Ik kopieer maar even mijn fax aan Total Belgie, daar staat het hele verhaal wel zo ongeveer in.
"Op zaterdag 9 oktober 2010, omstreeks 18.50 uur heb ik bij uw tankstation getankt (= Total station Hans Focke Sint-Kruis/Brugge, met zo'n naam had ik me al gewaarschuwd moeten voelen natuurlijk), met mijn Opel Omega 2.5 DTI uit 2003. Ik moest die dag nog terug naar huis rijden en dat had ik nog wel kunnen halen op mijn resterende tankinhoud, maar gemakshalve wilde ik toch even voltanken. Ik schat dat ik nog een resterende tankinhoud had van ongeveer 30 a 35 liter. Nadat ik via de betaalterminal betaald had en een pomp gekozen, kwam ik er achter dat de door mij gekozen pomp geen normale diesel had, maar wel excellium diesel (dacht pomp 4, i.i.g. de pomp aan de straatzijde, de voorste pomp). Omdat ik geen zin had nog van pomp te wisselen en de hele betaalprocedure opnieuw uit te voeren, besloot ik toen om niet helemaal vol te tanken, maar alleen een hoeveelheid van ongeveer 20 liter, zodat ik gemakkelijk thuis zou kunnen komen en dan niet direct naar een andere pomp zou hoeven te rijden.
Op maandagavond begon mijn auto ineens vreemd te rijden, met horten en stoten en een behoorlijke rookvorming, alsof hij niet meer op 6 cilinders liep. Dinsdagochtend heb ik de auto naar mijn garage gebracht en heb een leenauto van de garage gekregen. In de loop van dinsdag bleek dat er in ieder geval 2 verstuivers defect waren geraakt. Donderdag zou de garage deze 2 verstuivers vervangen, wat ook is gebeurd. Deze verstuivers waren inderdaad defect (zijn getest). Bij het verwisselen van deze verstuivers is gebleken dat nog in de tank aanwezige brandstof (ongeveer 9 a 10 liter schat ik), geen diesel was. Men heeft mij nog laten ruiken aan het brandstoffilter en, inderdaad, die rook niet naar diesel. Ben er niet eens zeker van of het wel benzine was (de garage betwijfelt dat ook), het rook meer naar petroleum. Met het vervangen van de 2 verstuivers, is echter het probleem niet opgelost en rijdt de auto nog even slecht als ervoor. De enige oplossing die de garage thans ziet is het motorblok openhalen en zien wat de schade is.
Het is uitgesloten dat ik per ongeluk benzine getankt heb door de verkeerde slang te gebruiken. Ik kan me de literprijs nog ongeveer herinneren (120,9) en dat is te laag voor benzine (ik heb daar naar gekeken op de pomp omdat ik er een beetje van baalde dat ik niet gewoon de goedkopere normale diesel getankt had). Het door mij betaalde bedrag van 24,93 voor ongeveer 20 liter bewijst dat ook nog eens. Bovendien had ik dan ook op de betaalautomaat nog eens de verkeerde brandstof moeten kiezen. Ik rij al jaren auto’s die rijden op diesel, dus ook dat is uitgesloten. Rest slechts 1 conclusie: er zat iets anders dan excellium diesel in de betreffende pomp.
Donderdagavond nog heb ik een klacht ingediend bij Total België via het contactformulier op de website, maar behalve een automatische bevestiging dat deze ontvangen was, heb ik niets meer gehoord. (“We hebben uw vraag in goede orde ontvangen. We maken deze over aan de betrokken persoon die er zo snel mogelijk op zal antwoorden. Het Retail Team Total Belgium”).
Een kennis van mij heeft uw station vrijdag nog gebeld om te informeren, maar u waren geen problemen bekend.
