Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Vreemd KV probleem (B1) *opgelost*

beste allemaal,
*B1 1997 met X20XEV
Ik probeer een koelsysteemprobleempje opgelost te krijgen, maar ik kom er zelf niet helemaal uit, dus dan gaat het altijd mooi dit forum op...levert een hoop goede second opinions op :*)

Het gaat hier om:
Elke keer als ik naar mijn werk gereden ben (135km) plopt net voor aankomst op mijn boordcomputer op: Peil koelvloeistof. Vreemd, voor vertrek nog gecontroleerd bij koude motor. Expansietankje checken.. daar zit dan inderdaad veel te weinig KV in. Ergens wordt dus de koelvloeistof er uit gesmeten, maar waar? Daarbij komt ook nog dat de motor de laatste tijd heel onregelmatig stationair draait en dat veroorzaakt duidelijk voelbare trillingen, goed te voelen als je voor het stoplicht staat te wachten. De motor gaat weer soepel draaien als ik de druk van het koelsysteem af haal dmv de dop op het expansievat.
Vorige week heb ik, na aankomst op werk, de auto een week laten staan. Vervolgens na de week weer vertrekken richting huis, eerst even KV bijvullen. Na die week stond er nog wel aardig wat druk in het systeem, wat ik zelf best raar vond.

Het volgende heb ik zelf al gecontroleerd:
Systeemdruk -> afgeperst op 1,0 bar, na ±20 minuten is de druk 0,1 bar gezakt.
Externe lekkages -> gekeken met draaiende motor en ook stilstaand met afgeperst systeem, niets kunnen vinden
Viergasmeting -> geen bijzonderheden, perfecte waardes allemaal
Compressietest -> geen bijzonderheden, ruim binnen de marges
Snuivertest op expansievat -> Zo'n ding heb ik zelf niet, dus bij vd kooij in Naaldwijk uit laten voeren, geen bijzonderheden

Na deze metingen kon ik de koppakking zo goed als uitsluiten, wat best fijn is. Verder heb ik hier op het forum dingen gelezen over de driewegklep en een pakking bij de EGR klep. Kan iemand mij hier meer over vertellen? Die man bij Vd Kooij begon ook al over de driewegklep. Ben dat ding nog nooit tegengekomen tijdens het sleutelen, dus geen flauw idee waar die zit.

Alvast bedankt mensen, ik hoop dat jullie mij weer een beetje in de goede richting kunnen helpen :P
 

tonboy

Verbannen
Re: Vreemd KV probleem (B1)

De driewegklep is de klep de vanaf het koelsyteem water laat doorstromen naar de verwarmingsradiator. Deze werkt op het vacuumsysteem van de motor en wordt door de verwarming aangestuurd. De driwegklep zit niet op de gemakkelijkste plaats. Als je in de motorbaai kijkt (vanaf de voorkant, dan zit de klep links tegen het schutbord weggebouwd, helemaal onderin, achter het inlaatspruitstuk en onder de DIS module. Je kan hem van bovenaf bijna niet zien, maar vanaf onderaf is die beter te zien. Ik heb hem dan ook van onderaf vervangen (op een brug). Met die fijne slangklemmen van Opel nog een heel karwei trouwens.
Hieronder een afbeelding van die klep.
2uy6dle.jpg
<br /><br />-- 31 maart 2014 08:38 --<br /><br />Heb je stukje nogmaals gelezen en zie dat je ook wat schrijft over onregelmatig lopen van de motor. Ik zou het probleem toch eens verder onderzoeken in de richting van een koppakking lekkage. Voor de zekerheid eens een nieuwe CO meting van je koelsysteem laten uitvoeren. Alles duidt er toch echt op dat er koelwater in een cilinder terecht komt waardoor de motor onregelmatig gaat lopen. Ik heb precies hetzelfde gehad, ook een eerst CO meting negatief, en pas een paar duizend km later wél een positieve meting.
 

Andrew

600.000
Re: Vreemd KV probleem (B1)

Ja, ik moest na het lezen van het verhaal ook meteen aan een lekke koppakking denken, zeker door dat effect van onregelmatig lopen wat verdwijnt met drukverlaging in het koelsysteem. De driewegklep hangt rechts (rijrichting gezien) naast de versnellingsbak/koppelingshuis, vanaf de onderkant redelijk bereikbaar maar inderdaad met lastige slangklemmen. De teksten op de foto van Ton zullen wel voor een V6 zijn want onze vierpitters hebben geen secundaire koelpomp.

