Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

vraag over velgen bouwjaar 2003

Andrew

600.000
Ik kom in de produktinformatie over de Omega (versie geldig vanaf 15 januari 2003) bij de LM-velgen zowel 7-spaaks als 7-spaaks design tegen:

2ajby0.jpg


Volgens de optielijst was de Executive Edition uitgevoerd met de 7-spaaks LM-velgen en die ken ik wel. Maar heeft iemand toevallig een plaatje van die 7-spaaks design LM-velgen?
 
Adrew,

Sinds kort ben ik in bezit van de standaard 16 inch van de Executive Edition.
De velgen waar jij het over hebt zijn mij niet bekend en Google bood hier bij geen uitkomst.
 
A

Anonymous

Gast
b.m.goedemans zei:
Adrew,

Sinds kort ben ik in bezit van de standaard 16 inch van de Executive Edition.
De velgen waar jij het over hebt zijn mij niet bekend en Google bood hier bij geen uitkomst.

Op de foto heb jij de standaard Onyx velgen en dus niet van de Executive Edition :) of niet de juiste foto bij het praatje :X

Ik heb sterk het vermoeden dat de 7 spaaks en de Design 7 spaaks gelijk aan elkaar zijn Andrew. Komt denk ik doordat de Design Edition niet in Nederland is geleverd en ongelukkig in de Nederlandse prijslijst terecht is gekomen. 8)
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
De Design Edition stond standaard op 17 inch 5 spaaks velgen, zie Walter zijn Design Edition.

Ik vermoed dat ze de 7 spaaks velgen bedoelen die standaard onder de Elegance geleverd zijn. De middelste van deze drie:

Omega_b-109.jpg


De linker werd in die jaargangen niet meer geleverd volgens mij.
 
de linkse was de velg die op de laatate b1 mv6 zat, ik denk dat de velg die andrew bedoelt ongeveer dezelfde is als niels erop heeft alleen dan in 16 inch maar dit soort velg en 7 ipv 6 spaaks
 

Andrew

600.000
b.m.goedemans zei:
Sinds kort ben ik in bezit van de standaard 16 inch van de Executive Edition.

De velgen die jij nu hebt zijn in de door mij genoemde produktinformatie als "5 trapeze spaken" aangeduid.

Ik vermoed dat de naam "7-spaaks design" niks te maken heeft met de in NL niet geleverde Design Edition. Maar goed, ik kwam dit tegen in de product info en het wekte mijn nieuwsgierigheid *O*

Andrew
 

B-Buster

Medewerker
Administrator
Nee Jacques, de linker is de B2 variant van de velg die op de B1 MV6 is geleverd.

De officieel in die jaargangen geleverde 7 spaaks 16 inch velg is deze:

f41LUOgMKFUVDWENf67hQ_zps43a3934d.jpg
 

Andrew

600.000
Achter elke vraag schuilt natuurlijk een reden. Vandaag heb ik vier Executive velgen aangeschaft (ik "leen" even de foto van Jacco (B-Buster) want ik ben net thuis en heb nog geen foto's ervan gemaakt).

f41LUOgMKFUVDWENf67hQ_zps43a3934d.jpg


Geen stoeprandschades, niet krom maar wel erg vuil, dus dat laatste moet wel wat aan gedaan worden. Ze komen onder een B2 sedan Y3.2XE Executive Edition vandaan. De betreffende man had geen idee wat hij te koop aanbood, hij heeft nu onder zijn Omega de Onyx Edition velgen zitten. Ik heb maar net gedaan of het me om de banden te doen was _O- (waarvan er 2 nog heel redelijke Michelins zijn met pakweg 6 mm profiel).

Andrew
 
A

Anonymous

Gast
Dat zijn mooie velgen, in welke maat Andrew? Op de foto, welliswaar geleend, lijkt het een "kleine" velg?

Schoonmaken en in de wax _/-\o_
 

Andrew

600.000
Het zijn standaard 16 inch velgen met 225-55-16 banden, ik vind dit al jaren hele fraaie velgen en was al een tijd ernaar op zoek (en nu kwamen ze volkomen onverwachts op mijn pad :) ). Ik vind grotere velgen zeker wel mooi, maar ik kies daar als km-grootverbruiker bewust niet voor. Het kost allemaal al genoeg.

Mijn huidige achterbanden zijn echt versleten (ik vrees zelfs al onder de APK-norm :S ) en moeten snel vervangen worden. Twee nieuwe banden zoals ik die altijd koop (Bridgestone Turanza ER300 Ecopia) zouden me ruimschoots meer gekost hebben dan dit setje velgen+banden, waarvan 2 Michelin Primacy HP banden met nog veel profiel, de andere 2 banden (merk Maxxis, ken ik eigenlijk niet) zijn wel wat minder maar nog altijd beter dan mijn huidige achterbanden, om die velgen gaan mijn huidige voorbanden heen die ook nog veel profiel hebben. Enige nadeel van deze actie is, dat ik nu rondom niet 4 gelijke banden heb, maar per as een ander merk.

Binnenkort volgen wel de foto's in "mijn garage".

Andrew
 

Andrew

600.000
Na een kleine 2 uur noeste arbeid (volgens de Engelsen "elbow grease") zag de eerste Executivive Edition velg er als volgt uit:

2w2olzk.jpg


ildd85.jpg


Nou zal ik er meteen bij vertellen dat dit 1 van de 2 velgen is die zijn hele leven op de achteras heeft geroteerd, dus het simpelst om netjes te krijgen. Voor mij is dit netjes genoeg. De voorwielen zijn een beetje lastiger om in deze conditie te krijgen.

Bij demontage van de center kapjes ontdekte ik, dat bij 1 kapje de ronde metalen spanveer ontbreekt:

zl80nt.jpg


Heeft iemand nog zo'n spanveer liggen toevallig? (diameter gemonteerd in center kapje: 58 mm; diameter los: 59 mm).

Andrew
 
Mooie velgen hoor. Zijn dit ook executive velgen als ik het goed begrijp?? Ik weet wel dat de 17" 5 spaaks zo heten die ik laatst heb gekocht.

Hoe heb je ze schoongemaakt Andrew? Iron-x zeker? Ik moet zelf ook m'n 16" nog schoonmaken dus heb wel een nieuw flesje nodig als jij zegt dat die voorste velgen wat meer werk nodig hebben.

Gr. Paul
 

Andrew

600.000
Deze achterwielvelg had geen last van ingevreten remstof, de zichtzijde met sopje en zachte kant van een keukenspons, de binnenzijde met sopje en ruwe zijde van die spons. Vervolgens de hele velg met Commandant polijstpasta, nogmaals helemaal met sop gewassen en daarna in de vaste Turtle wax.

De voorvelgen ben ik nog niet mee begonnen.

Andrew
 
Bovenaan