Spons
Een normale spons wordt door het grootste deel van de kenners gezien als een verkeerd middel om de auto te wassen. Behalve water neemt een spons ook vuil zoals zandkorrels op. Haal je dit vervolgens over de lak, dan ontstaan er krassen.
De oplossing is een microvezel spons of washandschoen. Deze nemen het vuil op en houden dit vast totdat je deze uitspoelt. Daardoor verminder je de waskrassen aanzienlijk. Het voordeel van een washandschoen is dat je deze met meer gevoel kunt hanteren, daardoor wordt het makkelijker hoekjes en randen schoon te maken. Ze zijn er in verschillende vormen en maten.
Microvezel spons:
Microvezel washandschoen:
Emmers
Uhm, emmerS? Ja, inderdaad, je hebt meerdere emmers nodig. De eerste uiteraard voor de autoshampoo. Vervolgens zet je er een tweede emmer naast, waarin je steeds je washandschoen of spons in uitknijpt. Valt een hoop over te schrijven, probeer het echter eens en zie wat er gebeurd met het water in de 2e emmer. Dit zal bruin worden door alle troep die je uit je washandschoen danwel spons knijpt. Gebruikte je nou 1 emmer, dan zou dit zich vermengen met de autoshampoo en draag je bij iedere "verse" lading shampoo het vuil weer terug naar je lak.
Wil je helemaal goed bezig zijn, neem dan nog een derde emmer om je wielen mee schoon te maken. Hier hoort dan eigenlijk ook een aparte spons / washandschoen bij.
Een tweede onderdeel dat helpt zo weinig mogelijk zand terug uit je emmer te halen is een gridguard. Dit is een raamwerk dat onderin de emmer ligt en waar je je spons / washandschoen overheen kan halen om zo de troep eruit te krijgen. Tevens zorgt de gridguard ervoor dat zand op de bodem van de emmer blijft.
Gridguard:
Afdrogen
Na het wassen is het verstandig om de auto af te drogen om zo watervlekken tegen te gaan. Zeker als er veel kalk in het water zit is dit aan te bevelen. Wil je na het wassen nog verder gaan met een polish en/of was, dan dient de lak sowieso droog te zijn.
Afdrogen kan met een zeem of een speciale droogdoek. Gezien het formaat van de Omega vind is een flinke doek wel prettig, anders blijf je bezig met uitknijpen.
Droogdoek:
Een normale spons wordt door het grootste deel van de kenners gezien als een verkeerd middel om de auto te wassen. Behalve water neemt een spons ook vuil zoals zandkorrels op. Haal je dit vervolgens over de lak, dan ontstaan er krassen.
De oplossing is een microvezel spons of washandschoen. Deze nemen het vuil op en houden dit vast totdat je deze uitspoelt. Daardoor verminder je de waskrassen aanzienlijk. Het voordeel van een washandschoen is dat je deze met meer gevoel kunt hanteren, daardoor wordt het makkelijker hoekjes en randen schoon te maken. Ze zijn er in verschillende vormen en maten.
Microvezel spons:
Microvezel washandschoen:
Emmers
Uhm, emmerS? Ja, inderdaad, je hebt meerdere emmers nodig. De eerste uiteraard voor de autoshampoo. Vervolgens zet je er een tweede emmer naast, waarin je steeds je washandschoen of spons in uitknijpt. Valt een hoop over te schrijven, probeer het echter eens en zie wat er gebeurd met het water in de 2e emmer. Dit zal bruin worden door alle troep die je uit je washandschoen danwel spons knijpt. Gebruikte je nou 1 emmer, dan zou dit zich vermengen met de autoshampoo en draag je bij iedere "verse" lading shampoo het vuil weer terug naar je lak.
Wil je helemaal goed bezig zijn, neem dan nog een derde emmer om je wielen mee schoon te maken. Hier hoort dan eigenlijk ook een aparte spons / washandschoen bij.
Een tweede onderdeel dat helpt zo weinig mogelijk zand terug uit je emmer te halen is een gridguard. Dit is een raamwerk dat onderin de emmer ligt en waar je je spons / washandschoen overheen kan halen om zo de troep eruit te krijgen. Tevens zorgt de gridguard ervoor dat zand op de bodem van de emmer blijft.
Gridguard:
Afdrogen
Na het wassen is het verstandig om de auto af te drogen om zo watervlekken tegen te gaan. Zeker als er veel kalk in het water zit is dit aan te bevelen. Wil je na het wassen nog verder gaan met een polish en/of was, dan dient de lak sowieso droog te zijn.
Afdrogen kan met een zeem of een speciale droogdoek. Gezien het formaat van de Omega vind is een flinke doek wel prettig, anders blijf je bezig met uitknijpen.
Droogdoek: