wegcode.be zegt:
Artikel 34. Lucht- en cushionbanden
§1.
1° Het draagvermogen en de snelheidscategorie van de banden zijn verenigbaar met het laadvermogen per as en de maximale snelheid bepaald in het PVG, het certificaat van overeenstemming of het instructieboekje van de constructeur.
Voor de voertuigen van de categorie M1 zijn de hierna volgende regels van toepassing :
de montage van niet-oorspronkelijke velgen en/of banden, leidt niet tot een verhoging van het spoor met meer dan 2 %. Evenwel bedraagt de tolerantie 4 % voor terreinvoertuigen;
-------------------------------------------------------------------------
<a class="postlink" href="http
/www.wegcode.be/wetteksten/selectie/tech/312-art34" onclick="window.open(this.href);return false;">http
/www.wegcode.be/wetteksten/select ... /312-art34</a>
Bandenmaten die je kan gebruiken om je berekeningen te doen zijn ALLE maten die of in het instructieboekje staan of in het Europees goedkeuringsformulier, of op je PVG.
Dat is dus los uit de pols: 195/65R15, 205/65R15, 225/55R16 en 235/45R17
ivm je spoorbreedte voor de achteras met 1530mm is dat 30.6mm dat je maximaal breder mag gaan.
Volgens mij mag je ET waarde dus maximaal per kant een dikke 15mm breder gaan, daar dit het center van de velg weergeeft, en dus volgens mij ook het spoor...