U zult begrijpen dat ik bijzonder ontevreden ben over de handelwijze van Total. Een serieuze klacht wordt gedeponeerd, waarop geen enkele reactie komt. Aangezien u mij de brandstof heeft geleverd, wend ik mij thans ook tot u. Ik zit nu in een situatie waarin ik nauwelijks mezelf kan vervoeren, en een onbekende schade aan de auto heb, waar ik niet zo maar aan een onbekende reparatie wil beginnen, zonder dat duidelijk is wanneer en hoe Total denkt deze te vergoeden.
Ik stel u dan ook hierbij wettelijke aansprakelijk voor de reeds geleden en nog te leiden directe schade (aan mijn auto) en indirecte schade (zoals, maar niet gelimiteerd tot vervangend vervoer en dergelijke).
Ik verzoek u mij per email te verwittigen van verdere stappen welke kunnen leiden tot een spoedige oplossing van de door U veroorzaakte problemen. Bij onverhoopt uitblijven van een snelle reactie, zal ik mij genoodzaakt zien juridische hulp in te schakelen (waarvan de kosten voor uw rekening zullen komen) en mij tot de media te wenden teneinde andere gedupeerden op te sporen."
Het antwoord van Total:
Tot zo ver het monetaire deel van het verhaal.
Nu het technische deel. Ik zal hier mijn best op doen, maar ik ben niet zo technisch aangelegd. Kilometerstand is ongeveer 340.000. Afgelopen week zijn alle 6 verstuivers er uit geweest en getest. Deze blijken allemaal goed. Na het weer inbouwen is de compressie getest en hebben ze met zo'n cameraatje gekeken. Cilinder 5 is naar zijn grootje en 4 is ook slecht. Waarschijnlijk klappen gehad naar het defect raken van de verstuivers. Mijn garage adviseert mij om maar een Golfje dti aan te schaffen, want "voor het zelfde geld als een revisie plus wat je nog beurt voor de export van dat ding heb je een golfje met 200.000 op de teller en als daar wat kapot gaat, betaal je de helft voor de onderdelen". Zelf heb ik erg gehecht aan de Omega en neig erna toch maar te laten reviseren. Iemand enig idee wat dat kost?
Ik besef dat het een heel verhaal is, maar ben erg benieuwd naar jullie reacties. Wat zouden jullie doen?
"Op zaterdag 9 oktober 2010, omstreeks 18.50 uur heb ik bij uw tankstation getankt (= Total station Hans Focke Sint-Kruis/Brugge, met zo'n naam had ik me al gewaarschuwd moeten voelen natuurlijk), met mijn Opel Omega 2.5 DTI uit 2003. Ik moest die dag nog terug naar huis rijden en dat had ik nog wel kunnen halen op mijn resterende tankinhoud, maar gemakshalve wilde ik toch even voltanken. Ik schat dat ik nog een resterende tankinhoud had van ongeveer 30 a 35 liter. Nadat ik via de betaalterminal betaald had en een pomp gekozen, kwam ik er achter dat de door mij gekozen pomp geen normale diesel had, maar wel excellium diesel (dacht pomp 4, i.i.g. de pomp aan de straatzijde, de voorste pomp). Omdat ik geen zin had nog van pomp te wisselen en de hele betaalprocedure opnieuw uit te voeren, besloot ik toen om niet helemaal vol te tanken, maar alleen een hoeveelheid van ongeveer 20 liter, zodat ik gemakkelijk thuis zou kunnen komen en dan niet direct naar een andere pomp zou hoeven te rijden.
Op maandagavond begon mijn auto ineens vreemd te rijden, met horten en stoten en een behoorlijke rookvorming, alsof hij niet meer op 6 cilinders liep. Dinsdagochtend heb ik de auto naar mijn garage gebracht en heb een leenauto van de garage gekregen. In de loop van dinsdag bleek dat er in ieder geval 2 verstuivers defect waren geraakt. Donderdag zou de garage deze 2 verstuivers vervangen, wat ook is gebeurd. Deze verstuivers waren inderdaad defect (zijn getest). Bij het verwisselen van deze verstuivers is gebleken dat nog in de tank aanwezige brandstof (ongeveer 9 a 10 liter schat ik), geen diesel was. Men heeft mij nog laten ruiken aan het brandstoffilter en, inderdaad, die rook niet naar diesel. Ben er niet eens zeker van of het wel benzine was (de garage betwijfelt dat ook), het rook meer naar petroleum. Met het vervangen van de 2 verstuivers, is echter het probleem niet opgelost en rijdt de auto nog even slecht als ervoor. De enige oplossing die de garage thans ziet is het motorblok openhalen en zien wat de schade is.
