Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

welke ET-waarde bij 9JX16"

hallo, hallo

ik ga men omi duits zetten met -40mm en een dikke vette 9X16" :7 _/-\o_ :*) 8) :s :P :>
nu vraag ik me af wat de ideale combinatie is van ET-waarde en welke bandenmaat?

is een 9X16 ET 15 met een 245/45/16 goed om te rijden?
ik kan ook de 225/50/16 steken maar ik heb schrik dat die de wielboog zal raken?

iemand ervaring?
 
niet met 9x16 et 15

je moet de omtrek in de gaten houden van de originele banden
zodat die niet teveel verschilt

verder is t proberen denk ik ..

edit:..
Bild0326.jpg


dit is et15 9x16..

volgens opel freak.de is 225/50/ 16 standaard dus ...
 
omtrek geen probleem
ik heb een bandencalculator gebruikt die zegt dat met een 245/45/16 ik 0,05 % afwijk en met een 225/50/16 wijk ik 0,7% af
origineel zit er 205/60/15 op en de belgische wet staat een afwijking toe van 2% dus dat is geen probleem


het is enkel de band die binnen de kassen moet blijven, en ik heb geen idee wat een 9J met ET 15 doet....
als er iemand een foto kan laten zien van de achterkant/wielrand....
 
Banden die op 16 inch worden gemonteerd zijn fabrieks af:

225/55/16

Als je achter breder wilt gaan, dan is de meest correcte maat 255/50/16
Denk echter dat 245/50/16 ook een goeie oplossing is.

De banden die jij noemt wijken teveel af, daar origineel 205/65/15 is geleverd en geen 205/60/15 ;)
 
yep was een typfout
maar nu staan er 195/65/15 ers op van de vorige eigenaar
ze gaan me graag zien komen op de keuring met een 245/50/16 op 9JX16 _O-

de gocca site bandenwijzer ligt plat dus ik kan niet controleren of dit mag, is er iemand die zo naar de keuring rijd in belgie en erdoor is?
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
wegcode.be zegt:
Artikel 34. Lucht- en cushionbanden

§1.

1° Het draagvermogen en de snelheidscategorie van de banden zijn verenigbaar met het laadvermogen per as en de maximale snelheid bepaald in het PVG, het certificaat van overeenstemming of het instructieboekje van de constructeur.

Voor de voertuigen van de categorie M1 zijn de hierna volgende regels van toepassing :

de montage van niet-oorspronkelijke velgen en/of banden, leidt niet tot een verhoging van het spoor met meer dan 2 %. Evenwel bedraagt de tolerantie 4 % voor terreinvoertuigen;
-------------------------------------------------------------------------
<a class="postlink" href="http://www.wegcode.be/wetteksten/selectie/tech/312-art34" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.wegcode.be/wetteksten/select ... /312-art34</a>

Bandenmaten die je kan gebruiken om je berekeningen te doen zijn ALLE maten die of in het instructieboekje staan of in het Europees goedkeuringsformulier, of op je PVG.
Dat is dus los uit de pols: 195/65R15, 205/65R15, 225/55R16 en 235/45R17

ivm je spoorbreedte voor de achteras met 1530mm is dat 30.6mm dat je maximaal breder mag gaan.
Volgens mij mag je ET waarde dus maximaal per kant een dikke 15mm breder gaan, daar dit het center van de velg weergeeft, en dus volgens mij ook het spoor...
 
Bovenaan