Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

verwarming wordt niet warm

De verwarming wordt niet warm, helemaal niks nog niet eens lauw.

Lees hier links en rechts al iets over de 3weg klep, dat zal de boosdoener wel zijn denk ik.
De motor komt verder gewoon goed op bedrijfstemperatuur.

Iemand andere suggesties, of ervaringen?

Alvast bedankt.
 
Je climate control resetten kan ook helpen, weet alleen niet hoe dit bij de B1 gaat. Staat wel ergens op het forum.

Gr. Paul
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
ECC al eens gereset? Indien ja, hij kan ook nog opnieuw gekalibreerd worden met de Tech2.

Hulpwaterpomp even nakijken onder de motorkap.

Is dat allemaal goed, dan zou het een verstopte kachelradiateur kunnen zijn. Of een klep in je kachelhuis die blijft hangen.
 
Hmmz..ECC reset , is dat zelf te doen?
En die hulp water pomp, waar bevind zich die ergens? Wordt die mechanisch aangedreven?

Maar als ik het zo lees kan het dus nogal wat zijn.

Stap voor stap maar eens doorlopend dan.
 

Berry

OOP Huisleverancier
Ben ook heel benieuwd of dit opgelost gaat worden,heb er heel wat omegas gehad die totaal geen verwarming hadden ....
En uiteraard helemaal uit elkaar gesloopt 8) maar nooit de oorzaak gevonden.
 
Bedankt voor de opbeurende woorden Berry :P

ik denk dat ik eerst maar eens uit ga vogelen of dat de slang die naar binnenkomt wel warm wordt.

Als ik het goed heb kan ik het zo toch een beetje gaan trouble shootuh (correct me if i'm wrong)

Als de kachel op warm wordt gezet, gaat de klep open in de 3wegklep. Dit zou je kunnen controleren door de temp van de slang die naar binnen gaat te voelen.
2 mogelijkheden wel of niet warm, bij niet warm 3wegklep niet open/defect
Warm water kan dan in je kachel radiateur circuleren.
2 mogelijkheden wel of geen circulatie, wordt retour slang wel of niet warm. niet warm waarschijnlijk verstopte kachel radiateur.

Voor zover het standaard verwarmings- gedeelte waar ik bekend mee ben.
Het schijnt dat de vacuüm om de 3wegklep te activeren aangestuurd wordt door de ECC, als die verkeerd signaal krijgt kan het dus zijn dat de 3wegklep niet opengaat.

Hoe werkt bv de ECC reset?
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Inderdaad eerst even kijken of je kan lokaliseren waar het warme water stopt.

Je kunt het vaccuum even van de 3weg halen, dan forceer je hem op maximale warmtedoorgifte.

ECC resetten door AUTO + OFF knop tegelijk in te drukken.

Edit: Als alles warm lijkt te worden, ECC laten uitlezen. :)
 
Dat vacuüm er even af is wel een goede manier om de werking van de klep te checken idd, thnks

Die reset probeer ik morgen ook
 
william75 zei:
Bedankt voor de opbeurende woorden Berry :P

ik denk dat ik eerst maar eens uit ga vogelen of dat de slang die naar binnenkomt wel warm wordt.

Als ik het goed heb kan ik het zo toch een beetje gaan trouble shootuh (correct me if i'm wrong)

Als de kachel op warm wordt gezet, gaat de klep open in de 3wegklep. Dit zou je kunnen controleren door de temp van de slang die naar binnen gaat te voelen.
2 mogelijkheden wel of niet warm, bij niet warm 3wegklep niet open/defect
Warm water kan dan in je kachel radiateur circuleren.
2 mogelijkheden wel of geen circulatie, wordt retour slang wel of niet warm. niet warm waarschijnlijk verstopte kachel radiateur.

Het wordt lastig om de driewegklep op werking te controleren op deze manier omdat je flink last hebt van stralings warmte .

