Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

vervangen achterremschijf - handrem

Illuminat0r

KnuffelBelg
Ik moet zeer snel mijn achtterremschijven gaan vervangen.
Heb een foutje gehad met de blokjes, en schijven zijn eraan voor de moeite.

Nu is mijn vraag, is het verstandig om gelijk de handremvoering mee te vervangen?
En zoja, wat moet er buiten de schoenen ook nog mee vervangen worden?

259bn6a.png


Ik vermoed dat aan beide kanten de blokjes zijn blijven plakken door gebrekkig onderhoud (lees afschuren van roest)
(Green stuff blokjes)
Gevolg is een afgebrokkeld deel blokje, en dus maar 50% gebruik van oppervlak meer.
verder gevolg is dus een zwaar ingegroefde remschijf aan beide kanten.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Je moet ze alleen vervangen als ze slecht of kapot zijn.
Buiten de handremblokken gaat daar niet veel anders kapot, het zal er wel geroest uitzien.
Goed schoon maken en nieuwe remschijven monteren en opnieuw afstellen.
 

Andrew

600.000
Vega zei:
Buiten de handremblokken gaat daar niet veel anders kapot, het zal er wel geroest uitzien.

Nou, ik had enkele jaren geleden schijven + blokken + handremremschoenen gekocht om te vervangen. Maar toen de boel open lag, kon ik nog een keer terug naar de VOD om dat setje dat op de tekening aangeduid staat met 15X te gaan halen, die lange stiften waren op een haar na doorgeroest/gesleten. Dat setje kostte niet veel, alleen is het wat gedoe om die stiften te monteren, de ankerplaat moet even los. En je hebt meteen nieuwe spanveren voor de remschoentjes.

Andrew
 
R

Ralph

Gast
nummer 5 vervangen, dit zijn de veerhouders deze willen nog wel eens kapot gaan.
 

Andrew

600.000
Dat reparatiesetje (15X) bestaat dus uit: 4 + 5 + 6 + 7 + 7, en bij mij was nr. 6 bijna doorgeroest.

Monteer je 15X dan heb je beide suggesties (5 en 6) dus nieuw.

Andrew
 

tonboy

Verbannen
Enige weken geleden, nog voor de opel-meeting in Dronten, heb ik een pre APk laten uitvoeren. Daar kwam als nige punt naar voren dat de handremkabel rechts vastzat en daardoor niet wilde afremmen op de handrem.
Na de meeting in Dronten ben ik naar Berry doorgereden en daar een goede handremkabel opgehaald en tevens een setje remschoenen. De kans zou groot zijn dat de voeringen aan die zijde ook versleten zouden zijn door de vastzittende kabel.. Aangezien het vervangen van de kabel nogal een klus is zonder brug, heb ik dit tot 2 weken geleden uitgesteld.
Ik heb dus ook meteen de schijven eraf gehaald, de boel goed schoon en gangbaar gemaakt en de remschoenen vervangen.
Ondanks dat het achter verder goed remde tijdens de pre-APK verwachte ik geen problemen, echter tot mijn verbazing bleek 1 van de remschijven zwaar aangetast door de roest.Zie onder de foto.
Ik heb deze direct dezelfde avond nog besteld bij ATP in Duitsland, compleet met remblokken en montagesetje (pennen, veren). Heb ze afgelopen maandag binnengekregen en vandaag gemonteerd.
Ondanks het goede remmen dus wel schrikken over de staat van de remschijven.
2pp0bar.jpg
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Ik heb uiteindelijk (door jonathan laten doen, thx) enkel de schijven en blokken moeten vervangen.
De handremschoenen waren nog als nieuw.

Uiteraard alles wat gekuisd en weer in elkaar. d:)b

Afgelopen maand voor de keuring nog zelf even de handrem afgesteld tot binnen een 5% marge :Y *O*
Deze was van december tot nu toch wat verlopen/ingelopen op de nieuwe schijven.
 
Bovenaan