Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

Zekering #15

Zekering 15 van mijn Omega type: V6 automatic bouwjaar 2002 springt steeds. Ik kan inmiddels het probleem reproduceren maar ontvang graag advies voor de mogelijke oorzaak en oplossing.

Indien het contact op II staat springt de zekering op het moment dat ik op de bestuurder stoel ga zitten. Als extra informatie: ik heb vaker last gehad van een defecte zekering 15 maar dan was het probleem opgelost na het vervangen van de zekering.

Zonder zekering 15 blijft de stoel verstelbaar dus ik vraag me af wat er verder nog onder de stoel zit dat via zekering 15 gaat. Wat ik onder de stoel zie is een zwarte doos waar naar ik vermoed een printplaat inzit. Mogelijk zit hier een circuit in dat door zekering 15 gevoed wordt.

De handleiding klopt niet voor wat betreft zekering 15 het volgende gaat via een ander zekering: achteruitrijlicht, handschoenenkastverlichting, stoel-en spiegelinstelling, info-beeldscherm.
Wat wel via zekering 15 gaat is de regen sensor en dashboard verlichting incl. kilometer-, toerenteller etc.

Voordat ik de stoel ga demonteren of ga proberen de zwarte doos open te peuteren hoor ik graag of iemand tips of suggesties heeft om dit probleem op te lossen.

Alvast bedankt.
 

Vega

Medewerker
Administrator
Dit zit er aan F15
4tq7gj.jpg


AB Airbag
ABS Antiblockiersystem
ASP Außenspiegel
AT Automatikgetriebe
CID Color-Info-Display
CLC Niveauregulierung
CRC Geschwindigkeitsregler
CSR Relais Verbraucherabschalter,Zeitverzögerung
DWA Diebstahlwarnanlage
ECC Elektronische Klimaregelung
EMP Radio
FH Fensterheber
GID Graphic-Info-Display
HKL Hilfskraftlenkung
HSFL Handschuhfachbeleuchtung
HWS Warnblinkschalter
IMO Wegfahrsperre
INS Instrument
IRL Innenbeleuchtung
LSW Lichtschalter
LWR Leuchtweitenregulierung
MEM Memory, Spiegel und Sitzeinstellung
MID Multi-Info-Display
MK Motorkühlung
PBSL Park Brems Schutzschaltung
SBL Schalter - Rückfahrscheinwerfer
SCR Sonnenrollo
SD Schiebedach
SH Sitzheizung
SLS Bremslichtschalter
TEL Telefon
TFL Tagesfahrlicht
TID Triple-Info-Display
WA Wascher
WD Wascherdüse
WS Warnsummer
ZIG Zigarettenanzünder
ZV Zentralverriegelung
 
Ligt die kabelboom niet tussen je verstelling ? dat gebeurd nog wel eens hoort netjes met tywraps langs je stoel te zitten, als dat los ligt en de mantel beschadigt is, kan het heel goed zijn dat op het moment jij gaat zitten (de stoel veert iets in) het beschadigde gedeelte van de bedrading het stoel frame raakt en dan heb je sluiting, pak een lamp en kijk er even onder (stoel in hoogste stand en naar achteren zetten.
 
Bedankt voor alle tips maar ik ben er nog niet uit. De stoelverwarming is via 29 gezekerd ik heb het nog even zonder zekering 29 geprobeerd maar dan vliegt 15 er nog steeds uit als ik op de zitting plof.
Zit er een print plaat onder de stoel (in zwarte doos) en zo ja stuurt deze alleen de verstelbare stoelen?
 
Die zwarte doos (zoals jij dat noemt) is het brein van je stoel, schakelt alle motoren in je zetel en is tevens het geheugen van de stoel setup's
 
Maar wat zit er dan in / onder de stoel dat via 15 gevoed wordt?

Zonder zekering 15 en 29 werkt de stoel inclusief geheugen nog prima.<br /><br />-- 10 jun 2012 16:47 --<br /><br />Kan het zijn dat er een airbag sensor mat in de bestuurdersstoel zit? De airbag gaat via zekering 15.
 
Check nu eerst die bedrading eens.

9 v/d 10 keer is dat het probleem, heb genoeg ervaring.. Omega fan af kinds af aan en jaren bij de Opel dealer gewerkt ;)
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Johan87 zei:
Kan het zijn dat er een airbag sensor mat in de bestuurdersstoel zit? De airbag gaat via zekering 15.

Airbag sensor werkt met een transponder systeem en niet met een massa-detectie, en ook enkel op de bijrijderstoel indien de optie aanwezig is (lampje in interieurverlichting)
 
Bovenaan