Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Vraagje voor de mensen die het weten.

Sinds vorig jaar net voordat mijn dynamo kapot ging heb ik problemen met de accu. De dynamo vervangen op aanraden van de anwb monteur, dynamo gaf 14.1 volt. Deze heeft toe de accu getest en deze was in orde maar moest serieus geladen worden. Zo gezegd zo gedaan accu 12 uur geladen tijdje geen problemen gehad. De hele volgende zomer geen problemen gehad. Starte af en toe we iets slechter maar sloeg altijd aan. Nu begin van de winter toe de temp weer onder de 5 graden dook begonnen de problemen weer. Slecht starten tot helemaal niet starten en dan de starthulp gebruiken om haar weer tot leven te wekken.

Gisteren de accu vervangen en ze start weer zoals het hoort.

Nu de vragen.

Vorig jaar zei de anwb monteur dat de nieuwe generatie accu's minimaal 14.2 volt nodig hebben. Afgelopen week even in Tis gesnuffeld en volgens opel is een wijziging doorgevoerd en moeten de dynamo's vppr de y2.5Dti 15 volt laden. Afgelopen week de dynamo en de accu laten testen bij een firma waar ik regelmatig kom met dit soort zaken. Deze man vertelde mij dat normaal een Dynamo wordt afgekapt ergens tussen de 13.8 en 14.5 volt. Maar dat de dynamo laad door de amperage niet door de voltage. Mijn dynamo laad nu met 14.2 volt.

Nu weet ik dat dat een voltage nodig is om amperage te vervoeren. Maar hoe zit dit nu en wie heeft gelijk??? Ik heb geen zin om volgend jaar weer te gaan voor een nieuwe accu of dynamo.

volgende vraag. Kan het zijn dat de problemen die ik had met de radio, sloten, ecc. door de slechte accu gekomen zijn. Ik heb tot nu toe geen last meer gehad van eender welke problemen.
 
Jack dit zou best eens kunnen getuige ook de problemen van een andere vraag hier op het forum over de beslagen ramen, dit zou ook te maken hebben met een mindere accu doordat dan de recirculatie klep niet afdoende werkt en je deze mee moet helpen
 
hallo
ik heb het pobleem gehad met mijn temperatuur dat deze schomelde
accu en alt zijn goed en ik heb toen mijn accuklemme doorgesoldeerd en probleemen waren van de baan
gr jona
 
De stroom waarmee geladen wordt neemt tijdens het laden af, hoe voller de accu des te minder stroom er naar de accu gaat.

Vroeger heb ik op school geleerd dat 1 accucel een spanning heeft van 2.1V en dat die cel geladen gaat worden als je er een spanning opzet die minstens 0.1V hoger is dan de celspanning.
Hoe hoger de laadspanning des te beter (sneller) laad de cel op.
Een autoaccu heeft 6 cellen.
Dus de laadspanning moet minimaal 6x2.1+6x0.1=13.2V zijn om een accu te kunnen laden.
Er zit wel een max aan vast, zie onderstaand verhaal:

[mod]Quote weggehaald zie viewtopic.php?p=52937#p52937[/mod]

Bron: http://www.mobilenergy.nl/index.php?/le ... aders.html
 
Je hebt accuklemmen met klemmen waar je de ader van de kabel in legt en vervolgens vast klemt door middel van 2 boutjes (zal even plaatje bij het praatje zoeken) deze klemmen kunnen door dat er lucht en vocht tussen gaat zitten corrosie vertonen waardoor er een laagje ontstaat tussen klem en ader. Hierdoor zorg je voor een flinke weerstand. Door de klem vol te laten lopen met tin of zilver voorkom je corrosie en blijft je weerstand laag.

Dit is neem ik aan wat Jona bedoeld.
 
Bovenaan