beste allemaal,
*B1 1997 met X20XEV
Ik probeer een koelsysteemprobleempje opgelost te krijgen, maar ik kom er zelf niet helemaal uit, dus dan gaat het altijd mooi dit forum op...levert een hoop goede second opinions op
Het gaat hier om:
Elke keer als ik naar mijn werk gereden ben (135km) plopt net voor aankomst op mijn boordcomputer op: Peil koelvloeistof. Vreemd, voor vertrek nog gecontroleerd bij koude motor. Expansietankje checken.. daar zit dan inderdaad veel te weinig KV in. Ergens wordt dus de koelvloeistof er uit gesmeten, maar waar? Daarbij komt ook nog dat de motor de laatste tijd heel onregelmatig stationair draait en dat veroorzaakt duidelijk voelbare trillingen, goed te voelen als je voor het stoplicht staat te wachten. De motor gaat weer soepel draaien als ik de druk van het koelsysteem af haal dmv de dop op het expansievat.
Vorige week heb ik, na aankomst op werk, de auto een week laten staan. Vervolgens na de week weer vertrekken richting huis, eerst even KV bijvullen. Na die week stond er nog wel aardig wat druk in het systeem, wat ik zelf best raar vond.
Het volgende heb ik zelf al gecontroleerd:
Systeemdruk -> afgeperst op 1,0 bar, na ±20 minuten is de druk 0,1 bar gezakt.
Externe lekkages -> gekeken met draaiende motor en ook stilstaand met afgeperst systeem, niets kunnen vinden
Viergasmeting -> geen bijzonderheden, perfecte waardes allemaal
Compressietest -> geen bijzonderheden, ruim binnen de marges
Snuivertest op expansievat -> Zo'n ding heb ik zelf niet, dus bij vd kooij in Naaldwijk uit laten voeren, geen bijzonderheden
Na deze metingen kon ik de koppakking zo goed als uitsluiten, wat best fijn is. Verder heb ik hier op het forum dingen gelezen over de driewegklep en een pakking bij de EGR klep. Kan iemand mij hier meer over vertellen? Die man bij Vd Kooij begon ook al over de driewegklep. Ben dat ding nog nooit tegengekomen tijdens het sleutelen, dus geen flauw idee waar die zit.
Alvast bedankt mensen, ik hoop dat jullie mij weer een beetje in de goede richting kunnen helpen
*B1 1997 met X20XEV
Ik probeer een koelsysteemprobleempje opgelost te krijgen, maar ik kom er zelf niet helemaal uit, dus dan gaat het altijd mooi dit forum op...levert een hoop goede second opinions op
Het gaat hier om:
Elke keer als ik naar mijn werk gereden ben (135km) plopt net voor aankomst op mijn boordcomputer op: Peil koelvloeistof. Vreemd, voor vertrek nog gecontroleerd bij koude motor. Expansietankje checken.. daar zit dan inderdaad veel te weinig KV in. Ergens wordt dus de koelvloeistof er uit gesmeten, maar waar? Daarbij komt ook nog dat de motor de laatste tijd heel onregelmatig stationair draait en dat veroorzaakt duidelijk voelbare trillingen, goed te voelen als je voor het stoplicht staat te wachten. De motor gaat weer soepel draaien als ik de druk van het koelsysteem af haal dmv de dop op het expansievat.
Vorige week heb ik, na aankomst op werk, de auto een week laten staan. Vervolgens na de week weer vertrekken richting huis, eerst even KV bijvullen. Na die week stond er nog wel aardig wat druk in het systeem, wat ik zelf best raar vond.
Het volgende heb ik zelf al gecontroleerd:
Systeemdruk -> afgeperst op 1,0 bar, na ±20 minuten is de druk 0,1 bar gezakt.
Externe lekkages -> gekeken met draaiende motor en ook stilstaand met afgeperst systeem, niets kunnen vinden
Viergasmeting -> geen bijzonderheden, perfecte waardes allemaal
Compressietest -> geen bijzonderheden, ruim binnen de marges
Snuivertest op expansievat -> Zo'n ding heb ik zelf niet, dus bij vd kooij in Naaldwijk uit laten voeren, geen bijzonderheden
Na deze metingen kon ik de koppakking zo goed als uitsluiten, wat best fijn is. Verder heb ik hier op het forum dingen gelezen over de driewegklep en een pakking bij de EGR klep. Kan iemand mij hier meer over vertellen? Die man bij Vd Kooij begon ook al over de driewegklep. Ben dat ding nog nooit tegengekomen tijdens het sleutelen, dus geen flauw idee waar die zit.
Alvast bedankt mensen, ik hoop dat jullie mij weer een beetje in de goede richting kunnen helpen