Wat is er Nieuw?
Opel Omega Portal

Welkom op het Opel Omega Portal. We leren graag onze bezoekers kennen, heb je nog geen account maak deze dan aan en stel je even voor.

[A2] Verwarming wordt niet warm

Colinh

Donateur 2023
Hallo,

mijn verwarming wordt niet warm, op lange (snelweg) stukken heb ik nooit geprobeert, maar zo stationair een kwartiertje of naar mn werk (20 km, max 60 km/h) blijft hij koud.

Heeft iemand misschien een idee waar dit in kan zitten ?

Ik zou niet weten waar ik moet zoeken, en als dit misschien onder de kap zit kijk ik daar liever dan mn dashboard open te maken :$

Ik hoop dat iemand een idee misschien heeft.

Mvg Colin :)
 

Vega

Medewerker
Administrator
Kunnen een aantal zaken zijn.

Hoe is het met de koelvloeistoftemperatuur?
Wordt de kachel wel een beetje warm?

Kachelradiateur kan verstopt zitten.
Thermostaat kan niet goed werken.
Kachelkraan kan niet open gaan.
Te weinig koelvloeistof.

Voel eens aan de slangen naar de kachel en kijk waar het koud of warm gaat worden.
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
bij een a kan je normaal nog makkelijk aan de kachel radiator langs passagiers voeteneinde.
Tenzij het voor een a2 verschillend gemaakt is t.o.v.mijn a1 zijnde airco.
 
Meest voor de hand liggende, goedkoopste en gemakkelijkste is de thermostaat die naar de eeuwige jachtvelden is.
Ik zou daar eerst naar kijken.
 
Slurpy zei:
Meest voor de hand liggende, goedkoopste en gemakkelijkste is de thermostaat die naar de eeuwige jachtvelden is.
Ik zou daar eerst naar kijken.

makkelijkste en goedkoopste ??? }:) heb je er wel eens een van een 2.5 td gedaan lekker makkelijk is maar net welk blok t is
 
Eigenlijk wel ja. :Y Bij m'n vorige omega. (B1 '95 2.5 td )

Als ik moet kiezen tussen de thermostaat en de kachelradiator is't voor mij in ieder geval wel geweten.
 

Colinh

Donateur 2023
Bedankt voor de reacties u allen _/-\o_

Is een thermostaat alleen makkelijk te vervangen??

Ik ben geen technisch leek, maar ook geen pro :$


Gr Colin
 
Ja hoor.

Koelsysteem leeg laten.
slang los van het thermostaat huis twee of drie schroefjes lossen voorzichtig loshalen. Thermostaat uit het huis vissen nieuwe erin nieuwe afdichting erop en alles weer monteren.

Gr Jack
 

Colinh

Donateur 2023
Werkt het bij een Omega ook zo?

<a class="postlink" href="http://www.vwforum.nl/how-to-info-f39/how-to-thermostaat-vervangen-mk2-t77736.html" onclick="window.open(this.href);return false;">http://www.vwforum.nl/how-to-info-f39/h ... 77736.html</a>


Gr Colin
 
ja, alleen zit deze bij een A omega bovnop de motor en zal het langer duren met ontluchten van het koelsysteem dan bij een golfje type 2, en de boutjes zijn er bij A omega 3 en maatje 10. op de sleutel.
 

Colinh

Donateur 2023
Weet iemand waar deze 2 pijpies voor zijn?? Heeft dit hier misschien ook mee te maken?

1002526lh.jpg


Ik hoop dat iemand t weet.

Alvast bedankt, Colin.
 
Eeeeh... ik ken die pijpjes niet, maar zou mij niets verbazen als dat jouw verwarming is. Het gaat tenslotte door je schutbord heen.
Die slangen ervoor, met die 2 slangklemmetjes, horen namelijk op die pijpjes te zitten.
De vraag is alleen: wáárom zijn ze aan elkaar door verbonden ?
Ik vermoed dat er ergens een lek zit, dat men het niet kon vinden en het zo heeft opgelost... maar dat is echt een pure schot in het wilde weg... ([acro=No OFfence Intended]nofi[/acro].
Jij weet zelf helemaal niets van deze modificatie ?
 

Vega

Medewerker
Administrator
Dat zijn de aansluitingen van de kachelradiateur.
Ik krijg het idee dat de kachelradiateur misschien kapot is en ze de leidingen gewoon doorverbonden hebben.
Omdat ze misschien geen zin hadden in een dure reparatie.
 

Colinh

Donateur 2023
Aangezien die doorverbonden slang naar het frame onder de motor (loos) loopt is dat het.. :/

Is een kachelradiateur vervangen veel werk? Zit zeker onder mn dashboard?

