Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

verwarming koelt af bij stationair draaien van de motor

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
raar probleem met mijn verwarming :?

nu het wat kouder wordt merk ik dat mijn verwarming bij stationair draaien afkoelt, de lucht die er uit stroomt wordt koud, geef ik wat gas zo rond de 1500 rpm dan wordt de verwarming meteen weer warm zelfs heet op stand HI

laat ik het gas los dan koelt de lucht vrij snel en word weer koud , de secundaire waterpomp dacht ik, kan je deze testen of deze werkt?

of zijn er andere tips die ik over het hoofd zie?

Grt. Hans
 

tonboy

Verbannen
Als ik het goed heb wordt het hele systeem bestuurd met het vacuum van je motor Incl. de driewegklep . Als er weinig of geen vacuum aanwezig is om die klep open te trekken zal er geen koelwater naar je verwarming stromen. Is een wilde gok, maar ik denk dat je het in die richting moet zoeken.
 
Ik heb ongeveer het zelfde probleem, rechts heb ik geen verwarming, is idd een vacuum probleem, ik heb zelf de tijd nog niet gevonden om er achter te zoeken (handschoenkastje verwijderen en toestanden).
 

Vega

Medewerker
Administrator
kikske zei:
is idd een vacuum probleem.

Nee is geen vacuüm probleem, alleen de kachelomkeerklep wordt bedient door vacuüm.
De kleppen worden door elektromotoren bedient.

Trek de vacuümslang van de kachelomkeerklep los er moet nu warm water richting kachel stromen, check daarna of er warme lucht uit de roosters komt.

Mocht de kachelomkeerklep niet goed functioneren dan gaat er geen warm water richting kachel.

Bij een B2 zie je helaas niet meer of er een storing is in de ECC, bij de B1 kreeg je vier streepjes te zien.
Eventueel uitlaten lezen en systeem check laten doen op goede werking kleppen en zo.
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Vega zei:
kikske zei:
is idd een vacuum probleem.

Nee is geen vacuüm probleem, alleen de kachelomkeerklep wordt bedient door vacuüm.
De kleppen worden door elektromotoren bedient.

Trek de vacuümslang van de kachelomkeerklep los er moet nu warm water richting kachel stromen, check daarna of er warme lucht uit de roosters komt.

Mocht de kachelomkeerklep niet goed functioneren dan gaat er geen warm water richting kachel.

@Peter,

als ik de vacuüm van de kachelomkeerklep los trek dan blijft bij mij het probleem hetzelfde de kachel word pas warm als ik wat gas geef, er staat ook geen vacuüm op, stel ik de temperatuur op LO dan krijg ik wel vacuüm en dat hoort ook zo

er zit pas een nieuwe kachelomkeerklep gemonteerd door de VOD

Zou het nog lucht kunnen zijn?

Grt. Hans
 

Vega

Medewerker
Administrator
Op het moment dat je de slang lostrekt moet je ook vacuüm horen zuigen.

Lucht lijkt mij niet het probleem.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Check even of de 2 slangen niet omgewisseld zitten..

Op LO gooit je kachelhuis zijn mengklep dicht dus dan wordt het sowieso koud, maar als hij te weinig aanvoer krijgt doordat bijv. die driewegklep verkeerd is aangesloten dan wordt het niet wat.
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
oké peter dan kan ik dat uitsluiten d:)b

Jacco als dat zo is dan is dat een mooie flater van de VOD 8)7

nu heb ik net de stekkers van de elektrische pompen gemeten

die bij de radiateur meet ik 0.00volt
die onder het koelvloeistofvat meet ik 0.35volt

dit gemeten met koude en warme draaiende motor, dat kan toch niet goed zijn, deze elektrische "hulp" pompen zijn er juist om met lage stationaire toerental dit op te vangen zodat er toch koelvloeistof rond gepompt wordt, of zie ik het verkeerd :?