Heb met mij B1 het zelfde probleem gehad en op de zelfde manier willen testen. Beide slangen van en naar de kachel radiator gevoeld. Deze waren beide zo warm dat ik de driewegklep heb uitgesloten.
Na een paar koude dagen ( lees rond het vriespunt) te hebben rond gereden toch maar besloten de driewegklep eens te vervangen en waarrempel de kachel werd loei heet.
 
Heb net de motor even laten lopen.
En de slangen die naar het schutbord lopen, werden allebei heet.
Het pompje wat onder het expansievat hangt lijkt ook gewoon te werken.

Als ik in de auto zit en zet 'm op HI , dan blaast ie koude lucht alsof de airco aanstaat.
Zag net trouwens wel, dat bij het uitzetten ik links en rechts in de temp schermen 2 strepen krijg, dat duidt dus op een storing.
Heb laatst natuurlijk me paneel gespoten en alles gedemonteerd gehad, wel met contact uit uiteraard.
ook nog geprobeerd de ECC te resetten (AUTO + OFF ingedrukt houden voor paar sec) dit gaf geen reactie, ik hoorde niks.

@Jack is het veel werk die 3weg klep? En wat zijn de kosten van de klep? En wat is de precieze plaats van dat ding? (ik dacht ergens in de buurt van het schutbord, klopt dat?)

En is er iemand in de buurt van Vlaardingen met een TECH2 die de ECC wil/kan resetten?

Alvast bedankt.
 

yoyo

The UK brothers
Even geduld , dan is Peter (Vega) weer terug , die heeft een TECH2.

Stekkers wel goed vast?(ecc)
Die 3 wegklep is niet al te duur, het is echter wel een beetje werk waarbij je (zeker een v6)
de paravaan eraf kan halen, maar Jack zal daar wel foto's van hebben denk ik.
Dus Jack.....

De kosten zijn ergens tussen de 4 en 6 tientjes dacht ik en daarbij kan je ook nog korting
krijgen ook .... bij Eef & Huub.
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Ga eerst maar eens de stekkers controleren als die los zijn geweest. Grote kans dat daar de fout zit. Die ervaring heb ik zelf, na een lampje te hebben vervangen zat de stekker iets scheef, had toen ook geen verwarming. Aangezien je streepjes ziet werkt de ECC in ieder geval nu niet goed.
 
kachel weerstand/regeling stuk zit in je lucht buizen bij het handschoenenvakje die heb ik bij mijn pa zijn auto vervangen toen werd hij wel weer warm
 
Regelt de kachelweerstand niet enkel de standen van de ventilator?.
Alle standen werken gewoon goed.

@Jacco, toen je de stekker weer goed had gezet, werd ie toen wel weer warm?
Ik kan me haast niet voorstellen dat ik die niet goed terug gezet zou hebben, ben altijd van de dubbele check met zulke dingen.
Maar goed het is gelukkig vrij makkelijk te controleren
'Nu alleen ff zoeken naar die %^$%# ijzertjes om die radio eruit te halen :P
 
de kachel weerstand regelt veel meer dan alleen de standen er zit een complete printplaat in het hem bij mijn pa zijn 96er omega vervangen en toen was het wel goed maar het kunnen meer dingen zijn maar ik haal deze ook aan was bij de onze de oplossing het is trouwens een fraai duuur ding dat dan weer wel en je kan er ook matig bij
 

Vega

Medewerker
Administrator
jack-omegax3.0xe zei:
Het wordt lastig om de driewegklep op werking te controleren op deze manier omdat je flink last hebt van stralings warmte .

Spelen met het vacuüm kan je veel bereiken.

william75 zei:
Zag net trouwens wel, dat bij het uitzetten ik links en rechts in de temp schermen 2 strepen krijg, dat duidt dus op een storing.

Dan heb je storing in het systeem, kan ook nog de buitentemperatuursensor zijn.
 
Bovenaan