Ik hoorde wel eens rijders klagen over gemonteerde banden waarna de auto als een dronkenlap stuurde. Ik geloofde dat altijd maar voor de helft, totdat ik een keer op mijn B1 voorbanden gemonteerd kreeg die precies veroorzaakten wat die anderen beschreven: je houdt je stuurwiel recht maar die auto lijkt een eigen leven te rijden, waarbij hij nog net niet scherp de bocht om gaat (tikkeltje overdreven).
De betreffende banden waren Pirelli's P7. Ik wilde de P6, die volgens ADAC een paar jaar geleden onovertroffen was in het 'stil' zijn. Die bleek telkens niet leverbaar te zijn, zodat ik uiteindelijk die P7's maar nam. Ik had het niet meteen in de gaten, maar een bepaalde straat vlakbij mijn woning moest ik opvallend anders rijden dan voorheen. In die straat is het wegdek enigszins gezakt, maar de grote rioolputten in het midden niet. Daardoor zijn eenzijdige hellingen ontstaan en daar waren die P7's uiterst gevoelig voor. Ik betrapte mezelf erop uiterst gespannen achter het stuur te zitten. De straat is niet breed, met aan beide zijden (soms slordig) geparkeerde auto's en hij wordt ook door vrachtverkeer gebruikt. Aanhoudend was ik bedacht op noodzakelijke correcties.
Eerst nog dacht ik aan slijtage van de stuurkogels of fuseekogels. Maar toen de winterbanden erop gingen en het verschijnsel flink verminderde, wist ik zeker dat het door die P7-banden kwam. En toen vervolgens diezelfde reeds flink gecupte winterbanden werden vervangen door vier nieuwe (Continentals, gefabriceerd in de maand ervoor) met superzacht rubber, reed de auto als herboren.
Bij de wissel naar zomerbanden heb ik aangegeven de Pirelli's op de achteras te monteren, waarmee het zoeken letterlijk naar de achtergrond verdween.
Op mijn B2 zitten nu vrij nieuwe Bridgestones en de auto stuurt scherper dan de B1. Ik heb overigens de indruk dat dat niet de verdienste is van de Bridgestones, maar dat Opel iets heeft gewijzigd aan de stuurinrichting van de B2 ten opzichte van de B1. Klopt dit?
De betreffende banden waren Pirelli's P7. Ik wilde de P6, die volgens ADAC een paar jaar geleden onovertroffen was in het 'stil' zijn. Die bleek telkens niet leverbaar te zijn, zodat ik uiteindelijk die P7's maar nam. Ik had het niet meteen in de gaten, maar een bepaalde straat vlakbij mijn woning moest ik opvallend anders rijden dan voorheen. In die straat is het wegdek enigszins gezakt, maar de grote rioolputten in het midden niet. Daardoor zijn eenzijdige hellingen ontstaan en daar waren die P7's uiterst gevoelig voor. Ik betrapte mezelf erop uiterst gespannen achter het stuur te zitten. De straat is niet breed, met aan beide zijden (soms slordig) geparkeerde auto's en hij wordt ook door vrachtverkeer gebruikt. Aanhoudend was ik bedacht op noodzakelijke correcties.
Eerst nog dacht ik aan slijtage van de stuurkogels of fuseekogels. Maar toen de winterbanden erop gingen en het verschijnsel flink verminderde, wist ik zeker dat het door die P7-banden kwam. En toen vervolgens diezelfde reeds flink gecupte winterbanden werden vervangen door vier nieuwe (Continentals, gefabriceerd in de maand ervoor) met superzacht rubber, reed de auto als herboren.
Bij de wissel naar zomerbanden heb ik aangegeven de Pirelli's op de achteras te monteren, waarmee het zoeken letterlijk naar de achtergrond verdween.
Op mijn B2 zitten nu vrij nieuwe Bridgestones en de auto stuurt scherper dan de B1. Ik heb overigens de indruk dat dat niet de verdienste is van de Bridgestones, maar dat Opel iets heeft gewijzigd aan de stuurinrichting van de B2 ten opzichte van de B1. Klopt dit?