijk gaat worden om te bewijzen dat de schade die nu ontstaan is aan de motor door hun brandstof komt.
Wat je eventueel ook nog kunt doen is Total Nederland (als de bestaat) benaderen en hun het verhaal voorleggen, of anders naar het echte Total hoofdkantoor waar dat dan mag zijn.

Heeft de garage de "diesel" die nog aanwezig is in de tank veilig gesteld en eventueel ter expertise ergens aangeboden om te laten controleren of het "diesel" is en niet wat anders.

Je zou eens met Stijn - Illuminat0r moeten praten, deze heeft een gedeeltelijk blokrevisie gedaan en deze zou je kunnen vertellen hoe kostbaar het allemaal kan gaan worden.

Ligt er aan hoeveel de garage wil gaan rekenen voor de revisie, ik weet dat er Ebay.de regelmatig Y25DT motor worden aangeboden voor redelijke prijzen, op dit moment zie ik alleen maar onderdelen zoals een cilinderkop en inspuitpompen en dergelijken.

Hou ons op de hoogte van je ontwikkelingen.
 
bij die kilometerstanden kanje ookj niet alles meer verwachten van je verstuivers zullen de beste niet mer zijn geweest en hebben evt een slag gekregen van vocht oid
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
arubaGT zei:
Op maandagavond begon mijn auto ineens vreemd te rijden, met horten en stoten en een behoorlijke rookvorming, alsof hij niet meer op 6 cilinders liep.
Dit klinkt mij heel bekend in de oren. Jij hebt meer dan waarschijnlijk het 'drahlklappen' probleem.
In je luchtinlaat collector (die zwarte plastieken blok bovenaan het motorblok) zitten vlinderkleppen die graag afbreken.
En aangezien er in de luchtinlaat slechts éénrichtingsverkeer naar de motor toe is, wordt dat opgezogen (de schroefjes en asjes ervan)
Een gekend probleem, ook bij BMW. Hieraan is niets te veranderen, t.t.z. bij de recentere BMW 530d collectoren ZOU het probleem opgelost zijn, maar dat kan enkel de tijd uitwijzen...
BMW vergoed dacht ik ook de klanten die dit als eerste eigenaar voorhebben, Opel helaas niet.
Ik heb er zo'n 530d collector opzitten bij men huidige 2.5DTI, alleen al maar preventief!!!
Ik wil nl. geen 2e maal om en bij de 5000€ neertellen voor het vervangen van slechts 4 kleppen en een zuiger en uiteraard bijbehorenden kapotte onderdelen (collector, turbo, ...). Allemaal op zicht kostelijke onderdelen!
( ik had het geluk 2 zulke kleppen stuk te hebben, maar slechts 1 cilinder geraakt te zijn!!!)

arubaGT zei:
De enige oplossing die de garage thans ziet is het motorblok openhalen en zien wat de schade is.
Klopt

Turbo uitbouwen na afname van cilinderkop, en weer inbouwen VOOR opbouw cilinderkop wegens te weinig ruimte om hem ergens tussendoor te wringen...
Ruilturbo kost ongeveer 1000€
bvb hier: <a class="postlink" href="http://www.turboservicebelgium.com/" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.turboservicebelgium.com/</a> (origineel Garrett)
arubaGT zei:
Nu het technische deel. Ik zal hier mijn best op doen, maar ik ben niet zo technisch aangelegd. Kilometerstand is ongeveer 340.000. Afgelopen week zijn alle 6 verstuivers er uit geweest en getest. Deze blijken allemaal goed. Na het weer inbouwen is de compressie getest en hebben ze met zo'n cameraatje gekeken. Cilinder 5 is naar zijn grootje en 4 is ook slecht. Waarschijnlijk klappen gehad naar het defect raken van de verstuivers.
Waren het ook niet toevallig verstuiver 4 en 5 die stuk waren?
Deze zullen dan ongetwijfeld metalen brokken tegen zich aan gekregen hebben...

Hierbij nog wat foto's:
Een afgebroken klep:
raadmij3.jpg

By illuminat0r at 2009-06-29
Nog wat klep en EGR-klep
img3858j.jpg

By illuminat0r at 2010-10-31
Klep:
img3859z.jpg

By illuminat0r at 2010-10-31
Rommel rond EGR opening:
img3861vh.jpg

By illuminat0r at 2010-10-31
De kapotte collector met 2 missende kleppen:
img3866e.jpg

By illuminat0r at 2010-10-31
Onderdeeltjes van de cilinderkop geplukt, deze hebben dus alles kapotgeslagen:
img3872lk.jpg

By illuminat0r at 2010-10-31
Als je goed kijkt zie je meer dan voldoende inslagen in de cilinderkop:
img3874o.jpg