Kan iemand mij misschien uitleggen hoe ontluchten van koelsysteem werkt?

Alvast hartstikke bedankt voor jullie hulp ! d:)b d:)b d:)b


Mvg Colin
 

Andrew

600.000
Tja, zo moet je inderdaad tot de volgende zomer wachten voordat het weer aangenaam warm wordt in de Omega.

Zoals Metalrush en Vega ook al opmerken, dit zijn inderdaad de pijpjes van de kachelradiateur en die slangen met 2 slangklemmen horen op die pijpjes. De kachelradiateur zal dus ongetwijfeld lek zijn (waarom zou je dat anders zo doen).

Ik heb in mijn Omega-A tijd dezelfde truc eens uitgehaald terwijl ik op de vluchtstrook stond. Tijdens het rijden begaf de kachelradiateur het en binnen enkele seconden waren alle ramen beslagen. Ik weet niet meer precies wat dat nieuwe radiateurtje toen gekost heeft bij de dealer, maar was niet echt extreem. De de- en montage bij de Omega-A was in elk geval een fluitje van een cent (dat in tegenstelling tot de Omega-B naar het schijnt 7(8)7 ).

Ik weet niet hoe het ontluchten bij een CIH-motor gaat, bij mijn OHC-motor was dat redelijk simpel, op het thermostaathuis zat de koelvloeistof temperatuursensor en die schroef je eruit, bijvullen totdat via die opening de vloeistof eruit komt en dan snel erop draaien. Dan warmdraaien en eventueel verder bijvullen.
Andrew
 

Colinh

Donateur 2023
Het ontluchten is volgens mij gelukt, heb het gedaan zoals je uitlegde en t zakte niet meer.

Ga morgen naar Polen, week erna komt het vervolg wel voor mn verwarming..

Nogmaals heel veel dank voor de hulp mensen!


Gr Colin
 

Illuminat0r

KnuffelBelg
Colinh zei:
Weet iemand waar deze 2 pijpies voor zijn?? Heeft dit hier misschien ook mee te maken?

1002526lh.jpg


Ik hoop dat iemand t weet.

Alvast bedankt, Colin.

|:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:(
Volgens mij kreeg je bij de vorige eigenaar een fleece-dekentje aangeboden bij het instappen... 7(8)7

De kachelradiator is normaalgezien makkelijk te vervangen.
MAAR koop aub een originele bij de dealer, als ik me niet vergis zijn die niet zo duur (dik 50€? ik weet het niet meer).
WAT ik wel weet is dat de imitatie, van bvb ATP-autoteile op Ebay, NIET aansluit in de originele uitsparing, ondanks dat zij zeggen dat het wel zo is.
Ik heb er nl. zelf zo eentje inzitten, samen met een handdoek, die de resterende spleten opvult, zo stroomt er toch nog een beetje lucht door het radiatortje om als warme lucht aan de luchtmonden uit te komen, i.p.v. aan de voeten van de passagier als koude lucht!!!!!
Goed, voor mij was die reparatie een nood-reparatie voor de trip naar Berlijn, en dus voldoende.
Echter een gewaarschuwd man is er 2 waard!

Om zeker te zijn dat je er goed bij kan, moet je gewoon even je handschoenkastje uitbouwen,
dan kan je de buisjes gewoon zien lopen naar de flens die op de kachelradiator ligt.
(ik dacht dat het 4 schroefjes op de voorkant van het handschoenkastje waren + de stekkertjes van het lichtje)

! Gooi de vierkante boutjes, die in de radiator zitten, van de flens NIET weg, want die moet je mogelijk overzetten naar de nieuwe radiator !
 

Andrew

600.000
Illuminat0r zei:
Volgens mij kreeg je bij de vorige eigenaar een fleece-dekentje aangeboden bij het instappen...

Ik mag hopen dat Colin nu ook een fleece-dekentje mee naar Polen heeft :Y

Illuminat0r zei:
Gooi de vierkante boutjes, die in de radiator zitten, van de flens NIET weg, want die moet je mogelijk overzetten naar de nieuwe radiator !

Nu je het zegt staat mij ook bij dat ik verbaasd was dat een bepaald iets niet op de nieuwe radiateur zat. Je moest volgens mij die pijpjes door het schutbord overzetten, toch.

Andrew
 

Colinh

Donateur 2023
Stijn hartstikke bedankt voor je duidelijke uitleg ! d:)b :b

Ik ga over een paar uurtjes, eerst nog ff wassen, hoop dat t droog blijft :/ Anders in Polen nog maar ff afspuiten :')


Gr
 
Bovenaan