Grt. Hans
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Dat zie je niet helemaal juist, de pomp bij het expansievat wordt alleen actief als je de naverwarm functie van je ECC inschakelt (na uitzetten motor op de AUTO knop drukken, dan komt via dat pompje nog wat restwarmte naar binnen).

Zowieso gaan die pompjes geen groot verschil maken in de toevoer richting je kachelradiateur.

Je zou eens moeten voelen of de leiding naar je kachelradiateur warm wordt. En indien ja, of de retourleiding net zo heet is.
 
Wat mij als eerste binnenschiet is dat er een probleem is met de waterpomp. Deze zorgt voor de circulatie in het koelsysteem. Als de pomp niet helemaal lekker is kan het zijn dat het koelsysteem gedeelte wel koelt maar de kachel niet voldoende water krijgt om te verwarmen.
 

Andrew

600.000
B-Buster zei:
de pomp bij het expansievat wordt alleen actief als je de naverwarm functie van je ECC inschakelt (na uitzetten motor op de AUTO knop drukken, dan komt via dat pompje nog wat restwarmte naar binnen).

Waarom ze dat pompje dan bij de 2.2 hebben weggelaten, dat snap ik niet, want die naverwarm functie heeft mijn ECC wel.

Andrew
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Geen idee Andrew. Wellicht zit er wat meer inhoud in het koelsysteem van een 6 cilinder? Geen idee of dat verschilt.

We kwamen erachter dat hij alleen op die manier werkt bij een van de tests bij mijn B2, die op dit vlak ook nog een eigenaardigheid heeft. Destijds een keer die hulpwaterpomp continue onder spanning gezet zodat hij altijd op volle kracht bleef draaien. Dat scheelde 0,0.

Jack zijn gedachte over de waterpomp had ik ook, maar ik meen me te herinneren dat Hans die niet lang geleden al een keer heeft vervangen.
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
klopt Jacco de waterpomp is niet zolang geleden vervangen, 9 maanden en ongeveer 6500km gedraaid

het is dat je er makkelijk bij kan 7(8)7 anders had ik gekeken of de aan en afvoer slang van de driewegklep goed zitten zoals jij voorstelde

de aan en afvoer op de driewegklep worden wel heet de slang die naar de verwarming gaat kan ik niet bij om te voelen of die heet wordt

de driewegklep is ongeveer 6 maanden, 3500km, geleden vervangen

ook de VOD kan fouten maken, toch _O-

ik hoop niet dat de verwarming half dichtzit met rommel :N

Grt. Hans
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Komt je koelwater wel op temperatuur, m.a.w. doet de thermostaat zijn werk?

Slangen kun je voelen of ze goed lopen. :)
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
B-Buster zei:
Komt je koelwater wel op temperatuur, m.a.w. doet de thermostaat zijn werk?

Slangen kun je voelen of ze goed lopen. :)

Probleem is er nog steeds :F

Vandaag naar Duitsland geweest 400km gereden

Merkte op de snelweg dat de temperatuur van de koelvloeistof laag bleef :S

Dus morgen de thermostaat maar eens (laten) vervangen :Y

Hoop dat dit mijn probleem veroorzaakt

Grt. Hans
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
een hele klus als ik zo de zoek functie gebruik |:(

wat zou ik allemaal moeten bestellen om het zelf te doen :?

zijn er nog meer tips?

Grt. Hans
 

Vega

Medewerker
Administrator
omega_cruiser zei:
wat zou ik allemaal moeten bestellen om het zelf te doen :?

Thermostaat
Twee O ringen buis die in de thermostaat gaat
Koelvloeistof

Eventueel de inlaatpakkingen.

Thermostaat huis flensen zijn dunner dit houdt in dat de boutjes die eruit komen te lang zijn, deze moet je inkorten.
 

omega_cruiser

A.k.a. insignia_cruiser
Donateur 2023
Oké bedankt Peter

Ga ik morgen de onderdelen halen / bestellen

Inlaat pakkingenen, bedoel je die van de collector of van de kelken?

Grt. Hans
 
Bovenaan