By illuminat0r at 2010-10-31
Stukje uit de piston geslagen:
img3881e.jpg

By illuminat0r at 2010-10-31
Dit alles gaat ook door de turbine van de Turbo:
img3889gf.jpg

By illuminat0r at 2010-10-31
Nieuwe turbo:
img3901h.jpg

By illuminat0r at 2010-10-31
530d collector, clean, ook na 10.000km met gesloten EGR ziet die er zo nog uit!!:
img3908t.jpg

By illuminat0r at 2010-10-31


Die collector is er misschien al af, en anders is die er wel makkelijk af te halen...
Je ziet niet altijd onmiddellijk dat die kleppen zijn afgebroken omdat die hele collector smerig is van zwarte pap
(komende van EGR :() Daardoor kan het de garage ontgaan zijn dit te controleren.
Dus ook weer een goede tip. met een nieuwe collector, onmiddellijk EGR afkoppelen (vacuum eraf en slangetje afdichten!)

Ik zou eerst dit even controleren alvorens achter Total aan te gaan!
Ik rij zelf trouwens ook met plezier aan elk Total station voorbij, zelfs met knipperende tank-lampje!!
omdat ik uit goede bron weet dat er bepaalde motoren (niet bepaald Opel of BMW) gewoon NIET deftig draaien op de Excellium-nest.
Voor mij enkel Shell erin, en tegenwoordig sinds die bestaat, de V-power diesel.
en zelfs daarmee heb ik op pakweg 120.000km al 6!! nieuwe injectoren kunnen steken.
Maargoed die auto had ook 1.5j stilgestaan voor ik hem kocht en misschien nog meer factoren die je niet kan bewijzen...

henri zei:
bij die kilometerstanden kanje ookj niet alles meer verwachten van je verstuivers zullen de beste niet mer zijn geweest en hebben evt een slag gekregen van vocht oid
Daar ben ik het dus uit mijn ervaring niet helemaal mee eens... maar correct 340k is al een respectabele leeftijd...

*edit: Oh ja! Als de dealer zegt dat een Golfje beter is, tjah, dan moet hij het logo vooraan maar veranderen aan zijn showroom.
Zij moeten dit probleem kennen!
Aarzel niet om onderdelen te bestellen bij BMW garage's, dit kan je aardig wat besparen, zoals bvb die inlaatcollector!!!!!

Nummers:
Turbo: Garrett GT20/22V (weet niet meer of dit een volledig nummer is)
Inlaatcollector: BMW 11617800580 "Aanzuigleiding" , 530d, volledige metalen kleppen, luchtdruksensor niet inbegrepen (over te zetten)

Piston heb ik bij opel zelf besteld, maar let op, hier bestaan verschillende maten voor!
De garagist moet dit echter weten wat daar correct voor jouw motor is...
Kost om en bij de 250 euro excl btw ;) per stuk
 
Stomme opmerking misschien, maar bij Benzines is het bekend dat je als je een oldtimer of andere oudere auto rijd je beter de 'gewone' benzine kan tanken in plaats van de nieuwe zuinige soorten. Heb hier zelf ervaring meet oud rot brommerblok en nieuwerwetse benzine. Gaat dit bij een Diesel ook niet op? Dat er doordat het spul iets agressiever is oud vuil losgeweekt word oid.?
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Je kan dat tegenwoordig zelfs allemaal niet meer zelf kiezen!

Er zit al minimum zoveel procent biodiesel in, wettelijk bepaald, wat een recent blok ook niet leuk vind en eigenlijk moet voor aangepast worden!

De oude 23YD blok geeft daar niet om, die loopt volgens mij zelfs op ongezuiverde frituur-olie.
En deze benut uiteraard ook de nieuwe brandstof-capaciteiten niet,
Maar een recent blok, de Y25DT is toch al een common-rail, mag niet om die additieven malen, eerder blij zijn ;)
 
Dit is een serieus probleem, Kees.
Knap kl*ten :X
Ik denk echter dat het verhaal van Stijn (Illumint0r) heel plausibel klinkt.

Uit jouw woorden haal ik niet dat jouw garagist een [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro] is, of wel ?
Vandaar dat ik vermoed dat hij deze problemen niet kent (of hij zou het, bij toeval, eerder tegen gekomen moeten zijn).
Laat hem dus onderzoeken of Stijn zijn vermoeden juist is. Dat is redelijk snel te controleren, lijkt mij zo.
Dan is het vervolgens aan jou om te besluiten wat je wilt gaan doen. Reviseren... wat flink in de papieren kan lopen, of een ruilblok / 2e hands blok (bvb van eBay, zoals Vega al voor stelde).

Hou ons iig op de hoogte en ik wens je veel succes met dit 'avontuur'.
 
Bovenaan