Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

2.5dti Carter ventilatie / olie verlies

Heren,

Ik heb een groot probleem
net reed ik even 160.. En toen ik daarna afremde rook in een verbrande olie lucht.
Bij controle bleek er veel olie te lekken..
Verder niks gevonden dus liter olie erbij en rustig verder gereden.
Verder geen waarschuwingslampjes oid.

Thuis de kap eraf gehaald en het lijkt erop dat die de olie via de vuldop eruit gekiept heeft.

Nu zei een buurman 2 opties.... Of carterventilatie, of een rotte zuiger.
Ik hoop niet het latste... Want hij loopt nog als een zonnetje..

Waar zit de carter ventilatie bij e 2,5 Dti? ?
 
R

Ralph

Gast
Re: olie ineens eruit.

rotte zuiger gaat niet op in mijn beleving. ze zou dan moeten rammelen of kloppen.
carter ventilatie denk ik eerder
 
Re: olie ineens eruit.

schijnt toch wel een probleem te zijn bij de turbodiesel
als ik een tijdje hard heb gereden lekt die ook ergens iets olie,al is het maar een paar druppels
maar volgens de experts gooit de turbo de olie omhoog of hij blaast hem eruit via een andere weg
maar ik heb het nu wel over een TD
toen die niet gechipt was had ik er weinig last van en bijna geen olieverbruik
maar van de dti heb ik al vaker van verstopte carteronluchting gehoord
gr mart
 
Re: olie ineens eruit.

nou het word nog iets dramatischer.

Na een paar x aan en uit zetten hoor ik nu toch een erg raar geluid bij het afzetten van de motor..
Klinkt niet direct als metaal... maargoed.

Ik moest hem ook nog even verplaatsen, en terwijl die eerst niet meer lekte trok die nu een streep olie over de weg.
Vermoedelijk door de onderdruk dus ergens een keerring eruit of misschien een sensor die lekt.

Zelf kan ik er nu niks meer mee, dit gaat boven me pet.
Maandag of dinsdag kan er hopenlijk iemand naar kijken zodat ik meer weet.

Maar persoonlijk vrees ik voor het einde van deze Omega.....
 
Re: olie ineens eruit.

ff naar Vinkeveen rijden en Ralph laten kijken :Y
Die is goed in reanimeren ;)
Heb je de carterontluchting al gevonden ?
 
R

Ralph

Gast
Re: olie ineens eruit.

kun je plaatsaanduiding geven waar die lekt.
ik zelf vermoed druksensor oliedruk.
 
Re: olie ineens eruit.

martslaats zei:
schijnt toch wel een probleem te zijn bij de turbodiesel
als ik een tijdje hard heb gereden lekt die ook ergens iets olie,al is het maar een paar druppels
maar volgens de experts gooit de turbo de olie omhoog of hij blaast hem eruit via een andere weg
maar ik heb het nu wel over een TD
toen die niet gechipt was had ik er weinig last van en bijna geen olieverbruik
maar van de dti heb ik al vaker van verstopte carteronluchting gehoord
gr mart

Heb ik moet ik zeggen geen last van. Wel dat ie wat olie verbruikt ongeveer 1 ltr op de 4000 a 5000km. En verder zweet de olievuldop wel maar echt lekken niet.

@ steve.

carterontluchting eens doorprikken.
 
Re: olie ineens eruit.

@ Martijn, zweten mag ie best... dat doe jij ook als je hard moet werken :P
Je moet je pas zorgen gaan maken als je `s-morgens weg rijdt en er ligt een vlek/plas op straat.
 
Re: olie ineens eruit.

MetalRush zei:
@ Martijn, zweten mag ie best... dat doe jij ook als je hard moet werken :P
Je moet je pas zorgen gaan maken als je `s-morgens weg rijdt en er ligt een vlek/plas op straat.

I know. Hij zweet wel op meer plekken dan alleen de vuldop :P Is normaal bij de 2.5TD
 
Re: olie ineens eruit.

Even naar Ralph rijden zit er niet in..... Durf er ff nie in te rijden nie..

Ik hoop nog op iets simpels zoals idd de oliepeilsensor oid.
Maar wat me verontrust is het feit dat je um echt hoort blazen vanuit he blok als de olievuldop eraf draait..
Plus de bijgeluiden die ik ineens hoor bij het afzetten. ...

Maargoed, heb tijdelijk ff een auto van me werk geleend,
En dinsdag hebben ze als het goed is tijd om um op de brug te zetten en te bekijken wat er loos is.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Re: olie ineens eruit.

