Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

wiswas afkeur

goedenavond

Donderdag gaat de omega voor de APK
Nu zag ik dat me wiswas systeem het niet doet voor de koplampen.
Ik heb standaard fabriek af Xenon.
ik heb gehoord dat zo'n wiswas systeem pas na 1998 verplicht is. :?

weet iemand misschien hoe de regels zijn ?


Gr Daan
 
R

Ralph

Gast
maakt niet uit voor jou voertuig. word goed gekeurd hiermee.
 
wis was is absoluut geen afkeur punt ronduit belachelijk ik zou een herkeuring aan vragen dan gaat hij volledig nat<br /><br />-- 27 feb 2013 13:32 --<br /><br />
carenbar zei:
vanaf 2007 moet xenon voorzien zijn van wis was


is geen apk keur punt
 
bedankt voor de reactie's
was vorig jaar dat ik erop af was gekeurd omdat het standaard xenon van fabriek was dat die sproeiers het moesten doen.
ik ga morgen naar een andere garage . dus dat moet dan wel goed zitten :D

Gr Daan
 

Joep

Verbannen
Waarom laat je het niet gewoon fixen? Dan heb je de discussie ook niet of het nou wel of geen afkeur is.
 
gisteren APK geweest zoals ik al had vermeld.
ging er zo doorheen :D geen op of aanmerkingen
dus dat was helemaal super.
ben de hele middag aan het rijden geweest.
auto is een stuk stiller nu ik kompleet nieuwe uitlaat eronder heb zitten.

enige opmerking bij de apk was
me blauwe lampjes in de deur dat moest officieel wit zijn.
maar ze zijn niet van de politie zeiden ze dus gewoon goedgekeurd :D


Gr Daan
 
Tikkie late reactie, maar alle regelgeving omtrend Xenon verlichting is sinds april 2012 komen te vervallen ;)
Heeft nog in de Staatscourant gestaan.

Pagina 33 van de Staatscourant 2011 nr. 19193, uitgegeven op 28 Oktober 2011

Geen wis/was installatie meer verplicht bij Xenon verlichting
Geen automatische hoogte regeling meer verplicht bij Xenon verlichting.

N en UUU onder 16 (wijziging van de artikelen 5.2.51, 5.3.51, 5.3a.51 en artikelen 116 en 118 van bijlage VIII van de Regeling voertuigen)
Met deze wijzigingen worden een tweetal permanente eisen geschrapt die worden gesteld aan dimlichten met gasontladingsbronnen, omdat deze niet langer van toepassing zijn bij de typegoedkeuring. Punt 6.2.9 van VN/ECE-reglement nr. 48 bepaalt dat lichtbronnen die meer produceren dan 2.000 lumen moeten zijn voorzien van een koplampreinigingsinstallatie. In de permanente eisen was deze verplichting gekoppeld aan dimlichten met gasontladingslampen, die vrijwel altijd deze grens aan de lichtopbrengst bereikten. Er zijn nu echter voertuigen op de markt met gasontladingslichtbronnen welke minder produceren dan 2.000 lumen en derhalve geen koplampreinigingsinstallatie hoeven te hebben. De koppeling koplampreinigingsinstallatie – gasontladingslampen is niet langer actueel. Om die reden wordt artikel 116 van bijlage VIII uit de Regeling voertuigen geschrapt. Voorts worden inmiddels typen voertuigen die voorzien zijn van gasontladingsbronnen goedgekeurd zonder automatische hoogteverstelling voor zover deze dimlichten een lichtstroom van minder dan 2.000 lumen hebben. Om te voorkomen dat voertuigen die aan de toelatingseisen voldoen op grond van artikel 118 van bijlage VIII aangepast zouden moeten worden, wordt deze eis met betrekking tot een niveauregeling geschrapt uit de Regeling voertuigen.
 
Bovenaan