Het is uitgesloten dat ik per ongeluk benzine getankt heb door de verkeerde slang te gebruiken. Ik kan me de literprijs nog ongeveer herinneren (120,9) en dat is te laag voor benzine (ik heb daar naar gekeken op de pomp omdat ik er een beetje van baalde dat ik niet gewoon de goedkopere normale diesel getankt had). Het door mij betaalde bedrag van 24,93 voor ongeveer 20 liter bewijst dat ook nog eens. Bovendien had ik dan ook op de betaalautomaat nog eens de verkeerde brandstof moeten kiezen. Ik rij al jaren auto’s die rijden op diesel, dus ook dat is uitgesloten. Rest slechts 1 conclusie: er zat iets anders dan excellium diesel in de betreffende pomp.
Donderdagavond nog heb ik een klacht ingediend bij Total België via het contactformulier op de website, maar behalve een automatische bevestiging dat deze ontvangen was, heb ik niets meer gehoord. (“We hebben uw vraag in goede orde ontvangen. We maken deze over aan de betrokken persoon die er zo snel mogelijk op zal antwoorden. Het Retail Team Total Belgium”).
Een kennis van mij heeft uw station vrijdag nog gebeld om te informeren, maar u waren geen problemen bekend.
U zult begrijpen dat ik bijzonder ontevreden ben over de handelwijze van Total. Een serieuze klacht wordt gedeponeerd, waarop geen enkele reactie komt. Aangezien u mij de brandstof heeft geleverd, wend ik mij thans ook tot u. Ik zit nu in een situatie waarin ik nauwelijks mezelf kan vervoeren, en een onbekende schade aan de auto heb, waar ik niet zo maar aan een onbekende reparatie wil beginnen, zonder dat duidelijk is wanneer en hoe Total denkt deze te vergoeden.
Ik stel u dan ook hierbij wettelijke aansprakelijk voor de reeds geleden en nog te leiden directe schade (aan mijn auto) en indirecte schade (zoals, maar niet gelimiteerd tot vervangend vervoer en dergelijke).
Ik verzoek u mij per email te verwittigen van verdere stappen welke kunnen leiden tot een spoedige oplossing van de door U veroorzaakte problemen. Bij onverhoopt uitblijven van een snelle reactie, zal ik mij genoodzaakt zien juridische hulp in te schakelen (waarvan de kosten voor uw rekening zullen komen) en mij tot de media te wenden teneinde andere gedupeerden op te sporen."
Het antwoord van Total:
Tot zo ver het monetaire deel van het verhaal.
Nu het technische deel. Ik zal hier mijn best op doen, maar ik ben niet zo technisch aangelegd. Kilometerstand is ongeveer 340.000. Afgelopen week zijn alle 6 verstuivers er uit geweest en getest. Deze blijken allemaal goed. Na het weer inbouwen is de compressie getest en hebben ze met zo'n cameraatje gekeken. Cilinder 5 is naar zijn grootje en 4 is ook slecht. Waarschijnlijk klappen gehad naar het defect raken van de verstuivers. Mijn garage adviseert mij om maar een Golfje dti aan te schaffen, want "voor het zelfde geld als een revisie plus wat je nog beurt voor de export van dat ding heb je een golfje met 200.000 op de teller en als daar wat kapot gaat, betaal je de helft voor de onderdelen". Zelf heb ik erg gehecht aan de Omega en neig erna toch maar te laten reviseren. Iemand enig idee wat dat kost?
Ik besef dat het een heel verhaal is, maar ben erg benieuwd naar jullie reacties. Wat zouden jullie doen?