Je carterventilatie zit boven op het blok, net wel/niet onder het parafaan. (zit aan de rechterkant van de motor)
Dat is een speciale regelklep die nogal eens durft te verstoppen.
(Ik moet deze ook dringend vervangen)

Waar je kan zien dat deze klep begint te falen is een motorolielekkage via de aanzuigleiding van de turbo.
De olie gaat er dan uit lekken op de plaats waar die slang vooraan op de turbo aankomt.
Dat is het laagste punt van deze leiding.

Het probleem als deze ventilatie niet goed werkt is dat hij al je olie uit het carter kan zuigen via de turbo.
Dat klepje kost nooit meer dan 50€ en kan zelfs vervangen zonder de parafaan los te maken.
Wel even de sierkap losmaken bovenop de motor uiteraard.

Een andere mogelijkheid is dat je turbo eraan is voor de moeite en dat je daar je olieverbruik hebt...
Deze is nl. gelagerd op motorolie.

Als je toch om en rond de motor moet werken en de parafaan moet eraf, neem dan even de tijd om je wervelkleppen te bekijken.
d.w.z. even het inlaatcollector uitbouwen en de klepjes nakijken

PS: pas even je topictitel aan eventueel met iets 'diesel' achtig ofzo, dat vergemakkelijkt het zoeken achteraf mogelijk...
 
Re: olie ineens eruit.

ik dank zo te horen dat je turbo dood gaat zijn dat is opzich nog redelijk te doen en is ook redelijk makkelijk na te kijken door de speling op de turbo as te voelen in laat van de turbo er af dan moet je er opzich wel ij kunnen evt ook de uitlaat dan kan je er aan beide kanten bij
 
Re: olie ineens eruit.

Thanks heren.
Laten we hopen dat het enkel de turbo of carter vent klep is.

Met een beetje mazzel kan ik morgen er ff naar kijken, dan is de garage vrij.
Op straat sleutelen is niet echt een succes met dit weer.
 
Re: 2.5dti diesel gooit olie ineens eruit.

Gisteren rond 17:00 nog even wezen kijken bij de auto.
Ze waren nog bezig met die andere auto om een airco pomp te wisselen, en zouden vandaag (vrijdag) naar de mijne gaan kijken.

Krijg ik om half 7 een telefoontje.... je auto is klaar..
huh ?.... ok.... maar wat was er dan aan.
hun : ja je blok is echt verrot, niets meer aan te doen... maar hij staat in de weg, dus je moet hem nu komen halen.
ik : ja hoe dan..... rijden ken zeker nie...
hun : nou als je mazzel hebt haal je thuis zonder dat je blok vastloopt... klik... tuut tuut..

Zoals je begrijpt had ik daar al naar gevoel van.
Ik een maatje van me gebeld (die overigens ook monteur is) of ik die auto 3km kon slepen.
Hij kwam me wel ff helpen.
Dus auto daar weggesleept...
bij mij thuis op de hoek zegt ie start um eens.
Dus ik starten.... loopt als een zonnetje....
Dus hoe hun erbij komen dat me blok verrot zou zijn mag joost weten.
ook ff laten draaien 2 minuten en geen zichtbare olielekkage ( was ook donker )
ook als je de olievuldoplosdraaide bleef die mooi liggen op de opening..
dus als die auto al druk op bouwt dan doet die dat langzaam aan.....

Volgens die maat van me is het zeker geen rotte zuiger of turbo.
Hij denk ook direct aan carter ventilatie of ander druk probleem.
maargoed, hij heeft tot woensdag as zeker geen tijd dus ik ga er zelf wel mee aan de slag.

Wie o wie heeft er voor mij tekeningen waar alle slangen e.d. opstaan van carterontluchting, turbo etc..
m.a.w. alles met met onder/bovendruk te maken heeft ??
(heb zo'n mooie opel cd maar die krijg ik niet aan de praat)


even een paar foto's...
Klopt het dat die carterventilatie klep rechts achterin zit bij de motor... naast de diesel slangen ??
en dat er ook een slang loopt naar de behuizing van (ik denk) de hoofdremcilinder ?

9gg555.jpg


-- 14 okt 2011 17:03 --

nog 2....
een close up van rechts achter
68shoh.jpg
 
R

Ralph

Gast
Re: 2.5dti diesel gooit olie ineens eruit.

blok verrot vind ik nogal een uitspraak van hun, is bijv: de compressie gemeten.
vaak is het probleem dat er garages zijn die echt geen sjoege van deze blokken hebben en maar wat zeggen of er geen zin in hebben.
het blok is ook vrij complex om een goeie diagnose te stellen.
ik zeg, trek eerst je eigen conclusie en vergeet hun.
 