Andrew
 
Re: Vreemd KV probleem (B1)

Dat is idd de klep van een v6. Heb ik namelijk gemaakt.

Mijn eerste gedachten gaat ook uit naar de koppakking. Door de warmte en de druk in het systeem kan het goed zijn dat je met een snuffeltester geen negative uitslag kijgt.

De trillingen en onregelmatig lopen kunnen komen doordat je bougie niet kan ontsteken door de kv waardoor die cilinder niet meewerkt.
 
Re: Vreemd KV probleem (B1)

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik zal hem deze week nog een keer afpersen en dan eens goed naar die driewegklep kijken, of daar iets te zien is.
Maar als het toch de koppakking zou zijn, zou de druk toch wel iets sneller uit het systeem moeten ontsnappen toch? Ook als ik de olievuldop eraf haal, hoor ik geen lucht stromen of iets. Ik ga deze week nog wel een paar testjes doen, ik hoop namelijk die koppakking uit te kunnen gaan sluiten, lijkt me namelijk een rotkarwei om te moeten gaan doen... plus ik zag dat er 2 verschillende typen kopbouten verkocht worden, namelijk M11x1,25 en M11x1,50.. weet iemand welke ik zou moeten halen als ik toch besluit de koppakking te vervangen?
 

yoyo

The UK brothers
Re: Vreemd KV probleem (B1)

Mijn gedachten gaan ook uit naar een lekke koppakking, ik had dit ook.
Bij koude motor trillingen en niet lekker lopen ,maar zodra hij wat warmer werd liep hij prima.
Dit kwam omdat de boel warm wordt en beter afdicht, maar dit zal langzamerhand erger worden.
Als je olie dop eraf is hoeft het niet altijd zo te zijn dat je druk opbouwt, het kan (en hier denk ik vrijwel zeker) ook een breuk tussen
de cilinder en koelwater zijn (de pakking)
Zit er enige sludge op je dop?
Sorry dat ik niet de andere kant op denk, maar ik ga dus ook (helaas) voor de koppakking.
 
Re: Vreemd KV probleem (B1)

Misschien toch maar de koppakking gaan doen idd, ik heb vandaag nog eens gekeken, maar toch geen externe lekkages kunnen vinden :'( gelukkig kan ik het zelf, scheelt weer in de kosten ;) weet iemand dan misschien welke kopbouten ik moet halen? Ik zocht in partscat, daar kwam ik 2 types tegen, M11x1,25 en M11x1,50. Zou wel fijn zijn als ik in een keer de goede heb natuurlijk, want ik ga hem 's avonds een keer vervangen en dan zou ik anders moeten wachten tot de volgende dag om de goede kopbouten te halen!
 

tonboy

Verbannen
Re: Vreemd KV probleem (B1)

De afbeelding duidt op een bout met torx (uitwendig), terwijl ik toch zeker denk te weten dat het hier Torx-inbusbouten betreft.
 

Andrew

600.000
Re: Vreemd KV probleem (B1)

Inderdaad is die exploded view ietwat misleidend en lijkt het een uitwendige torx, maar het is een inwendige torx:

SCREW, TORX, M11 X 1.25 X 105, CYLINDER HEAD TO CYLINDER BLOCK

inv4aa.jpg


Andrew
 
Re: Vreemd KV probleem (B1)

Ah super bedankt mensen! Ik heb de spullen besteld en ik ga volgende week eens een plekje reserveren, dan kan ik in mn avonduurtjes lekker gaan knutselen.. wel jammer dat mn distributie dan weer los moet, net 2 weken geleden gedaan :'( maargoed nu weet ik nog wel precies hoe alles zit dus dat scheelt weer tijd :P Iemand nog tips ook, dingetjes die niet in mijn Haynes bijbel staan misschien?
 
Re: Vreemd KV probleem (B1)

Operatie succesvol!

Deze week lekker rustig kunnen knutselen in de avonduurtjes... pakking zat lekker vastgenaaid op allebei de vlakken ook. Maar alles is gelukt, kop was nog mooi vlak ook, dus kon zo weer teruggemonteerd worden. Meteen alle pakkingen die ik tegenkwam meevervangen ook. Woensdag liep ze weer als een zonnetje! Bedankt voor de hulp met de onderdelen nog :D
 
Bovenaan