Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Vraagje over de koplampverstelling

Status
Niet open voor verdere reacties.
Vraagje over de koplampverstelling.

Kregen jullie ook een melding ervan in het dashboard?

Ik krijg namelijk een melding, maar weet nu niet of het de sensor is op de draagarm of dat het in de koplamp zit.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Re: [B1+B2] Koplamp modificatie

Tinuske zei:
Vraagje over de koplampverstelling.

Kregen jullie ook een melding ervan in het dashboard?

Ik krijg namelijk een melding, maar weet nu niet of het de sensor is op de draagarm of dat het in de koplamp zit.

De melding die jij krijgt is van de hoogteverstelling van de Xenon koplampen en niet van deze modificatie.
Jouw probleem kan in de sensoren op de vooras of achteras zitten of in de stelmotoren op de koplampen zelf.
 
Re: [B1+B2] Koplamp modificatie

Vega zei:
Tinuske zei:
Vraagje over de koplampverstelling.

Kregen jullie ook een melding ervan in het dashboard?

Ik krijg namelijk een melding, maar weet nu niet of het de sensor is op de draagarm of dat het in de koplamp zit.

De melding die jij krijgt is van de hoogteverstelling van de Xenon koplampen en niet van deze modificatie.
Jouw probleem kan in de sensoren op de vooras of achteras zitten of in de stelmotoren op de koplampen zelf.

Ah oke.

Mijn neef had namelijk zijn automatische hoogteverstelling namelijk kapot in zijn koplamp, dus dacht misschien dat zelfde was.

Hmz, word nog een keertje zoeken dan...

thx
 
Re: [B1+B2] Koplamp modificatie

Als het motortje in de lamp stuk is kun je een melding krijgen!

Als het gene stuk is waar de modificatie voor is krijg je geen melding maar je lamp schijnt dan omlaag!

Gaan je lampen nog op en neer als je de verlichting aanzet?
 
Re: [B1+B2] Koplamp modificatie

Mickel_MV6 zei:
Als het motortje in de lamp stuk is kun je een melding krijgen!

Als het gene stuk is waar de modificatie voor is krijg je geen melding maar je lamp schijnt dan omlaag!

Gaan je lampen nog op en neer als je de verlichting aanzet?


Lampen gaan niet op en neer. blijven beide beneden staan.

Omi heeft laatst wel een keer met 4 voetjes van de vloer gestaan op een 4-kolommer, en daarna schenen de lampen wat hoger dan normaal, maar na een tijd weer naar beneden.
 
Re: [B1+B2] Koplamp modificatie

Ik denk dan toch dat Vega gelijk heeft... ze zouden beide, toevallig tegelijk, stuk gegaan kunnen zijn... kans is klein.
Daarom denk ik ook dat één van beide sensoren defect is.
 
Re: [B1+B2] Koplamp modificatie

Hmz. nu nog kijken hoe ik erachter kom welke defect is.

Niet echt zin om naar VOD te gaan daarvoor.
 
Re: [B1+B2] Koplamp modificatie

De diagmose (op en weer bij inschakeling) is nog niet bij de Omega. ;)

Uit (laten)lezen ! met de Tech2.
 
Re: [B1+B2] Koplamp modificatie

Sjors-V6 zei:
De diagmose (op en weer bij inschakeling) is nog niet bij de Omega. ;)

Uit (laten)lezen ! met de Tech2.

Ik zie ze toch altijd even bewegen als ik mijn dimlicht aanzet, heb mijn auto hier nu ff niet op te kijken!
 

Vega

Medewerker
Administrator
[mod=Vega]Je bericht verplaatst en titel aangepast.
Dit hoorde niet meer bij de How-To[/mod]
 
Boes zei:
Als ik m,n xenon aanzet zie ik ze niet op en neer bewegen.
Is dat nu wel of niet goed?

Moet je even testen door op een drempel te gaan staan met je voorwielen en kijken of je lampen dan naar beneden schijnen, en als je over de drempel heen bent dat ze weer omhoog gaan<br /><br />-- 13 feb 2011 12:07 --<br /><br />Ik heb net geprobeerd om met de hand mijn koplampen te stellen. Alleen als ik aan de inbus-schroeven draai bovenop de koplamp zie ik wel dat er iets beweegt maar dan houd het ook op, kan draaien wat ik wil maar er veranderd niks.

Kan dit ook te maken hebben met het auto-matisch stel mechanisme? Dat als die dingen kapot zijn dat je ze ook niet met de hand kunt verstellen?
 
De stelschroeven zorgen voor de juiste stand van het lichtbeeld.
De automatische instelling zorgt ervoor dat je niemand verblind als je zwaar beladen op pad gaat of als je een helling op- of af rijdt. Dat is dus een dynamische instelling die zich aanpast aan de situatie en niet werkt als je je verlichting niet aan hebt staan.
Als je je verlichting aan doet en je auto 'door de vering drukt', moeten de koplampen reageren. Als je goed luistert moet je zelfs de stel-motoren kunnen horen.
Bij het starten van de auto (en het aanzetten van de verlichting) moet je het lichtbeeld even kort zien bewegen.
De stel-motor voert dan een 'POST' uit (Power On Self Test).
Mocht een afstelling afgebroken zijn (dat is dan meestal degene die bovenin, in het midden zit) dan zie je de spiegel van de koplamp onderin de behuizing liggen en zal niet reageren op deze 'POST'. Hooguit dat ie iets naar voren wordt geduwd, maar je lichtbeeld is waardeloos omdat de afstelling compleet weg is.
Je kunt dit redelijk snel controleren door de rubber 'dop', die achterop je koplamp zit, even eraf te halen en met je vingertoppen je spiegel op-en-neer te bewegen.
(Dit gaat nog makkelijker als je ook even je lamp eruit haalt. Steek dan een vinger in dat gat en probeer de spiegel te bewegen (wel voorzichtig, alles kan stuk ;))).
Op dat moment merk je al heel snel of de spiegel, van je koplamp, los in zijn behuizing ligt.
Mocht je spiegel los in zijn behuizing liggen, kun je de 'koplamp modificatie uitvoeren. Dat is een hele klus maar scheelt een enorme bak geld.
 
MetalRush zei:
Bij het starten van de auto (en het aanzetten van de verlichting) moet je het lichtbeeld even kort zien bewegen.
De stel-motor voert dan een 'POST' uit (Power On Self Test).

Dat bedoelde ik, je ziet ze even iets op en neer gaan!
 

Vega

Medewerker
Administrator
Martijn is vanavond bij mij langs geweest voor een Tech 2 sessie.
Er is een storing in de sensor die bij het linkervoorwiel zit.
Of de sensor is kapot of er is een slecht contact in de stekker.

Aangezien de auto met de wieltjes los heeft gestaan op brug kan het misschien zijn dat het verbindingsstangetje los is geraakt of is afgebroken.
Wat er werkelijk aan de hand is kan pas bekeken worden als het linkervoorwiel eraf is.
 
Zo, net het wiel eraf gehaald.

Bleek dus inderdaad dat het stangetje uit de module was geschoten. Terug geklikt en het werkt weer :D

1e probleem opgelost, verder met de rest.

topic kan gesloten worden. Allemaal bedankt voor de feedback!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan