Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Y32SE loopt niet op 6 cilinders

Hallo allen! :)

Net eigenaar geworden van een prachtige, zeer goed onderhouden liefhebberswagen, een Omega 3.2V6 executive met nog geen 150.000 op de klok... voor mooi prijsje kunnen hebben MAAR er is wel een motorstoring ergens

De vorige eigenaar heeft vorig jaar enorm veel laten vervangen maar het probleem blijft maar terug keren: soms loopt hij niet op 6 cilinders en brandt het lampje van de motorstoring. Dit kan soms bij koude start al zijn (stationair) of anders start hij normaal maar komt het lampje later als de motor warm staat.
Bij het naar huis rijden bij het starten niets gemerkt; maar eens hij op temperatuur kwam wel. Ze hebben echt al veel vervangen maar volgens mij wist de garage het zelf niet en hebben ze de vorige eigenaar maar wat wijsgemaakt. Laatst kwamen ze af dat het de motor computer zou zijn...Die mens zag het uiteindelijk niet meer zitten en heeft de wagen dus verkocht in deze staat.
Oja, de cruise control laat het soms ook afweten.

Wat er recent dus al allemaal is vervangen:
-gasklephuis (na foutmelding P1523)
-accu & alternator
-remblokken & uitlaat, en nog wat mechanisch spul
-Bobijn cilinder 2-4-6 (wagen gaf foutmeldingen: P0571(8), P0302(1), P0304(1), P0306(8) en P0300(1) )
-Benzinepomp
- Lambdasonde gemeten en gewisseld van plaats na fout P0420(1),..
-Katalysator cilinders 1-3-5 rechts vervangen
-enz...


Dus; wat zou het kunnen zijn? Bougiekabels, bobijn, LMM of toch nog iets anders?

Bedankt alvast voor jullie hulp! :)
 

tonboy

Verbannen
Verhalen over dit storingen lezend hier op het forum, komt bij mij de nokkenassensensor en de krukassensor naar voren als schuldige.
Kan het mis hebben hoor, maar zeker als dit soort storingen optreedt bij warme motor, denk ik toch aan die sensoren.
 
Mijn V6 liep ook niet op 6 cilinders, geen lampjes en verder ook geen foutmeldingen, nieuwe bobine er in en weer netjes op allle 6 de cilinders d:)b

Bij mij was het s'morgens starten dat die niet goed liep, gaan rijden, heel veel trillingen en minder vermogen.
Dus hij liep niet opeens weer goed en dan weer niet maar ná dat er een nieuwe (Bosch) bobine op gezet liep die weer goed.
 

Vega

Medewerker
Administrator
OpelV6 zei:
Oja, de cruise control laat het soms ook afweten.

Komt waarschijnlijk nu door de P0571, deze wordt gezet door een niet goedwerkende remlichtschakelaar. Deze modellen kunnen zeer slecht overweg met een niet goed (kapotte) werkende remlichtschakelaar.
Is er zover je weet led verlichting geplaatst ipv de gewone remlicht lampen?

Wat er recent dus al allemaal is vervangen:
-gasklephuis (na foutmelding P1523)

Had ook een slechte stekker verbinding kunnen zijn?

-Bobijn cilinder 2-4-6 (wagen gaf foutmeldingen: P0571(8), P0302(1), P0304(1), P0306(8) en P0300(1) )

Is hier een originele of een echte Bosch ingegaan, imitatie bobinebruggen werken niet.

- Lambdasonde gemeten en gewisseld van plaats na fout P0420(1),..
-Katalysator cilinders 1-3-5 rechts vervangen

Deze melding kan ook gezet worden door een niet goed werkende uitlaat of ergens lek.

Dus; wat zou het kunnen zijn? Bougiekabels, bobijn, LMM of toch nog iets anders?

Bougiekabels heb je niet, er zitten twee bobinebruggen in.
En voor de rest kan het van alles zijn.

Om er achter te komen wat er nu aan de hand is moet deze eerst uitgelezen worden, daarna kan er verder gekeken worden.
 
Daarstraks nog even de auto gestart. Draaide meteen onregelmatig, lijkt zelfs op slechts 4 cilinders te gaan.
Het lampje met de auto en de sleutel brandde even, daarna knipperde het motorstoringslampje om daarna vast te blijven branden.
Bobine... is vorig jaar vervangen dus het zou vreemd zijn als dat terug kapot is. Tenzij het idd rommel is maar dat betwijfel ik, auto is steeds dealer onderhouden geweest.
Ook heeft de auto startproblemen gehad maar daar hebben we zelf nog niks van gemerkt. Dat zou in orde moeten zijn.
Dus... beetje een uitdaging denk ik haha :P

Oja wagen was van oudere mens dus geen LED of andere aftermarket toestanden.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Uit laten lezen en laten maken bij iemand die er verstand van heeft.
 
R

Ralph

Gast
uitdagingen zijn er niet meer voor ons, we hebben ze gekker gehad of niet peet.
 
OpelV6 zei:
Bobine... is vorig jaar vervangen dus het zou vreemd zijn als dat terug kapot is. Tenzij het idd rommel is maar dat betwijfel ik.

Bobine? Lees even de reacties van Vega Nog een keer na...
Je hebt 2 bobine bruggen, 1 linker en 1 rechter.....
Kan er dus 1 niet goed zijn!?
Ook kan het als ik het goed begrijp zo zijn dat er één geplaatst is die niet goed is.
 
Aha, dan is misschien nu de tweede stuk. Sorry, ik ken weinig van motoren. En deze V6 is een nieuwe wereld die voor ons open gaat :)
Grootste kans dus dat het nu de andere kant dan is.
 
Ja dat zou kunnen. ....

Ook zou het zo kunnen zijn dat de Door de vorige eigenaar vervangen bobibe brug niet goed is. ....

Volgens de reacties hierboven, moet deze origineel of van het merk Bosch zijn, en werken andere merken dus niet goed!
(Ik heb hier zelf overigens geen ervaring mee, maar als Vega het zegt. ......)

Zou dus kunnen dat de vorige eigenaar geld wou besparen, en een goedkopere Bobine brug heeft gemonteerd. ....
En het probleem dus niet verholpen is.

Ik zou dat dus ff controleren.

2-4-6 is wel wat lastiger te zien, is bestuurders kant:roll:

Heb ff foto gemaakt Hoe bij mij een bobinebrug (bijrijder) eruit ziet.

ip6oep.jpg


Misschien heb je er wat aan;)
 
De motoren van opel en dan vooral de v6 kunnen slecht tegen immitatie delen. Heb er al een paar hier gehad die na reparatie net zo slecht of zelfs slechter liepen door immitatie delen. Na het vervangen door oem delen liepen ze allemaal weer zonder problemen.

zoals gezegd laten uitlezen en maken door iemand die hem kan uitlezen en verstand heeft van deze motoren.
 
R

Ralph

Gast
Ze weten ons te vinden, in rotterdam (VEGA) en polsbroek (me) en amsterdam (me). kunnen prima uitlezen.
het is in ieder geval een bosch wat ik zie aan het nummer.
en 1 misfire doet deze kapot maken.
 
Laten uitlezen gaan we sowieso doen... maar zouden het graag zelf proberen maken. Is altijd wel zo leuk om dingen bij te leren :)
Maar jullie verdenken dus een of beide bobines... dan zullen we daar anders al eens mee beginnen.
De vervangen bobine is overigens geen imitatie maar een origineel Opel onderdeel, volgens de factuur toch alleszins... deze Opel garage staat wel niet echt gekend voor zijn betrouwbaarheid heb ik al gemerkt :F
 

Vega

Medewerker
Administrator
OpelV6 zei:
Maar jullie verdenken dus een of beide bobines... dan zullen we daar anders al eens mee beginnen.

Nee niet echt. Het kan natuurlijk wel maar op afstand en zonder uitlezing kunnen we niet zeggen wat het zou kunnen zijn.
Zo maar iets vervangen zou ik niet doen daar zijn sommige onderdelen te duur voor.
 
R

Ralph

Gast
tuurlijk moet e.e.a. zelf proberen. scheelt geld. maar zoals vega aangeeft bepaalde onderdelen zoals een dismodule a 150 per stuk is het experimenteren niet waard.
 
Nee idd, maar misschien kan het wel met goede tweedehands onderdelen. Hoewel... voor zulke gevoelige elektronica is nieuw misschien beter?
Morgen ga ik met de auto langs de dealer, eens laten uitlezen .
 
Vandaag naar de garage geweest... hadden helaas iets dringenders te doen dus moet nog eens terug.
Wel ondervonden dat de auto soms wél op 6 cilinders draait.
Van de drie keer dat ik hem gestart heb heeft hij enkel bij de koude start onregelmatig gedraaid.
Ook brandde er maar één lampje nu, dat van het motormanagement. Soms knipperde het even, vooral bij de koude start maar ook later een paar seconden tijdens het rijden.
 
ik heb met mijn omega 3.2 precies hetzelfde.
door verschillende bedrijven laten uitlezen en al heel veel vervangen maar kom er ook niet uit.

ik krijg missfire op random cilinders.

mijne gaat volgende week weer naar de garage hoop dat ze dan meer kunnen vinden.
ik hoop voor jou ook dat het zo snel mogelijk is opgelost

gr daan
 

Berry

OOP Huisleverancier
En daar sluit ik mij bij aan heb hier ook 2 staan waar de garage niet uit komt ....soms loopt ie goed en soms kut ....lampje knipperen en uit eindelijk gaat ie branden.
 
Bovenaan