Re: 2.5dti diesel gooit olie ineens eruit.

Het blok is zeker niet verrot...
Dat hoor ik zelf ook nog wel als ik hem start.
Nu het peil bijna op het minimum staat lekt er ook nergens olie meer.
Ook blaast hij niet uit de vuldop op peilstok.

Wel merkte ik net bij het verplaatsen dat er bij de start een flinke blauw/zwarte pluim rook uit kwam.
Maargoed morgen maar eens naar de carterventilatie zoeken.....

UPDATE :

Ik heb geen leiding kunnen vinden die vanaf het carter naar boven loopt.
Wel heb ik het plastic geval los gehaald wat links achterop het blok zit, dit heeft volgens mij ook met de carter ontluchting te maken.

Er zat een filter in wat volledig verstopt zit, er stond ook een klein beetje olie in.
ernaast zit een oranje rubber ding met een veer..... Is dat die klep die illuminator (stijn) bedoeld ??
ik kan niet zo goed bepalen of dat ding nou goed functioneerd of niet.
ik ga er zowiezo even een nieuw filter inzetten, lijkt me wel nodig.

23vlwnq.jpg


2mdrqiw.jpg
 
R

Ralph

Gast
ja, je heb nu een oorzaak gevonden dit element schoonmaken en filter vervangen. ook de retourleidingen nakijken op verstopping.
in de onderste foto zie je olie staan dit is niet de bedoeling. reden kan zijn dat er een klep niet werkt, sterker nog vervang deze als er te veel olie de cilinders inkomt heb je een ander probleem.

ik hoef ook niet te zeggen wat die garagist moet krijgen. was wel lekker makkelijk om te zeggen dat het blok verrot is.
ik hoop voor jou dat hij niet het reguliere onderhoud heeft gedaan want dit valt er zeker onder.
 
Nou Steve,

die garage, waar jij hem gebracht had, moet je maar fijn vergeten.
Als je het vertrouwt (rijden met je Omi) kun je altijd even 30km naar het noorden rijden...
Daar zit een vent waar ik (veel) meer vertrouwen in heb :Y
Hij heeft hier op het OOP ook een eigen ervaringen -draadje.

Tenzij je het nu zelf hebt opgelost... maar even bij bovenstaande kerel langs gaan en laten diagnosticeren (en een bakkie koffie) kost je hooguit 4 liter diesel en een uurtje tijd (of twee... want hij kan wel lullen als brugman, hoor _O- )
 
@ Ralph,
Bedoel jij die rubberen klep die in dat huis zit waar ook dat filter element in zit ?
Of zit er elders nog een klep die met de carter ventilatie te maken heeft ?

Op realoem staat ook een hoofdstuk over onderdruk sturing, daar hebben ze het over een druk veranderings element.
Kan daar ook iets niet goed van zijn / hoe kan ik dat testen.
<a class="postlink" href="http://realoem.com/bmw/showparts.do?model=DL81&mospid=47545&btnr=11_2337&hg=11&fg=45" onclick="window.open(this.href);return false;">http://realoem.com/bmw/showparts.do?mod ... g=11&fg=45</a>
66.png


@ Metalrush
Op het moment durf ik er nog niet mee te rijden (kan ook nog niet, zolang ik dat filter element er nog niet in heb.
Als dat vervangen is, en eventuele andere zaken nagekeken (tips welkom) ga ik er eerst hier kortbij rondjes mee rijden.
pas als het vertrouwd genoeg is ga ik er verder mee.
ik zou het dan inderdaad heel erg fijn vinden als er iemand eea even na zou willen kijken voor me en eventueel even de ecu uit zou willen lezen. (liefste hier in nieuwegein, tegen vergoeding) of anders misschien op een ambulance vervoeren.

Voor wat betreft die garagist...
Ik heb er in het verleden wel vaker iets laten doen, maar altijd aan de ophanging, remmen e.d. en dat ging goed.
Blijkbaar heeft de beste man niet al te veel verstand van motoren, of hij had er gewoon geen zin in.... prima, maar zeg dat dan.<br /><br />-- 16 okt 2011 11:48 --<br /><br />Ik lees net op een duits forum ( en mijn duits is heel slecht, google translate trouwens ook) dat er ook nog een slang moet lopen ergens van de carterontluchting.

Kan iemand deze aanwijzen op de foto ? of vertellen waar die precies zit ?
 
Bovenaan