Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

vraagje cardan aandrijfas

hij rijd weer goed maar soms houd hij nog een beetje in en trilt nog een iets maar loopt onregelmatig stationair .heeft een 3 liter ook een stappen moter of niet .groetjes
 
Kan eventueel de EGR-klep zijn.
Sommigen doppen het ding af, anderen maken hem schoon.
De reden van afdoppen, of niet, is iets persoonlijks. De één zegt dat het totaal geen kwaad kan, de ander wil het liever laten werken zoals Opel het bedoeld heeft (zo denk ik er ook over: het ding zit er tenslotte niet voor niks...).

Heb je jouw boardcomputer onlangs nog eens uit laten lezen ?
Misschien geeft die ook nog wat info waar je iets mee kunt...
 
het kan je egr zijn, deze kan vast zitten of vervuild zijn. ff inwendig schoonmaken of indien kapot, vervangen. ik heb bij mijn x30xe de egr afgedopt. dit kan bij de xe motoren zonder problemen, maar je moet hiervoor wel een werkende egr hebben, de egr heeft alleen maar als doel om de kat sneller op te warmen om de co2 uitstoot te verminderen. met afgedopte egr is de extra uitstoot nog geen 1% hoger dus te verwaarlozen, voordeel is wel dat je auto zuiniger word in verbruik met afdopping. en met de apk geen probleem.
het kan ook je stappen motor zijn die zit als je voor de motor staat rechts vooraan op je inlaat.gr,martijn
 
Ik heb een paar maand geleden de achterwiellagers laten vervangen bij de dealer, sindsdien heeft de B2 bij rond 80 irritant gebrom, vrees dat het bij mij de rubbers zijn die niet meer goed zijn of die niet opdezelfde wijze zijn terug geplaatst en dus onballans geven. Zijn die dingen duur? De buurman heeft een put dus wil het dan zelf proberen te repareren.
 
martijn_maja zei:
het kan je egr zijn, deze kan vast zitten of vervuild zijn. ff inwendig schoonmaken of indien kapot, vervangen. ik heb bij mijn x30xe de egr afgedopt. dit kan bij de xe motoren zonder problemen, maar je moet hiervoor wel een werkende egr hebben, de egr heeft alleen maar als doel om de kat sneller op te warmen om de co2 uitstoot te verminderen. met afgedopte egr is de extra uitstoot nog geen 1% hoger dus te verwaarlozen, voordeel is wel dat je auto zuiniger word in verbruik met afdopping. en met de apk geen probleem.
het kan ook je stappen motor zijn die zit als je voor de motor staat rechts vooraan op je inlaat.gr,martijn


Spijt me zeer , maar je verklaring van de EGR klopt toch niet bepaald. Google maar eens op EGR, en lees dan meer eens flink wat je tegenkomt aan informatie ;)

De EGR zit er ECHT niet alleen maar op om je kat sneller op te warmen , als dat al zo was; kon hij dus ook uitgeschakeld worden als je kat op temperatuur zou zijn. Je EGR is continu actief in deellast, en wordt enkel uitgeschakeld vij vollast.
 

renepaul

Donateur 2024
Heb hierover eens een hele discussie gevolgd op problemcar.
En dan word je niet blij als je in je onwetendheid je egr afdopt.
Er waren er een hoop die het mileu toch voorrang gaven op het autorijden
Maar dat moet een ieder voor zich weten.
Bij mij blijft hij er zeker op.
 
Daar sluit ik mij bij aan, René :Y
Mijn blok loopt nu ook mooier 'rond' en is stabieler op lage toerentallen (lees: stationair).
Het afdoppen werd mij, nota bene, aangeraden door een gediplomeerde [acro=Vriendelijke Opel Dealer]VOD[/acro] monteur.

Ik lees nu ook mijn voorgaande reactie en moet er wel een beetje om lachen.... destijds dacht ik er [acro=InDerDaad]idd[/acro] zo over.
Die mening is inmiddels aangepast :>

Maar even terug ontopic en de vraag van Peter beantwoorden: wanneer zijn die lagers vervangen ?
Kun je eventueel terug gaan met deze klacht en bekijken of er misschien iets niet goed terug is geplaatst ?
Als je er zelf aan gaat sleutelen en je komt erachter dat er een fout gemaakt is door de dealer, kun je het niet meer reclameren.
 
MetalRush zei:
Maar even terug ontopic en de vraag van Peter beantwoorden: wanneer zijn die lagers vervangen ?
Kun je eventueel terug gaan met deze klacht en bekijken of er misschien iets niet goed terug is geplaatst ?
Als je er zelf aan gaat sleutelen en je komt erachter dat er een fout gemaakt is door de dealer, kun je het niet meer reclameren.

Dat is al een maand of 4 geleden gedaan, had gedacht/gehoopt dat het gewoon een tijdje moest draaien en dan wel weer soepel zou worden. Meestal rijdt mijn vrouw in de auto dus ben ik er niet zo scherp op. Nu ben ik van de week een paar keer met de omega weg geweest en vindt het knap irritant worden en nu merk je hoevaak je 80 rijdt. Verder loopt de wagen prima alleen dat gebrom. Maakt overgens ook niet uit in welke versnelling je zit.
Aan de banden ligt het niet was met de zomerbanden het zelfde verhaal.
 
Rubbers hoeven ze niet los te halen voor de lagers!

Brommen is meestal het lager zelf, verandert het geluid in bochten?

Het kan ook het ophang lager van de aandrijfas zelf zijn of het diff.
 
Idd Mickel, meestal zijn dat de wiellagers zelf.
Lijkt mij dan dus dat er één voortijdige de geest heeft gegeven.
M.a.w.: terug gaan, Peter.
Van een wiellager mag je toch echt wel verwachten dat ie langer mee gaat dan 4 maanden tot een half jaar.
Het is het onderzoeken in ieder geval waard... en het kost je alleen wat tijd en een tripje naar de dealer :)
 
Bovenaan